خبرگزاری کار ایران

زارع‌پور در جمع خبرنگاران:

در فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تابع مراجع بالادستی هستیم/ می‌توان در بستن برخی سرویس‌ها و خدمات تجدیدنظر کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۵۴۸

وزیر ارتباطات گفت: همچنان که قبلا هم اعلام کردیم در خصوص شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم. اما به اعتقاد ما در مورد یکسری از سرویس‌ها و خدمات می‌توان در بستن آنها تجدیدنظر کرد که از عهده وزارت ارتباطات و دولت خارج است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: در سند راهبردی چهار تکلیف برعهده وزارت ارتباطات گذاشته شده که دو مورد از اسناد تهیه شده و در مرحله ارسال به شورای عالی فضای مجازی است، دو مورد دیگر هم کارهایش انجام شده چون کار بین دستگاهی است و جلسات در حال برگزاری است و امیدواریم تا آخر تابستان نهایی و تنظیم شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته آقای رئیس جمهور در شورای عالی فضای مجازی دستور صادر کردند که کارگروهی برای بررسی گلایه های هموطنان در بحث اینترنت تشکیل شود، ما نمایندگان خود را برای شرکت در این کارگروه معرفی کنیم. این ماموریت به مرکز ملی فضای مجازی داده شد و ما امیدوار هستیم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند. از این نقش فرادستگاهی که این مرکز دارد استفاده کنیم برای اینکه مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است را بتوانیم برطرف کنیم.

وزیر ارتباطات در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت های خصوصی در شبکه که بنا به دلایلی که در گذشته بوده ماموریت خود را به درستی انجام ندادند. به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران که در این روزها بحث آن مطرح است و در حوزه تجمیع و شبکه داخلی شهرها و استان ها طی سالیان گذشته وظیفه خود را به درستی انجام نداده است و شبکه اشباع بوده و در برخی از ساعات مشکلاتی را در برخی از استان ها ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: موضوع دوم بحث فیلترینگ است که خارج از چارچوب تصمیم گیری دولت بوده و کمیته ای که در این زمینه وجود دارد، دولت سهم عمده ای در آن ندارد. امیدوار هستیم همان طوری که در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی  فضای مجازی که توسط رئیس جمهور صادر شده است، بازنگری در سیاست ها و مصادیق فیلترینگ مطرح شده و یکی از خواسته های رئیس جمهور از ایشان بوده، این امر مورد توجه قرار گیرد. بخشی از گلایه های مردم از سرویس ها و سایت هایی است که به اعتقاد ما نیز بلاوجه بسته شده است.

زارع‌پور در ادامه تاکید کرد: بارها عرض کردم به عنوان مثال بستن گوگل پلی یا مصادیق آن، بازی های پرکاربرد یا برخی از سرویس هایی که مردم به آن نیاز دارند، باید در کارگروه بررسی شود. بخشی از نارضایتی مردم ناشی از بستن این سرویس ها است.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که قبلا هم اعلام کردیم در خصوص شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم و آنها کماکان برقرار است. اما به اعتقاد ما یکسری از سرویس ها و خدمات است که می توان در بستن آنها تجدید نظر شود، که از عهده وزارت ارتباطات و دولت خارج است. امیدواریم مرکز ملی فضای مجازی در این حوزه نیز در قالب همین کارگروه نقش آفرینی داشته باشد که ما اثرات آن را در کاهش نارضایتی های مردم  و افزایش سرعت و کیفیت شبکه داشته باشیم.

زارع‌پور درباره دولت هوشمند هم خاطرنشان کرد: با هشدار و موعدی که رئیس جمهور مجددا تعیین کردند که البته در قانون هم دستگاه‌ها مکلف شدند که این کار را انجام بدهند، کار پرشتابی آغاز شده است و چند دستگاه معدودی که متصل نشده‌اند کار خودشان را به سرعت انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: من امروز از وزیر علوم مطلع شدم که تعداد دانشگاه‌هایی که متصل شده‌اند سه رقمی شده و این خبر خیلی خوبی است و مابقی دستگاه‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: امسال مراحل دیگری هم داریم و دستگاه‌ها باید تا پاییز تمامی استعلام ها را به صورت برخط انجام دهند به این معنا که هیچ مراجعه کننده‌ای برای گرفتن استعلام از این اداره به آن اداره و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه توسط دستگاه‌ها فرستاده نشود.

وی افزود: همچنین همه دستگاه‌ها باید خدماتشان را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند ارائه کنند و غیر از اتصال تکلیف دارند ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رسانه ها خواست این تکالیف مهم را از دستگاه های مختلف پیگیری کنند و ادامه داد: در این زمینه مواعد قانونی وجود دارد که در ماه های آبان، آذر و دی اجرایی می شود و انتظار می رود این اتفاقات برای مردم رقم بخورد و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در مواجهه با دولت بچشند.

زارع‌پور تصریح کرد: سال گذشته سال پنجره واحد بود و امسال سال افزایش کیفیت خدمات و حذف کاغذ از مراودات بین دستگاهی است و امید است بتوانیم بخش خوبی از دولت هوشمند را به معنی واقعی کلمه امسال محقق کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مجموع کاربران پیام‌رسان‌های داخلی شامل ایتا بله و سروش پلاس ۴۰ میلیون کاربر فعال یونیک ماهانه و ۲۰ میلیون کاربر فعال روزانه دارند و وزارت ارتباطات از این پلتفرم ها حمایت می‌کند. بر اساس آمار گوگل آخرین تعداد کاربران فعال روبیکا در یک ماه گذشته بیش از ۴۰ میلیون بوده و به ۴۲ میلیون نفر رسیده است.

وی درباره دسترسی به اطلاعات کاربران پیام رسان‌های داخلی با غیرقانونی دانستن استفاده از هرگونه اطلاعات کاربران اینگونه پیام رسان‌ها را رد کرد و اظهار داشت: ما در این خصوص فتوای رهبر معظم انقلاب را داریم که بهره‌برداری از اطلاعات کاربران پیام رسان‌های داخلی را حرام می‌دانند لذا حریم خصوصی کاربران محترم شمرده می‌شود و کاربران پیام رسان‌های داخلی هیچ نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلاف آمار کاربران پیام رسان‌های داخلی میان سازمان امور مالیاتی و وزارت ارتباطات ادامه داد: سخنگوی سازمان امور مالیاتی اظهارات خود را اصلاح کرد وی اعلام کرد من گفتم هر اکانت پیام رسان خارجی که بیش از ۵۰۰ هزار فالوور داشته باشد مشمول مالیات می‌شود و نمی‌دانم که آیا پیام رسان‌های داخلی هم این تعداد فالوور دارند یا نه؛ ضمن اینکه استفاده از سکوها و پیام رسان‌های داخلی مشمول مالیات نمی‌شود و من هفته گذشته این موضوع را اعلام کردم این قانون مصوبه مجلس است و دولت هم آیین نامه مربوطه را تصویب کرده که به پلتفرم‌های داخلی مالیات تعلق نمی‌گیرد. 

وی درباره پیامک ها و تماس های تبلیغاتی و گلایه شهروندان از آنها نیز گفت: برخی از این تماس‌ها و پیامک ها آرامش شهروندان را به هم می ریزند لذا به سازمان تنظیم مقررات دستور داده شده تا این تماس‌ها و پیامک های تبلیغاتی بررسی و ضابطه‌مند شود تا کسانی که بر خلاف ضوابط اقدام به تبلیغات می‌کنند شناسایی و با آنها برخورد شود چند روزی است که کارگروهی در این خصوص تشکیل شده و نتایج آن اعلام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز