خبرگزاری کار ایران

واعظی در همایش سیاست‌های علم و فناوری در برنامه ششم:

برای رسیدن به رشد٬ محدودیت‌های داخل باید برطرف شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر به تحقیق توجه ویژه داشته باشیم و سرمایه به زنجیره تحقیق و پژوهش‌های داشن بنیان برسد٬ عملا ثروت ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمود واعظی با حضور در همایش سیاست‌های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه که در سالن مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد٬ گفت: در دوره‌های مختلف برای توسعه کشور‌ها مزیت‌هایی بوجود آمد و در مقطع فعلی فناوری‌های نو به عنوان محور توسعه از سوی کشور‌ها برگزیده شدند. 

وی افزود: کشورهایی که به نوعی نتوانستند در مقاطع مختلف رشد کنند٬ می‌دانند اگر به این فناوری‌ها دست پیدا کنند میانبری در عرصه فناوری زده‌اند٬ به همین دلیل فناوری‌های نو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

واعظی در ادامه افزود: در قوانین و سند چشم اندازهای کشورمان آمده در برنامه پنجم توسعه قانونگذاران و مجمع تشخیص مصلحت نظام تلاش‌شان این بود که ما در راستای فناوری‌ها رشد کنیم، رویکرد برنامه پنجم این بود که در بخش‌های دانش بنیان گام‌های موثری برداشته شود. 

واعظی با بیان اینکه برای دستیابی به فناوری‌های نو باید زمینه‌های لازم در داخل فراهم شود یادآور شد: با دستیابی و رشد فناوری‌های نو در کشور می‌توان بسیاری از مسائل را حل کرد و از مشکلات عبور کنیم و در دنیای امروز بسیاری از کشور‌ها بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را صرف تحقیق و پژوهش می‌کنند. 

واعظی ادامه داد: اگر کشورما نیز توجه ویژه‌ای به تحقیق داشته باشد و سرمایه به زنجیره تحقیق و پژوهش‌های داشن بنیان برسد عملا ثروت ایجاد شده است. 

این عضو هیات دولت ادامه داد:راهی نداریم جز اینکه به تحقیق و پژوهش بها دهیم و از دیگر سو فناوری‌های جدید را محور توسعه خود قرار دهیم. امروز اگر عرصه دانش در جهان را بررسی کنیم٬ درخواهیم یافت کشورهای توسعه یافته به تکنولوژی‌های بر‌تر متوسل شده‌اند. 

وی در همین راستا افزود: اگر کشور‌ها٬ خودشان در زمینه فناوری‌های نو تصمیم گیری نکنند به ناچار به سمت تکنولوژی‌های بر‌تر خواهند رفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه سخنان خود را به مزیت‌های آی‌سی‌تی اختصاص داد و گفت: نرخ رشد بالا ارزش افزوده بالا کاهش هزینه افزایش بهره وری و اشتغال از جمله مزیتهای اقتصاد دانش بنیان است و امروز آی سی تی در رشد ناخالص جهانی نزدیک به ۵ درصد است اما امروز آی‌سی‌تی در رشد ناخالص کشورهای جهان ما با معدل جهانی فاصله داریم که باید این نقصیه برطرف شود. 

وی در این زمینه خاطر نشان کرد: شاخص‌های‌ ای‌سی‌تی در ایران نسبت به جهان ۹۷ است در منطقه نیز رتبه ۱۶ را داریم٬ در صورتی که طبق سند چشم انداز باید در پایان ۱۴۰۴ جایگاه اول را در منطقه داشته باشیم و در برنامه پنجم نیز جایگاه دوم در این عرصه برای ما در نظر گر فته شده و متاسفانه ما هنوز تا رسیدن به جایگاه‌های مطرح شده فاصله زیادی داریم. 

واعظی توجه به اقتصاد دانش بنیان رایکی از الزامات برای قطع وابستگی به نفت اعلام کرد و گفت: ایجاد اشتغال از جمله مزیت‌های توجه به اقتصاد دانش بنیان است. در حوزه آی‌تی در دنیا تا چندی پیش در ۵۰ شرکت اول دنیا٬ دانش آی تی جایگاهی نداشت اما اکنون در میان ۱۰ شرکت بر‌تر دنیا چهار شرکت مربوط به آی تی هستند که این اهمیت این حوزه را می‌رساند. 

وی با یادآور شدن این نکته که در سند چشم انداز بیست ساله رشد ۸ درصدی برای کشور تعیین شده٬ گفت: هم اکنون در تدوین برنامه ششم توسعه که مقدمات آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است٬ رشد بالایی را برای این حوزه در نظر گرفته تا در زمان بخش‌های مربوط به علمی و فناوری تاکید کرده‌ایم که باید جایگاه اول و دوم را در منطقه کسب کنیم. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: اگر تحریم با شیم که از نظر ما نیز این تحریم‌ها بسیار ظالمانه است، تا زمانی که این تحریم‌ها برقرار است٬ نمی‌توانیم به رشد هشت درصدی برسیم و آنچه به آن علاقه داریم برای صادرات نفت و سایر کالا‌ها دست نخواهیم یافت. 

واعظی اضافه کرد: زمانی که نمی‌توان توسعه را به دلایل محدودیت‌هایی که حاصل تحریم است٬ محقق کرد دچار مشکل خواهیم شد و اگر قرار باشد رشد ما به هشت درصد برسد باید محدودیت‌های ما در داخل نیز برطرف شود زیرا بی‌توجهی به الزامات باعث می‌شود٬ ما فقط انشای خوب بنویسیم‌‌ همان چیزی که در گذشته نیز اتفاق افتاده است. 

وی برلزوم فعالیت بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری تاکید کرد وگفت: رویکرد دولت دعوت از بخش خصوصی برای همکاری در حوزه علم و فناوری است و تولید محتوا نیز از جمله ضروریات در حوزه علمی و فناوری است تا تمامی دانشجویان شرکت‌ها و افرادی که می‌توانند در تولید محتوا فعال باشند را تشویق می‌کنیم تا در این عرصه گام بردارند. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از لزوم دسترسی تمام مردم کشورمان به اینترنت پرسرعت سخن گفت: ما معتقدیم مردم به راحتی باید به راحتی اینترنت دسترسی و تمامی ارگان‌ها به سیستم مجازی مسلح شوند رویکرد دولت این است که به مناطق محروم وکم برخوردار توجه ویژه شود

این عضو هیات دولت ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از امکا اینترنت بهره‌مند شوند و امیدواریم تا پایان دولت اعتدال تمام روستاهای ده خانوار از نعمت اینترنت بهره‌مند شوند. 

واعظی با بیان اینکه استفاده از فضا در دنیای امروز دارای اهمیتی دو چندان است٬ گفت: ما گام‌های مثبت زیادی در این عرصه برداشته‌ایم اما متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بودجه برخی اقدامات در این عرصه کاهش پیداکرده٬ جای امیدواری دارد با برنامه ریزی‌های جدید در این حوزه مجددا بتوانیم شکوفایی این عرصه را رقم بزنیم. 

واعظی ابراز امیدواری کرد تا پایان عمر دولت نسل سوم و چهارم تلفن‌های همراه به بازار عرضه شود.

کد خبر : ۲۵۹۴۳۶