خبرگزاری کار ایران

علیرغم درخواست سه ماهه ظریف از منتقدان؛

هجمه‌ها با نشست «واقعیت مذاکرات لوزان» آغاز شد

نشست «توافق لوزان؛ کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟» ظهر امروز توسط کمیته صیانت از منافع ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ فواد ایزدی٬ سعید زیباکلام٬ حمدصادق کوشکی و منوچهر محمدی به عنوان سخنرانان این نشست حضور داشتند. 

شب گذشته محمدجواد ظریف در برنامه نگاه یک٬ از منتقدان درخواست کرد با توجه به اینکه در بحبوحه مذاکرات هستیم و تاکید کرد با توجه به این موضوع که بسیاری از جزییات را نمی‌توانم بگویم٬ از منتقدان و مخالفان درخواست دارم فرصتی سه ماهه به تیم مذاکره بدهند و به اعضای هسته‌ای کشورمان اعتماد کنند تا بدین ترتیب با جلوگیری از اختلافات داخلی٬ تیم هسته‌ای بتواند کار را پیش ببرد.

علیرغم درخواست ظریف٬ نشست واقعیت مذاکرات لوزان توسط کمیته‌ای موسوم به صیانت از منافع ملی برگزار شد و با توجه به اینکه دسترسی چندانی به جزییات ریز مذاکره توسط این گروه نبود٬ انتقادات شدیدی به تیم هسته‌ای وارد شد که شرح هجمه‌ها و انتقادات به این شرح بود:

فواد ایزدی: چرا فقط تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای تعلیق شده‌اند؟

فواد ایزدی در نشست تدوین واقعیت مذاکرات لوزان گفت: هدف ما از برگزاری چنین جلساتی به هیچ عنوان تخریب تیم مذاکره کننده نیست بلکه هدف اصلی ارائه نظریات مفید برای ادامه مذاکرات هسته‌ای است. 

وی ادامه داد: امسال که سال همدلی و همزبانی دولت با ملت است و ما برای موفقیت تیم مذاکره کنده دعا می‌کنیم٬ اما من در اینجا یک سوال اصلی دارم و آن این است اینکه چقدر در این مذاکرات خطوط قرمز مشخص شده نظام که‌‌‌ همان لغو تحریم‌ها در ابتدای توافق است٬ رعایت شده است. 

ایزدی تصریح کرد: رهبری گفتند لغو تحریم‌ها باید موضوع مذاکرات٬ نه نتیجه آن باشد. بنابر این ما انتظار داریم همه تحریم‌ها در ابتدای هر توافقی لغو شود این سوال اینجا مطرح می‌شود که این چنین بحثی را از متن بیانیه لوزان می‌توان برداشت کرد؟ 

این استاد دانشگاه بیان کرد: آقای روحانی تاکید داشتند که در این مذاکرات این خط قرمز رعایت شده و از لغو همه تحریم‌ها و ۶ قطع‌نامه شورای امنیت صحبت کردیم اما نکته‌ای را که باید به آن توجه کنیم این است بر اساس متن موجود ما چنین چیزی را نمی‌توانیم استنتاج کنیم بلکه در این متن فقط گفته شده فقط تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای تعلیق خواهند شد. 

وی اظهار داشت: ما می‌بینیم در این متن ایران یک سری تعهدات را پذیرفته و متعهد به عمل آنها شده٬ اما به هیچ وجه صحبتی از زمانی که تحریم‌های ایران بخواهد لغو شود٬ در میان نیست بلکه آنها به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منوط شده است. بنابراین این برخلاف آن چیزی است که رهبری تاکید داشتند٬ مذاکرات به هیچ وجه نباید دو مرحله‌ای باشد اما مشاهده می‌کنیم در این بیانیه قرار است ایران یکسری کار‌ها را انجام دهد٬ بعد از تایید ‌آژانس فقط تحریم‌های مربوط به انرژی هسته‌ای برداشته شود. 

این استاد دانشگاه به تحریم‌های کنگره آمریکا اشاره کرد و گفت: در کنگره تحریم‌هایی که فقط به بحث انرژی هسته‌ای اشاره دارند٬ تنها سه تحریم است که زیاد موضوعات بسیار مهمی را مطرح نمی‌کند؛ که آن هم قرار است در انتهای کار و نه ابتدای کار برداشته شوند٬ یعنی زمانی که ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است. 

ایزدی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه ارزیابی شما از گشایش اقتصادی که ممکن است با توافق احتمالی ایجاد شود٬ چیست٬ و اینکه این مردم امروز همه به امید این نوع گشایش گرایش دارند٬ گفت: ما مشاهده کریم با توافق‌نامه ژنو هم شور و هیجان خاصی بین مردم ایجاد شد٬ ولی فقط یک شور و هیجان بود و هیچگونه بهبود اقتصادی در جامعه ایجاد نشد و این مساله یک موضوع و عملیات روانی است که باعث می‌شود٬ فشار مضاعفی به دولت و نظام وارد شود.

 

کوشکی: شخصا به ظریف اعتماد دارم اما به دشمنان خیر

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدصادق کوشکی در کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ملی ایران در تبیین واقعیات مذاکرات لوزان گفت: از آنجایی که آقای روحانی لفظ توافق را به کار برد من نیز به نتایج مذاکرات لوزان توافق می‌گویم. آن موضوعی که من می‌خواهم در مورد آن صحبت کنم این است که در این توافق تعهدات ما بسیار مشخص است اما تعهدات طرف مقابل به هیچ وجه مشخص نیست حتی در مورد تحریم‌ها نیز از چند لفظ لغو، تعلیق، توقیف و رفع استفاده شده است.

وی ادامه داد: ما مشاهده می‌کنیم کلید همین مسئله تحریم‌ها نیز به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افتاده است اما سوالی که من دارم این است اگر ما به تعهدات روشن خودمان اقدام کردیم چه تضمینی است که آژانس نسبت به این مسئله اقناع شده و تحریم‌ها را رفع کند؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آژانس بین‌المللی اتمی یک دهه است که هیچ‌گاه عنوان نکرده است که از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت صلح‌آمیز اقناع شده است بنابراین چگونه است که ما بخواهیم آن را راهکار حل مسئله خودمان بدانیم؟

وی تاکید کرد: ما بارها در سال‌های اخیر آژانس را آزمایش کرده‌ایم و حتی اعتقاد دارم پذیرش پروتکل الحاقی نیز باعث نمی‌شود آژانس نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز ما اقناع شود و تحریم‌ها رفع شود چون هیچ ضمانت اجرایی وجود ندارد.

کوشکی درباره ناظر اجرای توافق نهایی احتمالی نیز گفت: ما می‌بینیم در توافق‌نامه اخیر لوزان شورای امنیت را با عنوان ناظر اجرایی توافق معرفی می‌شود. آیا این از نظر حقوقی صحیح است کسی که خود یک طرف دعواست ناظر اجرای یک توافق‌نامه باشد؟

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: اگر بازی برد-برد مطرح است چرا آنها فقط می‌خواهند ما را راست‌آزمایی کنند. ما به آنها اعتماد نداریم و همیشه در گذشته خلف وعده کرده‌اند حتی این خلف وعده در مفاد توافق‌نامه ژنو نیز دیده شد.

کوشکی اضافه کرد: استقلال کشوری که میلیون‌ها شهید داشته، با کشوری مانند ژاپن قابل مقایسه نیست و ما به غربی‌ها هیچ‌گونه اعتمادی نداریم، همین اعتمادها در گذشته باعث شد که آنها ویروس را به تجهیزات هسته‌ای ما وارد کند.

این استاد دانشگاه درباره حق غنی‌سازی ایران در توافق‌نامه ژنو نیز گفت: حق غنی‌سازی جزو حق حاکمیتی هر کشوری است .

کوشکی خطاب به آقای ظریف گفت: آقای ظریف همه ما و من شخصاً به شما اعتماد دارم اما به دشمنان اعتمادی نیست.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا برخی مخالفان توافق‌نامه را افراطی و تندرو می‌نامند و شما را در گروه رژیم صهیونیستی می‌دانند، گفت: روش استکبار همین است که همیشه دشمنان خودش را به صورت دزد، شرور و اخلال‌گر معرفی کنند. آنها زمانی که در تاریخی خواستند جزیره کیش را تصرف کنند و نتوانستند افراد مقاوم محلی را دزد و شرور معرفی کردند.

وی افزود: من با افتخار می‌گویم اگر مدافع استقلال کشور هستم و مرا تندرو خطاب می‌کنند مشکلی نیست. به فرموده امام خمینی اگر استقلال خواهی ارتجاع است من مرتجع هستم.  آقای ظریف در این چند روز اخیر صحبت‌های بسیاری از نخوابیدن‌های خود کرده اما من می‌گویم اگر شما 3 شب نخوابیدید برای به دست آوردن این دستاوردها بسیاری کشته شدند و احمدی‌روشن‌ها و شهریاری‌ها شب نخوابی‌هایی را داشته اند.

 

سعید زیباکلام: با یک معاهده بین‌المللی مواجه هستیم

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید زیباکلام در ادامه کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ملی در تبیین واقعیات مذاکرات لوزان گفت: بعد از اینکه نتایج این مذاکرات منتشر شد بحث‌های زیادی حول این مذاکرات ایجاد شد  اما موضوعی که من می‌خواهم به آن اشاره کنم و احساس می‌کنم بسیار نیاز است این است که اساسا ما نه با یک بیانیه مطبوعاتی بلکه با یک پیمان و معاهده بین‌المللی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر کسی نسبت به این موضوع تردید دارد با یک نگاه گذرا به متن این بیانیه متوجه می‌شود سرتاسر این بیانیه از موافقت ایران نسبت به موضوعات غنی‌سازی ؛ ذخایر و مدت‌زمان اجرایی صحبت شده است که این مباحث این بیانیه را بیشتر شبیه یک پیمان و معاهده جدی درمی‌آورد که در متن آن به خوبی این مساله مشخص است.

زیباکلام گفت: با یک پیمان‌نامه تمام عیار مواجه هستیم که بسیار برای جمهوری اسلامی ایران الزام‌آور می‌باشد اما ادعا می‌شود که این بیانیه تنها می‌خواهد مولفه‌های پیمان و توافق نهایی را مشخص کند.

وی افزود: ما امروز باید بدانیم کارهای زیادی که در ژنوصورت گرفته بود و فناوری هسته‌ای ما را محدود کرده بود در این بیانیه نیز دنبال شده است بنابراین ما دیگر دنبال چه توافق نهایی هستیم؟

این استاد دانشگاه گفت: ما مشاهده می‌کنیم در این توافق‌نامه تعهدات بسیاری  برای راست‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است اما برای طرف مقابل هیچ گونه راست آزمایی در جهت تعهد به عملیات مشاهده نمی‌شود.  حتی هیچ نهاد مشخصی برای نظارت بر این توافق وجود ندارد.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، منوچهر محمدی نیز در کنفرانس خبری کمیته صیانت از منافع ملی ایران در تبیین واقعیات مذاکرات لوزان اظهار داشت: من قصد ندارم وارد مسائل جزیی شوم ولی با توجه به تجربه عملی و آموزشی خودم مسئولیت‌های گوناگونی که در عرصه بین‌المللی داشته ام و مجری بیانیه الجزایر بوده‌ام و پای قراردادهای بسیاری را با نمایندگی از جمهوری اسلامی امضا کرده‌ام  تا به حال چیزی شبیه توافق‌نامه ژنو و لوزان در عمر تجربی و تاریخ روابط بین‌الملل ندیده‌ام.

وی ادامه داد: ما مشاهده می‌کنیم یکسری مذاکرات تنگاتنگ و طولانی صورت گرفته است و قرار  بوده است به یک توافق دست یابد اما امروز مشاهده می‌کنیم از درون این مذاکرات و توافق‌نامه‌ها چند سند متفاوت و مختلف بیرون آمده است.

معاون اسبق وزیر امور خارجه گفت: در بیانیه الجزایر در حالی که ما به صورت غیرمستقیم با دولت آمریکا مذاکره می‌کردیم تنها یک متن و یک سند خروجی آن بود اما مشاهده می‌کنیم که در مساله هسته‌ای که دوستان پیگیر آن بودند در این اواخیر از لوزان چند سند مختلف بیرون آمده است.

وی افزود: هر چند این آقایان سعی می‌کنند این اختلافات و تفاوت‌ها را موضوع سوءبرداشت تعبیر کنند اما از لحاظ حقوقی به هیچ وجه این چنین نیست و این بحث در تاریخ روابط بین‌الملل بی نظیر و بی‌سابقه است.

محمدی تصریح کرد: این موضوع سه حالت بیشتر ندارد یا هر دو سند جعلی است یا اینکه سند امریکایی‌ها جعلی یا سند ایران درست است که در این صورت حتما جا داشت وزارت امور خارجه به صورت رسمی اعتراض خود را عنوان می‌کرد یا اینکه سند ایران غلط و جعلی است و سند آنها درست است در این صورت وزارت امور خارجه حق ندارد  به مردم و خلاف واقعیت را بگوید.

این استاد دانشگاه درباره طرح جامع مشترک گفت: قرار بود یک طرح جامعی پیگیری شود و امروز آنها می‌گویند ما می‌خواهیم متن اصلی را بر پایه همین بیانیه ایجاد کنیم اما با اختلافاتی که تفسیر و خود متن این بیانیه وجود دارد این توافق و رسیدن به نتیجه نهایی طرح جامع مشترک بسیار بعید است.

وی بیان کرد: من از دوستانی که ادعا می‌کنند چندین ساعت با طرف های 1+5 مذاکره می‌کنند این را می‌پرسم که چرا حاضر نیستند با دوستان و هم دانشگاهی‌های خودشان برای قانع کردن آن پشت یک میز بنشینند.

وی بیان کرد: من امروز تاکید دارم که ما باید برخورد تهاجمی را نسبت به دشمنان‌مان را پیگیری کنیم زیرا این برخورد را می‌بینیم که در سوریه چگونه امریکا را لگدمال کرده است ما باید بدانیم امریکا دشمن اصلی ماست و کم از مفهوم تعامل سازنده صحبت کنیم.

معاون اسبق وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در بیانیه الجزایر بند محرمانه‌ای نسبت به عدم دخالت امریکا در امور داخلی ایران وجود داشت یا نه گفت: هیچ بند محرمانه‌ای در آن موقع وجود نداشت اما امریکایی‌ها نمی‌خواستند این بند به این شکل در بیانیه وجود داشته باشد و آن را به این موضوع تصحیح کردند که ما در امور داخلی ایران دخالت کرده و نه خواهیم کرد.

کد خبر : ۲۶۳۶۷۱