خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

کسانی که وظایف خود را در قبال برجام انجام ندادند، حق ندارند درباره موضوعات انحرافی این توافق حرف بزنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۶۱۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایده‌های برجام دو معمولا از طرف کسانی مطرح می‌شود که در انجام تعهدات خود درباره برجام استنکاف کردند و وظایف خود را در قبال برجام انجام ندادند. جمهوری اسلامی معتقد است که برجام امضا شده اصول و مفاد مسئولیت و تعهدهای طرفین را روشن تعیین کرده است. آن طرفی که مسئولیت و وظیفه خود را انجام داده جمهوری اسلامی ایران است و کسانی که وظایف و مسئولیت خود را در قبال برجام انجام ندانند حق ندارند درباره موضوعات انحرافی برجام حرف بزنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مطبوعاتی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در محل این نشست برگزار شد.

وی گفت: لازم است تا بار دیگر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کنیم. ۶۷ روز است که شاهد تهاجم صهیونیست‌ها به نوار غزه هستیم و در طول این مدت ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی ۱۷ هزار و نهصد و نود و هفت نفر را به شهادت رسانده است.

کنعانی یادآور شد: همچنین لازم است اقدام اخیر آمریکا مبنی بر وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد آتش‌بس در نوار غزه را محکوم کنم. آمریکا یک تنه در برابر خواست جامعه جهانی مبنی بر ایجاد آتش‌بس در نوار غزه ایستاده است و رای به ادامه توحش و بربریت صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین داده است.

وی گفت: وضعیت شورای امنیت نگران‌کننده است و این شورا نشان داده که در مقاطع حساس نمی‌تواند وظایف خود را به صورت کامل انجام دهد. ما معتقدیم که شورای امنیت سازمان ملل باید مسئولیت‌پذیرتر و ترکیب آن دموکراتیک‌تر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی کشورها درباره فعالیت هسته‌ای ایران قطعنامه‌ای صادر می‌کنند موضع وزارت امور خارجه دراین خصوص چیست، گفت:  کشورها در نشست‌های مختلف موضوعات مختلف قابل توجه بیان می‌کنند. موضوع مرتبط با برنامه هسته‌ای و فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی کامل روشن و در ساز و کارهای قانونی ادامه دارد و اقدامات جمهوری اسلامی در سازوکارهای بین‌المللی و چارچوب قراردادهای آژانس بین‌المللی اتمی به اثبات رسیده و فعالیت اتمی ایران در چارچوب قانونی و افزایش توان نظامی و ایجاد بازدارندگی مقابل تهدیدها انجام می‌شود.

کنعانی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت خارجه درباره مطرح شدن ایده برجام دو چیست گفت: ایده‌های برجام دو معمولا از طرف کسانی مطرح می‌شود که در انجام تعهدات خود درباره برجام استنکاف کردند و وظایف خود را در قبال برجام انجام ندادند. جمهوری اسلامی معتقد است که برجام امضا شده اصول و مفاد مسئولیت و تعهدهای طرفین را روشن تعیین کرده است. آن طرفی که مسئولیت و وظیفه خود را انجام داده جمهوری اسلامی ایران است و  کسانی که وظایف و مسئولیت  خود را در قبال برجام انجام ندانند حق ندارند درباره موضوعات انحرافی برجام حرف بزنند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی درباره آینده فلسطین چه برنامه‌ای اتخاذ خواهد کرد، گفت: ملت فلسطین تنها طرفی هستند که حق دارند و می‌توانند درباره سرنوشت خود، سرزمینشان و حکومتی که در سرزمین فلسطین باشد، تصمیم بگیرند، اینکه عده‌ای در خارج از منطقه به دنبال طراحی‌های سیاسی هستند و برای آن یارگیری می‌کنند تا طرح‌های خود را بر فلسطین تحمیل کنند، از سوی ملت فلسطین پذیرفته نخواهد شد.

وی گفت: ما ایده‌ای را برای ملت فلسطین مطرح نمی‌کنیم. ما راهکار دموکراتیک را مطرح کردیم و این راهکار در سازمان ملل به ثبت رسیده است و اگر طرف‌های مدعی به دنبال راهکار دموکراتیک می‌گردند، راهکار و طرح ایران می‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که قرار است دادگاه رسیدگی به جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین در کشورمان برگزار شو‌د اقدامات وزارت امور خارجه چیست، گفت: این دادگاه با زمینه‌سازی‌ها و مقدمات حقوقی و قضایی قوه قضاییه از فردا آغاز می‌شود. این یک گام دیگر در مسیر استمرار اقدام‌های جمهوری اسلامی در پیگیرد جنایت‌کارهایی است که دستشان به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است و سابقه جنایت‌های ننگین هیچ‌گاه از پیشانی آن‌ها پاک نخواهد شد. حمایت شرم‌آور طرف‌های غربی پاک‌کننده جنایت‌های آن‌ها نخواهد بود.

وی گفت: مستندسازی جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین از سوی قوه قضاییه انجام شده است و دستگاه‌های ذیربط که می‌توانند به این اقدام قوه قضاییه کمک کنند به مسئولیت خود عمل کردند و در دادگاه رسیدگی به این جنایت‌ها از روند عادلانه قضایی مبتنی بر قوانین و مقررات داخلی ایران استفاده خواهد شد. ضمن اینکه از روش‌های اصولی قضایی هم استفاده می‌شود؛ قبلا هم از متهمانی که در دادگاه این جنایت‌کاران مورد محاکمه قرار می‌گیرند، خواسته شد تا وکیل بگیرند.. طبیعتا انتظار ملت ایران این است که جنایت‌کاران و جانیانی را که دستشان به خون فرزندان ملت آغشته است، مجازات شوند و قوه قضاییه در این زمینه روند تکمیلی خود را انجام خواهد داد.

کنعانی در مورد سفر رئیسی به روسیه و‌ دیدار با پوتین گفت: روابط ایران و فدراسیون روسیه در راستای منافع متقابل روند روبه‌رشد و روبه‌گسترش و ارتقایی را شاهد بوده است. علاوه بر گسترش سیاسی، فرهنگی و کنسولی روابط ما به‌ویژه در حوزه اقتصادی رشد ملموسی داشته است.

وی  گفت: حجم روابط تجاری دو کشور بر اساس آمارهای رسمی در ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده و در سال جاری هم براساس آمارهای رسمی حجم تبادل دو کشور ۲۰ درصد رشد را شاهد بوده است. به موضوع کریدور شمال جنوب به‌عنوان مهم‌ترین کریدور به‌طور خاص در ملاقات روسای جمهور دو کشور پرداخته شد. همچنین همکاری دو کشور در حوزه‌های بانکی، پولی، صنایع و دیگر حوزه‌ها مورد تبادل نظر قرار رفت. پیش‌بینی ما این است که با برگزاری اجلاس مشترک دو کشور در تهران ما شاهد ارتقای همکاری‌های سازنده باشیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که علت لغو سفر رئیس جمهور به ترکیه چیست گفت: برخی‌ها با هدف سیاسی این موضوع‌ها را مطرح می‌کنند اما روابط ایران و ترکیه سازنده و مکمل است. علت لغو سفر درباره مسئله فلسطین بود که مسئله مهم ما است. ما از همه کشورهای اسلامی انتظار داریم درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی نسبت به روابط خود با این رژیم بازبینی کنند.

وی در مورد حضور نیروهای ایران در سوریه گفت: نیروهای جمهوری اسلامی ایران در سوریه به‌صورت مستشاری و با درخواست دولت این کشور حضور دارند و حضور آن‌ها قانونی و در چارچوب رویکرد اصولی در حمایت از دولت‌ها و ملت‌های منطقه در مقابل تروریست‌ها است.

کنعانی درباره آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: روند دیپلماسی درباره موضوع برجام همچنان باز است و در این زمینه مسیر دیپلماتیک پویایی خود را دارد، اما طبیعی است که تحت تاثیر تحولات منطقه، این پویایی با فراز و فرودهایی همراه باشد. برجام به قوت خود باقی است و کسی جز آمریکا از برجام خارج نشده است.

وی گفت: به مواضع اعلامی کشورها، به‌ویژه طرف‌های اروپایی توجهی نخواهیم کرد. توافق اصول و مفاد روشنی دارد، وقتی موضوع روشن است، اظهاراتی از این دست کمک‌کننده نخواهد بود و ایران هم به اظهارات زیاده‌خواهانه وقعی نمی‌نهد.

کنعانی درباره سیاست ایران برای برقراری آتش‌بس در غزه گفت: بحث آتش‌بس به‌عنوان اولویت درجه یک اهمیت خود را حفظ کرده است و پس از ناکامی تصویب قطعنامه توقف جنگ فردا در شورای امنیت، در مجمع عمومی سازمان ملل نشستی درباره بررسی قطعنامه جدید آغاز می‌شود. ایران دیدگاه‌های روشنی در این زمینه دارد و امیدواریم به آتش‌بس در غزه منجر شود.

وی گفت: به اندازه کافی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی مدرک وجود دارد و انتظار می‌رود که جامعه جهانی با جدیت عمل کند؛ در چارچوب نگاه اصولی متناسب با منافع و اعتقاد ایران به ضرورت همکاری سازنده این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

کنعانی درباره مذاکره ایران و ارمنستان درباره آزادی زندانیان دو کشور گفت: ایران از بیانیه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان درباره اعتمادسازی و آزادی نظامیان زندانی و زندانیان ۲ کشور استقبال می‌کند و آن را گامی قابل تحسین برای توافق صلح ۲ کشور می‌داند؛ امیدواریم روند مذاکرات صلح ۲ کشور به نتایج ثمربخشی منجر شود و ما آماده کمک به ۲ کشور همسایه درباره صلح پایدار و تقویت همگرایی در قفقاز هستیم.

وی در خصوص جزئیات پرونده زندانی سوئدی از طرف دستگاه دیپلماسی گفت: اتهام‌ها و جرایم مرتکب او مشخص است و توسط قوه قضاییه این جرایم مرتکب‌شده روشن شده و مستندات کافی در این زمینه اعلام شده است و طبیعتا روند قضایی طی خواهد شد؛ قوه قضاییه به‌عنوان قوه مستقل وظایف خود را انجام خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به این سوال که موضع ایران درباره گروه‌های نظامی در منطقه درباره جنگ غزه چیست، گفت: ملت فلسطین تحت اشغال رژیم متجاوز صهیونیستی قرار دارد. ایران بارها اعلام کرد که عدم اقدام جدی در مقابل نسل‌کشی رژیم صهیونیستی باعث گسترش بی‌ثباتی و واکنش‌ها در منطقه و اقدام متقابل خواهد شد. طرف‌های مقاومتی هستند که در چارچوب حمایت از فلسطین اقدام می‌کنند. ما از اقدام‌های حمایتی دولت‌ها از ملت فلسطین حمایت می‌کنیم. آنچه گروه‌های مقاومت انجام می‌دهند، در چارچوب منافعی است که دارند و به‌صورت خودجوش عمل می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز