خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

قبل از آمدن احتمالی ترامپ باید همکاری معقول‌تر و بهتری با آژانس داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۰۳۱

یک دیپلمات پیشین کشورمان گفت گفت: قبل از اینکه ترامپ بیاید می‌توانیم با آژانس رابطه درستی برقرار کنیم و همکاری‌های معقول‌تری داشته باشیم. نمی‌گویم صددرصد تسلیم آژانس شویم، اما می‌توانیم رابطه درست‌تر و بهتری برقرار کنیم به گونه‌ای که اروپایی‌ها را در مقابل خودمان قرار ندهیم.

سیدجلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است سال آینده برگزار شود، طبق نظرسنجی‌ها دونالد ترامپ شانس بیشتری نسبت به جو بایدن دارد و نامزد نهایی جمهوری‌خواهان خواهد بود.ارزیابی شما از این احتمال چیست، گفت: ظاهر قضیه اینکه فقط ما منتظر هستیم اتفاق بیفتد و بعد ببینیم چه کار می‌کنیم. گمانه‌های مختلفی در این ارتباط وجود دارد. یک گمانه این است که ما بگوییم به خاطر دادگاه‌هایی که تشکیل خواهد شد، آقای ترامپ نمی‌آید، نهایتا ایشان را محکوم می‌کنند و اجازه حضور به ایشان را نخواهند داد. به نظر می‌آید یک تعدادی خیلی امیدوار به این مسأله هستند.

وی افزود: مطلب دوم آن است که فرض کنیم آقای ترامپ نیاید، بالاخره یک کسی از جمهوری‌خواهان با همان روحیه جنگ‌طلبی و خشونت بالا می‌آید که بخواهد فشارها را افزایش دهد. آن زمان باید چه کار کرد؟ مطلب سوم بگوییم هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتد و مجددا آقای بایدن از طرف دموکرات‌ها سر کار بیاید که او هم خیلی ضعف دارد. ضعف پیری داشته و در داخل حزب هم سوالاتی مطرح شده شاید معاون او خانم کاملا هریس بیاید در هر صورت فکر می‌کنم در صورت حضور کاملا هریس، او رأی نمی‌آورد یا در مقابل ترامپ ضعیف ظاهر شود. اما اگر ترامپ بیاید، براساس آخرین نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته از موقعیت‌های بدی برخوردار نبوده و احتمال رأی‌آوری‌اش زیاد است.

ساداتیان تصریح کرد: فرض کنیم آقای ترامپ آمد، شما با ترامپ چه کار می‌کنید؟ قاعدتا باید آپشن‌ها و سناریوهای مختلف را بررسی کرده و برای هر وضعیتی این احتمال را داشت. ما این همه کارشناس خبره سیاست خارجی در داخل و حتی خارج از کشور دارید از چه کسانی استفاده کردیم و از نظرات چه کسانی بهره بردیم؟‌ در حال حاضر این افراد آزاد هستند و در اتاق فکرهایی که تشکیل می‌شود نظراتی می‌دهند. اگر بررسی نظرات این افراد صاحبنظر را تا حدودی درست می‌دانید از آنها هم استفاده کنید. افرادی هستند که کار کرده و مطالعه کرده‌اند. شما فقط یک آقایی دارید که الان در همه شبکه‌های تلویزیونی حاضر شده و نظراتی که ارائه می‌کند دور از واقعیت است. آیا واقعا همه آسمان سوراخ شده و فقط ایشان به زمین افتاده است؟‌ ما این همه کارشناس در حوزه سیاست خارجی داریم  می‌توانیم از آنان استفاده کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم در یک سال باقی مانده تا انتخابات آمریکا مذاکرات احیای برجام را تا قبل از حضور احتمالی ترامپ آغاز کنیم، گفت: قبل از اینکه ترامپ بیاید می‌توانیم با آژانس رابطه درستی برقرار کنیم و همکاری‌های معقول‌تری داشته باشیم. نمی‌گویم صددرصد تسلیم آژانس شویم، اما می‌توانیم رابطه درست‌تر و بهتری برقرار کنیم به گونه‌ای که اروپایی‌ها را در مقابل خودمان قرار ندهیم.  یادمان نرفته که سال گذشته اروپایی‌ها سعی کردند ابتکار عملی به کار ببرند، اما یک آدمی آمد گفت زمستان سختی در پیش است و رابطه با اروپا و روندی که می‌توانست شکل بگیرد را خراب کرد. می‌خواهم بگویم برخی از آقایان به لحاظ نگاه و جهت‌گیری‌های سفت و سختی که دارند، حاضر نیستند خارج از خودشان افراد دیگری را قبول کنند. منافع ملی ایجاب می‌کند که شما از نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف استفاده کنید تا بتوانید دیدگاه عمیق‌تر و وسیع‌تری داشته باشید و تصمیمات درست‌تری را بگیرید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز