خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

حزب اعتدال و توسعه روش انفعال و اعتراض را برای رفع نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۶۱۳

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: حزب اعتدال توسعه با توجه مرامی که دارد، روش انفعال و اعتراض برای رفع نارضایتی‌ها و کاستن اعتراض را درست نمی‌داند معتقد است که باید از روش رسمی و مدنی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل این حزب برگزار شد.

حزب اعتدال و توسعه روش انفعال و اعتراض را برای رفع نارضایتی‌ها مناسب نمی‌داند

نوبخت در این نشست گفت: یازده اسفند ماه مجلس شورای اسلامی و خبرگان در شرایطی برگزار می‌شود که وضع موجود مطلوب نیست و نارضایتی وجود دارد که در سال گذشته شاهد سرریز آن در خیابان بودیم. برای کاستن از نارضایتی‌ها و افزایش رضایت‌ها دو روش موجود و مطرح است یک روش مدنی و یکی روش نافرمانی مدنی است. حزب اعتدال توسعه با توجه مرامی که دارد، نه روش انفعال و نه اعتراض را در این مرحله برای رفع نارضایتی ها مناسب نمی‌داند و معتقد است که باید از روش رسمی و مدنی استفاده کرد، انتخابات می‌تواند فرصتی باشد  که بتوانیم برای مردم مقبول باشیم.

وی افزود:  بنابراین در این عرصه حضور پیدا می‌کنیم تا جایی که این امکان وجود دارد تلاش خودمان را از طریق مجلس برای برآورده کردن و تامین خواسته‌های ملت می‌کنیم و از این فرصت استفاده می‌کنیم. مجلس یک نماد جمهوریت است. در تعریف قانون اساسی از اختیارات بیشتری برخوردار است مجلس نه تنها همکاران رئیس‌جمهور را به عنوان وزرا باید تایید کند بلکه می‌تواند رئیس‌جمهور و وزرا را عزل کند. بنابراین از منظر قدرت ملی باز مجلس بر رئیس جمهور قدرت بیشتری دارد نمی‌توان از این قدرت ملی در جهت تصمیم گیری بهینه متناسب با‌خواست ملت استفاده نکرد. موضوع صندوق را بسیار جدی دنبال می‌کنیم.

 

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه بابیان اینکه به سه دلیل جایگاه مجلس تضعیف شده است، گفت: نخست به جهت عدم برخورداری از سلایق مختلف مجلس از میزان نمایندگی حداکثری مردم برخوردار نیست و همه سلایق مردم حضور کافی در مجلس ندارند و برای رفع این کاستی افرادی که حیثیت و آبروی اجتماعی خود را در دست گرفتند تا تایید صلاحیت شوند اما عده‌ای توسط هیأت اجرایی و نظارت تایید نشدند ما انتظارمان از شورای نگهبان این است با بازگشت این عزیزان به صحنه انتخابات که زمینه‌ساز مشارکت است، با صلابت شاهد مجلسی در هفت خرداد ۱۴۰۳ باشیم که همه مردم نماینده خود را داشته باشند.

انتظار از مجلس این بود نظارت کند که آیا وعده دو میلیون شغل عملی شد؟

وی افزود: اما بخش دیگری که باعث تضعیف مجلس شد موضوع عدم نظارت است مجلس نه تنها در قانون از اختیارات تقنینی برخوردار است بلکه از اختیارات نظارتی می‌تواند بهرمند باشند الان دومین سال از دولت سیزدهم می‌گذرد انتظار از مجلس این بود که نظارت کند وعده دو میلیون شغل آیا عملی شد؟ آیا دو میلیون ساخت مسکن وعده داده شده سرپناه برای مردم  ساخته شده است؟ آیا تورم تک رقمی شده است؟ امروز مجلس ایران با خبر است که تورم ۴۳.۶ درصد است؟ آیا از تورم ۴۸ درصد موارد خوراکی و بیش از ۹۴ درصد تورم سالانه مرغ و گوشت و ۹۸ درصد نقطه به نقطه با خبر هستند؟ آیا مجلس از بعد نظارتی استفاده کرده است؟ این اعمال نظارت کجا است؟ اگر مجلس در تصمیم‌گیری از تصمیم عقلی و بعد نظارت برای استیقای حقوق مردم و رفع کاستی استفاده کند قطعا مطمئنیم مجلس قادر است با تصمیم‌گیری درست کاستی‌ها را برطرف کند.

برخی از دستگاه‌های کشور به طور موازی با  مجلس قانون‌گذاری می‌کنند

نوبخت تصریح کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌های کشور به طور موازی با  مجلس قانون‌گذاری می‌کنند. بنابراین مجلس باید با تفسیر موین قانون خود را تصویب کند. اعتدال و توسعه با این جایگاه آمده تا بخشی از نارضایتی و مطالبات مردم را پیگیری کند که در این انتخابات حضور دارد. در همه جای کشور که افراد همسو با اعتدال و توسعه و جریان عقلانیت شناسایی شوند در آن حوزه اعلام نظر خواهد کرد گرچه منتظر هستیم شورای نگهبان در ۱۹ بهمن ماه نتیجه نهایی را خود اعلام کند تا شما را در تک تک حوزه‌هایی که لیست یا کاندیدا داریم، آگاه کنیم.

روحانی صندوق رای ترک نکرد

این فعال سیاسی درباره رد صلاحیت روحانی و بخشی از اصلاح‌طلبان و تاکید بر افزایش مشارکت مردم گفت: افزایش مشارکت مردم برآیند دو مولفه است؛ مولفه اول مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مشارکت است که  وظایف خود را انجام دهند اگر برخی از جریان‌های سیاسی در میدان رقابت حضور ندارند آن‌ها هم در انتخابات شرکت نمی‌کنند بخش دیگر این است که احزاب و جریان‌های رسمی بیایند وارد رقابت شوند تا مشارکت افزایش پیدا کند. حزب اعتدال و توسعه با بخشی از احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای معتدل وارد انتخابات شده تا فضای رقابت را به وجود بیاورد. حزب اعتدال و توسعه یک تلاش بلیغی هم برای برخورداری از مشارکت تشکل‌های صنفی داشت. جمع بازنشستگان لشگری و کشوری بیش از شش میلیون نفر است و آن‌ها با خانواده‌های خود بیست میلیون نفر هستند آیا نباید انگیزه برای حضور آنان وجود داشته باشد. اگر بازنشستگان و معلمان و اصناف دیگر و احزاب و جریانات سیاسی بتوانند در مجلس فعال باشند و به طور مثال فراکسیون حمایت از بازنشستگان تشکیل شود آیا از طریق انتخابات وارد عمل نخواهد شد؟ قطعا خواهند شد. حالا آنکه چقدر تایید شوند باید منتظر شورای نگهبان بود.  

وی تصریح کرد: ما از رد صلاحیت شخصیتی مانند آقای روحانی متعجب و متاسف هستیم.  متوجه هستید که آقای روحانی صندوق رای ترک نکرد و معتقد است نباید صندوق رای را در همین شرایط رها کنیم. مشارکت باعث امنیت ملی ما است و  عدم احراز صلاحیت‌ها در میزان مشارکت تاثیر منفی دارد و باعث بی‌انگیزگی عده‌ای هم خواهد شد.

با کارگزاران و اعتماد ملی جلسات مستمر داریم

نوبخت درباره اینکه آیا قرار است اعتدال و توسعه به صورت جداگانه لیست دهد یا قرار است به صورت ائتلافی باشد، گفت: حزب اعتدال توسعه با یک مرامنامه نوع حضورش را در برابر صندوق مشخص کرد با احزاب دیگر مانند کارگزاران و اعتماد ملی جلسات مستمر داریم. اگر هر یک از این احزاب افراد مطمئن داشته باشند روی آن متمرکز خواهند شد و اگر چنین نشد با احزاب دیگر روی افرادی که رای بالا داشته باشند، سرمایه‌گذاری خواهند کرد. بنابراین باید روی فردی تمرکز کنیم که رای بالایی داشته باشد و روی آن توافق کنیم. پس با این توضیح چه برای تهران و حوزه‌های دیگر مشروط بر اینکه کاندیدا داشته باشیم، برای آنکه در آن حوزه‌ها لیست مشترک داشته باشیم تلاش خواهیم کرد.  

فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اقدامات  احتمالی حزب اعتدال و توسعه بعد از حضور در مجلس در مقابل لوایحی مانند طرح صیانت و حجاب و عفاف چه خواهد بود، گفت: ایده‌آل، امید و تلاش ما این است که وارد مجلس شویم. اگر افراد ما تایید می‌شدند متصور بود که اکثریت مجلس را داشته باشیم. فرصت تامین مطالبات مردم در حد ممکن را از دست نمی‌دهیم. ملت ما را می‌شناسید آنچه تشخیص بدهند در جهت منافع ملی ما است حرکت می‌کنند. اگر چهره‌های زیادی تایید می‌شدند اکثریت مجلس را در اختیار داشتیم و می‌تونستیم تاثیرگذار بالایی داشته باشیم. ما از قدرت هئیت رئیسه با خبریم. اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم می‌توانیم مسئولانه نسبت به مردم عمل کنیم اما اگر اقلیت شدیم، اقلیت مطالبه‌گر و فعال خواهیم بود و انتظارات مردم در حد توان خود را بیان می‌کنیم.

با احترام به مردم رشت، مسئولیت دیگری برای لیست تهران دارم

نوبخت درباره تغییر حوزه از تهران به رشت گفت: من چهار دوره نماینده مردم رشت بودم و از عواطف کم نظیر آنان برخوردار بودم. در چهار دور رای اول را در رشت داشتم من با مردم رشت رابطه عاطفی دارم و به مردم رشت احترام می‌گذارم اما با توجه به مسئولیت دیگری که برای لیست تهران دارم با اینکه رابطه عاطفی سر جای خود است و تغییر حوزه فعلا امکان‌پذیر نیست.

اعتراص روحانی در حد همان بیانیه بود

وی گفت: در رابطه با رد صلاحیت روحانی تا جایی که با خبرم، اعتراص روحانی در همان بیانیه وی بود البته  بعد از ردصلاحیت وی را ندیده‌ام ولی تا جایی که اطلاع دارم، اعتراض وی در حد همان بیانیه بود.

نوبخت درباره تعیین سرلیست تهران گفت: ما نه تنها برای تهران بلکه برای سایر حوزه‌ها نیز هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و جمع بندی‌ها درباره جزئیات بستن لیست را منوط به اعلام نهایی تایید صلاحیت کرده‌ایم.

وی افزود: برای سرلیستی به هر حال معیارهایی وجود دارد که باتوجه به همین معیارها دوستان، عقلانی و منطقی نظر می‌دهند و هرکس که مقبول باشد سر لیست قرار می‌گیرد، بنابراین در این رابطه بعید است که مناقشه خاصی داشته باشیم.

صلاحیت پروین داداندیش در روزهای اخیر از سوی شورای نگهبان تایید شد

نوبخت درباره تایید صلاحیت‌های جدید از حزب اعتدال و توسعه گفت: به غیر از بنده تاکنون خانم داداندیش نیز در روزهای اخیر از سوی شورای نگهبان تایید شدند و ما امیدواریم که سایر اعضای حزب از جمله آقای هروی هم به عنوان سخنگوی حزب تایید صلاحیت شوند.

باید تحریم را تمام کنیم

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره دیدگاه اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات، گفت: اصلاحات یک جبهه است و تنوع نگاه در آن‌جا وجود دارد. ما برخی احزاب اصلاح‌طلب هماهنگ و همراه هستیم اما برخی احزاب دیدگاه دیگری دارند. ما در اعتدال و توسعه معتقد به مشارکت در انتخابات هستیم. انتخابات مشارکتی یکی از مولفه‌های افزایش قدرت ملی است. ما باید تحریم را تمام کنیم. کسانی که دیگاه دیگری داشتند حتما الان متوجه شده‌اند. برای رفع تحریم‌ها به مشارکت قوی در انتخابات نیازمندیم تا قدرت ملی ما افزایش یابد. ما در دوره مسئولیت خود مشاهده کردیم که مشارکت ۲۴ میلیونی چه تاثیری در مذاکرات خارجی دارد.

شاید مانند سال ۹۲ با رد صلاحیت روحانی شاهد شگفتی در این انتخابات باشیم

نوبخت درباره تاثیر ردصلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان، تصریح کرد: شاید این کار موجب کاهش مشارکت شود شاید هم مثل انتخابات ۹۲ که آقای هاشمی ردصلاحیت و آقای روحانی انتخاب شد، با رد آقای روحانی شاهد شگفتی در این انتخابات باشیم.

وی درباره چرایی شرکت احزابی که نماینده تایید صلاحیت شده ندارند گفت: منطقی است حزبی که نیروی تایید صلاحیت شده ندارد با انگیزه در انتخابات شرکت نکند اما برخی احزاب نگاه صفر و صدی ندارند. برخی احزاب هم اصلا حضور ندارند. امیدوارم شورای نگهبان احزابی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند را در قبال احزابی که شرکت نکرده‌اند، شرمنده نکند.

تاکنون از حزب اعتدال و توسعه نفر تایید صلاحیت شده‌اند

وی درباره تعداد افراد تایید صلاحیت شده اعتدال و توسعه گفت: ۱۵ نفر از کادر اصلی اعتدال و توسعه در تهران ثبت نام کردند که تا الان ۶ نفر تایید صلاحیت شده‌اند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز