خبرگزاری کار ایران

سردار بلالی:

دنیا از دیدن پیشرفت‌های ایران اسلامی متحیر مانده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۰۷۸

مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ما در لبه‌های فناوری قرار داریم و به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم، گفت: به برکت دفاع مقدس، امروز از تجهیزات پیشرفته‌ای برخورداریم و دنیا از دیدن پیشرفت‌های ایران اسلامی متحیر مانده است.

به گزارش ایلنا، سردار علی بلالی مشاور فرمانده نیروی هوافضای سپاه و رئیس پارک ملی هوافضا در برنامه سلام خبرنگار بمناسبت دوازدهمین سالگرد شهادت سردار حاج حسن تهرانی مقدم درخصوص ایشان و دستاوردهایشان گفت و گو کرده است.

سئوال: چون ما امروز هم در دوازدهمین سالگرد شهادت شهید تهرانی مقدم هستیم شما بفرمایید از ویژگی‌های این شهید بزرگوار؟

سردار بلالی: شهید حاج حسن تهرانی مقدم کلمه اخلاص را به تمام معنا محقق کرده بود، همه کارهایش با اخلاص بود، از آن سال ۶۳ که ما با ایشان آشنا شدیم تا زمان شهادت شان این کلمه واقعاً تجلی داشت در همه حرکات، سکنات، رفتار و کار‌هایی که ایشان انجام می‌داد. حاج حسن تهرانی مقدم در مورد روحیات و آن خلق و خوی اش صحبت‌ها شده و من با آشنایی که با این شهید داشتم و ابتدا کار را که شروع کردیم از سال ۶۳ تا این انتها، واقعاً درس‌هایی برای خود من داشت. ما زمانی که برای موشکی رفتیم سوریه سال ۶۳ تعداد ۱۳ نفر همه دیپلمه و حداکثر حاج حسن فوق دیپلم بود، ما آنجا کار هواشناسی را شروع کردیم که یکی از تخصص‌های مربوط به موشکی بود. وقتی که آمدیم ایران و کار را ادامه دادیم ما در تخصص خودمان دقت می‌کردیم، پیشرفت می‌کردیم و به جزئیات دیگر عادت کرده بودیم طوری که ما یک عددی را که بین مثبت ۵ تا منفی ۱۰ باشد این را باید به دست می‌آوردیم از وضعیت جوی می‌دادیم به محاسبات پرتو موشک و در موشک اعمال می‌شد که ببینیم دقت موشک کجاست. ما وقتی همین طور کار می‌کردیم، تجربه به دست آورده بودیم، پیش بینی می‌کردیم می‌گفتم حسن امروز دلتاتیمان می‌شود منهای ۲ با یک درجه این طرف و آن طرف به دست می‌آوریم، این را حسن آقا داشت از ما که مثلاً پیش بینی‌هایی می‌کردم و تقریباً هم درست درمی آمد. بعد از این که جنگ تمام شد و ما شروع کردیم به ساخت موشک و کار‌های این‌ها را بهینه سازی کردن و بومی کردن دانش موشکی، ایشان گفت که مثلاً شما بیا یک جایگزینی برای این هواشناسی داشته باش که تلاش کردیم، رفتیم این طرف و آن طرف تحقیقات مان را انجام دادیم، رسیدیم به آنجایی که در زمانی که کارشناسی ارشد را من داشتم طی می‌کردم ایشان به عنوان راهنما و داور پایان نامه من بودند و این کار را گفت شما یک چیزی نشان دادید که دارید. ما کارشناسی ارشدمان شد که ما هواشناسی را با محاسبات کامپیوتری حذف کنیم دیگر احتیاج نباشد که این به سازمانی برود. یعنی نشان می‌داد که شما چه قابلیت‌هایی دارید، تو را پرورش می‌داد و به جلو و این دانشی که بومی می‌شد توسط عزیزانی که با حاج حسن بودند واقعاً محور اصلی اش هدایت‌های ایشان بود.

سئوال: شما اشاره به این کردید که شهید تهرانی مقدم خیلی علاقمند بودند به فعالیت‌ها و نوآوری‌های جدید و الان شما در جایگاهی هستید که همه مملو از نوآوری است، رئیس پارک ملی هوافضا و نمایشگاهی دارید، توضیح می‌فرمایید که چه دستاورد‌هایی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است؟

سردار بلالی: آن فعالیت‌هایی که شهید حاج حسن تهرانی مقدم انجام دادند و آن خط شکنی که صورت داد برای این که مهمترین سلاح راهبردی که در اختیار ما بود که همان موشک بود این را شروع کرد به نمونه سازی و کپی سازی و ما خودمان موشک ساز شدیم، این خط شکنی در حوزه‌های مختلف هوافضا و نیرو‌های مسلح رقم خورد در پهپاد، پدافند، موشکی و حوزه‌های دیگر ما به یک توانمندی‌هایی رسیدیم با آن نگاهی که حاج حسن داشت که همه چیز باید بومی باشد، دانش خودی باشد و جوان‌های خودمان بیایند این کار‌ها را انجام بدهند. این نگاهی که حسن آقا داشت الحمدلله عملیاتی شده و روی زمین قرار گرفته و ما الان شاهد دستاورد‌های بسیار زیادی در تمام حوزه‌های هوافضایی هستیم که منشأش این شهید بزرگوار بودند. حالا در این نمایشگاهی که ما در جاده کرج بین اتوبان شهید لشکری و حاج احمد متوسلیان قرار دارد در کیلومتر ۱۳ یک محلی است برای نمایش این دستاورد‌ها در ۵ حوزه موشکی، پدافند، پهپاد، عملیات هوایی و فضایی قرار دادیم و کار‌هایی که صورت گرفته و آن دستاورد‌های مان را آنجا آوردیم به نمایش گذاشتیم، تمام دانشجویان، دانش آموزان، کارکنان دولت، نیرو‌های مسلح، همه اقشار مختلف مردم و مساجد، علما، همه می‌آیند و به صورت هدفمند از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و این بازدید‌ها برای این که ما بگوییم ما می‌توانیم کار‌های بزرگ را انجام بدهیم و در این نمایشگاه عزیزانی می‌آیند و دست نوشته‌هایی دارند که از این که چه تأثیراتی روی آن‌ها گذاشته این نمایشگاه و چقدر کار کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز