خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بررسی دستاوردهای سفر امیرعبداللهیان به جده؛ از پذیرش پیشنهادهای ایران، عربستان و اردن تا ثبت تحفظات تهران

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۹۳۲

تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی گفت: سه کشور ایران، عربستان سعودی و اردن پیشنهادی به کنفرانس کشورهای اسلامی تقدیم کرده بودند که تقریبا همه آن موارد موردنظر، مورد توجه قرار گرفت و به تصویب رسید. از جمله محکومیت رژیم‌صهیونیستی در انجام جنایات، موظف‌ بودن دادگاه لاهه، ارائه پرونده رژیم‌صهیونیستی به دیوان کیفری لاهه، جلوگیری از ارتباطات اقتصادی کشورهای اسلامی با این رژیم، آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های سریع بشردوستانه برای مردم غزه و موارد مشابه از این دست جزو پیشنهاداتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صدرالحسینی تحلیل‌گر سیاست خارجی در حوزه خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که جده عربستان سعودی میزبان دو نشست کشورهای اسلامی با موضوع جنگ غزه بود. ایران نیز با حضور وزیر امور خارجه در این نشست حضور داشت. این نشست چه دستاوردی برای غزه خواهد داشت، گفت: این دومین نشستی بود که در جده با محوریت مسائل جنایات رژیم‌صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه برگزار شد تلاش جمهوری اسلامی ایران بر این مسأله معطوف بود که از نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی نتایجی برای حمایت از مردم غزه و محکوم کردن رژیم‌صهیونیستی در این اقدام وحشیانه حاصل شود.

وی افزود: سه کشور ایران، عربستان سعودی و اردن پیشنهادی به کنفرانس کشورهای اسلامی تقدیم کرده بودند که تقریبا همه آن موارد موردنظر، مورد توجه قرار گرفت و به تصویب رسید. از جمله محکومیت رژیم‌صهیونیستی در انجام جنایات، موظف‌ بودن دادگاه لاهه به ارائه پرونده رژیم‌صهیونیستی به دیوان کیفری لاهه، جلوگیری از ارتباطات اقتصادی کشورهای اسلامی با این رژیم، آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های سریع بشردوستانه برای مردم غزه و موارد مشابه از این دست جزو پیشنهاداتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

ابن کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر می‌رسد که از جلسه اول به جز اقداماتی که در حوزه رسانه‌ای رخ داد، اقدامات عملی رخ نداد و به همین دلیل در اجلاس اخیر تأکید شد که اقدامات عملی برای رفع حصر، جلوگیری از بمباران‌ها و کمک‌رسانی به مردم غزه تسریع شود. ضمنا فعال شدن کمیته‌های حقوقی و رسانه‌ای اعضای حاضر در اجلاس نیز جزو موضوعاتی بود که مدنظر تهیه‌کنندگان پیش‌نویس بود که به تصویب رسید. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که به دلیل وابستگی تعداد قابل‌توجهی از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس، آنچه  بیشتر توانست فضای اجلاس و صفحات نخست رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کند، موضع‌گیری وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود. البته انتظار این است که مصوبات این جلسه به منصه ظهور و اجرایی شدن برسد.

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی دو بار میزبان نشست کشورای اسلامی بوده آیا توانسته اقدامات قابل توجهی در زمینه توقف جنگ غزه انجام دهد، گفت: خیر. عربستان در این رابطه اقدام عملی را انجام نداده اما حمایت‌هایی که از آرمان فلسطین در اجلاس اخیر داشت، نکته‌ای است که قبلا با این شفافیت و صراحت بیان نشده بود. بعد از کنفرانس اول جده این موضوع با شفافیت بیشتری مطرح شد و مورد عملی بسیار مناسب، موضوع مسکوت گذاشتن عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی بود که یکی از مسائل مهمی است که می‌توان به آن پرداخت.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که با توجه به آنکه کشورهای عربی با اسرائیل وارد صلح شدند، برگزاری این نشست چه پیامی برای آنان دارد و آیا ما شاهد رفتار عملی از سوی آنان در قبال اسرائیل در جنگ غزه خواهیم بود، گفت: این دعوت از وزرای خارجه کلیه کشورهای اسلامی، صورت گرفته بود و اکنون در شرایط کنونی اولویت، رسیدگی به وضعیت مردم غزه و جلوگیری از کشتار وحشیانه یا هولناک رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه است. در‌حال‌حاضر بیشتر به موضوعات انسانی در این اجلاس توجه شد تا مسائل صرفا سیاسی. کشورهایی که با رژیم‌صهیونیستی کار عادی‌سازی روابط را انجام دادند، در مقابل اقداماتی که این رژیم‌ علیه مردم انجام می‌دهد، حتما خجل و شرمنده خواهند بود.

صدرالحسینی در تحلیل موضع‌گیری نهایی ایران در پایان اجلاس کشورهای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی در اجلاس فوق العاده وزرای خارجه، پس از پذیرش مصوبات اجلاس دوم، تحفظاتی داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها این بود که پذیرش مصوبات این اجلاس به مفهموم پذیرش رژیم صهیونیستی از جانب جمهوری اسلامی نیست و عدم مشروعیت این رژیم کمافی‌السابق برای جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. این موضوع یک اهمیت خاصی داشت چون در مصوبات از رژیم صهیونیستی صحبت شده بود و به دلیل آنکه امکان دارد این موضوع مستمسک قرار بگیرد که شما با قبول مصوبات، رژیم را پذیرفتید، با صدور این تحفظات از جانب جمهوری اسلامی، این مساله در دبیرخانه این اجلاس به ثبت رسید. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز