خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه:

دخالت نظامی در منطقه، دولت‌های ملی را تضعیف می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۸۸۴

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بر «توجه به خواست مردم منطقه، به ویژه مردم مظلوم فلسطین» تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده و این رویکرد، یکی از اصول ثابت سیاست‌های تهران در منطقه بوده است.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه روز گذشته (چهارشنبه) در کنفرانس «اوضاع خاورمیانه: راه‌های ممکن خروج از بحران»، که به میزبانی مؤسسه مطالعات استراتژیک روسیه (ریسی) برگزار شد، رهیافت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای پایان بخشیدن به بحران‌های خاورمیانه را مطرح کرد.

سنایی، اولین رهیافت مهم جمهوری اسلامی ایران را «مبارزه با تروریسم و افراط گرایی» خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طی 36 سال گذشته با تروریسم و افراط گرایی در منطقه مبارزه کرده و هیچ گاه از گروه‌های تروریستی حمایت نکرده است. معتقدیم باید با افراط گرایی به هر شکلی که باشد، مبارزه کرد و نباید تروریسم را به تروریسم خوب و بد تقسیم کنیم. لذا جمهوری اسلامی ایران باور دارد که یکی از راه‌حل‌های خروج از بحران‌های خاورمیانه، وحدت کشورهای منطقه علیه تروریسم است.

سفیر کشورمان در مسکو، دیگر رهیافت جمهوری اسلامی ایران که طی سال‌های اخیر موضوعی برای همکاری با دولت فدراسیون روسیه بوده را «حمایت از حاکمیت‌های رسمی» معرفی کرد و گفت: در همین چهارچوب، جمهوری اسلامی ایران از دولت قانونی سوریه حمایت کرده است. 

وی اصل دیگر رهیافت ایران طی سال‌های اخیر را «مخالفت با مداخله نظامی» عنوان کرد و گفت: در گذشته، برخی دولت‌ها فکر می‌کردند که اگر از کشورهای خارج منطقه برای دخالت نظامی در منطقه دعوت کنیم، نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت. اما همه نتیجه دخالت‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق را مشاهده کردند. بر کسی پوشیده نیست که بی‌ثباتی در منطقه به خاطر این است که راه درست انتخاب نشد و همه می‌بینیم که دخالت‌های نظامی در منطقه چه مشکلاتی را ایجاد کرده است. به همین دلیل هم اکنون همه می‌گویند نیازی به مداخله نظامی کشورهای غربی نیست ولی همه می‌دانند که دخالت کشورهای غربی پیامدهای زیادی را برای منطقه داشته است.

سفیر کشورمان در مسکو هم چنین به «حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند گفت‌وگو بین گروه‌های سیاسی» اشاره کرد و اظهار داشت: در همین راستا از «گفت‌وگوهای سوری– سوری» حمایت شد. معتقدیم که بهترین راه این است که خود مردم سوریه برای حل مسائل مشارکت داشته باشند و در چنین گفت‌وگوهایی، منافع گروه‌های قومی و مذهبی را در نظر گرفته شوند.

سنایی خاطرنشان کرد: آن چه در منطقه روی داده، فرآیندی است که به خاطر مشکلات منطقه ایجاد شده و تجربه تاریخی نشان می‌دهد که دولت‌های ملی باید مشکلات را حل کنند و دخالت نظامی در منطقه، دولت‌های ملی را تضعیف می‌کند. وقتی این نهاد از بین رود، وضعیتی همانند لیبی شکل می‌گیرد و باید به این فکر کرد که چه وقت نهاد دولت دوباره شکل می‌گیرد. سازمان ملل باید از دولت‌های عضو حمایت کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه بر «توجه به خواست مردم منطقه، به ویژه مردم مظلوم فلسطین» تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده و این رویکرد، یکی از اصول ثابت سیاست‌های تهران در منطقه بوده است.

سنایی افزود: «وحدت مسلمانان و دوری از تفرقه»، دیگر محور مهم سیاست‌های خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران بوده و این رویکرد، برای حل بحران‌های خاورمیانه بسیار حایز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران همه کشورهای منطقه را کشورهای برادر می‌داند و باید با همکاری کشورهای منطقه، مشکلات را حل کنیم. چنین نگاهی در «روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان» هم حاکم است و این دو کشور باید در حل مشکلات منطقه مشارکت داشته باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای «ایجاد منطقه و دنیای عاری از تسلیحات هسته‌ای» نیز اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه بر مبنای داشتن سلاح هسته‌ای نبوده است و چنین هدفی در دکترین نظامی ایران نیز وجود نداشته و ندارد. ما طبق فتواهای مذهبی هیچ گاه در چنین مسیری نبوده‌ایم و در مذاکرات با 1+5 نیز همین مسیر را دنبال می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران باور دارد که منطقه خاورمیانه و دنیا باید عاری از تسلیحات هسته‌ای شود.

سنایی در پایان به تجربه همکاری موفق جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در منطقه اشاره و اظهار داشت: دو کشور مواضع مشترکی در قبال مسایل خاورمیانه داشته‌اند و باید این مواضع را به هم نزدیک‌تر ساخت و چنین همکاری‌هایی را تقویت کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز