خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

حتما در زمان و مکان مناسب پاسخ مناسب به اقدام رژیم صهیونیستی داده خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۵۰۵

سخنگوی دولت با اشاره به حمله تروریستی روز گذشته رژیم صهیونیستی گفت: حتما در زمان و مکان مناسب پاسخ مناسب داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اشاره به حمله تروریستی روز گذشته رژیم صهیونیستی و شهادت سردار سید رضی موسوی گفت: شهادت این شهید را به ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم، حتما در زمان و مکان مناسب پاسخ مناسب داده خواهد شد. ماهیت رژیم صهیونیستی با جنگ غزه به جهانیان نشان داده است. با اقدام روز گذشته‌شان هم این را مجددا ثابت کردند اما هر چقدر سرپوش بگذارند، نمی‌توانند این شکست مفتضحانه را پنهان کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این‌که رییس‌جمهور دستور رفع محدودیت فصای مجازی را داده‌اند اما آقای وزیر بارها گفتند به من ارتباطی ندارد و از شورای عالی فضای مجازی بپرسید، پیگیری این دستور رئیس جمهور به کجا رسیده؟ زیرا بعضی رفتارهای دوگانه مانند اینکه برخی شبکه‌‌های اجتماعی فیلتر شده اما مسئولان در آنها بیشتر از مردم فعال هستند، جامعه را دلخور کرده است، گفت: رویکرد دولت بارها تاکید و اعلام شده است؛ سرعت، کیفیت و آزادی شبکه‌ها و سایت‌ها در چارچوب قانون مدنظر است. یعنی ایجاد شرایط بهره‌مندی حداکثری مردم کشور عزیزمان از فضای مجازی در چارچوب. یعنی ضوابط به گونه‌ای وجود داشته باشد که منافع حداکثری در چارچوب قانون قابل حصول و وصول باشد که هم قانون تأمین شود و هم تکالیف شهروندی و ملی اجرایی شود و هم قابلیت حمایت ازحقوق مردم وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: طبیعتا مردم از حاکمیت انتظار دارند اگر تجاوزی به حقوق آنان چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی صورت گیرد، دولت و حاکمیت بتواند استیفای حقوق شهروندان را داشته باشند. با همین رویکرد کلان آقای رئیس‌جمهور به مرکز فضای مجازی دستور دادند که بازنگری در رویه، ضوابط، اقدامات و رویکردها را مدنظر قرار دهند، اقداماتی هم در این مرکز انجام شده است که هرچه سریع‌تر باید در دستور کار  شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد تا تصمیم‌گیری نهایی شود.

وی افزود: در خصوص محدودیت در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که در دادستانی کشور با حضور نمایندگانی از دولت و سایر دستگاه‌ها و نهادها قرار دارد، رویه و رویکرد این دولت این گونه بوده اگر جایی تخلفی از قانون صورت می‌گیرد، خطا اصلاح شود نه اینکه مسدودسازی انجام شود. رویکرد پلتفورم اعلام شده همان راهکارهای متداول در جوامع اروپایی باشد. طبیعتا اگر تجاوزی به حقوق فردی صورت گیرد، نماینده حقوقی مستقر آن شرکت قابل دسترس است و امکان استیفای حقوق وجود دارد. لذا رویکرد این دولت این بوده و مکاتباتی هم صورت گرفته تا امکان استیفای حقوق مردم و امکان فعالیت در چارچوب قانون مثل همه ملت‌ها وجود داشته باشد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دولت با جدیت پیگیر بوده، نه تنها این موارد برخی موارد دیگر هم بوده است، دولت از کارگروه تعیین مصادیق درخواست بازنگری داشته است برخی به نتیجه رسیده و برخی به نتیجه نرسیده است. به طور مثال در مورد گوگل پلی تاکنون ۲بار درخواست داشته است که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به نتیجه نرسیده است. ما معتقدیم فضای مجازی باید فضایی برای تسهیل کسب و کارها ، آگاهی و آزادی بیان باشد و با این رویه هم پیش می‌رویم و با تمام توان در این مسیر پیش رفته و می‌رویم.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در چهاردهمین بازدید میدانی یا نظارت ستادی روز گذشته به وزارت نیرو رفت و یکی از طرح هایی که به افتتاح رسید آغاز به کار ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی بود که با نهایی شدن این طرح از ۱۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی می توانیم به ۵ هزار و ۱۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی دست یابیم.  در دولت مردمی تاکنون ۸هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تولید برق وارد مدار شده است، این یک رکورد محسوب می شود. در حوزه برق ۸۵ درصد از برق جدیدی که وارد مدار شده است به بخش تولید اختصاص یافته است.  ۴ هزار مگاوات افزایش تولید در انرژی پاک خواهیم داشت. وزارت نیرو در این دولت برنامه ریزی برای افزایش ده هزار مگاواتی را در دست دارد.

سخنگوی دولت درباره احداث مجموعه ورزشی در تهران عنوان کرد: تفاهم نامه احداث مجموعه ورزشی تهران روز گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور امضا شد که با تکمیل آن، سرانه ورزشی تهران دو برابر می شود، این مجموعه بزرگ در تهران به مساحت ۳۷۰ هکتار برای برگزاری رویدادهای بزرگ ورزشی و بین المللی استفاده خواهد شد.  همه هماهنگی ها انجام شده، تامین منابع آن از طریق تهاتر نفت است پیش بینی های لازم برای اختصاص منابع حاصل از تولید نفت به ساخت این مجموعه ورزشی انجام گرفته است.

سخنگوی دولت درباره انتقاد نمایندگان از دولت درباره حقوق بازنشستگان گفت: افزایش حقوق  بازنشستگان در لایحه اول دولت پیش بینی شده بود. چیزی اضافه یا کم نشده است. نظر نمایندگان این بود که افزایش حقوق بازنشستگان از منبع پایدار و مطمئن تامین شود. افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای تضمین پایدار بودن تامین منابع برای افزیش حقوق بازنشستگان مدنژر قرار گرفت که مورد تایید مجلس قرار گرفت.

بهادری جهرمی دربارع برنامه دولت برای کاهش آلایندگی و توسعه ناوگان جمل و نقل عمومی، اظهار کرد:اصلی ترین دلیل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلت هاست به همین دلیل اصلی ترین اولویت دولت، برقی سازی خودروهاست. دولت با سرعت زیاد در حال تامین خودروهای برقی بویژه در حمب و نقل عمومی است. ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل تحویل البرز شد. ۸۸دستگاه تاکسی برقی تحویل شهرداری شد. برنامه ما این است که در یکسال ۱۰۰ هزار تولید برقی تامین کنیم. باید همچنین در مصرف انرژی  صرفه جویی کنیم. الگوهای مصرف باید اصلاح شود تا سوخت مایع کمتری در نیروگاه ها استفاده شود. باید منابع آلاینده کمتری وارد محیط زیست کنیم. اخیرا در اصفهان، گازوئیل یورو 5 تولید می شود که کیفیت بالاتری دارد.

وی در خصوص  نظارت دولت بر مجوزهای کسب و کار گفت: قانونگذار نظارت بر مجوز کسب و کار را پیش بینی کرده است. با توجه به تسهیل صدور مجوز کسب و کار باید نظارت بیشتری شود و در همین راستا هیات مقررات زدایی، نهادهای مروبطه را مکلف کرده که نظارت خود را بیشتر کرده و نظارت الکترونیکی هم ایجاد کنند.

سخنگوی دولت درباره این‌که کدام دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل کرده اند، بیان کرد:نهادهای نظارتی باید قبال نحوه اجرای این قانون توسط دولت های قبل نظر دهند ولی  در اجرای قانون هوای پاک در این دولت، اقدامات متعددی صورت گرفته که بخشی از آنها را اشاره کردم. تامین ارز برای واردات خودروی های برقی و هیبریدی را رد اولویت قرار داده ایم. در تهران بیش از 100 ایستگاه شارژ خودروهای برقی ایجاد شده است. ریس جمهور استانداران را مکلف کرده تا این قانون اجرایی شود. معاون اجرایی رئیس جمهور علاوه بر سازوکارهای موجود، از سوی رئیس جمهور مکلف شده گزارشی از اجرای قانون هوای پاک تهیه کند که اخیرا این گزارش ارایه شده است. جمع آوری گاز های فلر در دولت شروع شده است. این گازها به سمت تولید هدایت می شود. بنزین و گازوئیل تهران یورو ۴و ۵است. ۱۵میلیون لیتر گازوئیل تولیدی در اصفهان به کیفیت یورو۵ رسید.

وی درباره تعیین تکلیف قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی که شورایی فرابخشی است باید قیمت را تعیین کند. دولت منابعی در بودجه پیش بینی کرده و کار خود را انجام داده است.

بهادری جهرمی درخصوص تایید حکم دادگاه حمید نوری و مبادله وی با برخی از جاسوسان دخل کشور گفت: این که یک سازمان بدنام تروریستی مورد استناد در محاکم دوول اروپایی و غربی قرار گیرد و تمامی مستندات از طرف  یک سازمان تروریستی باشدیک آبروریزی حقوقی و سیاسی برای آن کشورها تلقی می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان این‌که  این که یک کشوری نظام قضایی برای اقدامات تروریستی یک سازمان قرار دهد آبرو ریزی است، اظهار داشت: ما اقدامات این کشورها را در قضیه غزه مشاهده کردیم، برخورد با آقای نوری در ایام روشن بود، روندها دولت‌های غربی با روند اقدامات جمهوری اسلامی قابل مقایسه است، این که در ایران یک مجرم و از همه بالاتر حق دسترسی به وکیل ، ملاقات و سایر موارد را دارد اما باید دید اقای نوری حق دسترسی داشته است.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی و وزارت خارجه برای آزادی شهروندان خودشان در آمریکا و اروپا تلاش خودشان را انجام داده‌اند و تلاش خواهند کرد. در این دولت ۳۵۰ زندانی ایرانی در خارج کشور موفق شدیم به کشور منتقل کنیم. البته برخی از این زندانی‌ها محکوم بودند که در چارچوب موافقت‌نامه‌ها صورت گرفت. در این خصوص ( پرونده حمید نوری) اساسا معتقدیم جرمی صورت نگرفته است .

سخنگوی دولت  درباره امضای قرارداد تجاری با ۵ کشور اروسیا گفت: در چارچوب موافقتنامه و لایحه‌ای که برای عضویت در شانگهای تقدیم مجلس شد مجوز قانونی اخذ شده است اما اگر نیازمند اخذ مجوز قانونی دیگری باشد در همان مسیر قانونی اقدامات طی خواهد شد.

وی درباره آثار و مزایای این موافقتنامه عنوان کرد: موافقتنامه‌ای که روز گذشته با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۵ کشور حوزه اوراسیا از جمله بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان امضا شد کمک‌کار توسعه و تسهیل تجارت میان این کشورهای خواهد بود و هزینه‌های تجارت را هم تسهیل و هم کاهش می‌دهد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این قرارداد به افزایش تجارت غیرنفتی به‌ویژه در بخش خصوصی که در حوزه‌های غیرنفتی بیشتر فعال هستند کمک می‌کند، مطرح کرد: بر این اساس تعرفه‌های گمرکی بین این کشورها کاهش پیدا می‌کند لذا تجارت در این کشورها به‌صرفه‌تر و رقابت‌پذیرتر می‌شود، جذابیت‌های تجاری ایران هم برای تجار سایر کشورها افزایش پیدا می‌کند که امکان تعاملات دوطرفه تجاری برای دوطرف سهل‌تر باشد.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: همچنین سازو کار ویژه‌ای نیز برای تجارت اقلام راهبردی بین این کشورها ایجاد می‌شوند ما قراردادهای مشترکی در حوزه‌های تامین اقلام راهبردی مانند گاز و کالاهای اساسی با همین کشورها داریم که سازو کارها را به شدت تسهیل و باثبات‌تر و ایمن‌تر می‌کند و تعرفه گمرکی هم در بیش از ۸۰ درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران صفر خواهد شد یعنی امکان رقابت فعال را در این زمینه ایجاد می‌کند.

سخنگوی دولت درباره اقدام دولت در زمینه ادعای مالکیت بر میدان گازی آرش، گفت: بر اساس اسناد و مدارک، هر سه کشور ایران، کویت و عربستان در این میدان مشترک هستند و هر اقدامی غیر از این از سوی ایران پذیرفته نیست. ایران آماده مذاکرات فنی، تخصصی و حقوقی در این زمینه است.

وی در خصوص ممنوعیت ورود کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: همه کشورها باید همکاری کنند تا تبادلات تجاری خود با این رژیم منحوس قطع کنند. در کشور دو قانون درباره ممنوعیت ورود کالاهای رژیم صهیونیستی داریم که هر دو در حال اجراست. فهرست این کالاها به صورت مستمر رصد می شود. امکان ثبت سفارش در این زمینه وجود ندارد. امکان واردات این کالاها از گمرک وجود ندارد.

بهادری جهرمی درباره این‌که  چرا رئیس جمهور به مواضع روسیه درباره جزایر سه گانه واکنش نشان نداد، گفت: بلافاصله از سوی وزارت خارجه، واکنش نشان داده شد. کاردار سفارت روسیه احضار شد که در گذشته کمتر شاهد این اقدام بودیم. وزیر خارجه هم اعلام موضع رسمی کرد. دولت با هیچ طرفی در این زمینه تعارف ندارد.

سخنگوی دولت درباره این‌که آیا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳  قرار است قیمت بنزین افرایش پیدا کند، گفت: لایحه بودجه به صورت عمومی در رسانه ها منتشر می شود. متن این لایحه وجود دارد. هیچ تصمیمی برای افرایش نرخ بنزین در دولت گرفته نشده است.

وی درباره پول های آزاد شده و محل مصرف این پول‌ها بیان کرد: پول ها تبدیل به یورو شده تا ارزشش حفظ شود. در بانک های ایرانی این پول ها وجود دارد. استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در اختیار این بانک است و به شیوه های مختلف مورد بهره برداری قرار می دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز