خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش معاون کنسولی وزارت امور خارجه به موضوع بازگشت معین به ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۳۴۵

کسی که پرونده قضایی ندارد، مشکلی برای سفر به ایران نخواهد داشت 

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: همه کسانی که تابعیت جمهوری اسلامی را دارند می‌توانند به ایران سفر کنند. به علاوه اگر کسی فکر کرده که مشکلی دارد و نگران است، می‌تواند از طریق سامانه پرسمان تردد سوال کرده و ما صریح و صداقتا به آن پاسخ می‌دهیم که آیا می‌تواند سفر کند یا اگر لازم است و مشکلی داشته باشد مشکل را حل کند. این موضوع قابل تعمیم به همه افراد از جمله افراد شناخته‌شده‌ در حوزه‌های هنر و فرهنگ و حوزه‌های دیگر در خارج از کشور نیز است که در زمینه‌های خود تلاش می‌کنند.

علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر بحثی مبنی بر حضور یکی از خوانندگان لس آنجلسی به نام نصرالله معین برای بازگشت به تهران مطرح شده بود، آیا وزارت امور خارجه در این زمینه اقداماتی انجام داده است، گفت: به طور کلی همه کسانی که تابعیت جمهوری اسلامی را دارند، می‌توانند به ایران سفر کنند. به علاوه اگر کسی فکر می‌کند که مشکلی دارد و نگران است، می‌تواند از طریق سامانه پرسمان تردد سوال کرده و ما صریحا و با صداقت به آن پاسخ می‌دهیم که آیا می‌تواند سفر کند یا اگر لازم است و مشکلی داشته باشد، مشکل را حل کند. این موضوع مطرح شده نیز قابل تعمیم به همه افراد از جمله افراد شناخته‌شده‌ در حوزه‌های هنر و فرهنگ و حوزه‌های دیگر در خارج از کشور است که در زمینه‌های مختلف تلاش می‌کنند. سیاست کلی ما هم این است که شرایط را برای تردد اتباع ایرانی خارج از کشور تا حدی که می‌‌توانیم آسان و ارزان کنیم و این را بخش کنسولی و ایرانیان وزارت امورخارجه در عمل اجرا و دنبال می‌کند.

برخی این باور غلط را برای خودشان ساخته‌اند که از لحاظ سیاسی مشکل دارند

بیکدلی در پاسخ به این سوال درباره ایرانیان که از نظر سیاسی مشکل دارند و احساس می‌کنند که احتمال بروز مشکل وجود دارد آیا وزارت خارجه با نهادهای امنیتی و سیاسی در این حوزه اقداماتی انجام داده است، گفت: ما فکر می‌کنیم بسیاری از آن‌هایی که این‌گونه فکر می‌کنند، خودشان چنین باوری را برای خودشان ساخته‌اند که از لحاظ سیاسی مشکل دارند. در صورتی که ما هیچ‌کس را به خاطر مسائل این‌گونه از سفر به ایران یا خروج از کشور منع نمی‌کنیم. کسانی که پرونده قضایی داشته باشند افراد معدودی هستند که می‌توانند از ما بپرسند و ما به آنها اعلام می‌کنیم. من چهار دوره در خارج از کشور مأموریت بودم و با این‌گونه افراد ارتباط داشتم؛ در مورد بسیاری از این افراد به ما ثابت شده که خودشان تصور می‌کنند که مشکل دارند اما در واقع هیچ مشکلی ندارند.

 کسی که پرونده قضایی ندارد، مشکلی هم برای سفر به ایران نخواهد داشت 

بیکدلی در مورد برخی خبرنگاران حاضر در رسانه‌های خارج از کشور هم گفت: به طور کلی اگر کسی پرونده قضایی در کشور نداشته باشد، مشکلی هم ندارد. بنابراین ما بنا داریم که این را صراحتا و آشکارا به افراد اعلام کنیم. اگر کسی در هر کسوت، لباس و یا شغلی ادعا می‌کند که دچار مشکل شده است، به این معنی است که باید پرونده‌ای نزد محاکم کشور ما داشته باشد. مشکل هم به این معنی است که گمان می‌کند که اگر وارد شود شاید نتواند خارج شود. ما این موضوع را حل کردیم و به کسانی که چنین فرضی دارند که دچار مشکل شدند، پاسخ می‌دهیم. توصیه می‌کنیم به پرسمان تردد یا به روسای نمایندگی ما مراجعه کنند و آنها شفاف برای آنان بیان خواهند کرد که آیا مشکلی دارند یا این این یک توهمی است که خودشان دارند که در صورت سفر به ایران مشکل خواهند داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز