خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در نشست خبری:

دو اختلاف نظر با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد/ نسبت به مذاکره‌کنندگان تردید نکنید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفـ: آنها تلاش‌های زیادی کردند ما را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کنند٬ اما این اتهامات امروز پاک شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با انتقاد از عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این سازمان قرار است کار حرفه‌ای انجام دهد٬ اما بیشتر اقدامات سیاسی می‌کند٬ چون بودجه خود را به قدرت‌های بزرگ می‌گیرد. 

شورای امنیت سازمان ملل سیاسی عمل می‌کند

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل نیز که مسئول ایجاد امنیت بین‌المللی است در ساختار خود به شکل سیاسی عمل می‌کند، این روز‌ها شب و روز یمن، زیر بمباران است اما اگر قرار بود شورای امنیت به وظیفه خود عمل کند باید با این مساله برخورد جدی می‌کرد. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تغییر ساختار‌ها غیرواقعی و زمان‌بر خواهد بود، گفت: ما می‌توانیم در تعامل با طرف مقابل دفع شر کنیم بر اساس همین دیدگاه هم تاکنون با آژانس همکاری شده است. 

وی افزود: آنها تلاش‌های زیادی کردند تا ما را متهم به ساخت سلاح هسته‌ای کنند٬ اما این اتهامات امروز پاک شده است. در آبان ۹۲ وقتی ما در همکاری با آژانس به بن‌بست رسیده بودیم٬ بیانیه تهران طی توافقی صادر شد و موضوعات مختلف مرحله به مرحله پیگیری می‌شد. اما بر روی دو موضوع اختلاف نظر وجود دارد. 

توضیح سایت مریوان و انفجارهای آن

کمالوندی یادآور شد: بحث اول مقاله محاسبه نوترونی است که آنها می‌گویند این مقاله کاربرد دوگانه دارد٬ اما کار‌شناسان ما بار‌ها توضیح داده‌اند این مقاله صرفا دانشگاهی است. به نظر من آن‌ها قانع شده‌اند موضوع مورد بحث دیگر انفجارات مریوان است که آن‌ها می‌گویند این انفجار هسته‌ای است ما هم گفته‌ایم اگر بخواهید می‌توانید از این منطقه بازدید کنید٬ اما آن‌ها می‌گویند شما باید در این مورد به ما اطلاعات بدهید. معتقدم آن‌ها همه توضیحات منطقی ما را پذیرفته‌اند اما نمی‌خواهند اتهاماتی که به ما زده‌اند را به هم بریزند. 

وی با تاکید بر اینکه منفعت سیاسی طرف مقابل ایجاب می‌کند که به ما اتهام بزنند٬ گفت: ما اقداماتی انجام داده‌ایم که در یک یا دو سال گذشته اتهام‌زنی آنها سخت شده است. این بازی ممکن است ادامه داشته باشد اما باید حواسمان باشد به آن‌ها که بهانه‌ای ندهیم به نظر می‌رسد در جنگ اتهام‌زنی آن‌ها، ما موفق بوده‌ایم.

اگر لازم باشد فکت شیت منتشر می‌کنیم

کمالوندی در ادامه در مورد انتشار فکت شیت ایران گفت: همانطور که آقای صالحی اعلام کرد وزارت امور خارجه مسئول اقدام در این زمینه است و اگر لازم باشد فکت شیت ایران را منتشر می‌کند. ما اظهارات آقای مونیز را مستند کردیم و فایل آن را داریم و در مذاکرات بعدی آن را جلوی او خواهیم گذاشت تا بدانند باید انعطاف لازم را داشته باشند. طرف مقابل مواردی را که همچنان به دنبالش است به گونه‌ای مطرح می‌کند که گویی روی آن به نتیجه رسیده‌ایم به قول آقای ظریف آن‌ها درست و نادرست را با یکدیگر مخلوط کرده‌اند. 

وی افزود: اینکه ما وارد جنگ فکت شیت بشویم یا نه٬ به عهده وزارت امور خارجه است. اشتباه آمریکا این بود که فکت‌شیت خود را در ابتدا ارائه داد. شاید برای فضای کنگره آن‌ها در این خصوص عجله داشتند٬ اما مذاکرات هنوز ادامه دارد و برخی جزییات ممکن است از کلیات نیز مهم‌تر باشد و روند موجود را به کلی تغییر دهد. 

کمالوندی تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم اگر چه مسئولان ما برخی مسائل را چون هنوز به نتیجه نرسیده٬ اعلام نکردند٬ اما تاکنون غیر از حقیقت چیزی نگفته‌اند. 

کمالوندی با بیان اینکه ما با طراحی کارخانه آب سنگین اراک پذیرفته‌ایم گفت: معتقدیم فکت شیت امریکایی‌ها در مذاکرات به ضررشان خواهد بود. 

توضیحات تقاضای بازدید از سایت پارچین

وی در مورد بازدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پارچین گفت: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که پارچین یک سایت نظامی است. آن‌ها هر چند وقت یک بار مساله بازرسی از پارچین را مطرح می‌کنند و چون می‌دانند ما این دسترسی را به آن‌ها نمی‌دهیم فکر می‌کنند می‌توانند از این مساله استفاده تبلیغاتی کنند. 

کمالوندی یادآور شد: من خودم در ملاقات آمانو با آقای روحانی حضور داشتم. آقای روحانی گفت وقتی قرار بود بازرسی از پارچین صورت گیرد٬ گفتم می‌توانید بیایید و یک بار برای همیشه نمونه برداری کنید. اما فردای آن روز مجددا چنین درخواستی نداشته باشید که آن‌ها از طرح این مسائل دنبال موضوعات دیگری هستند. ما در گذشته دسترسی‌های لازم را به آن‌ها داده‌ایم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا در نشست اخیر نیز درخواست بازدید از پارچین مطرح شد گفت: خیر٬ آن‌ها به طور کلی در مورد دسترسی‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند. در حالی که این دسترسی‌ها تعریف مشخصی در پروتکل الحاقی دارد. اما آن‌ها می‌خواهند این تعریف را وسیع‌تر کنند. 

برای نهایی کردنپروتکل الحاقی نیاز به مصوبه مجلس داریم

وی گفت: پروتکل الحاقی مربوط به سال ۱۹۹۴ است در حالی که غنی‌سازی ما ۸ سال پیش یعنی ۲۰ سال پس از نوشته شدن پروتکل الحاقی انجام شده و در مورد پروتکل الحاقی٬ موضوعات حقوقی و سیاسی مطرح است که برای نهایی کردن آن نیاز به مصوبه مجلس داریم. 

صنایع آب سنگین اراک

کمالوندی در مورد صنایع آب سنگین اراک گفت: آن‌ها در ابتدا گفتند این کارخانه کلا نابود شود و هیچ راکتوری جز راکتور آب سبک در آن نباشد٬ اما اصرار ما در حدود راکتور آب سنگین بود چرا که ما کارخانه عظیم تولید آب سنگین داریم و وقتی به دنبال این فناوری رفتیم که هنوز به غنی‌سازی نرسیده بودیم. امروز در شاخه تولید آب سنگین سرآمد شده‌ایم٬ برای همین باید ماهیت این کارخانه باقی بماند. 

وی افزود: در مورد کارخانه اراک فرمول ایران پذیرفته شده است. ما هم می‌توانستیم در آن از اورانیوم طبیعی استفاده کنیم٬ اما دیدیم فرصتی برای بازطراحی این کارخانه وجود دارد. برای همین در آن از سوخت غنی‌شده استفاده می‌کنیم. در این صورت سوخت کمتری در قلب راکتور گذاشته می‌شود و می‌توانیم از این سوخت در موارد دیگری استفاده کنیم در اینجا منفعت دو طرف مطرح است. 

اگر مذاکرات جواب ندهد٬ هزار ماشین فردو بلافاصله روشن خواهد شد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاسیسات فردو یادآور شد: اگر از ابتدا تهدیدات نظامی در نطنز مطرح نبود٬ ما هیچ‌گاه به دنبال فردو نمی‌رفتیم. اما به لحاظ تضمین امنیت نطنز نسبت به تهدیدات طرف مقابل فردو برای ما اهمیت دارد. هم اکنون هزار ماشین از این تاسیسات در حال چرخش است اگر مذاکرات جواب ندهد٬ ماشین‌های ما بلافاصله در آنجا روشن خواهد شد

وی با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای گفت: تحقیق و توسعه برای حفظ شادابی و پیشرفت صنعت هسته‌ای ادامه دارد. استراتژی ما این است که رشد این صنعت به عقب نیفتد و بتوانیم در زمان مناسب به سمت ماشین‌های جدید برویم. در مذاکرات تغییری در این افق داده نشده است. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در مذاکرات راجع به تک تک ماشین‌های سانتریفیوژ جنگ و دعوا بوده گفت: ما دو ماه است که در مذاکرات این دعواهای جدی را داریم٬ اما همچنان بازی ادامه دارد هم اکنون در میان دو نیمه بازی هستیم.

نگرانی اول را خود مذاکره‌کنندگان کشورمان دارند

کمالوندی در پاسخ به سوالی در خصوص مواردی که دلواپسان مطرح می‌کنند و اینکه آیا نظارت مستقیم رهبری روی مذاکرات وجود دارد٬ گفت: نمی‌خواهم این احتمال را بدهم که کسی مخالف پیشرفت کشور باشد٬ چرا که اگر اینطور باشد از طرف مردم طرد خواهد شد. اما باید به دل‌نگرانی‌ها پاسخ داده شود که تا حد زیادی هم این کار انجام شده است. باید تاکید کنم که نگرانی اول را خود مذاکره‌کنندگان کشورمان دارند. 

رهبری بر کلیت موضوع هسته‌ای نظارت دارند

وی افزود: رهبری بر کلیت موضوع نظارت دارند و خطوط کلی را مشخص می‌کنند و کسی قرار نیست از این خطوط عدول کند. مذاکره کنندگان ما نیز در همین چارچوب حرکت می‌کنند. برخی نگران هستند مبادا این خطوط رعایت نشود. در مورد اینکه از این مذاکرات چه چیزی به دست می‌آید٬ همه باید دیدگاه‌ها و نظرات حقوقی و سیاسی خود را مطرح کنیم. این یک مساله پیچیده است که احزاب و گروه‌های زیادی در داخل، منطقه و عرصه بین‌المللی در آن دخالت دارند. 

کمالوندی خاطرنشان کرد: در منطقه، آمریکا و حتی داخل کشور خودمان نیز موافقان و مخالفانی برای این مذاکرات وجود دارد٬ پس مذاکره کنندگان ما باید با دقت، درایت و صبر و متانت کار را به پیش ببرند و طبق فرموده رهبری نیازی به عجله در این خصوص نیست. 

 اگر قرار است مذاکرات به نتیجه برسد٬ باید در این دل‌نگرانیها٬ دلسوزی باشد

کمالوندی با بیان اینکه اگر در رسانه‌ها مذاکره‌کنندگان خود را متهم کنیم٬ اثری نخواهد داشت٬ گفت: گاهی نگرانی‌ها در جمع‌های حرفه‌ای بیان می‌شود. در این صورت می‌توان برای آن راه‌حل پیدا کنیم٬ نباید کاری کنیم که مذاکره‌کنندگان ما مجبور به دفاع از خود شوند. اگر قرار است به نتیجه برسیم باید در این دل‌نگرانی‌ها٬ دلسوزی باشد. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره مجدد به بحث پروتکل الحاقی گفت: طبق قانون اساسی معاهدات بین‌المللی نیاز به تصویب مجلس دارد. اگر مجلس تشخیص بدهد که پروتکل الحاقی مشکلی ندارد آن را تصویب می‌کنند. البته این مساله در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد. اینکه دولت از مجلس بخواهد پروتکل تصویب کند٬ در گرو برخی شرایط است که ممکن است حتی تا یک سال آینده نیز این شرایط مهیا نشود.

همکاری با آژانس منع قانونی ندارد

کمالوندی در توضیح مصوبه سال ۸۴ مجلس اجرای داوطلبانه همکاری با آژانس ممنوع است٬ مگر اینکه پرونده ایران از شورای امنیت خارج شود٬ گفت: در سال ۸۵ مجلس طی مصوبه دیگری اجازه همکاری گسترده ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد و امروز این همکاری منع قانونی ندارد. 

تدبیر سازمان انرژی اتمی این است که مذاکرات صدمه‌ای به روند توسعه صنعت هسته‌ای ما نزند

در ادامه خبرنگاری از کمالوندی پرسید که سبک سنگین کردن ترازوی مذاکرات چقدر بر عهده سازمان انرژی اتمی است٬ که وی پاسخ داد: تدبیر انرژی اتمی این است که مذاکرات صدمه‌ای به روند توسعه صنعت هسته‌ای ما نزند ما تاکنون در این فاز موفق بوده‌ایم٬ با انجام توافق نهایی تحریم‌ها برداشته می‌شود و همکاری با آژانس گسترده‌تر می‌شود و ما قادر به صادرات مواد غنی شده و آب سنگین خود خواهیم بود. 

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰۰ تن آب سنگین داریم که دنیا به آن نیاز دارد. هر محدودیتی ولو کم٬ پسندیده نیست. بنابراین کسی تلقی نکند وزارت خارجه یا سازمان انرژی اتمی راضی به کوچک‌ترین محدودیتی هستند. اما در فرایند حل سیاسی موضوع بده‌بستان‌هایی می‌شود. طرف مقابل ساز و کار تبلیغاتی قوی دارد٬ برای همین باید کاملا حواسمان را جمع کنیم. رسانه‌های ما باید به بیان اظهارات مسئولان بسنده کنند و توضیحات را به خواننده واگذار کنند و تنها واقعیت‌ها را منعکس کنند. 

نسبت به مذاکره‌کنندگان خود تردید نکنید

کمالوندی تاکید کرد: من به مردم می‌گویم که نسبت به مذاکره‌کنندگان خود تردید نکنید. بدون شک خطوط قرمز رعایت می‌شود. مذاکره‌کنندگان با همه وجود به دنبال حفظ حقوق ملت ایران هستند٬ اما موفقیت آنها را باید آخر کار سنجید. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردو صرفا محل تحقیق و توسعه خواهد شد٬ گفت: خیر٬ این تاسیسات چندمنظوره می‌شود. تا زمانی که ما محدودیت‌هایی داریم٬ مهم این است که تاسیسات فردو حفظ شود که اگر طرف مقابل بخواهد مرتکب خطایی شود٬ غنی‌سازی در فردو از سر گرفته شود. 

کمالوندی اشاره کرد: ما روزانه جلسات ۴ یا ۵ ساعته در سازمان انرژی اتمی داریم و همه ما جوانب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تحقیق و توسعه صنعت هسته‌ای همچنان جلو می‌رود و ما در استفاده‌های مختلف از آن‌ها محدودیتی نداریم بلکه محدودیت‌ها در دسترسی به امکانات جدید است.

کد خبر : ۲۷۱۵۹۱