خبرگزاری کار ایران

محمدنژاد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

استفاده از «فن‌آوری‌های نوین تجدیدپذیر» راه عبور از تراز منفی انرژی در کشور/ در برنامه هفتم تکلیف شده ۱۲ هزار مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۴۰۶

رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی گفت: یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن تراز منفی انرژی کشور که در یک دهه قبل این کمبود ایجاد شده و به‌عنوان یک چالش اصلی کشور محسوب می‌شود، استفاده از فن‌آوری‌های نوین تجدیدپذیر است که در زمان کوتاهی تولید و به مدار برق تزریق خواهد شد.

پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت ناترازی تولید و مصرف برق در کشور و راهکارهای رفع این معضل چندین ساله، گفت: طی سالیان گذشته سرمایه‌گذاری به میزانی که نیاز بود در صنعت برق صورت نگرفت و برای افزایش مصرف و نیازهای جدید این حوزه تقریبا اقدام متناسبی انجام نشد. راهکارها و اقدامی هم که صورت گرفت اغلب شیوه‌های مدیریت مقطعی برای عبور از مشکلات بود.

وی ادامه داد: به همین خاطر ما بعد از یک مرحله زمانی با مشکلات عمیقی مواجه شدیم که تنها راهکار پیش‌روی مسئولان برای جبران نیاز فصل تابستان «خاموشی» بود. طی دو سال اخیر زحمات زیادی از سوی مجموعه وزارت نیرو صورت گرفت تا میزان خاموشی‌ها به کمترین حد ممکن کاهش پیدا کند و از آن وضعیت خاموشی با جدول اعلامی به خانوارها عبور کنیم که یکی از راهکارهای جایگزین انتقال خاموشی به صنایع یا تغییر شیفت های کاری و تغییرات در برنامه اورهال بود.

نماینده مردم لنگرود تصریح کرد: در نتیجه این اقدام اگرچه برق شهری تامین می‌شود و خاموشی نداریم یا بسیار بسیار اندک خواهیم داشت اما در مقابل مشکلات و آسیب‌هایی را برای صنایع و کارخانجات در بخش تولید که خاموشی بیشتر در این حوزه هدایت و برنامه‌ریزی شده، به همراه دارد.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی درخصوص راهکارها و راه‌حل‌های عبور از این شرایط گفت: یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن تراز منفی انرژی کشور که در یک دهه قبل این کمبود ایجاد شده و به‌عنوان یک چالش اصلی کشور محسوب می‌شود، استفاده از فن‌آوری‌های نوین تجدیدپذیر است که در زمان کوتاهی تولید و به مدار برق تزریق خواهد شد.

وی افزود: باید تلاش ما این باشد که هرچه سریع‌تر بسترهای لازم را برای این اقدام ایجاد کنیم، خوشبختانه مجلس در لایحه بودجه سال ‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ معادل ۵/۵ همت در تبصره های مرتبط برای این امر اختصاص داده که بخش اعظمی از آن در جهت ایجاد نیروگاه‌های تجدید‌پذیر جذب شده است.

محمدنژاد با بیان اینکه غالب کشورهای دنیا با سرعت بالایی به سمت تولید برق از این فناوری پیشرفته‌اند، ادامه داد: این کار مزایای بسیاری از جمله حفظ زیست محیط، تسریع در تولید، بهره‌مندی از امکانات فنی مهندسی روز دنیا و... دارد و ما راهی جز همراه شدن با دنیا را در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته کمیته انرژی با تمام توان در این زمینه حرکت کرده است، به طوری که تولید این محصول در این ۳ سال به اندازه دو دهه گذشته بوده و در لایحه بودجه و قانون برنامه هفتم ظرفیت‌های بزرگی ایجاد شده است، به طوری که تکلیف شده که در طول برنامه هفتم به میزان ۱۲ هزار مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز