خبرگزاری کار ایران

علی باقری:

فرمایشات رهبری در مورد تلاش برای تحریم رژیم صهیونیستی یک دستور برای وزارت خارجه تلقی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۱۷۳

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: مساله امروز غزه حقوق بشر نیست، مساله وجود بشر است. کار شما این است که این نگاه را در قالب نظریات و استدلالات علمی تبیین کنید و برای آن نشست و جلسه برگزار کنید. الان موقع آن است. نهادهایی که در دانشگاه داعیه گفتمان انقلاب اسلامی دارند، باید در داخل و خارج از کشور، آن را تبیین کنند و جا بیندازند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی باقری‌کنی در جلسه «حمایت از فلسطین؛ از شعار تا عمل» که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: این روزها مردم فلسطین در مقابل شقی‌ترین مردمان ایستاده‌اند که حداقل وظیفه ما حمایت از آنها و دعا برای آنها خواهد بود.

وی افزود: دانشجویانی که روز ۱۶ آذر چهره و تصویر دانشجوی تراز را برای تاریخ ترسیم کردند و ما هم باید از جریانی که دانشجویان را به میدان کشاند تجلیل و در جایگاه خود، به وظایفمان عمل کنیم.

باقری گفت: آنچه در عرصه ۱۶ آذر و حرکت دانشجویان در متن و بطن جامعه خود را نشان می‌دهد، این است که دانشجو بر اساس مسئولیتی که دارد به میدان می‌آید و مطالبه‌گری می‌کند. معنی مطالبه‌گری پیشرو بودن در میدان است. این همان رویکردی است که بسیجی دارد. این مطلوب یک دانشجوی تراز است.

وی تصریح کرد: لذا نگاه و فرهنگ بسیجی، شروع از خود است. زمان جنگ، ارتش ما صدماتی خورده بود و سپاه شکل نگرفته بود؛ بسیج به میدان آمد و مبارزه کرد و کسانی مثل شهید فهمیده پدید آمدند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: در صحنه بین المللی آنچه که باعث شده دشمنان به تقابل با ما برخیزند چیست؟ آمریکا به ما می‌گوید شما در عرصه فناوری و صنعت و هسته‌ای درحال پیشرفت هستید و به همین دلیل تحریم‌های هوشمند را اعمال کرده است. سپس در دوره اوباما تحریم‌های فلج‌کننده اعمال کردند. اما ایران بازهم از پیشرفت‌های خود دست برنداشت. بنابراین در دوره ترامپ، تحریم‌های کارزار فشار حداکثری را اعمال کردند.

وی ادامه داد: اینها همه تولید دانشگاه است که ما توانستیم به این پیشرفت برسیم. نکته مهم‌تر اینکه، این‌ها در راستای تامین نیازهای ضروری جامعه و تامین نیازهای مربوط به پیشرفت یک جامعه است. اینکه ما چنین توانمندی داریم و مثلا می‌توانیم موشک نقطه‌زن تولید کنیم، بسیار مهم است.

باقری گفت: آنچه که این روزها درمورد ناکارآمدی حکومت دینی صحبت می‌شود، نکته‌اش اینجاست که کارآمدی حکومت دینی باعث دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ما شده است که در امور مادی جامعه دیده می‌شود و قابل مشاهده است و ما باید از آن پاسداری کنیم. انقلاب اسلامی سرچشمه همه این برکات است.

وی ادامه داد: تفکر لیبرالیسم به دنبال اصالت دادن به انسان بود و بنا داشت با اصالت دادن به انسان کار خود را جلو ببرد و به این واسطه دین را کنار گذاشتند. الان تبلور جریان لیبرالیسم که رژیم صهیونیستی است، خواسته خود را با تناقض جلو می‌برد و در حالی که اعتقاد دارد انسان اهمیت دارد، این حق را به فلسطینیان نمی‌دهد تا سرنوشت خود را تعیین کنند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تأکید کرد: مساله امروز غزه حقوق بشر نیست، مساله وجود بشر است. کار شما این است که این نگاه را در قالب نظریات و استدلالات علمی تبیین کنید و برای آن نشست و جلسه برگزار کنید. الان موقع آن است. نهادهایی که در دانشگاه داعیه گفتمان انقلاب اسلامی دارند، باید در داخل و خارج از کشور، آن را تبیین کنند و جا بیندازند.

باقری درباره پذیرش دو دولتی در سرزمین‌های اشغالی توسط جمهوری اسلامی، گفت: در مجامع بین‌المللی مثل مجمع عمومی اگر بخواهند به یک نقطه در همه موضوعات برسند، عملا توافقی حاصل نخواهد شد. اما روالی وجود دارد تحت عنوان «تحفظ» که کارکرد آن این است که قطعنامه یا سند را با شرطی می‌پذیرند که پذیرش آن به معنی عدم وجود شرط دیگر نیست. تحفط (reservation) توسط نمایندگی ما در سازمان ملل در آن زمان مطرح شد. باید یک تلاش جمعی در ساحت بین‌المللی شکل بگیرد تا از استمرار جنایت رژیم صهیونیستی در غزه جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: برگزاری نشست ریاض به ابتکار جمهوری اسلامی بود که مورد استقبال قرار گرفت و دنبال شد. در جنگ ۳۳ روزه چنین اتحادی وجود نداشت اما در نشست اخیر، کشورهای اسلامی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی، کمک‌رسانی به مردم غزه و ادامه آتش‌بس، اتحاد و انسجام دارند و همنوا هستند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درمورد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: باید بتوانیم آینده کشور را در چارچوب مناسبات بین‌المللی پیش ببریم. اگر همکاری‌ها قطع شود، می‌گویند پس معلوم است ایران مشارکتی ندارد. هنر این است که کار خود را با مشارکت و همکاری پیش ببریم و در این مدت هم تلاش‌های خوبی در همکاری با آژانس انجام شده و بسیاری از مطالبات آژانس رفع شده است. البته همکاری به این معنی نیست که هر آنچه آنها گفتند بپذیریم.

باقری درباره بی‌نتیجه بودن مذاکرات با اروپا، گفت: هنر دستگاه دیپلماسی این است که بتواند آنچه که در قالب منافع ملی و پیشرفت کشور است را تثبیت و تضمین کند. در روابط بین‌الملل هم اینگونه نیست که طرف مقابل هر انچه شما می‌خواهید را بپذیرد. هنر دیپلماسی، پیدا کردن نقاط مشترک است.

وی درخصوص جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ما در غزه جنگ نداریم؛ جنایت علیه بشریت داریم. جنگ میان دو گروه نظامی است. ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی به بیمارستان حمله می‌کند و ادعا دارد در زیر این بیمارستان تونلی وجود دارد که مردم در آن پنهان شدند؛ آیا این در نظام بین‌الملل جرم نیست؟

باقری درباره این صحبت که اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد، اسرائیل نابود می‌شود، گفت: این سخن از حضرت امام است بحث امام (ره) درباره روز قدس، اتحاد و انسجام مسلمانان درباره رژیم صهیونیستی بود. گذر زمان و اتفاقات نشان داد که سیاست ایران درمورد فلسطین و اسرائیل درست بوده و نامشروع بودن اسرائیل برای همه دنیا اثبات شده است.

وی با اشاره به صحبت رهبر انقلاب درباره تحریم رژیم صهیونیستی به ویژه در عرصه سوخت، گفت: این یک دستور برای وزارت خارجه تلقی می‌شود، ما از همان زمان کارگروه ویژه‌ای تشکیل دادیم تا ببینیم از چه روش‌هایی می‌توان با کشورهایی که سوخت رژیم را تامین می‌کنند وارد تعامل شویم تا حداقل در این مقطع از تقویت سوخت رژیم جلوگیری کرد. کارهای خوبی انجام شده و امیدواریم بتوانیم این نگاه و رویکرد را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز