خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور پزشکیان در جلسه نهضت توسعه عدالت آموزشی:

اگر جریان مشارکت اجتماعی در آموزش و پرورش به درستی شکل بگیرد تحولی عمیق در کشور رقم خواهد خورد

اگر جریان مشارکت اجتماعی در آموزش و پرورش به درستی شکل بگیرد تحولی عمیق در کشور رقم خواهد خورد

رئیس‌جمهور با تأکید بر نقش بی‌بدیل مردم در ساخت آینده نظام تعلیم و تربیت، گفت اگر جریان مشارکت اجتماعی در آموزش و پرورش به‌درستی شکل بگیرد، می‌تواند همچون طوفانی سازنده، تحولی عمیق‌تر از همه اقدامات گذشته در کشور رقم بزند.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان در جلسه نهضت توسعه عدالت آموزشی که پیش از ظهر امروز سه شنبه برگزار شد با اشاره به مشاهدات میدانی خود از پروژه‌های مشارکتی ساخت مدرسه در مناطق مختلف از جمله ایلام ، اظهار داشت: وقتی فردی با لباس کارگری، بی‌هیچ ادعایی در میدان عمل حاضر می‌شود یا دختر جوانی، پول توجیبی‌اش را برای خدمت به دیگران صرف می‌کند و حتی دوستانش را نیز همراه می‌کند، این یعنی ما به یک سرمایه عظیم اجتماعی دست یافته‌ایم که در صورت گسترش، می‌تواند همه‌چیز را دگرگون کند.

دکتر پزشکیان گفت: باید این حس مسئولیت‌پذیری و همبستگی را تقویت کنیم، چراکه در صورت گسترش این نگاه، کشور وارد مسیر تحول اساسی خواهد شد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت آگاهی دقیق از ساختار آموزش جهانی تأکید کرد و گفت: پیش از آنکه در محتوای آموزشی دست ببریم، باید بدانیم در جهان امروز، کلاس‌های آموزشی چگونه برگزار می‌شود و چه شیوه‌هایی کارآمدتر هستند. در این بازار متنوع از الگوها، ما باید تشخیص دهیم که کدام‌یک برای شرایط ما مناسب‌تر است.

دکتر پزشکیان ادامه داد: این مسئولیت برعهده معلمان و فعالان آموزش است که با تحقیق، مطالعه و بررسی فضای آموزشی جهانی، روش‌های مؤثر را شناسایی و معرفی کنند. نوع کلاس، ابزار آموزشی، شیوه انتقال مفاهیم و ساختار محتوایی باید همگی با شواهد و مطالعات همراه باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه محتواهای آموزشی تولیدشده در داخل، هرچند ممکن است نسبت به گذشته بهتر شده باشند، اما گاه با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند، اظهار داشت: ما باید در طراحی محتوا، نگاه‌مان به قله‌ها باشد، نه به پایین‌ترین سطح موجود. همان‌طور که در جراحی پزشکی بررسی می‌کنیم که کدام تکنیک بهترین نتیجه را می‌دهد، در آموزش هم باید بررسی کنیم کدام شیوه تدریس و کدام محتوا، خروجی بهتر و اثربخش‌تری دارد.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه ساختار تعلیم و تربیت باید بازطراحی شود، گفت: مراجع آموزشی باید بهترین روش‌ها و منابع را شناسایی و در اختیار معلمان قرار دهند. معلمی موفق است که علاوه بر تجربه، به منابع علمی معتبر دسترسی داشته باشد و بداند چگونه از آنها استفاده کند.

دکتر پزشکیان افزود: باید دوره‌هایی طراحی شود که معلم در آن نه‌تنها آموزش ببیند، بلکه منابع علمی مکمل نیز به او معرفی شود، همان‌طور که در دوران دانشگاه، استادان علاوه بر تدریس، دانشجویان را به منابع بیشتر ارجاع می‌دادند.

دکتر پزشکیان تصریح کرد: هرچقدر تصمیم‌گیری و اقدام به سطوح پایین‌تر واگذار شود، نظام آموزش در برابر بحران‌ها مقاوم‌تر و کارآمدتر خواهد بود.

رییس جمهور گفت: اگر این مشارکت در حوزه یادگیری و آگاهی عمومی شکل بگیرد، می‌توان انتظار داشت که کشور با جهشی عظیم در مسیر پیشرفت قرار گیرد. همان‌گونه که در برخی روستاها و مناطق ایلام، تجربه‌های موفقی رقم خورده، باید این الگوها را به سراسر کشور تعمیم داد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز