خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم که آن را کافی نمی‌دانیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۸۵۶۳

وزیر امور خارجه تاکید کرد: روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در جریان نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود گفت: یکی از موضوعات اساسی در دستورکار مشترک ما پیگیری اجرایی شدن کامل توافقات به عمل آمده در جریان دو دیدار سران دو کشور بود.

وی با اشاره به حجم روابط تجاری دو کشور اظهار داشت: در ۲۲ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران و عمان به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است. این یکی از رکوردهای قابل توجهی است که در روابط فیمابین بر آن تمرکز داشتیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه به زودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با هدف شتاب‌دهی هر چه بیشتر در پیگیری توافقات روسای دو کشور در تهران برگزار خواهد شد، تصریح کرد: موضوعات مختلفی برای افزایش هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فنی، علمی، فناوری و گردشگری بین دو کشور در دستورکار جدی ما قرار دارد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه معتقدیم روابط کشورهای همسایه در منطقه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای گسترش پیدا کند، خاطرنشان کرد: این همان چیزی است که امروز منطقه ما بیش از گذشته به آن نیازمند است و این اقدامی است که می‌تواند ثبات امنیت و پیشرفت پایدار جمعی منطقه‌ای را در پی داشته باشد.

وی با یادآوری سفر اخیر خود به کشورهای عربی خلیج فارس ابراز داشت: در سفر اخیرم به شش کشور حوزه جنوبی خلیج فارس با استقبال مقامات این کشورها از ابتکار و تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای مواجه شدیم و امیدواریم که در آینده شاهد عملیاتی شدن این ابتکار باشیم.

وزیر امور خارجه روابط تهران و مسقط را ممتاز، راهبردی و مستحکم دانست و بیان کرد: از وزیر امور خارجه سلطنت عمان بابت برگزاری گفت‌وگوهای منطقه‌ای و نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای منطقه تشکر می‌کنیم. وی به خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از تلاش عمان برای ایجاد گفت‌وگوهای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشور ما قدردانی می‌کنیم، یادآور شد: برادران ما در عمان همواره در به نتیجه رسیدن لغو تحریم‌ها به تلاش خود ادامه می‌دهند و امیدواریم گفت‌وگوهای پایدار برای توقف جنگ و رفع محاصره انسانی یمن به سرانجام مشخص بیانجامد و شاهد توسعه، آبادانی و پیشرفت یمن در آینده باشیم.

وزیر امور خارجه درباره بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس عنوان کرد: در این بیانیه، بندی در مورد تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گنجانیده شد. ما با هیچ طرفی درخصوص حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعارفی نداریم.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه از آنچه که در یکی از بندهای این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه که دارای تعلق ابدی به جمهوری اسلامی ایران است، درج شده است، ناخرسندیم، گفت: پس از احضار سفیر روسیه، روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم و هرگز تکرار این رویه را در بیانیه‌ها و مداخله روسیه یا هر طرف دیگری در مسیر تمامیت ارضی ایران را برنمی‌تابیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: درباره جنگ اوکراین هم بر توقف جنگ و تمرکز بر راه حل سیاسی و احترام بر تمامیت ارضی کشورها تاکید داریم و امیدواریم این موضوع در سرلوحه همه کشورها قرار بگیرد. ما امیدواریم هر دو طرف به مذاکرات سیاسی بازگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز