خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در دیدار وزیر امور خارجه عمان:

کمیته امنیتی تهران-ریاض گام مناسبی در مقابله با افراط‌گرایی است

معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه گفت: اعلام آمادگی عربستان برای برپایی نشست کمیته امنیتی تهران-ریاض، گامی در مقابله با افراط‌گرایی است.

به گزارش ایلنا٬ حسین امیرعبداللهیان در دیدار وزیر امور خارجه عمان گفت: دو طرف گفت‌وگوهای سیاسی را یگانه راه ممکن برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای دانستند. 

وی که با صداوسیما مصاحبه می‌کرد٬ تصریح کرد: دو طرف همچنین اخبار موجود مبنی بر توافق برای برگزاری نشست کمیته امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در زمان مورد توافق، گام مناسبی ارزیابی کردند و گفت‌وگوهای تهران، ریاض و منطقه را مهم خواندند. 

وزیر امور خارجه عمان با اشاره به طرح سیاسی شورای همکاری خلیج فارس و خطرهایی که وحدت ملی یمن را تهدید می‌کند٬ بر مشارکت انصارالله و همه گروه‌های یمنی در کنفرانس گفتگوهای ملی این کشور تأکید کردند. 

بن علوی همچنین هر گونه رفتار مبتنی بر افراط‌گرایی در منطقه را از هر طرفی خلاف مصالح منطقه دانست. 

معاون وزیر امورخارجه کشورمان نیز اعلام آمادگی عربستان سعودی برای برپایی نشست کمیته امنیتی تهران - ریاض را گام مناسبی در مسیر همکاری‌ها در مقابله با افراط‌گرایی، کمک به ایجاد صلح و ثبات در منطقه و بازگشت روابط تهران - ریاض به مسیر طبیعی قلمداد کرد. 

امیرعبداللهیان تأکید کرد: معتقدیم همه طرف‌ها در منطقه باید از اقداماتی که افراط‌گرایی را تشدید می‌کند قویا اجتناب ورزند؛ امروز مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی به عنوان تهدید وحدت جهان اسلام ضرورتی اساسی به شمار می‌رود. 

وی همچنین با اشاره تحولات یمن گفت: ما بر وحدت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشور‌ها به‌ویژه یمن تأکید داریم. 

معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد: استعفای منصور هادی و خروج وی از صنعا را خطایی راهبردی می‌دانیم که به مسیر صلح، ثبات و وحدت یمن آسیب می‌رساند. 

امیرعبدالهیان گفت: یمن متعلق به همه یمنی‌هاست و گفت‌وگوهای ملی یگانه‌راه برون‌رفت این کشور از مشکلات است. 

وی همچنین ادامه بازداشت شیخ علی سلمان در بحرین را تعارضی جدی با راهکارهای دموکراتیک دانست و افزود: انتظار می‌رود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای تقویت گفتگوهای ملی در بحرین اقدام‌های لازم را انجام دهند. 

امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی برای همکاری‌های همه جانبه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرد: نباید اجازه داد دشمنان منطقه و برخی رسانه‌های مغرض ضرورت تحکیم روابط و همکاری‌های دسته جمعی منطقه‌ای را مخدوش کنند. 

حضور در کنفرانس مطبوعاتی آخرین برنامه سفر معاون عربی افریقای وزیر امور خارجه در عمان است.

کد خبر : ۲۶۰۸۶۸