خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری:

سفر هیئت ایرانی به چین برای بررسی توافقات رؤسای جمهور/ باید تصمیمات اقتصادی با ثبات اتخاد شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۷۱۷

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: این هفته سفر هیئت ایرانی به چین صورت گرفت که به منظور عملیاتی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به چین بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود با اشاره به آخرین آمار اقتصاد کلان گفت: شاخص شامخ یکی از شاخص‌هایی است که هم وضعیت بنگاه‌ها  و هم چشم اندازی برای آینده را نشان می‌دهد. مقدار این عدد در خرداد ماه برای کل اقتصاد عدد ۵۳.۲۸ بود که هم‌چنان بالای ۵۰ است و به معنای حضور اقتصاد در منطقه رونق است.

وی افزود: در صنایع رشد ۵۵/۳ درصد را در حوزه مدیران خرید اقتصادی شاهد بودیم. شامخ صنعت نیز در خردادماه عدد ۵۵.۳۰ را ثبت کرده است. شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بزرگ در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته ۲.۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. از ۱۳ صنعت منتخب این شاخص، ۱۲ صنعت نسبت به خرداد سال گذشته رشد مثبت داشتند. در ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰.۵ درصد رشد و در حوزه دارویی ۱۱/۷ رشد را شاهد هستیم. تمامی متغیرها حاکی از بهبود تولید است.

وزیر اقتصاد و دارایی بیان کرد: در رابطه با کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد: نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و به ۸/۲ درصد رسیده است و در بهار امسال ۷۲۸ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند. کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال همزمان با بالارفتن جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بود. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهش پیدا کرده و در ۲۴ استان تک رقمی شده است.

وی ادامه داد: اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش پیدا کند، نشان دهنده کاهش حقیقی بیکاری و افزایش اشتغال است. نرخ مشارکت اقتصادی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان کشور، یعنی بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال نیز نرخ بیکاری از ۲۴ درصد به ۲۱.۶ درصد کاهش پیدا کرده. نرخ بیکاری در فارغ التحصیلان نیز با کاهش ۱.۱ درصد به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

خاندوزی افزود: رشد مشارکت اقتصادی در کشور ۰/۰۳ رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به آفریقا، گفت: این سفر به نوعی خاتمه دادن به غفلت ۱۱ ساله نسبت به این منطقه از دنیا بوده است. اندازه بازار آفریقا حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران در پایان دولت دوازدهم فقط ۶۰۰ میلیون دلار بود. اما با اقدامات دولت سیزدهم این عدد در سال اول دولت با افزایش ۲ برابری به ۱.۲ میلیارد دلار رسید فرانسه ۲۷ برابر، امریکا ۴۰ برابر، چین ۱۵۰ برابر، ترکیه ۱۹ برابر، هند ۴۰ برابر و برزیل ۱۲ برابر ایران به افریقا صادرات دارند.

وی گفت: این هفته سفر هیئت ایرانی به چین صورت گرفت که به منظور عملیاتی شدن توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور به چین بود. در کمیسیون درباره پروژه‌هایی که باید بعد از سفر رئیس جمهور مورد توافق دو طرف قرار می‌گرفت، توافق و مقرر شد از ماه آینده هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شوند و انشاالله شاهد باشیم یک بخش دیگری از تولید و صادرات ایران رونق ویژه‌ای پیدا کند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای اولین بار امسال برای تمام استان‌ها حساب‌‌های پیشرفت و عدالت از محل تبصره ۱۸ تاسیس کردیم، ذیل دستورالعمل رئیس‌جمهور برای این امر ما در سال ۱۴۰۲ صدهزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ که ذیل تبصره ۱۸ قرار می‌گیرد، برای اشتغال حمایتی در نظر گرفته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این‌ که رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفته همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس مصوب شده آیا این شامل بازنشستگان کارگری هم می‌شود و اینکه آیا دولت آن را پرداخت می‌کند یا صندوق، اظهار کرد: متناسب‌سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی از جمله بازنشستگان در دو مرحله انجام شد که رضایت این قشر را به دنبال داشت ولی در مورد خبر کمیسیون برنامه و بودجه فعلا در لایحه برنامه هفتم توسعه چنین حکمی وجود ندارد. اگر در کمسیون تلفیق و صحن‌ مجلس مصوب شود، حتما دولت آن را در دستور کار اجرای خود قرار خواهد داد.

خاندوزی ادامه داد: اقداماتی که دولت در ۳ماه گذشته در خصوص مقابله با سفته بازی در بازارهای دارایی  انجام داد، رفته رفته آثار خود را نشان خواهد داد.۶۳ هزار برگه مالیاتی برای خانه‌های خالی در ۳ ماهه اخیر صادر شده است که تمرکز اصلی بر افرادی بود که ۲واحد به بالا منزل خالی در اختیار داشتند.در کنار استفاده از ابزار مالیاتی، سایر مولفه‌ها مانند کنترل رشد نقدینگی منجر به تعادل قیمت‌ها در ماه‌های آتی خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت تخصیص سهام به متولدین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ عنوان کرد: قانون جوانی جمعیت مصوب آبان ۱۴۰۰ بود؛ در قانون بودجه همان سال ردیف اعتبار برای اختصاص سهام در نظر گرفته نشده بود.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطر نشان کرد:در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص سهام به یک میلیون متولد همان سال در نظر گرفته شد که تاامروز ۶۰۰میلیارد تومان تخصیص یافته است.وزارت اقتصاد تا امروز برای والدین متولدین سه ماهه اول، و سه ماهه دوم فراخوان داده است؛ ثبت نام متولدین سه ماهه اول به پایان رسیده و سه ماهه دوم در شرف اتمام است.

وی با اشاره به این‌کنه تا امروز ۴۹۳ هزار و ۶۷۱ نفر از متولدین توسط والدین ثبت نام شده اند، اظهار داشت:بزودی با اتمام آن، والدین متولدین سه ماهه سوم فراخوان می شوند.درباره متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ در بودجه سنواتی اعتباری در نظرگرفته نشده با این وجود با نظر مساعد و همراهی ریاست سازمان برنامه قرار است از منابع عمومی تامین اعتبار صورت گیرد.در همین راستا مکاتباتی با سازمان برنامه انجام و درخواست شده مبلغ یکهزار میلیارد تومان جهت اختصاص سهام به متولدین ۱۴۰۰و ۲ هزار میلیارد تومان جهت متولدین ۱۴۰۲عتبار اختصاص یابد.امیدواریم با همراهی سازمان برنامه و تامین اعتبار مورد نیاز، بتوانیم متولدین این دو سال را هم فراخوان کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی درباره  آخرین وضعیت برگزاری مجامع بانکهای خصوصی، گفت: براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی، بانک‌ها باید سقف سهامداری مجاز را مراعات کنند و اگر این نسبت رعایت نشد، حق رای سهام مازاد در اختیار وزارت اقتصاد قرار می‌گیرد. بنابراین وزارت اقتصاد سهامدار نمی‌شود.هم‌اکنون به غیر از ۳ بانک ملت، تجارت و صادرات که از گذشته دولتی بودند، وزارت اقتصاد سهامدار هیچ بانک خصوصی دیگری نیست.

وی افزود: اما حق رای سهام مازاد ۴بانک در اختیار وزارت اقتصاد قرار گرفته است. حق رای ناشی از  ۶۱ درصد سهام موسسه ملل، حق رای ناشی از  ۶۶ درصد سهام بانک رفاه، حق رای ناشی از ۶۰ درصد سهام بانک اینده و حق رای ناشی از ۶۶ درصد سهام بانک ایران زمین در اختیار وزارت اقتصاد است. در مورد دو بانک رفاه و موسسه ملل هیچ مساله‌ای وجود نداشته و کلیه مجامع برگزار و صورت‌های مالی تصویب شده است و به محض اینکه صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱نهایی شود مجمع برگزار می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما بانک ایران زمین به جهت اینکه مشمول ماده ۳۹قانون پولی و بانکی شده است، اختیار حق رای به بانک مرکزی منتقل شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد:در مورد بانک آینده به‌خاطر اینکه برخی سهامداران شکایتی را به دیوان عدالت اداری کرده بودند، باوجود اینکه دیوان مصوبه بانک مرکزی را تایید کرده بود، اخیرا این نهاد مجددا دستور توقف اجرای مصوبه را داده است. در همین راستا فعلا اقداماتی انجام داده‌ایم، ازجمله اینکه حسابرس معتمد را معرفی کردیم و همچنین درخواست برگزاری مجمع عمومی را داده‌ایم اما همه اینها منوط به این است که موضوع در دیوان عدالت اداری تعیین تکلیف شود.

خاندوزى در خصوص دریافت مالیات اینفلوئنسرها و سلبریتی‌هاگفت:تمرکز دولت در خصوص مالیات اینفلوئنسرها تاکنون شناسایی درآمدها بوده است.در مجموع تا الان ۵۵۰ کاربر رسانه‌های اجتماعی با درآمدهای تبلیغاتی بزرگ شناسایی شده اند.

وی افزود: صرفا ۱۲۳  نفر از آن‌ها حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد واریزی به حساب‌های بانکی شان بوده است که قطعا در دست بررسی دولت قرار دارد.

خاندوزی تاکید کرد: در خصوص مالیات موسوم به باغ ویلاهای مجاز دولت به دنبال درآمدزایی نیست و هدف این مالیات تحقق عدالت است و تاکنون برای ۴۵هزار ملک لوکس در کشور برگ مالیات صادر شده است.

سخنگوی دولت درباره تصمیم‌گیری برای نرخ خوراک پتروشیمی ها در دولت، گفت:فردا در مورد نرخ خوراک پتروشیمی تصمیم‌گیری خواهد شد. به غیر از وزارت‌خانه نفت، چند وزارت‌خانه دیگر هم به علت داشتن پتروشیمی‌های بزرگ در مسئله نرخ خوراک صاحب نظر هستند.

وی خاطرنشان کرد: با تعیین یک عدد ثابت برای مدت طولانی برای قیمت خوراک موافق نیستیم. باید برای نرخ خوراک فرمولی تعیین شود که متناسب با بازارهای جهانی و داخلی و متغیرهای دیگر تغییر کند. پیشنهاد دادیم فرمول نرخ خوراک حداقل ۳ یا ۵ ساله ثابت باشد. معتقدیم باید تصمیمات اقتصادی با ثبات اتخاد شود تا اقتصاد پیش‌بینی پذیر شود و فعالین اقتصادی بتوانند برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته است.

خاندوزی درخصوص اخذ مالیات و اجرای قوانین در این حوزه چیست، عنوان کرد: هدف دولت از وضع پایه‌های مالیاتی و اجرای قوانینی هم‌چون مالیات بر سوداگری، جذب منابع بودجه‌ای نیست. بلکه این پایه‌ها به دنبال تنظیم‌گری در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: این دولت برای اولین بار نرخ مالیات بر تولید را ۷درصد کاهش داده است و ‌همچنین به منظور کاهش هزینه‌های اصناف، امسال مالیات مقطوع نیمی از اصناف صفر بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اینکه آمار منتشر شده رشد شرکت های صنعتی بورسی نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه روند نزولی دارد، پیشینی دولت از این روند چیست، گفت: رشد شرکت های صنعتی بورس براساس تولید و قیمت محاسبه می‌شود، این شرکت ها درتولید نسبت به آمار مشابه سال قبل ۲.۱ تا ۲.۲ درصد افرایش رشد تولید داشته اند.در قیمت هم روند افزایشی بوده ولی انتظارات بیش از این است‌. دولت اکثر شرکت ها را دارای پتانسیل بهتر در ماه های آینده می داند.

خاندوزی در خصوص رویکرد دولت در مهار تورم اظهار داشت: دولت به منظور مهار تورم، مجموعه اقداماتی را در بسته مهار تورم تصویب کرد. دو دسته عوامل بنیادین و کوتاه مدت در خصوص شکل گیری تورم وجود دارد.

وی تاکید کرد: دولت برنامه های مهار تورم را با محوریت اعمال سیاست‌های کنترل نقدینگی و مدیریت انتظارات تورمی با تمرکز بر ۵ مجور طراحی کرده است.

سخنگوی دولت افزود: این برنامه‌ها سرفصل اصلی تعریف شده است که عبارتند از باز مهندسی نظام تامین مالی دولت، تسویه‌ بدهی‌های دولت و بخش دولتی  - کاهش ناترازی شبکه بانکی،کاهش ناترازی ارزی  و اتخاذ یک سیاست پولی فعال است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز