خبرگزاری کار ایران

دو تحلیلگر سیاست خارجی در بررسی مذاکرات هسته‌ای:

خرازی: بیانیه از منظر حقوق بین‌الملل قابل پیگیری است/ جوکار: فکت‌شیت ایرانی اظهارات باطل آمریکا را نمایان می‌سازد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سفیر پیشین ایران در فرانسه با موضوع مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان٬ به طرح و بیان نظر خویش پرداختند.

به گزارش ایلنا٬ در مناظره میان محمدصالح جوکار و سید صادق خرازی دو تحلیلگر مسائل بین‌المللی که در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو برگزار شد٬ جوکار در ابتدا اظهار کرد: بیانیه یعنی تفاهمی که بعد از مذاکرات منتشر شود؛ اما تفاهم نامه تعهداتی برای طرفین ایجاد می‌کند.

جوکار: فکت شیت باید بصورت سند مکتوب انتشار یابد تا همگان از آن مطلع شوند

وی با بیان اینکه بیانیه پایان کار مذاکرات لوزان، فاقد تعهد اجرایی است، خاطرنشان کرد: بر اساس پادمان‌های بین المللی بیانیه و توافق نامه با یکدیگر بسیار تفاوت دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی «فکت شیت» آمریکایی و «فکت شیت» شفاهی ایران را دارای تفاوت‌های کلی دانست و افزود: این بیانیه باید مشترک باشد؛ نه اینکه هر کسی تفسیری متفاوت از آن ارائه دهد.

جوکار انتشار «فکت شیت» ایرانی را منجر به نمایان شدن اظهارات باطل طرف آمریکایی خواند و تصریح کرد: ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این فکت شیت باید بصورت سند مکتوب انتشار یابد تا همگان از آن مطلع شوند.

وی با اشاره به تفاوت اظهارات طرف‌های امریکایی و فرانسوی با بیانات شفاهی تیم ایرانی گفت: طبق گام مشترکی که برداشتیم تعهدات خود را عملی کردیم؛ ولی هیچیک از تعهدات امریکا عملی نشد. 

جوکار با بیان اینکه آمریکا بلافاصله بعد از بیانیه، متنی متفاوت با آنچه آقای ظریف قرائت کردند را انتشار داد، خاطرنشان ساخت: اگر بیانیه بار حقوقی داشته باشد، این کشور‌ها باید نسبت به آن پاسخ گو باشند.

وی افزود: تا زمانیکه متن فارسی بیانیه را منتشر نکرده‌ایم، نمی‌توان آن را با آنچه آمریکا و فرانسه ارائه دادند، مقایسه کرد.

خرازی: ارجاع پرونده ایران به شورای حکام و خروج از فصل هفتم 

در ادامه صادق خرازی، کار‌شناس هسته‌ای گفت: روح تفاهم نامه با توافق نامه متفاوت است؛ همانطور که مذاکره با مباحثه تفاوت می‌کند.

وی افزود: وقتی مذاکره صورت می‌گیرد، فی النفسه بار حقوقی دارد و دو طرف در رابطه با آن متعهد می‌شوند.

خرازی گفت: بیانیه نظرات دو طرف را منعکس می‌کند و از منظر حقوق بین الملل قابل ارزیابی و پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان گفت یک فکت شیت از منظر حقوقی بین الملل قابل پیگیری نباشد و می‌تواند به یک تفاهم مشترک و قابل بحث تبدیل شود. 

خرازی در عین حال تاکید کرد: اگر دو طرف هیچگونه اعتمادی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، نمی‌توان گامی رو به جلو برداشت. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا متن ایرانی منتشر نشده است، گفت: دیپلماسی اینگونه نیست که هرچه اتفاق نمی‌افتد را در رسانه انعکاس دهند؛ درغیر اینصورت محرمانه بودن مذاکرات از میان خواهد رفت. 

خرازی در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند بخاطر حساسیت جامعه آقایان این متن را منتشر کنند و امر رهبری بر هر تصمیم دیگری مطاع است. 

وی در پایان افزود: اینکه پرونده ایران از شورای امنیت خارج شود و به شورای حکام ورود کند، بمعنای خروج از فصل هفتم و ورود به شرایط عادی است. 

کد خبر : ۲۶۹۷۴۹