خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه:

ارتباط مجامع آکادمیک با دستگاه دیپلماسی ما باید تقویت شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۸۹۳

از زمان ورود آقای ظریف به دستگاه دیپلماسی کشور تنش‌زدایی‌هایی صورت گرفته که بخشی از این تنش‌زدایی‌ها در خصوص غرب هم شکل عملی به خود گرفته است.

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: عنوان همایش یک عنوان مبرم و ضروری است. چراکه ما شاهد ویژگی‌هایی در نظام بین‌الملل هستیم که در حال تغییر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی سنایی با حضور در همایش نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بی‌تردید از ابتدای دهه 90 میلادی و فروپاشی شوروی و برچیده شدن نظام دو قطبی مسائلی به وجود آمد که روند را در اوراسیا تغییر داد و این تغییرات به اوج خود رسید.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های تغییر نظام بین‌الملل نقش بازیگران آن است و بدون تردید ایران و روسیه دو مهره این بازی هستند که هر دو در تکاپوی یافتن جایگاه مطلوب در نظام بین‌الملل سعی و تلاش می‌کنیم.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به نقش روسیه در شورای امنیت بیان داشت:  روسیه عضو شورای امنیت بوده و نظرات این کشور در شورای امنیت حائز اهمیت است. همچنین جمهوری اسلامی ایران هم در سال‌های اخیر به عنوان بازیگر مفید در عرصه بین‌الملل جایگاه خود را پیدا کرده است، لذا شکاف‌های زیادی در این بین وجود داشت  که البته عمده آن حل شده است.

سنایی در ادامه با تاکید بر وارد شدن دستگاه‌های آکادمیک به حوزه نظردهی در عرصه دیپلماسی تصریح کرد: باید دستگاه‌های آکادمیک، دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران و دانشجویان  به میان بیایند و با دستگاه‌های دیپلماسی به تبادل‌نظر بپردازند و نظرات خود را در این باره به سمع و نظر سیاست‌گذاران در این عرصه برساند.

وی با اشاره به ادبیات بین‌الملل که در بعضی اوقات  مسائل بین‌المللی را نادیده می‌گیرند، افزود:  در ادبیات بین‌الملل زمانی که میلیون‌ها نفر کشته می‌شوند، هیچ کس عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد، اما وقتی از یک اصطلاح سلاح شیمیایی استفاده می‌شود، به سرعت جامعه جهانی به آن واکنش نشان می‌دهد و این نشان‌دهنده تضادها در نظام بین‌المللی کنونی است.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به پدید آمدن گروهک تروریستی داعش در منطقه خاطرنشان کرد: پاسخ روشنی در مدت شکل‌گیری و روی کار آمدن این گروهک تروریستی از سوی مجامع بین‌المللی منتشر نشده است  و ریشه پدیدآوردندگان و مقاصد آنها هنوز هم مشخص نیست، لذا این مساله باید از حیث آکادمیک بررسی شود و نظرات صاحب‌نظران در این عرصه باید به دستگاه‌های دیپلماسی انتقال داده شود.

وی در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه ابراز داشت: این روابط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و امروز دوره‌ای که اشخاصی در محافل خود بیان می‌کردند که روسیه قابل اعتماد است یا خیر گذشته و از زمان ورود آقای ظریف به دستگاه دیپلماسی کشور تنش‌زدایی‌هایی صورت گرفته که بخشی از این تنش‌زدایی‌ها در خصوص غرب هم شکل عملی به خود گرفته و علیرغم اقداماتی که انجام شد. تلاش ما بر این بوده تا از نظرات دانشگاهیان و دستگاه آکادمیک هم در این محور برخوردار شویم.

سنایی با اشاره به برنامه‌های سال آینده وزارت امورخارجه کشورمان اظهار کرد: در سالی که پیش‌رو است، عضویت ایران در شانگ‌های مطرح خواهد بود که البته این پروسه یعنی پروسه ورود هند، ایران و پاکستان به شانگ‌های در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و به نتیجه‌های خوبی هم رسیده‌ایم. لذا باید بگویم سال 93 یکی از مهمترین سال‌ها در عرصه دیپلماسی کشورمان بوده چراکه تعاملات در حوزه قفقاز به خوبی پیش رفته و موانع زیادی که بر سر فعالیت‌های اقتصادی ایران و روسیه بوده برطرف شده است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز