خبرگزاری کار ایران

سرمدی در همایش دیپلماسی نوین:

رقبای ایران برای مقابله با نفوذ ایران مجبورند در کنار تروریست‌ها بایستند

قائم‌مقام وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص شیوه‌های اجرایی سیاست خارجی واقعی گفت: برای سیاست خارجی واقعی از انجام اقدامات تبلیغاتی اجتناب می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی سرمدی در همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران که صبح امروز در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، گفت: سیاست خارجی دولت تدبیر و امید یک مولفه اصلی دارد و آن معطوف به حل مشکلات مردم با کمترین هزینه‌ است و ما این مسئله را به عنوان هدف کلیدی مدنظر داریم و بر این اساس برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر حل مشکل مردم با کمترین هزینه هدفمان باشد، لازمه آن واقعی بودن است و باید از سیاست خارجی نمایشی اجتناب کرد. زیرا حرکت‌های نمایشی به هدف ما کمک نمی‌کند.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه با یادآوری شرایط آغاز به کار دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در هنگام شروع کار ما نیازمند فضا و بستری بودیم تا اهدافمان را پیش ببریم و در این راستا مجموع اقداماتی از سوی وزارت امور خارجه و دولت در چند ماه اول صورت گرفت و آن برای شکستن فضایی بود که از تحریم‌ها هم قوی‌تر بود، زیرا امکان تعامل وجود نداشت.

سرمدی با بیان اینکه ما فکر می‌کنیم از این مرحله عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: هم اینک فکر می‌کنیم امکان مانور دادن داریم و صدایمان در جهان امروز شنیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای داشتن سیاست خارجی واقعی نیازمند شناخت و درک صحیح از شرایط کنونی هستیم، یادآور شد: شناخت آسیب‌ها، فرصت‌ها، الزامات دوران گذار کنونی عواملی هستند که موجب درک صحیح از محیط بین‌المللی می‌شود. نکته دوم نیز داشتن یک مبانی نظری صحیح است که این مسئله با رویکرد برد-برد از سوی آقای ظریف مطرح شد و ما با این نگاه و رویکرد به تعاملات جهانی و منطقه‌ای می‌نگریم و مسائل را پیش می‌بریم.

قائم‌مقام وزیر امورخارجه کشورمان در خصوص شیوه‌های اجرایی سیاست خارجی واقعی خاطرنشان کرد: ما برای سیاست خارجی واقعی تلاش داریم تا از انجام اقداماتی که صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند، اجتناب کنیم و از شبه‌تحرک  خودداری کنیم.

سرمدی در ادامه به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و ابراز داشت: شاید نماد سیاست خارجی واقعی در بحث گفت‌وگوهای هسته‌ای متبلور باشد که نگاه جدیدی ایجاد شد و با این نگاه موضوعات مطرح٬ و برای خروج از بن‌بست‌های کاذبی که ایجاد شده بود، تلاش کردیم و مسیر جدید فراهم شد. همه شاهد هستند که مجموعه‌ای از مهارت‌ها و شیوه جدید طرح موضوعات که آقای ظریف در آن خبره هستند موجب شده تا جهان این نگاه را داشته باشد که تیم مذاکره‌کننده ایرانی که افراد ماهری هستند در برابر ۶ کشور قدرتمند دنیا ایستاده‌اند و از طرفی هم می‌خواهند موضوع حل شود. 

وی نماد دیگر سیاست خارجی را رویکرد وزارت خارجه دولت تدبیر و امید در موضوعات اقتصادی دانست و افزود: در وزارت خارجه سعی کردیم نگاه جدید ایجاد شود و به مراکز و نمایندگی‌هایمان گفته‌ایم یکی از اولویت‌هایشان مسائل اقتصادی باشد. از آنها خواسته‌ایم سرمایه، گردشگر و تکنولوژی را به کشور بیاورند و کالاهای غیر نقدی، خدمات فنی و مهندسی و نیروهای ماهر و غیر ماهر را به خارج ببرند. 

قائم‌مقام وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه کشورمان در فضای منطقه‌ای بیان کرد: هیچ فردی منکر نیست که از ابتدای پیروزی انقلاب در مسائل منطقه‌ای انتخاب‌های صحیحی در سرمایه‌گذاری بر روی نیروهای اصیل انجام شد. شاید در اوایل این مسئله مشهود نبود و هزینه‌هایی هم در پی داشت اما یکی از موثر‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه تمرکز بر نیرو‌ها و گروه‌های اصیلی بود که حمایت افکار عمومی و ملت‌ها را دارا هستند که این در مقابل سرمایه‌گذاری با نیروهای مسلطی بود که مردم و ملت‌ها را نمایندگی نمی‌کردند و این مسئله موجب سردرگمی دشمنان و رقبای ما شده است. 

سرمدی افزود: دشمنان و رقبای ایران برای مقابله با نفوذ کشورمان مجبورند در کنار تروریست‌ها بایستند و بر روی افراطگرایان سرمایه‌گذاری کنند. 

وی با یادآوری نگاه حقوق بشری وزارت امور خارجه عنوان کرد: در سیاست خارجی‌مان ابعاد حقوق بشری خیلی قوی است چرا که در منطقه نیروهایی که از حقوقشان محروم شده‌اند٬ سیاست خارجی ما در کنارشان ایستاده است که بر توانایی و نفوذ ما در منطقه می‌افزاید.

کد خبر : ۲۵۸۹۳۱