خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری مطرح کرد:

تلاش مجلس برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی

رئیس مجلس شورای اسلامی از رویکرد اقتصاد مقاومتی نمایندگان مجلس در بررسی بودجه با توجه به شرایط کشور در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬  در نشست خبری پایان سال خود گفت: امسال در بررسی بودجه ۳ قانون مهم در مجلس تصویب و بررسی شد که تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که بخش بسیار مهمی است٬ در حاشیه این بررسی‌ها به تصویب رسید. رویکردی که در این‌باره مدنظر نمایندگان بود٬ توجه به اقتصاد مقاومتی و شرایط کشور در سال آینده بود. 

تصویب قوانین خروج از رکود

لاریجانی در ادامه افزود: تشکیل قوانین مربوط به خروج از رکود از دیگر مصوبات مهمی بود که در مجلس تصویب رسید و با توجه به اینکه شورای نگهبان نیز نظر خود را در این باره اعلام کرد٬ این قانون تعیین تکلیف شد و می‌توان این قانون را اقدامی مهم در راستای اقتصاد مقاومتی خواند که دولت آن را به تصویب رساند و به مجلس ارائه داد و لایحه ارائه شده در کمیسیون مشترکی از نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس بررسی شد که نتایج مهمی را برای کشور به همراه خواهد داشت. 

تصویب قوانین سهل‌گیرانه برای سرمایه‌گذاری و حمایت‌های بانکی

وی در اشاره به سایر تصمیمات بودجه‌ای مجلس برای سال آینده گفت: تصویب قوانین سهل‌گیرانه برای سرمایه‌گذاری و حمایت‌های بانکی در مورد نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی از جمله تصمیمات مالی مجلس در سال گذشته بود. 

وی همچنین تصویب قانون بودجه سال ۹۴ را سرفصل مهمی در تصمیمات بودجه‌ای کشور دانست و گفت: در زمینه لایحه بودجه باید از آقای روحانی و دولت ایشان تشکر کرد که در فرصت مقرر (۱۵ آذر) لایحه به مجلس رسانده شد و در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق بر روی آن بررسی‌های لازم انجام شد. 

تلاش مجلس برای کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی

وی مهم‌ترین ویژگی قانون بودجه مصوب مجلس را کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی خواند و گفت: در سال آتی وابستگی به درآمدهای نفتی از پنجاه درصد سنوات گذشته به ۲۵درصد خواهد رسید که این امر رویکرد مهمی برای بودجه‌نویسی بود و ما امیدواریم که در آینده نزدیک وابستگی بودجه به نفت ختم شود و درآمدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری در بستر‌ها و زیربناهای تولیدی کشور شود.

لاریجانی با اشاره به دو سقفی شدن بودجه در سال آینده گفت: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی دولت سهم درآمدهای حاصل از نفت بر مبنای فروش بشکه‌ای ۵۰ و خرده‌ای دلار در لایحه بودجه در نظر گرفته شده بود اما ما در بخشی از بودجه درآمد‌ها را براساس نفت ۴۰ دلاری در نظر گرفتیم و پیش‌بینی این را کردیم که اگر قیمت نفت بیشتر شود٬ درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت به بخش‌های عمرانی تزریق شود. 

رشد اقتصادی حداقل ۲ و رشد سرمایه‌گذاری ۴درصد در نظر گرفته شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با تصمیم مجلس برای بودجه سال آینده دولت برای تولید و رشد اقتصادی حداقل ۲ درصد در نظر گرفته شده و در همین راستا رشد سرمایه‌گذاری ۴درصد در نظر گرفته شده است. 

وی همچنین با تاکید به مصوبات مجلس در مورد هدفمندی یارانه‌ها گفت: در بودجه سال آینده پنج هزار و دویست میلیارد تومان برای تولید در بخش حمل و نقل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در نظر گرفته‌ایم و همچنین رقم قابل توجهی نیز برای سود تسهیلات مسکن مهر در نظر گرفته‌ایم. 

اختیار مجلس به دولت برای حذف افرادی که نیازمند یارانه‌ها نیستند

وی با اشاره اختصاص اعتبار چهار هزار میلیاردی برای اشتغال جوانان گفت: در بودجه ما چهار هزار و هشتصد میلیارد نیز برای بخش سلامت در نظر گرفته‌ایم. همچنین مجلس این اختیار را به دولت داده که افرادی را که نیازمند یارانه‌ها نیستند با ضوابطی از دریافت یارانه حذف کنند. البته باید گفت که عموم مردم در وضعیت فعلی خواهند ماند و یارانه آن‌ها قطع نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما امسال به دولت این اجازه را دادیم که۱۰هزار میلیارد تومان را صرف افزایش سرمایه‌های خود کنند. 

لاریجانی ادامه داد: همچنین ما امسال ۳۰ میلیارد تومان برای سقف فاینانس در نظر گرفته‌ایم. 

رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۱۵ هزار میلیارد از صندوق ذخیره ارزی با اذن رهبر معظم انقلاب برای نوسازی خانه‌های روستایی خبر داد و گفت: ۳۰۰ میلیون دلار صندوق ذخیره ارزی برای امور دانشگاهیان و دویست میلیون دلار برای ضمانت صادرات در نظر گرفته‌ایم. 

درآمد تعیین تکلیف مشولان سربازی صرف بودجه دفاعی کشور می شود

وی افزود: کار دیگری که در بودجه انجام شده٬ تعیین تکلیف سربازان غایب از طریق دریافت جریمه برای این مشمولان است که منابع حاصل صرف بودجه دفاعی کشور در نظر گرفته شده است. 

وی همچنین افزود: ۲ درصد از منابع بانکی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است. البته ما واقف به این موضوع هستیم که مشکلات معلمان و اهالی آموزش و پرورش بیشتر از این مقدار است و در همین راستا ۲۰۰ میلیارد از محل مبارزه با قاچاق سوخت نیز برای این مورد در نظر گرفته‌ایم. همچنین مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شده است. 

بودجه سال آینده بدون کسری بسته شد

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: از جمله افتخارات بودجه‌ای برای سال آینده این است که بودجه بدون کسری بسته شد و زمینه‌ای برای حرکت به سمت صادرات غیر نفتی انجام شد و نوسانات نفتی مشکلاتی را برای کشور نظیر برخی از کشورهای منطقه ایجاد نکرد.

کد خبر : ۲۶۰۸۱۵