خبرگزاری کار ایران

عابدی در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج اسرائیل از باتلاق جنگ غزه آسان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۵۳۳۹

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: در حالیکه ایران به عنوان یکی از محورهای مقاومت در منطقه، فاصله خود را از جنگ غزه حفظ کرده، اسرائیل در جنگ غزه وارد باتلاقی شده که خروج از آن ساده نیست. سطح درگیری اسرائیل در باتلاق جنگ غزه آنقدر زیاد است که بدون دخالت مستقیم ایران نیز هر لحظه احتمال یک رسوایی نظامی و امنیتی و اخلاقی جدید برای این رژیم وجود دارد مثل همین حمله به کاروان آشپزخانه مرکزی جهان که با واکنش‌های جهانی زیادی مواجه شد.

عفیفه عابدی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ارزیابی خود از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان دیژلماتیک ایران در سوریه، گفت: از سال ۲۰۱۵ و حضور نظامی ایران در سوریه، اسرائیل به تناوب به مواضع نظامی ایران در سوریه حمله کرده و پاسخ‌های متقابل را از ایران و محور مقاومت دریافت کرده است. اما حمله اخیر به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق، حمله به اماکن دیپلماتیک و اقدام تحریک آمیز دیگری محسوب می‌شود که در بحبوحه جنگ غزه اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند. علاوه بر تنش میان ایران و اسرائیل باید به این نکته توجه داشت که جنگ غزه به جنگ اسرائیل و حامیانش با محور مقاومت تبدیل شده است اگرچه ایران هیچ گاه به طور مستقیم وارد جبهه نظامی این جنگ نشده است.

وی افزود: با این حال، با وجود حمایت تمام عیار تسلیحاتی و سیاسی آمریکا و انگلیس، کشتار وحشیانه بیش از سی و سه هزار فلسطینی، اسرائیل به هدف اعلامی خود در نابود ساختن حماس دست نیافته است. در همین حال به دلیل کشتار فلسطینی‌ها و امدادگران بین‌المللی و خبرنگاران، به چهره منفور جهانی تبدیل شده است. در واقع در حالیکه ایران به عنوان یکی از محورهای مقاومت در منطقه، فاصله خود را از جنگ غزه حفظ کرده، اسرائیل در جنگ غزه وارد باتلاقی شده که خروج از آن ساده نیست. در حالیکه باید به این نکته نیز توجه داشت طوفان الاقصی بازدارندگی اسرائیل را به شدت تضعیف کرد، پس خروج از جنگ غزه بدون دست یافتن به اهداف اعلامی تایید دوباره بر کاهش سطح بازدارندگی اسراییل خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تصریح کرد: لذا تلاویو تلاش دارد شکل و معادلات جنگ را تغییر دهد و شریکی برای رسوایی شکست در غزه برای خود پیدا کند. تلاش اسرائیل برای وارد کردن آمریکا به جنگ، به افزایش حضور آمریکا در دریای سرخ انجامید و واشنگتن تلاش می‌کند از این سطح عبور نکند. به عبارت دیگر اقدامات متجاوزانه اسرائیل علیه منافع ایران به ویژه تجاوز اخیر، تلاش برای درگیر ساختن ایران در جنگی است که چشم انداز آن روشن نیست. 

عابدی در پاسخ به این سوال با توجه به تقارن این حمله با روز قدس تحلیل شما از اهمیت این روز چیست، گفت: در شش ماه گذشته، جهان شاهد راهپیمایی‌های گسترده زیادی علیه اسرائیل و نسل کشی در غزه بوده است. به همین ترتیب روز قدس که روزی نمادین علیه اشغالگران قدس محسوب می‌شود، امسال روزی خاص برای همبستگی جهانی یا حداقل جهان اسلام علیه اسرائیل خواهد بود.

وی تصریح کرد: روز قدس، روز آرمان فلسطین و آرمان اسلامی است و طبیعتا ایران که رهبری معنوی مقاومت منطقه را بر عهده دارد تمایلی به کاهش سطح روز قدس به منازعه میان ایران و اسرائیل ندارد و در نتیجه تمرکز بیشتر بر حمایت بیشتر از آرمان های مقاومت فلسطین خواهد بود که با حمایت گسترده منطقه‌ای همراه است و جنگ غزه نیز منجر به توجه و حمایت بیشتر از نقش منطقه‌ای ایران شده است. ضمن اینکه شهادت مستشاران نظامی ایران در سوریه نیز علاوه بر جنبه شهادت در دفاع از امنیت ملی، شهادت در مسیر مقاومت محسوب می‌شود. 

عابدی درباره تحلیل خود از پاسخ ایران به این جنایت اسرائیل گفت: پاسخ ایران به اقدام متجاوزانه اسرائیل علیه منافع ایران حتمی است اما تجربه نشان داده تصمیم‌سازان ایرانی، همواره محاسبات زمانی و مکانی دقیقی دارند تا با کمترین هزینه و بیشتر برد همراه باشد. لذا من با اصطلاح صبر استراتژیک موافق هستم. اما مسلما این صبر به معنای دور بودن پاسخ نیست. یکی از جنبه‌های اصلی پاسخ ایران، حفظ ارتباط زمانی دقیق کنش و واکنش است. جنبه دیگر آن سطح اهداف است. البته که ایران اماکن دیپلماتیک را هدف قرار نمی‌دهد.

وی گفت: در مجموع به نظرم، سطح درگیری اسرائیل در باتلاق جنگ غزه آنقدر زیاد است که بدون دخالت مستقیم ایران نیز هر لحظه احتمال یک رسوایی نظامی و امنیتی و اخلاقی جدید برای این رژیم وجود دارد مثل همین حمله به کاروان آشپزخانه مرکزی جهان که با واکنش‌های جهانی زیادی مواجه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز