خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

اروپایی‌ها به اندازه آمریکا در عدم اجرای تعهدات برجامی مسئولند/ در گفت‌وگو با مقامات کویت پیگیر مساله میدان گازی آرش هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۱۱۴

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون ادعاهای اخیر کویت درخصوص میدان نفتی-گازی آرش، ابراز داشت: ما در گفت‌وگوهای دوجانبه ما مقامات کشور کویت پیگیر این مساله هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در واکنش به اقدامات تروئیکای اروپایی در جریان برگزاری نشست اخیر شورای امنیت، گفت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار قانونی توسط آمریکا و متحدان آن علیه ایران استفاده شده است. گفته‌ایم توسل به این تحریم‌ها غیرقانونی و نقض حقوق بشر است. در رابطه با برجام هم دولت آمریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهدات خود در چارچوب برجام اجتناب کردند و به رغم وعده‌هایی که دادند نتوانستند نقصان ناشی از غیبت آمریکا در این توافق را جبران کنند.

وی ادامه داد: دولت‌های اروپایی و سه دولت به اندازه آمریکا در اجرای تعهداتشان مسؤولیت دارند و کوتاهی کردند و باید پاسخگوی کوتاهی خود باشند و اینکه در موضع مدعی بنشینند و علیه ایران اتهاماتی را مطرح و یا تحریم‌هایی را برمبنای ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند، یک اقدام کاملا غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است.

کنعانی تصریح کرد: این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملا بی نتیجه می‌دانیم که هم دولت آمریکا و هم طرف‌های اروپایی مدت‌ها در این مسیر حرکت کردند و به نتیجه نرسیدند. دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام‌زنی پاسخگوی عملکرد خود در مورد برجام و ایران باشند. هرگونه تحریم جدید براساس ادعاهای بی پایه و اساس کاملا مردود است و ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند و به هرگونه اقدام غیرمسؤولانه واکنش جدی متناسب در زمان خود نشان خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون ادعاهای اخیر کویت درخصوص میدان نفتی-گازی آرش، ابراز داشت: ما در گفت‌وگوهای دوجانبه ما مقامات کشور کویت پیگیر این مساله هستیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص روند مناسبات میان ایران و جمهوری آذربایجان به ویژه پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه، اظهار داشت: درخصوص روند مناسبات میان دو کشور در یک مسیر خوب و سازنده دوجانبه قرار گرفتیم و دو طرف اتفاق نظر دارند که آن چیزی که در روند روابط دوجانبه و موضوع ناگوار مرتبط با حمله به سفارت آذربایجان اتفاق افتاد مساله‌ای بوده که باید در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه دو طرف از آن عبور کرده و روابط را به مسیر درست خود برگردانند.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه به منظور شرکت در نشست جنبش عدم تعهد بود و با توجه به اهمیت روابط دوجانبه، دیدار با همتای آذربایجانی و گفت‌وگوهای سازنده و مثبتی با رئیس‌جمهور آذربایجان انجام شد. هم نفس این دیدارها و هم گفت‌وگوهای انجام شده همگی بیانگر آن است که خوشبختانه در مسیر درست قرار گرفتیم و اتفاق نظر وجود دارد که از این شرایط با گفت‌وگو عبور کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: اکنون فضای بسیار مثبتی را شاهد هستیم و نتیجه گفت‌وگوها با گام‌های عملی تکمیلی می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان باشد. ایران به مسؤولیت‌های خود در ارتباط با تامین امنیت اماکن دیپلماتیک واقف است و مسؤولانه عمل می‌کند و یک رخداد غیرمنتظره ملاکی برای تعیین امنیت سفارتخانه‌ها نیست. سفارت آذربایجان از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود و امیدواریم در آینده نزدیک با دیدارها شاهد آغاز فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر رئیس‌جهور به آفریقا ابراز داشت: آفریقا قاره فرصت‌هاست. ایران در زمینه‌های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های جدی و موثر به کشورهای آفریقایی داشته باشد. ما می‌توانیم این سفر را نقطه آغازی بدانیم که جهش جدیدی در روابط ایجاد کند. کشورهای حوزه آفریقا به صورت جدی علاقه‌مند برای توسعه روابط با ایران هستند و ظرفیت‌های فنی و تکنولوژیکی ایران برای آنها حائز اهمیت است.

کنعانی در ارتباط با ارتقاء روابط میان ایران و سودان با توجه به دیدار میان امیرعبداللهیان و سرپرست وزارت خارجه سودان در باکو، عنوان کرد: انجام دیدار میان وزیر خارجه و سرپرست وزارت خارجه سودان نتیجه تحرکات دیپلماتیک دو طرف در ما‌ه‌های گذشته بود و نتیجه این اقدامات دیپلماتیک را در نشست باکو دیدیم. گفت‌وگوهای مثبتی در این دیدار انجام شد.

وی تصریح کرد: سودان به عنوان کشور مهم عربی و اسلامی برای ما حائز اهمیت است. دو کشور روابط سازنده و خوبی داشتند، طرف سودانی تمایل خود را برای بازگرداندن روابط به مسیر طبیعی و ازسرگیری روابط رسمی اعلام کرد که مورد استقبال گرم و جدی طرف ایرانی قرار گرفت. ما نسبت به آنچه در داخل سودان می‌گذرد، نگرانیم و تحولات داخلی این کشور را با نگرانی دنبال می‌کنیم و متاسفیم که مردم سودان در حال تجربه این شرایط سخت هستند و امیدواریم شاهد ثبات و آرامش در سودان باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست شورای حقوق بشر و اینکه هیأت حقیقت‌یاب ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرده است، تصریح کرد: اقدام کشورهای غربی در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق بشر و سوءاستفاده ابزاری از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل است. ایران از ابتدا با رد رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی در سیاسی کردن موضوع حقوق بشر تشکیل هیأتی موسوم به کمیته حقیقت‌یاب را غیرمشروع خوانده و اعلام کرده است که این هیات را به رسمیت نمی‌شناسیم. در چارچوب کمیته‌ای که تشکیل دادند، این هیأت گزارش شفاهی خود را ۱۴ تیر به شورای حقوق بشر ارائه کرد. ایران براساس موازین متقن و مقابله با رویکرد سیاسی، هیأتی را اعزام و دبیر ستاد حقوق بشر به همراه مدیرانی از وزارت خارجه و اعضای نمایندگی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو در اجلاس مزبور به صورت جدی شرکت و توضیحات و نکات خود را مطرح و ادعاهای مندرج در گزارش شفاهی رئیس کمیته حقیقت‌یاب را به صورت جدی رد کردند. تعدادی از کشورهای حاضر و عضو در شورای حقوق بشر همسو با نگاه ایران صحبت و از موضع ایران حمایت و از تشکیل هیأتی با این عنوان انتقاد کردند.

وی ادامه داد: معتقدیم حمایت و ارتقای حقوق بشر مسئولیت انحصاری دولت‌هاست و شناسایی و رسیدگی به آسیب‌های مادی و جانی به شهروندان و نیروهای مجری قانون،‌ دریافت شکایت آسیب دیدگان و مصدومان در خصوص نقض حقوق افراد در چنین حوادثی وظیفه دولت‌هاست و کمیته حرفه‌ای و مسئول با دستور رئیس‌جمهور تشکیل شد و معتقدیم با وجود سازوکار داخلی در کشور ایجاد هیأت حقیقت یاب توسط کشورهای غربی غیرقانونی و غیرمشروع است. با توجه به مسئولیت پذیری ایران در ارتباط با مباحث حقوق بشری ایجاد این کمیته غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همان کشورهایی که تحریک‌کننده اغتشاشات در ایران بودند و با یک فاصله زمانی خود به شرایطی در داخل کشور مبتلا شدند که به روش‌های غیرقانونی و ناقض حقوق بشر برای سرکوب اعتراضات متوسل شدند بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند و ما سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌پذیریم.

کنعانی در پاسخ به سوالی در رابطه با رأی دادگاه فدرال آمریکا به نفع مسیح علینژاد درخصوص پرداخت غرامت به وی، گفت: اقدام شرورانه و راهزنی از سوی آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم که با استفاده از قوانین داخلی خود نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر و درباره منابع مالی آن‌ها اقدامی را صورت دهند و راهزنی کنند. رفتارهایی از این گونه کاملا به دور از شأن دولت‌های عضو سازمان ملل و ناقض قوانین بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص پیگردهای انجام شده نشبت به گروهک تروریستی منافقین و تمایل برخی اعضای این گروهک برای بازگشت به ایران بعد از حمله پلیس آلبانی به مقر آن‌ها، ابراز داشت: در ارتباط با موضوع منافقین جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این گروهک یک سازمان کاملا تروریستی و نمونه بارز یک گروهک تروریستی و جنایتکار و تابلودار است. از ابتدای انتقال اعضای این فرقه به آلبانی درباره ماهیت تروریستی این سازمان به آلبانی و مقامات این کشور هشدار دادیم.

وی ادامه داد: خوشحالیم که آنها به صدق گفتار ایران در این زمینه پی بردند و متأسف هم هستیم که این فرقه هزینه‌های زیادی را هم بر آلبانی و هم بر روابط دوجانبه بین ما و آلبانی تحمیل کرده است. بازرسی نیروها و پلیس ضد تروریستی آلبانی از کمپ این فرقه تروریستی و مصادره برخی اسناد و تجهیزات غیرمتعارف آنها یک بار دیگر اثبات کرده است که این یک فرقه کاملا تروریستی، خشونت طلب، خلافکار و قانون گریز و اقداماتش مخل امنیت بین‌المللی است. در ارتباط با این فرقه از دولت آلبانی انتظار داریم همانند سازمان و فرقه تروریستی با این گروهک برخورد کند. همچنین متاسفیم به رغم شناخت دقیق از ماهیت تروریستی این فرقه کشورهایی در اروپا از این فرقه حمایت و از اعضای این فرقه میزبانی و یا میزبان نشست‌های دوره‌ای این گروهک هستند. انتظار داریم کشورهای مدعی حقوق بشر به مسئولیت خود عمل کنند.

کنعان افزود: رفتارهای رهبران این فرقه تروریستی با اعضای این سازمان مصداق بارز نقض حقوق بشر است و از جامعه بین‌المللی انتظار داریم صدای خانواده اعضای گرفتار در این گروهک را بشنوند که حقوق انسانی فرزندانشان در حال نقض و پایمال شدن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تاکید کرد: رئیس این فرقه یک شخص جنایتکار با پرونده کاملا مشخص است. انتظار ایران از کشور و کشورهای پذیرنده این است که این فرد را مطابق قوانین بین‌المللی هم مورد تعقیب و هم تحویل ایران قرار دهند. ایران با استفاده از ظرفیت‌های پلیس بین‌المللی درخواست‌های استرداد را برای تعداد قابل توجهی از کشورها که میزبان و محل تردد اعضای این فرقه هستند، فرستاده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اعزام سفیر به لیبی اظهار داشت: نقش لیبی و جایگاه این کشور در حوزه جهان عرب و جهان اسلام و شمال آفریقا متمایز و برجسته است. توجه به جایگاه این کشور همواره مورد اهتمام ایران بوده است. در طول سالیان طولانی روابط خوبی بین دو کشور وجود داشته و پیوندهای بین دو ملت نیز بسیار عمیق و ریشه دار است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با توجه به شرایط لیبی در طول سال‌های گذشته و تحولات در داخل این کشور و بی ثباتی‌ها، تصمیم به خروج سفیر و کادر دیپلماتیک ایران از سفارت در طرابلس گرفته شد و طبیعتا فعالیت سفارت ما در پایتخت متوقف شده بود. در سال‌‌های اخیر سفیر ما در تونس سفیر غیرمقیم و ترددی در لیبی بود و ماموریت‌های دیپلماتیک را انجام می‌داد.

کنعانی گفت: با توجه به اهمیت و جایگاه لیبی و لزوم تقویت روابط دو کشور و ارتقای ثبات و امنیت در این کشور کمک کرد که روابط و فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک را به صورت مرحله‌ای به مسیر عادی و طبیعی برگردانیم. سفیر لیبی در تهران معرفی شد و استوارنامه خود را تسلیم رئیس جمهور کرد.

وی افزود: هیأت دیپلماتیک ایران نیز عازم طرابلس شده است و با استقبال مقامات وزارت خارجه لیبی در محل سفارت مستقر شده و دیدار و گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات لیبی در وزارت خارجه انجام شد. زمینه سازی برای ارتقای سطح هیأت دیپلماتیک ما در لیبی در حال انجام است. عملا فعالیت سفارت ما در لیبی آغاز شده است و این روابط تقویت و ادامه خواهد یافت.

وی درباره برقراری روابط دوجانبه با آمریکا که سؤال خبرنگار سی.بی.اس بود نیز گفت:‌ روابط کشورها مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است. دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران هیچگاه رفتار خود را مبتنی بر احترام متقابل بنا و اجرا نکرد. دولت آمریکا در ارتباط با دولت و ملت ایران مرتکب نقض‌های فاحش شده است. در مباحث مربوط به حقوق بشر دولت آمریکا نسبت به ملت ایران نه یک کتاب بلکه تاریخ قطوری را در طول چهار دهه گذشته رقم زده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: مادامی که دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران از رفتارهای خود به صورت جدی عدول نکند و روابط توأم با احترام متقابل را نپذیرد و از موضع سلطه و برتری طلبی بخواهد با ملت ایران صحبت کند، در چنین فضایی صحبت از بازنگری در روابط یا ایجاد روابط دوجانبه بی معنی است. دولت آمریکا نه به احترام متقابل پایبندی نشان داد و نه به منافع و حقوق شناخته شده ملت ایران.

وی گفت: ایران در ارتباط با دیگر کشورهای دنیا هیچ محدودیتی برای توسعه روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک ندارد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به بغداد اظهار داشت: این سفر در راستای برگزاری پنجمین کمیته مشترک گفت‌وگوهای سیاسی دو کشور انجام شد. ملاقات‌های بسیار خوبی با توجه به اهمیت روابط دوجانبه انجام شد. 

 وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر رایزنی ایران و رژیم صهیونیستی به منظور تبادل اسرا اظهار داشت: ما برای اظهارات رسانه‌ای منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم که با انگیزه‌ها و اهداف مختلف سیاسی اقدام به ایجاد موج رسانه‌ای می‌کنند، ارزشی قائل نیستیم و این را در راستای سیاست توأم با موج سازی رژیم صهیونیستی برای اهداف سیاسی تلقی می‌کنیم و یک موج سازی رسانه‌ای کاملا بی ارزش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تعیین سفرای ایران و عربستان نیز خاطرنشان کرد: سفرا معرفی شدند و دو کشور با سفرای معرفی شده موافقت کردند. تبادل سفرا انجام خواهد شد. روابط دو کشور در روند خوبی است و با مشکلی مواجه نیستیم. روند طبیعی خود را طی می‌کند.

وی درباره سفر رئیسی به عربستان سعودی نیز بیان کرد: دعوت رسمی از سوی پادشاه عربستان انجام شده و پاسخ کتبی رئیس جمهور توأم با تشکر و قبول دعوت ارائه شد. متناسب با روند پیشرفت روابط در بازه زمانی مناسب امکان انجام این سفر وجود دارد. اکنون نمی‌توانیم زمان دقیقی برای آن بیان کرد.  

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز