خبرگزاری کار ایران

اژه‌ای در جمع دانشجویان یاسوج:

موضوع چای دبش را دولت و قوه قضاییه کشف و اطلاع‌رسانی کردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۰۲۶

رئیس قوه قضاییه گفت: در قضیه چای دبش این خودِ دولت و قوه قضاییه بودند که موضوع را کشف و پیگیری و اطلاع‌رسانی کردند.در این موضوع، در ابتدای امر، موضوع به معاون اول رئیس‌جمهور گزارش شد و آقای مخبر این موضوع را پیگیری کردند و اقدامات مقتضی را در قبال عناصر دخیل در قضیه مزبور اِعمال کردند. همچنین بازرسی ویژه دفتر رئیس‌جمهور و واجا نیز موضوع را پیگیری کردند و سازمان بازرسی کل کشور بعنوان زیر مجموعه قو قضاییه نیز به موضوع ورود پیدا کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای امروز سه‌شنبه در جریان سفر به استان کهگیلویه وبویراحمد، در دانشگاه یاسوج حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و بدون‌واسطه به گفت و‌گو و تبادل نظر بپردازد.

اژه‌ای طی سخنانی در این نشست دانشجویی گفت: نخستین مکانی که برای تبلیغ طلبگی در دهه پنجاه به آنجا عزیمت کردم، روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بود؛ من خاطرات خوشی از آن ایام دارم؛ فلذا به نوعی به استان شما احساس دِین دارم.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: معیار ما در عمل، باید مرّ قانون باشد؛ ممکن است شما بگویید که یک قانون ضعیف و ناقص است و یا متناسب با زمان حال نیست؛ در این خصوص راهکار آن است که قانون را اصلاح کنیم؛ نمی‌توانیم قانون را کنار بگذاریم و بگوییم هر کس به سلیقه خود عمل کند؛ آیا با این فرض، دیگر می‌توان عدالت و نظم را حاکم کرد؟

رئیس دستگاه قضا گفت: برخی از شما دانشجویان در سخنانتان گفتید که در برخورد‌ها تفاوت و تبعیض وجود دارد؛ من هم در مواردی اجمالاً قبول دارم، اما توجه داشته باشید که الزاماً نمی‌توان در قبال همه مجرمان به یک نحو عمل کرد؛ در مواردی فردِ محکوم اظهار ندامت می‌کند و در مقام جبران برمی‌آید.

رئیس عدلیه بیان کرد: از زمانی که متصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضایی شده‌ام به سراغ ریشه‌ها و گلوگاه‌های فساد و هدررفت بیت‌المال رفته‌ام و با همکاری سایر قوا به ساماندهی فرآیند‌ها در واردات، صادرات، گمرکات، بانک‌ها و قس‌علیهذا پرداخته‌ایم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: در مقوله دانه‌درشت‌ها که مورد تاکید شما دانشجویان است، ما برخورد بدون اغماض و منطبق با مرّ قانون داشته‌ایم.

در همین قضیه وزیر سابقی که اشاره کردید (گفتنی است سوال دانشجویان در مورد پرونده وزیر سابق جهاد کشاورزی بود) بررسی‌ها و محاکمات انجام گرفت و نامبرده به سه سال حبس محکوم گردید؛ در کل، در این پرونده برای ۸ نفر اعم از وزیر و معاون وزیر، حکم صادر شد که اخیرا با درخواست اعمال ماده ۴۷۷ از ناحیه محکومین مواجه شده‌ایم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در قضیه چای دبش نیز این خودِ دولت و قوه قضاییه بودند که موضوع را کشف و پیگیری و اطلاع‌رسانی کردند.در این موضوع، در ابتدای امر، موضوع به معاون اول رئیس‌جمهور گزارش شد و آقای مخبر این موضوع را پیگیری کردند و اقدامات مقتضی را در قبال عناصر دخیل در قضیه مزبور اِعمال کردند. همچنین بازرسی ویژه دفتر رئیس‌جمهور و واجا نیز موضوع را پیگیری کردند و سازمان بازرسی کل کشور بعنوان زیر مجموعه قو قضاییه نیز به موضوع ورود پیدا کرد.

رئیس عدلیه افزود: در این پرونده عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مطرح است و تاکنون ۴۵ نفر در این خصوص تفهیم اتهام شده‌اند و از تعداد بیشتری نیز تحقیقات به عمل آمده است؛ همچنین در روز گذشته در رابطه با پرونده مزبور دو وزیر سابق احضار شدند.

علی‌ایحال پیرامون این پرونده، ده‌ها و صد‌ها استعلام و بازرسی صورت گرفته است و جز به جز این موارد بررسی شده است؛ همچنین این پرونده در مرحله صدور قرار نهایی بود که اسناد جدیدی در خصوص آن اعم از مُهر‌های جعلی کشف شد که باید پیرامون آن‌ها نیز بررسی‌هایی دقیق به عمل آید.

رئیس قوه قضاییه گفت: در خصوص پروژه‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است و شما دانشجویان به آن‌ها معترض هستید باید بگویم که قوه قضاییه مرجع تشخیص اِشکال یا عدم اِشکالِ محیط‌زیستی پروژه‌ها نیست و ما زمانی می‌توانیم به این قبیل موضوعات ورود کنیم که سازمان محیط زیست به عنوان مرجع اصلی، پروژه‌ای را واجد ایراد بداند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: در یکی از استان‌های شمالی کشور، مسئولان وقت دولتی مصوب کردند که فلان پروژه در فلان منطقه احداث شود و برای این پروژه نیز زیرساخت‌ها و امکانات لازم را از وزارتخانه‌های مختلف فراهم آوردند و صورتجلسه مرتبط با آن را تنظیم کردند؛ سپس مسئول بعدی آمد و گفت این پروژه دارای اشکال است و باید متوقف شود؛ اما ما اعلام کردیم نمی‌توانیم بدون مدرک و دلیل متقن جلوی پروژه‌ای را که در آن سرمایه‌گذاری شده است بگیریم لذا شما مسئول مربوطه باید در گام اول مصوبه و صورتجلسه پیشین در خصوص این پروژه را ملغی کنید و به اصلاح مصوبه بپردازید تا ما بتوانیم به مسئولیت قانونی خود عمل کنیم.

رئیس دانشگاه یاسوج: یک استاد دانشگاه یا یک عضو هیئت علمی، نباید دغدغه مسکن و معیشت خود را داشته باشد

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «کرمی» رئیس دانشگاه یاسوج طی سخنانی گفت: امیدواریم که با تلاش مسئولان، مُهر کم‌برخورداری از روی نام استان کهگیلویه و بویراحمد برداشته شود.

وی افزود: انتظار ما این است که با حضور رئیس قوه قضاییه در استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد تحولات مورد انتظار مردم این استان در حوزه‌های عدالت اجتماعی، عدالت در پرداخت‌های مالی به اعضای هیئت علمی، امنیت سرمایه‌گذاری و صیانت از فعالیت‌های اقتصادی سالم باشیم.

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که یک استاد دانشگاه یا یک عضو هیئت علمی، دغدغه مسکن و معیشت خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: خیزش ضدصهیونیستی دانشجویان سراسر جهان که این روز‌ها شاهد آن هستیم، نشان‌دهنده آگاهی، به‌روز بودن و در صحنه بودن قشر دانشجو و استاد است.

شکوهی‌مهر:  آقای اژه‌ای، از شما ممنونیم که اموال به غارت رفته مردم را از بابک زنجانی ستاندید؛

«شکوهی‌مهر» از دانشجویان حاضر در این مراسم، برخورد‌های امنیتی صورت‌گرفته با دانشجویان و اساتید در کشور‌های خارجی را به شدت محکوم کرد.

وی در ادامه گفت: چرا دستگاه قضایی در کنار تخریب بنا‌های غیرقانونی، با صادرکنندگان مجوز این ساخت و ساز‌های غیرقانونی برخورد نمی‌کند؟

شکوهی‌مهر گفت: آقای اژه‌ای، از شما ممنونیم که اموال به غارت رفته مردم را از بابک زنجانی ستاندید؛ لطفاً در طی این مسیر مداومت داشته باشید و سایر اموال به غارت رفته را نیز از مُتجاسِران و مُترِفین اقتصادی بستانید.

وی با بیان اینکه باید افکار عمومی را اقناع کرد و مردم را در جریان جزئیات رسیدگی‌ها به پرونده‌های فساد گذاشت، گفت: برای نمونه حدود هفت ماه از مطرح شدن فساد موسوم به چای دبش می‌گذرد؛ شما در آذرماه سال قبل گفتید که دولت، متخلفان در این پرونده را معرفی نکرده است؛ تقاضا داریم در این رابطه شفاف‌سازی کنید؛ نباید تصور شود که این پرونده‌های فساد در اذهان مردم به فراموشی سپری می‌شود چرا که اعداد و ارقامی که در این قبیل پرونده‌ها مطرح می‌شوند در ضمیر جامعه باقی می‌ماند و خدای‌ناکرده به قهر آنان با نظام می‌انجامد.

فتح‌الله‌پور: چرا و با کدام منطق، همه بانک‌های خصوصی اجازه خلق نقدینگی دارند؟ 

«فتح‌الله‌پور» نماینده یکی از تشکل‌های دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار گفت: آیا این رواست که اَبراختلاس‌گر ایران از مجازات اعدام و رهایی یابد؟ چرا و با کدام منطق، همه بانک‌های خصوصی اجازه خلق نقدینگی دارند؟

وی در ادامه ضمن ضرورت برخورد قضایی با واحدهایِ تولیدیِ ترویج دهنده بی‌عفتی در جامعه گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که ما اخبار قضایی کشور را قبل از رسانه‌های داخلی، از طریق رسانه‌های خارجی دریافت کنیم.

فتح‌الله‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به موضوع کمبود خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه یاسوج نیز اشاره کرد.

گرامی‌فرد: لازم است که اقدامات مقتضی در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد

«گرامی‌فرد» نماینده یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی یاسوج نیز در این جلسه گفت: قوه قضاییه به عنوان بازوی پرتوان نظام جمهوری اسلامی ایران باید در مقوله عفاف و حجاب، ابتدا به صورت آسیب‌شناسانه وارد میدان شود و سپس اقدام به آسیب‌زدایی کند.

وی در ادامه به موضوع برخی سد‌های ساخته شده یا در دست احداث در استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و خواستار رسیدگی قوه قضاییه به تخلفات صورت‌گرفته در این زمینه شد.

گرامی‌فرد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمره آخرین استان‌های کشور در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری قرار دارد و لازم است که اقدامات مقتضی در این زمینه از سوی مسئولان مربوطه صورت گیرد.

وی افزود: ما از قوه قضاییه می‌خواهیم که در زمینه حفظ سلامت اجتماعی کادر درمان و پرستاران، اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

عزیزی: ضرورت دارد قوه قضاییه پیرامون پرونده‌های مربوط به چای دبش، فولاد مبارکه و باغ ازگل، شفاف‌سازی کند

«عزیزی» دیگر دانشجوی حاضر در این دیدار، با بیان اینکه عدالت اقتصادی زمینه‌ساز عدالت اجتماعی و تامین امنیت و آرامش در جامعه است، بر ضرورت شفاف‌سازی قوه قضاییه پیرامون پرونده‌های مربوط به چای دبش، فولاد مبارکه و باغ ازگل تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: قوه قضاییه به جای اِعمال رویکرد‌های کنترلی و سختگیرانه در مقوله عفاف و حجاب، باید از ایجاد تشویش در کشور جلوگیری کند.

عزیزی همچنین به نقد نظارت استصوابی شورای نگهبان پرداخت و خواستار ایجاد مکانیزم‌های مستقل برای نظارت بر امر انتخابات شد.

مومنی: چرا باید پروژه‌هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری برسند که فاقد مجوز زیست محیطی هستند؟ 

«مومنی» از دیگر دانشجویان حاضر در این دیدار نیز اظهار کرد: چرا باید پروژه‌هایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری برسند که فاقد مجوز زیست محیطی هستند؟

مومنی افزود: در مقوله پوشش و عفاف به جای برخورد تند، باید با ملایمت و نرمی رفتار کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به مضرات استفاده از فیلترشکن‌ها توسط قشر نوجوان و جوان کشور اشاره کرد.

بامیان: ۳۵ هزار هنرمند استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقدان یک بازارچه دائمی، کالا‌های خود را به افراد دلال می فروشند

«بامیان» از دیگر دانشجویان حاضر در این مراسم، اظهار کرد: ۳۵ هزار هنرمند استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقدان یک بازارچه دائمی، ناچار هستند که کالا‌های خود را به افراد دلال بفروشند.

وی در ادامه بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود در استان کهگیلویه بویراحمد جهت تسهیل سرمایه‌گذاری در این استان تاکید کرد و گفت: علی‌رغم اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد، بالاترین نرخ مشارکت در انتخابات را داشته است، اما فقر در استان ما همچنان بیداد می‌کند.

منصوری: چرا ضابطین قوه قضاییه در حوزه‌های انتخاباتی، نسبت به ثبت و ضبط تخلفات صورت گرفته در این حوزه‌ها، اقدام قابل توجهی را انجام ندادند؟

«منصوری» دیگر دانشجوی حاضر در این مراسم نیز طی سخنانی گفت: چرا ضابطین قوه قضاییه در حوزه‌های انتخاباتی، نسبت به ثبت و ضبط تخلفات صورت گرفته در این حوزه‌ها، اقدام قابل توجهی را انجام ندادند؟ چرا معاونت پیشگیری قوه قضاییه تاکنون اقدام درخور توجهی را در راستای کاهش آمار خودکشی و خودسوزی در کشور به ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام نداده است؟

وی با اشاره به اخراج تعداد قابل توجهی از کارکنان یکی از شرکت‌های بزرگ توزیع محصولات، خواستار تسریع رسیدگی‌های قضایی نسبت به این پرونده شد.

قائدی: پرونده وزیر جهاد کشاورزی سابق چه شد و به کجا رسید؟

 

«قائدی» از دیگر دانشجویان استان کهگیلویه و بویراحمد، طی سخنانی اظهار کرد: چرا مسئولان مربوطه نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای ندارند و چرا ما باید در تخصیص امکانات میان دانشگاه‌های کشور شاهد این همه تفاوت باشیم؟ چرا رسیدگی به وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید تا این اندازه ضعیف باشد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز