خبرگزاری کار ایران

روسای جمهور ایران و چین در جاکارتا تاکید کردند؛

نقشه راه همکاری‌های بلند مدت تدوین می‌شود/تحریم‌ها باید لغو شوند

رئیس جمهور افراط و تروریسم را تهدیدی فرامنطقه‌ای و همگانی دانست و گفت: ایران آماده هر گونه همکاری دو جانبه و جمعی برای مبارزه با ترویج خشونت و افراطی گری و تروریسم در خاورمیانه و سایر مناطق است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با رییس جمهور چین که امروز پنج شنبه و در حاشیه اجلاس سران آسیایی آفریقایی در جاکارتا برگزار شد، گفت: چین علاوه بر جایگاه مهم و بین المللی، بدلیل روابط عمیق و تاریخی بین دو ملت دارای اهداف و منافع مشترک با ایران است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه همکاری تهران - پکن همچنین تحکیم "اصول نشست باندونگ" است، افزود: مسیر توافقات صورت گرفته در دیدارها و مذاکرات سال گذشته دو رییس جمهور باید ادامه یابد.

رییس جمهور به مذاکرات اخیر در خصوص همکاری در حوزه انرژی اشاره و گفت: علاوه بر انرژی، ایران از زمینه های وسیعی در حوزه های زیر بنایی، حمل و نقل بویژه اتصال ارتباطات ریلی، توسعه بنادر و فناوری های نوین برای سرمایه گذاری برخوردار است.

روحانی با تشریح برنامه های ایران برای توسعه همکاریهای بین المللی از طریق اتصال خطوط راه آهن و ترانزیت کالا، افزود: روابط راهبردی دو کشور باید بر مبنای نقشه راه بلند مدت تدوین شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی به نقش سازنده چین در مذاکرات با 5+1 اشاره و گفت: قدمهای خوبی برداشته ایم و چنانچه طرف مقابل اراده سیاسی لازم را داشته باشد، توافق نهایی در دسترس است.

وی ادامه داد: امروز افکار عمومی دنیا می داند که ایران با صداقت و شفافیت وارد مذاکره شده و ضمن انعطاف لازم به تعهدات خود عمل کرده است. اکنون نیز زمان برداشته شدن تحریم هاست تا طرف مقابل نیز بتواند اعتماد جامعه جهانی را جلب کند.

رییس جمهور در تحلیل شرایط منطقه ای نیز گفت: یمن باید هر چه سریعتر به ثبات برسد. بمبارانها به طور کامل متوقف، درگیری ها خاتمه یافته و ضمن ارسال انواع کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور، گروههای یمنی گفتگوها را برای تشکل دولت فراگیر ملی آغاز کنند.

روحانی همچنین افراط و تروریسم را تهدیدی فرامنطقه ای و همگانی دانست و افزود: ایران آماده هر گونه همکاری دو جانبه و جمعی برای مبارزه با ترویج خشونت و افراطی گری و تروریسم در خاورمیانه و سایر مناطق است.

رییس جمهور خلق چین نیز در این دیدار گفت: ایران جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی پکن دارد و توسعه روابط با تهران تقویت "روحیه باندونگ" است.

"شی جین پینگ" در خصوص همکاریهای اقتصادی با اشاره به ایده "یک بند، یک راه" که بر توسعه همه جانبه همکاریها بر الگوی جاده ابریشم و استفاده از همه ظرفیتها بویژه خطوط دریایی و ریلی مشتمل است، افزود: چین از تدوین نقشه جامع همکاریهای اقتصادی استقبال می کند و آماده هر گونه سرمایه گذاری از جمله در بخش های انرژی، بنادر، راه آهن و نیز فناوری های نوین است.

رییس جمهور چین از نقش ارزنده رییس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در پیشرفت مذاکرات با گروه 5+1 تقدیر کرد و گفت: پکن از بیانیه سوییس خوشحال است و امیدواریم دستاورد گرانبهایی که با تلاش زیاد و روحیه مثبت بدست آمده، به توافقی جامع، عادلانه و اطمینان بخش منجر شود.

وی ادامه داد: چین قاطعانه از لغو تحریم ها حمایت می کند زیرا تحریم علاوه بر لطمه به روابط دو کشور موجب اخلال در همکاریهای اقتصاد بین المللی است.

شی جین پینگ در پایان با ابراز نگرانی از درگیری و حملات در یمن گفت: آتش بس باید تحقق کامل پیدا کند و طرفین اختلافات را در فضایی آرام و از طریق گفتگوهای سیاسی حل و فصل کنند.

وی با اشاره به جایگاه منطقه ای ایران افزود: چین از روند ابتکار سیاسی برای پایان دادن بحران یمن استقبال می کند.

کد خبر : ۲۷۲۳۶۸