خبرگزاری کار ایران

سردار سلامی:

جنگ، سپاه را به یک ارتش نیرومند تبدیل کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۹۴۹

فرمانده کل سپاه با تاکید بر حضور در مناطق محروم با سامانه های بهداشت و درمان سیار، گفت: در تاکتیک، تکنیک، راهبرد و توسعه تجهیزات دفاعی به مدرن‌شدن و پیشرفته شدن و قرار گرفتن در لبه فناوری‌های نوین، فکر می کنیم.

به گزارش ایلنا، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی امروز در نخستین رزمایش مشترک بهداری رزم در شبکه فرماندهی و کنترل سیار که در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، گفت: ما در مسیر سخت تقابل سنگین با نظام سلطه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون فرازهای دشواری را پشت سر گذاشتیم و از مسیرهای صعب العبور بسیاری عبور کردیم و با حوادث سهمگینی روبه‌رو بودیم که در این رابطه جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی، نبرد نیابتی، فتنه داخلی و جنگ داخلی نمونه‌هایی از این پیوستگی سیاست استکبار علیه انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد که دشمنان هر شئونی از زندگی ملت ایران را هدف قرار داده‌اند؛ البته کنار این‌ها با انواعی از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و... نیز مواجه هستیم. لذا؛ به دلیل همین تقابل نزدیک و جدی با نظام سلطه که در همه جغرافیای کشور نمود یافته، همیشه با حوادث تلخی روبه‌رو بودیم و در آینده هم تکرار چنین حوادثی امکان‌پذیر است؛ به همین جهت محیط نیروهای مسلح همواره یک محیط پرمخاطره است و نمی‌شود از آن به طور مطلق اجتناب کرد و باید آن را مدیریت کرد.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: رشد نیروهای مسلح به‌ویژه سپاه متکی به حضور میدانی در صحنه‌های سخت است؛ یعنی در دفاع مقدس بود که سپاه به سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی تقسیم شد که اگر جنگ نبود، سپاه با یک سازماندهی کوچک و سبک باقی می‌ماند و شاید حداکثر قابلیت مقابله با تهدیدات داخلی را داشت؛ ولی جنگ، ما را به یک ارتش نیرومند هوایی، دریایی و زمینی تبدیل کرد.

وی عنوان کرد: بعد از آن به بازدارندگی در برابر قدرت‌های دست اول جهانی فکر کردیم و با قوی‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی جهان دست و پنجه نرم کردیم تا برابر ارتش‌های جهان از کیان و ارزش‌ها دفاع کنیم، صور فلکی قدرت نظام را گسترش دهیم، به اعماق نفوذ کنیم و ساختار قدرت را در مناطقی خارج از مرزها شکل دهیم؛ یعنی مجبور شدیم تنوع و کیفیت قدرت را توسعه دهیم.

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: تهدیدها و دشمنان بزرگ بر ما این انگیزه و اراده را بخشید که برای مواجه شرافتمندانه با آن ها قدرتمند شویم. ما مجبور شدیم به فضای سایبر و جنگ الکترونیک تغییر مکان دهیم. یعنی به نوعی موقعیت قدرتی خودمان را از این زاویه گسترش دهیم.

سلامی خاطرنشان کرد: ما مجبور شدیم در حوزه حفاظت از شخصیت ها و هوانوردی کشور یک نیروی مسلح حرفه ای، قدرتمند و کم نظیر شویم، ما مجبور شدیم که به مرور در جنگ های مختلف قدرت جابه جا شویم و همه شرایط را برای هر مواجهه ای آماده کنیم، ما در نبردهای اطلاعاتی مجبور شدیم که به توسعه قدرت و تبیین مفاهیم دکترین این بخش نیز بپردازیم.

وی افزود: بسیاری دیگر از حوادث وجود داشت که ما را در عرصه بهداشت، سلامت، امداد و درمان هم توانا کرد، جنگ بر ما نشان داد که برای حفظ جان فرماندهان و رزمندگان باید از یک زنجیره پرتحرک، هوشمند، حرفه ای، مجهز و مدرن برخوردار بود، چنین امری را حوادث دیگر نیز بر ما نشان داد.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: ما آموختیم که زمان برای نجات انسان ها حیاتی است، ما با یک مفهومی به نام زمان حیاتی، طلایی و بحرانی مواجه هستیم. یعنی اینکه لحظه ها برای حفظ جان انسان ها تعیین کننده هستند، ما از قرآن هم آموخته ایم که نجات جان یک انسان معادل نجات جان تمام بشریت است، این ارزشی است که خداوند به انسان می‌بخشد نه تنها به مسلمانان بلکه تیم ارزش را به تمام انسان ها بخشیده است.

سلامی با بیان اینکه این نگاه زیباترین، قوی ترین و تکرار ناپذیرترین نگاهی است که خداوند به انسان و به حیات او داده است، گفت: ما آموختیم، هنگامی که حوادث بزرگی در سطح ملی همچون کرونا اتفاق می افتد، نیروهای مسلح در این مجموعه نقش تعیین کننده ای دارند. وقتی یک پدیده عالم گیر در عرصه سلامت و بهداشت اتفاق می افتد، این زنجیره امداد و درمان باید در قوی ترین شکل خود فعال و کارآمد شود.

وی ادامه داد: ما متوجه شدیم که باید در مناطق محروم با سامانه های بهداشت و درمان سیار حضور پیدا کنیم، البته همه نقاط کشور برای ما دارای ارزش هستند و این نقاط هرچه دورتر باشد دارای ارزش بیشتری است، مردمان مرزنشین ما برای ما دارای ارزش های بسیار بزرگی هستند و باید برای سلامت آن ها از سلامت خودمان بگذریم و آن ها را نجات دهیم.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: سیستم امداد، درمان، سلامت و بهداشت امروز نمی‌تواند در اشکال سنتی و گذشته خود باقی بماند، ما با یک جهان بزرگ و با نیازهای بزرگ و لحظه ای مواجهه هستیم، دانش و فناوری در عرصه امداد و درمان پیشرفت کرده است، ما باید خودمان را با این پیشرفت ها منطبق کرده و با این شتاب های اساسی در فناوری ها و دانش های نوین در همه علوم پیشرفته شویم.

سرلشکر سلامی عنوان کرد: همانگونه که ما در تاکتیک، تکنیک، راهبرد و توسعه تجهیزات دفاعی به مدرن‌شدن و پیشرفته شدن و قرار گرفتن در لبه فناوری‌های نوین فکر می کنیم، عرصه سلامت برای ما مهم‌ترین عرصه است. زیرا اعتقاد داریم یک نظام انسان محور هستیم و فلسفه وجودی انقلاب ما سعادت و سلامت انسان‌هاست، البته این سلامت هم معنوی و هم جسمانی است، لذا ما بیشتر به مناطق محروم خودمان توجه داریم چراکه نظام ما، نظام محرومین است.

وی با تاکید بر اینکه سلامت یکی از مهمترین عناصر اساسی قدرت ما است، گفت: انسان عنصر اصلی قدرت ماست، سلاح و تجهیزات مهم هستند ولی آن چیزی که به آن ها قدرت و هویت می‌دهند، انسان است‌، بنابراین؛ این انسان هم باید از سلامت جسمانی و هم از سلامت معنوی و هم از آمادگی جسمانی برخوردار باشد تا بتواند تمام مأموریت های خود را با موفقیت انجام دهد.

سلامی ادامه داد: در بحث سامانه های ثابت و سیار بهداری به خصوص بهداری رزم که در آن تحرک، قدرت جابه جایی و انتقال داده ها و  پزشکی از راه دور، این ها مفاهیم جدیدی است که امروز به برکت پیشرفت علوم در حوزه آی سی تی یا علم مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز به هر شکل همه فاصله ها حذف شده است و این قرن را قرن مرگ فاصله ها می‌گوید یعنی اینکه فاصله های جغرافیایی بسیار کم فروغ می شوند.

وی بیان کرد: زمانیکه شما می توانید در یک نقطه دوری در شرق دنیا عمل جراحی را در غرب دنیا انجام دهید نشانه اوج پیشرفت های علمی و فناوری است و ما باید این قدرت را در سامانه های بهداری رزم خودمان بیاوریم و آن را تمرین و آن را ساختارسازی و نرم افزار و سخت افزارهای لازم را نیز فراهم کنیم.

فرمانده کل سپاه عنوان کرد: بحث ارتباط و فرماندهی و کنترل در بهداری رزم  موضوع حیاتی است، لحظه ها برای جان انسان ها تعیین کننده است، ارتباطات باید باشد که انتقال داده ها صورت گیرد. بنابراین؛ هر سیستمی به شکل سیستم منفصل در یک نقطه باقی مانده و از اشتراک گذاری ظرفیت ها و استعدادها محروم می‌شود.

سلامی خاطرنشان کرد: این رزمایش که برای نخستین بار به این شکل صورت می گیرد، تمرین مقدماتی و اولیه برای تشخیص نقاط نیاز است، از بستر این رزمایش ها باید چالش ها، ضعف ها و نقص های خودمان را دریافت کنیم، چه این نقص ها آموزشی باشد و چه نرم افزاری و سخت افزاری ولی آنچه که اهمیت دارد شناخت خودمان به اندازه شناخت دشمن و یا بیش از آن است.

وی تصریح کرد: ما باید گام های اولیه ای را برداریم و هر مسیر طولانی با برداشتن اولین قدم طی خواهد شد، بدون اولین قدم هیچ مسیری طی نخواهد شد، گاهی اولین قدم ارزش تمام قدم های بعدی را دارد.

فرمانده کل سپاه اظهار کرد: امروز این رزمایش آغاز شده است و آغازی بسیار خوب و دل انگیز است و پایان هم ندارد زیرا باید مستمر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز