خبرگزاری کار ایران

رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا:

پیشنهاد دادیم میلگرد و سیمان از بورس خارج شود/ وام مسکن با بهره ۲۳ درصد ما را به نتیجه‌ای نمی‌رساند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۹۶۹

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مصالح ساختمانی در کشور مخصوصا فولاد و سیمان بسیار بالا رفته است و ما پیشنهاد دادیم این ۲ واحد از بورس خارج شوند چرا که خود بورس باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که گفته می‌شود قرار است وام مسکن افزایش پیدا کند اما از سوی دیگر هم اقساط بازپرداختی بالا خواهد رفت و همین امر ممکن است بر بازار مسکن تاثیر بگذارد، گفت: قیمت تمام شده مسکن در حال حاضر بالا است. امروز حداقل بین متری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه یک متر ساختمان است و اگر یک واحد ۱۰۰ متری دوخوابه حداقلی برای خانواده‌‌ها در نظر بگیریم، چیزی حدود یک و نیم میلیارد تومان بدون پول زمین هزینه ساخت می‌شود، حال چقدر قرار است وام داده شود؟ به طور مثال خریدار ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان وام می‌گیرد و مابقی پول هم آورده شخصی خودش می‌شود، این حدود ۵۵۰ میلیون تومان با بهره ۲۳ درصد بالای ۱۰ میلیون بازپرداخت خواهد داشت که این مدل خوبی نیست و ما را به نتیجه نمی‌رساند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بحثی که داریم این است که بتوانیم قیمت تمام شده مسکن را پایین بیاوریم، عنوان کرد: گفته شد در این مسئله زمین رایگان باشد، اما قسمت دیگر به مصالح ساختمانی بازمی‌گردد؛ قیمت مصالح ساختمانی در کشور مخصوصا فولاد و سیمان بسیار بالا رفته است و ما پیشنهاد دادیم این ۲ واحد از بورس خارج شوند؛ چراکه خود بورس باعث بالا رفتن قیمت‌ها شده است. من یادم است با شروع همین مجلس یازدهم میلگرد کیلویی ۱۲ تومان بود امروز به بالای ۲۵ تومان رسیده است و این نشان‌دهنده این است که در حوزه مصالح ساختمانی ما باید قیمت‌ها را کنترل کنیم. 

وی افزود: پیشنهادمان این است این ۲ واحد را از بورس خارج کنیم و به صورت انبوه دستگاه‌های اجرایی و انبوه‌سازان بیایند  این مصالح را خریداری کنند یا این دولت بیاید با بخش خصوص مشارکت کند، یعنی آورده خودش را بیاورد. مثلا دولت زمین دارد آن را بگذارد و نظارت داشته باشد بخش خصوصی هم بیاید سرمایه‌گذاری کند. از این مدل‌ها باید افراد را صاحب خانه کنیم.

رضایی‌کوچی با اشاره به استفاده از بازسازی بافت‌های فرسوده برای ساخت مسکن، اظهار داشت: نکته بعدی هم استفاده بافت فرسوده است در حال حاضر دولت به این سمت رفته که شهرهای جدید تأسیس کند، شهر جدید خوب است اما اگر بخواهیم شهرهای جدید اطراف تهران بسازیم باید کلی هزینه آب، برق و دسترسی فراهم شود که هزینه تمام شده را بالا می‌برد. درحالی که ما این قابلیت را داریم که یک جمعیت زیادی در بافت فرسوده دوباره اسکان پیدا کنند. با بسته تشویقی که ما به سرمایه‌گذاران در بافت فرسوده می‌دهیم می‌توانیم دوباره این بافت‌ها را احیا کنیم. 

وی تاکید کرد: دولت هم انصافاً وقت می‌گذارد خود آقای رئیس‌جمهور هم ماهی یکبار شورای عالی مسکن را تشکیل می‌دهد هرچند همراهی کمی داریم. 

رئیس کمیسیون عمران یادآور شد: اگر مسکن مهر موفق شد، می‌دانید چه اتفاقی افتاد؟ آن زمان برای مسکن مهر ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری از بانک مرکزی گرفتیم و به بانک مسکن دادیم یعنی وزیر راه و شهرسازی ۵۰ هزار میلیارد تومان پول در دستش بود امروز این پول را به روز رسانی کنیم، چقدر می‌شود؟ در حال حاضر این امکانات در اختیار دستگاه‌ها و وزیر راه و شهرسازی وجود ندارد، تهش زمین رایگانی داده می‌شود که آماده‌سازی آب و برق و گاز را لازم دارد که آن هم ۵۰۰ میلیون وام می‌خواهیم بدهیم با بهره ۲۳ درصد معلوم است که کار بسیار سختی است.

وی درباره این‌که گفته می‌شود بسیاری از مسکن‌های مهر در دست دلالان قرار دارد،گفت: آن‌ها که قبلا پولی پرداخت کردند و صاحب ملک شدند دولت آن‌ها را کامل می‌کند. البته نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر از قبل مانده و در حال حاضر دولت اولویتش آن است که تمامش کند، همین اخیراً ۱۰۰ هزار واحد دیگر را تحویل داد. ولی بعضی‌ها واقعا توان ندارند در همین قانون جدید تولید مسکن، یک فردی ۲ و ۳ یا قسط اول را پرداخت می‌کند اما بعد اگر نتواند بدهد چه کاری انجام می‌دهد؟ می‌فروشد. به دلال‌ها می‌دهد. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که فرد نتواند همه آورده‌اش را بیاورد و بار بر دوش مردم سنگینی کند، معنی‌اش این است کار وسط راه به دلال داده می‌شود و آن دلال وسط می‌آید  و سوداگری می‌کند که خود به خود باعث گرانی مسکن می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز