خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

«سند سپتامبر» سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۹۰۲

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادبیات آقای وزیر در گفت‌وگوی انجام شده کاملا روشن و واضح بود. سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت رییسعلی دلواری و روز مبارزه با استکبار، طی سخنانی گفت: وزارت خارجه مسؤول تنظیم روابط خارجی و مسؤول اجرای سیاست خارجی است. در دولت سیزدهم با ماموریت به دستگاه دیپلماسی قرار شد این دستگاه بخش قابل توجهی از ظرفیت خود را در خدمت روابط اقتصادی و تجاری قرار دهد و این موضوع با جدیت در دستورکار دستگاه دیپلماسی قرار گرفت. در حوزه روابط خارجی شاهد ارتقای جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی علاوه بر ارتقای روابط دوجانبه با کشورهای دوست هستیم. در حوزه تجارت خارجی بخشی از تلاش‌ها ناظر بر توسعه روابط دوجانبه با کشورهای دوست و به ویژه در حوزه همسایگان بود. در آمارهای ارائه شده شاهد ارتقای ملموس روابط در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری هستیم. بخشی از تلاش‌ها ناظر به انضمام و پیوستن ایران به سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با رویکردهای اقتصادی بود. 

وی ادامه داد: پیوستن به بریکس، ظرفیت‌های بسیار زیادی را در حوزه تجارت و اقتصاد بین‌الملل دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: تا الان دستاوردهای قابل توجهی را در ارتقای حجم و سهم روابط اقتصادی و تجاری خارجی ایران به همراه آورده است. این توافقات و نقشه‌های راه امضا شده می‌تواند ما را در بازه‌های زمانی میان مدت و بلندمدت به اثرگذاری در روابط اقتصادی خارجی رهنمون کند و در معیشت مردم هم تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

کنعانی درباره اظهارات امیرعبداللهیان در خصوص سند سپتامبر بین ایران و آمریکا نیز بیان کرد: این را در رسانه‌ها دیدم و شاهد برخی تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلف بودیم. ادبیات آقای وزیر در گفت‌وگوی انجام شده کاملا روشن و واضح بود. سند سپتامبر سند جدیدی به شمار نمی‌رود و همان روند مذاکرات ایران و ۱+۴ بوده است. آخرین مذاکرات برجامی در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) آماده جمع‌بندی و بازگشت همه طرف‌ها به توافق برجام بود اما دولت آمریکا و شرکای اروپایی آن در یک محاسبه غلط با نگاه به اغتشاشات داخلی ایران و سرمایه گذاری بر این اغتشاشات و با نیم نگاهی به تحولات اوکراین در آن مقطع با فرصت سوزی و از میان بردن یک فرصت از نهایی کردن آن روند مذاکرات و جمع بندی آن سر باز زدند و بار دیگر نشان دادند از اراده سیاسی و حقیقی لازم برای بازگشت همه طرف‌ها به توافق برخوردار نیستند و مایل نیستند تعهداتشان را مسؤولانه به عهده گرفته و انجام دهند.

وی تأکید کرد: توضیحات وزیر امور خارجه کاملا شفاف بوده است. ابهامی در آن نبوده و متن اظهارات وزیر هم در دسترس است می‌توانید مراجعه کنید و آن را به صورت کامل و دقیق ببینید.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با روابط میان ایران و عراق تصریح کرد: در امور داخلی عراق هیچ دخالتی نداریم. دولت عراق مسؤول امور داخلی این کشور و ثبات در این کشور است. زمینه‌هایی برای شکل گیری برخی برخوردها و بی ثباتی‌ها و ناامنی‌ها وجود دارد و دولت عراق به مسؤولیت خود عمل می‌کند و در تحولات کرکوک شاهد اقدامات به موقع دولت عراق بودیم. برای ما اصل حمایت از امنیت و ثبات در عراق و تلاش های دولت مرکزی این کشور برای ثبات و امنیت در این کشور است. هیچ مداخله‌ای در امور داخلی عراق نکرده و نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص توافق‌نامه امنیتی بین ایران و عراق و محل انتقال گروه‌های تجزیه طلب اظهار داشت: امیدواریم دولت عراق در بازه زمانی به تعهدات خود جامه عمل بپوشاند و اجزای توافق مشخص است و منتظریم شاهد اجرای کامل آن توسط مقامات دولت عراق باشیم.

کنعانی درباره ادعای بلومبرگ مبنی بر اینکه مقامات دولت بایدن در چارچوب توافق محرمانه با کاهش تحریم‌های نفتی ایران موافقت کرده‌اند، گفت: بعضا اظهارات رسانه‌ای ممکن است با اهداف مختلفی مطرح شود. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که علاوه بر پایبندی به مسیر دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، معطل روند مذاکرات برجامی نمی‌ماند و بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه را با جدیت دنبال خواهد کرد و در عمل هم این را نشان داده که این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و منتظر احیانا برجام یا احیانا نگاه دولت آمریکا درباره روابط تجاری ایران با دیگر کشورها یا صادرات محموله‌های نفتی خود نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: در عمل نشان دادیم که نسبت به احقاق حقوق ملت ایران، از همه روش‌های قانونی مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در روند توسعه مناسبات خارجی خود و حفظ جایگاه خودش در بازارهای انرژی دنیا از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده است. دولت‌های زیادی در دنیا علاقه‌مند به گسترش همکاری‌ها به ویژه معادلات نفتی با ایران هستند. روابط ایران با کشورهای دوست ادامه دارد و توانستیم به رغم تحریم‌های ظالمانه هم نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کنیم و همچنین جایگاه خودمان را در بازار جهانی انرژی تا نسبت قابل توجهی حفظ کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که از ناحیه تحریم تحت فشار نیستیم. تحریم‌های آمریکا علیه ایران محدودیت‌هایی برای ایران و شرکای ایران ایجاد کرده است ولی هم ایران نشان داد به تحریم‌های ظالمانه آمریکا محدود نخواهد ماند و برای حفظ مناسبات تجاری و اقتصادی خود تلاش خواهد کرد. هم بسیاری از شرکای تجاری و نفتی ایران نشان دادند که به رغم تحریم‌های ظالمانه به اصل توسعه مناسبات با ایران علاقه‌مند هستند و به روابط خود با ایران ادامه خواهند داد.

کنعانی اضافه کرد: ایران مسیر رفع تحریم‌های ظالمانه و بی اثر کردن تحریم‌ها را توامان ادامه خواهد داد.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای نیویورک تایمز مبنی بر بازداشت چند صد روزه یک کارمند اتحادیه اروپا در ایران، گفت: تا این لحظه که در خدمت شما هستم از این مسأله اطلاعی ندارم.

وی درخصوص حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: از فرصت مجمع از جمله سخنرانی، برگزاری دیدارهای دوجانبه و چندجانبه ‌و پی‌گیری موضوعاتی که ابعاد پیچیده دارد، استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بحران‌هایی که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است و اینکه آیا همکاری ایران با کشورهای دوست و منطقه باعث تهدیدات بیشتر رژیم صهیونیستی خواهد شد؟ اظهار داشت: اصل توسعه روابط با کشورهای دوست، همسایه و منطقه‌ای به عنوان اصل تعیین شده برای ماست. با همه کشورهای منطقه مبتنی بر اصل منافع مشترک و منافع دوجانبه، موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو و همکاری داریم. سفرهایی که آقای امیرعبداللهیان داشته و سفرهایی که مقامات این کشورها در حوزه عربی اخیرا به تهران انجام داده‌اند، در راستای منافع مشترک و مناسبات دوجانبه تعریف شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: موضوع فلسطین را موضوع محوری جهان اسلام می‌دانیم و در همه مذاکرات و گفت‌وگوهای دوجانبه با کشورهای دوست و همسایه و عربی و اسلامی موضوع فلسطین را به عنوان موضوع محوری طرح می‌کنیم و بر اصل ضرورت حمایت از فلسطین، ملت فلسطین و مقامت تأکید می‌کنیم. رژیم صهیونیستی را رژیم نامشروع در منطقه می‌دانیم و گسترش حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را عامل افزایش بی ثباتی و ناامنی تلقی می‌کنیم.

وی ادامه داد: این مواضع قطعی و علنی ایران است و در همه دیدارهای رسمی این را بیان می‌کنیم و حمایت از مقاومت را اصل می‌دانیم و در این زمینه هیچگاه کوتاهی نخواهیم کرد و به حمایت‌های خود از مقاومت مشروع فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس ادامه خواهیم داد. 

هرگونه بی ثباتی در منطقه در هر کدام از کشورهای منطقه محدود به مرزهای دو کشور نخواهد بود. در طول سالیان متمادی گذشته همواره نشان دادیم برای ایجاد ثبات و امنیت و استقرار در منطقه در کنار کشورها و ملت‌های منطقه قرار داشته‌ایم. هر جا کمک از ایران خواسته شد ایران برای کمک به استقرار صلح و ثبات در این کشورها عمل کرده است. دولت عراق از اقتدار برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشور و حل و فصل مسائل داخلی برخوردار است و چنانچه کمکی از ناحیه ایران متصور باشد و این درخواست شود ایران همکاری خواهد کرد.

وی افزود: تمامیت ارضی و حفظ استقلال سوریه برای ما اصل اساسی است و حضور نیروهای آمریکایی در داخل خاک سوریه حضور اشغالگرانه می‌دانیم و اصل برای ما کمک به ثبات و امنیت به این کشورهاست. 

کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به دمشق و سفر روز گذشته وزیر خارجه ترکیه به تهران گفت: بخشی از مذاکرات ما با سوریه مسائل عدیده دوجانبه است. بخش دیگر ناظر بر وضعیت روند سیاسی در این کشور و روند مبارزه با تروریسم است و بخش دیگر ناظر بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله تلاش مستمر ایران برای ایجاد بهترین شرایط برای حل و فصل اختلافات بین سوریه و ترکیه و از سرگیری روابط رسمی دو کشور است. این مباحث در دمشق و هم در گفت‌وگوهای دیروز با همتای ترکیه‌ای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. 

وی افزود: ایران امیدوار است در چارچوب تلاش‌های جاری و مبتنی بر ضرورت اصلاح روابط دو کشور همسایه سوریه و ترکیه ،این تلاش‌ها به نتیجه لازم و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و منافع منطقه‌ای منتهی شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ماموریت علیرضا عنایتی سفیر ایران در ریاض اظهار داشت: ایشان به عنوان سفیر جدید ایران مبتنی بر نقشه راه تعریف شده در روند مناسبات با عربستان، ماموریتش تقویت مناسبات دوجانبه خواهد بود و مسؤولیت‌های خود را با جدیت در عربستان آغاز خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نزدیک شدن به موعد اکتبر در برجام و گفت: به استقبال اقدامات و رخدادهایی که ممکن است شاهد آن باشیم نخواهیم رفت. ایران همه سناریوهای موجود را در ارتباط با برجام و جزئیات آن مدنظر قرار داده است و در هر بازه زمانی متناسب با اقدام و رفتار طرف مقابل اقدام متقابل خودش را انجام داده و خواهد داد.

وی گفت: باید منتظر موعد مدنظر باشیم و رفتار طرف‌های مقابل را ببینیم. این بدان معنا نیست که ایران پیش بینی و بررسی ندارد و یا برای گام‌های بعدی برنامه‌ریزی تازه ندارد. ایران همه ابعاد و اجزا و رخدادها و احتمالات را بررسی و پیش بینی می‌کند و به موقع در همان چارچوب اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و سفر وزیر خارجه گفت: وزیر خارجه در نشست‌های مجمع عمومی شرکت می‌کند و در طول سال‌های گذشته عزم عمومی دائر بر حضور ایران در سطح عالی بود. در حاشیه این نشست نیز دیدارهای دوجانبه و شرکت در نشست‌ها در نظر گرفته شده است. ایران هیچگاه در استفاده از ظرفیت‌های مجامع بین‌المللی کوتاهی نکرده است و در این نشست هم با جدیت شرکت می‌کند.

کنعانی درباره روند تبادل زندانیان با آمریکا عنوان کرد: در مورد زندانیان با توجه به ماهیت فنی موضوع و توافق در ارتباط با دو موضوعی که صورت گرفت یک بازه زمانی صورت گرفت و تا الان این روند امیدوار کننده است. امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و تبادل زندانیان در همان بازه زمانی انجام شود. امیدواریم این اتفاق رخ دهد و اجازه دهید منتظر نتیجه کار باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست سه جانبه ایران،‌ ترکیه و عربستان اظهار داشت: روابط ما در منطقه با کشورهای منطقه هم در قالب دوجانبه در حال پیگیری و تلاش برای توسعه است و هم در منطقه امکان تشکیل چارچوب‌های چندجانبه، سه جانبه و چندجانبه وجود دارد که می‌تواند به تقویت همگرایی و مناسبات در منطقه کمک کند.

کنعانی بیان کرد: ابتکارهای مختلفی مطرح است و ایران متناسب با نگاه به شرایط منطقه‌ای در نشست‌های دوجانبه با کشورهای دوست ابتکاراتی را مطرح می‌کند و این ابتکارها نیازمند رایزنی است و می‌تواند در روندی با جزئیاتی طرح شود تا بتوانیم به چارچوب قابل قبول برای همه طرف‌های علاقه‌مند دست یابیم.

وی ادامه داد: ایران، عربستان سعودی و ترکیه سه کشور مهم منطقه‌ای و اسلامی هستند و ظرفیت‌های سه کشور در جهان اسلام اثرگذار است و امکان شکل گیری چارچوب‌های چندجانبه بین سه کشور وجود دارد که در این چارچوب‌ها برای تقویت همگرایی در منطقه و حل و فصل برخی مسائل در منطقه اقدام کنیم.

کنعانی ادامه داد: در رایزنی‌ها با کشورهای منطقه این ایده‌ها مطرح می‌شود و نیازمند بازه زمانی و روند است که شاهد نتایج آن باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر امیرعبداللهیان به بیروت با بیان اینکه تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور در لبنان برای ما موضوع مهم و اساسی است،‌گفت: لبنان کشور مهمی در منطقه است. تحول در لبنان بر منطقه تاثیر می‌گذارد و ثبات و بی ثباتی در این کشور بر منطقه اثرگذار است.

کنعانی با بیان اینکه متاسفانه دچار نوعی انسداد سیاسی در داخل لبنان هستیم، افزود: مشورت‌ها با طرف‌های لبنانی جهت فهم دقیق تحولات این کشور و در صورت لزوم کمک به نزدیک کردن دیدگاه‌های جریان‌های سیاسی در این کشور برای رفع انسداد برای ایران حائز اهمیت است. ایران با همه طرف‌های لبنانی روابط خوبی دارد و مشورت‌های خوبی برقرار است. تشکیل سریع دولت و رفع انسداد سیاسی حائز اهمیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در این سفر گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و نظرات طرف‌های مختلف لبنانی شنیده شد، افزود: در داخل لبنان همه به این اتفاق نظر رسیده‌اند که باید از این شرایط خارج شوند. مردم لبنان و احزاب و طرف‌های سیاسی لبنان به این موضوع توجه دارند. اما در مورد نحوه رسیدن به تفاهم، طرف‌های داخلی لبنان در حال گفت‌وگو هستند.

وی خاطرنشان کرد: اظهارات مثبتی را از طرف‌های مذاکره در لبنان شنیدیم که این گفت‌وگوها با جدیت ادامه دارد. امیدواریم در بازه زمانی کوتاهی شاهد به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای جریان‌های سیاسی داخل لبنان باشیم. تأکید کردیم که مداخله در امور داخلی لبنان مورد قبول نیست. مسأله لبنان و تعیین دولت و حکومت و رئیس جمهور متعلق به مردم و گروه‌های سیاسی لبنان است و کسی حق مداخله در این خصوص را ندارد ولی کمک برای تسهیل این انتخاب و رفع انسداد امری است که می‌تواند کمک کننده باشد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات دولت سیزدهم در قبال ایرانیان خارج از کشور نیز اظهار داشت: موضوع حمایت از ایرانیان خارج از کشور و تسهیل تردد آنها به داخل کشور و افزایش خدمات کنسولی ما به آنها در این دولت به صورت خاص و ویژه بیش از هر زمان دیگری محل توجه بوده و در حوزه‌های مختلف این تلاش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: لایحه حمایت از ایرانیان و افزایش ارائه خدمات به آنها با مشارکت همه طرف‌ها از جمله وزارت خارجه، وزارت کشور و قوه قضائیه تنظیم شده و با تصویب آن در مجلس زمینه های خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور بیش از پیش فراهم خواهد شد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به افزایش تسهیلات کنسولی به ایرانیان خارج از کشور در دو سال گذشته، عنوان کرد: در چارچوب تسهیل سفر ایرانیان به داخل کشور با توجه به نگرانی‌هایی که مطرح می‌شد، سامانه پرسمان تعریف شده است. در خصوص اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان مادران ایرانی مقیم خارج از کشور که دارای همسران خارجی هستند با جدیت در حال انجام است. در مورد مشمولان خدمت سربازی هم تلاش‌ شد که تسهیلات بیشتری فراهم شود.

کنعانی همچنین به تشریح روند تسهیلات کنسولی، صدور گذرنامه و صدور کارت هوشمندی ملی پرداخت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اعتصاب غذای ۸۰۰ زندانی بحرینی و وضعیت حقوق بشر در بحرین ابراز داشت: گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم. ما نسبت به شرایط نامناسب زندانیان بحرینی و ادامه اعتصاب غذای آنها به دلیل وضعیت نامناسب آنها به شدت نگرانیم و خواستار اقدام سریع دولت بحرین در جهت پاسخگویی مسؤولانه و رسیدگی مسؤولانه به وضعیت زندانیان هستیم.

وی افزود: اعمال انواع محدودیت‌های جسمی و روحی قابل پذیرش و توجیه نیست و برخلاف موازین انسانی و حقوق بشری و کرامت انسانی است. ادامه این شرایط نگران کننده است و ادامه اعتصاب غذای زندانیان نگران کننده است. از دولت بحرین تقاضا می‌کنیم به درخواست‌های زندانیان پاسخ مثبت دهند و زمینه پایان اعتصاب غذا را فراهم کند و احکام غیرعادلانه و طویل المدتی را برای زندانیان صادر کرده‌اند که علاوه بر شرایط بد زندان برای اینها آلام روحی را ایجاد کرده است. پایان این وضعیت نیازمند برخورد انسانی و حکیمانه است و از طریق فراهم آوردن شرایط مناسب به درخواست‌‌های زندانیان پاسخ دهند.

کنعانی گفت: مجامع بین‌المللی در این زمینه مسؤولیت دارند و باید به وضعیت بد زندانیان توجه کنند.

وی همچنین اربعین حسینی را تسلیت گفت و افزود: شاهد حضور میلیون‌ها انسان عاشق و دلداده و علاقه‌مند سیدالشهداء (ع) و یاران باوفای آن حضرت هستیم. ان‌شاءالله زائران سیدالشهداء در سرزمین مقدس کربلا ایام خوبی را در زیارت و برگزاری مناسک دینی و مذهبی داشته باشند. 

وی همچنین یاد شهید رئیسعلی دلواری را گرامی داشت و گفت: مزار این شهید با پیگیری‌ها وزارت خارجه،‌ سفارت ایران در بغداد و سرکنسولگری ایران در نجف و با همکاری خانواده و بزرگوران استاد بوشهر بعد از تلاش‌های چند ساله در شهر نجف بازسازی و مرمت شده است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز