خبرگزاری کار ایران

فیاضی در گفت‌وگو با ایلنا:

ممکن است برخی نمایندگان  در عزل و نصب‌ها  دخالت‌هایی داشته باشند/ برخی استانداران به وزرا لیست می‌دهند/ تعامل نمایندگان مجلس و وزرا با "معامله" فرق می‌کند

ممکن است برخی نمایندگان  در عزل و نصب‌ها  دخالت‌هایی داشته باشند/ برخی استانداران به وزرا لیست می‌دهند/ تعامل نمایندگان مجلس و وزرا با "معامله" فرق می‌کند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: اگر وزیر با نماینده مجلس تعامل نداشته باشد، موفق نمی‌تواند شود. رأی اعتماد، با تعامل پیش می‌رود. تعامل با معامله فرق می‌کند. یک کلمه داریم به نام تعامل، یک کلمه داریم به نام معامله. معامله نمی‌کنیم، تعامل کردن یعنی مفاهمه مشترک در یک موضوع که بتوانند به هم‌نوایی برسند. ما هم باید درک کنیم که دولت مسئولیت دارد و دولت نسبت به انتصابات خودش مسئول است.

عبدالوحید فیاضی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص بیانیه سه تشکل فرهنگی درباره مداخله غیرقانونی نمایندگان در فرایند انتصاب مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و نواحی و استان‌ها و در پاسخ به این سوال که آیا مداخله نماینده‌ها در این امر صحت دارد، گفت: من بعید می‌دانم که به این صورت باشد اما ممکن است مواردی هم باشد. اما در کل  نمایندگان واقعاً با توجه به اطلاعاتی که از مسائل تکلیفی خودشان در ارتباط با اداره امور کشور دارند به مسائل ورود می‌کنند و به این صورت بعید است که دخالت کنند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  درباره این که قبلاً هم برخی از مداخله نماینده‌ها صحبت کرده بودند، مثلاً در قضیه استیضاح آقای فاطمی امین مسائلی مطرح شد یا  آقای میرسلیم حرف‌هایی زدند، حالا چقدر می‌توانیم بگوییم این موضوع صحت دارد، بیان کرد: بگذارید با مثالی بگویم، مثلا یک استان ۱۰ نماینده دارد، حال ممکن است یک یا دو نماینده این کار را انجام دهند؛ اما این عام نیست، این که بگویند این رفتار عمومی در سطح نمایندگان مجلس است و ای داد و بیداد و واسلاما که چنین و چنان شده است، درست نیست. به نظر می‌آید این مساله محدود باشد. 

وی خاطرنشان کرد: بعضی‌ها در مجلس ممکن است دارای قدرتی باشند، احتمالش صفر نیست، من هم خودم تائید می‌کنم که ممکن است گاهی اوقات در انتصابات و عزل و نصب‌ها دخالت‌هایی داشته باشند. منتها باز هم می‌گویم مورد عام نیست و نمی‌شود همه مجلس را با یک انگشت اتهام نشان داد. به نظر من، در زمینه کلی ‌نمی‌توان این را در مورد مجلس پذیرفت اما اگر مواردی را اشاره می‌کنند، طبیعتاً درست است. مثلاً حرف آقای همتی به همه نماینده‌ها گفته شده، خودم به آقای همتی گفتم لیست را منتشر کن؛ اگر من هم هستم، اسم من را هم بده بیرون. واقعا نمی‌شود همه را متهم کرد.

فیاضی در پاسخ به این‌که این اتفاقات چقدر می‌تواند نهاد تعلیم و تربیت را آسیب‌پذیر کند، گفت: بله، دقیقاً حق با شماست و با این اقدامات نهاد تعلیم و تربیت دیگر آن کارایی ندارد و آسیب می‌بیند.

وی افزود: اجازه دهید من یک نکته را هم بگویم. حتی در دولت‌های قبلی از جمله دولت شهید رئیسی الان هم در دولت آقای پزشکان این مدل وجود دارد. برخی استانداران هم می‌آیند لیست می‌دهند، مثلا می‌گویند این آدم‌ها یا گاهی فقط یک آدم  را  به عنوان مدیرکل فلان جا معرفی می‌کنند در صورتی که وزیر کارشناس‌های خود را می‌شناسد، حتی اگر من استاندار باشم هم که همه را نمی‌شناسم، این سیستم غلط را باید آقای رئیس‌جمهور بر هم بزند. اینکه وزرا برای انتخاب مدیران خودشان اقدام کنند و با استانداران و مجمع نمایندگان مشورت کنند، درست است اما این الان بلعکس شده است. استانداران افراد را انتخاب و معرفی می‌کنند و وزیر باید بپذیرد یا نپذیرد این اشکال در استانداری‌ها هم وجود دارد.

وی ادامه داد: حال دقت کنید وزیر در قوه مجریه است و این طرف هم قوه مقننه نماینده مردم است،  هر اتفاقی رخ می‌دهد باید به مردم جواب بدهد. این مدل‌ها باید اصلاح شود. بازهم می‌گویم این مورد نه فقط مربوط به این دولت باشد بلکه در دولت گذشته هم این مسائل واقعاً وجود داشت و من قبول دارم. حالا نتیجع چه می‌شود؟ این رویه به فرآیند آموزش و پرورش ضربه می‌زند و ما یک آموزش و پرورش موفقی نخواهیم داشت.

فیاضی درباره اینکه این کار را با توجه به آن تذکری که رهبری درباره تفکیک قوا دادند، چگونه می‌بینید. این کار اصل تفکیک قوا را زیر سوال نمی‌برد، گفت: این مدل اشکال دارد، یعنی باید خود دولت‌ها بنشینند و بگویند این چه روشی است؟ وزیر یک دستگاه ارجحیت دارد و نیروهای خود را در یک استان یا یک شهرستان بچیند، نه این که بنشیند و منفعلانه عمل کند تا دیگران به او آدم معرفی کنند. این دیگران الان، به طور قانونی رویه استانداران شده‌ و تلویحاً حاشیه‌ این موضوع هم نماینده‌های مجلس می‌شوند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس تاکید کرد: نماینده باید به مردم پاسخگو باشد و طبیعتاً  هم نمی‌تواند سکوت کند که مثلاً در شهر خودش کسی را بگذارند که این آدم بی‌ربط باشد یا نباشد، یا اصلاً تعامل نداشته باشد. اگر وزیر با نماینده مجلس تعامل نداشته باشد، موفق نمی‌تواند شود. رأی اعتماد، با تعامل پیش می‌رود. تعامل با معامله فرق می‌کند. یک کلمه داریم به نام تعامل، یک کلمه داریم به نام معامله. معامله نمی‌کنیم، تعامل کردن یعنی مفاهمه مشترک در یک موضوع که بتوانند به هم‌نوایی برسند. ما هم باید درک کنیم که دولت مسئولیت دارد و دولت نسبت به انتصابات خودش مسئول است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز