خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

هر فردی مجری سیاست‌های نظام خود است/ سیاست‌ها و رویکردهای دولت آمریکا برای ما مهم است نه اشخاص حاضر در مذاکرات

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۷۷۴

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص مرخصی راب مالی، ابراز داشت: ما در ابتدا با موضوعات داخلی دیگر کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم، آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای دولت آمریکاست نه اشخاصی که در گفت‌وگوها به نمایندگی حاضر می‌شوند. به طور طبیعی اینگونه به‌نظر می‌رسد که هر فردی مجری سیاستهای نظام خود است و تغییر افراد تغییر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی طی سخنانی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته ولایت و امامت و عید سعید غدیر خم، گفت: امروز سالروز حمله خصمانه ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بر فراز آسمان خلیج فارس و یکی از روزهای هفته حقوق بشر آمریکایی است. دولت آمریکا هیچ زمانی در این رابطه عذرخواهی نکرده و به فرمانده‌ ناوی که به این هواپیما شلیک کرد مدال شجاعت داد و این نشان می‌دهد که آمریکا علیرغم ادعاهای حقوق بشری از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند و مردم ایران هیچ زمانی این جنایت را فراموش نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص دیدارها و عکس یادگاری مکرون با برخی عناصر ضدانقلاب در سال گذشته و اینکه اکنون دستور فیلترینگ در داخل کشور خود داده است، ابراز داشت: شاهد تحولات بسیار مهم و فراگیری در کشور فرانسه هستیم که زمینه آن شلیک مستقیم پلیس فرانسه به سر یک نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی بود که منجر به فوت وی شد. آنچه که طبیعی است اعتراض به خشونت مفرط و غیرطبیعی پلیس فرانسه بود. جمهوری اسلامی ایران تحولات فرانسه را رصد می‌کند. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در این رابطه شفاف اعلام کردیم که دولت فرانسه همان توصیه‌های حکیمانه‌‌ و حقوق بشری و مدنی که به دیگران می‌کند را نسبت به معترضان فرانسوی آویزه گوش خود قرار دهد و به اجرا دربیاورد.

کنعانی ادامه داد: ما در رابطه با مسائل داخلی کشورمان تنها شاهد اظهارنظر این کشورها نبودیم بلکه مداخلات و تحریک‌هایی داشتند، ما درخواست می‌کنیم که همان توصیه‌ها را مدنظر قرار دهند، از خشونت بپرهیزند و به ویژه خشونت نژادی را محکوم کنند که مورد تایید دولت‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز اندیشه‌ورز همان کشورهای غربی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره مرخصی راب مالی، ابراز داشت: ما در ابتدا با موضوعات داخلی دیگر کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم، آنچه برای ما مهم است سیاست‌ها و رویکردهای دولت آمریکاست نه اشخاصی که در گفت‌وگوها به نمایندگی حاضر می‌شوند. به طور طبیعی اینگونه به‌نظر می‌رسد که هر فردی مجری سیاست‌های نظام خود است و تغییر افراد تغییر چندانی نخواهد داشت.

کنعانی در رابطه با نهایی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای، عنوان کرد: موضوعی که اشاره کردید آخرین گام از روند عضویت رسمی و کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای است، بارها اعلام شده این عضویت یک منفعت دو طرفه است هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم برای کشورهای عضو این سازمان؛ این تحول مثبت می‌تواند منافع اعضای سازمان را تامین کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به سوالی در خصوص اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد، گفت: دولت سوئد صدای بلند اعتراض مسلمانان جهان را شنیده و دریافت کرده است، اهانت به مقدسات اسلامی صرفاً اهانت به اعتقادات امت اسلامی نیست بلکه اهانت به تمام باورمندان به ادیان آسمانی است. دولت سوئد باید این صدای محکومیت مسلمانان را شنیده و واکنش لازم را نشان دهد. عذرخواهی و ابراز تأسف کافی نیست، بلکه جبران آن و اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی می‌تواند مدنظر باشد. ما منتظر اقدام دولت سوئد هستیم. مردم و کشورهای مختلف اسلامی به این مسأله واکنش نشان دادند، سازمان همکاری اسلامی نیز جلسه برگزار کرده و دیدگاه‌های خود را طی بیانیه‌ای عنوان کرده است، بنابراین توقع و انتظارات از دولت سوئد مشخص است و منتظر اقدام لازم هستیم.

کنعانی درباره سوالی درخصوص‌ ورود گردشگران ایرانی به مصر هم و عادی سازی روابط ایران و مصر اظهار داشت: هیچ موضع رسمی در ارتباط با نکته‌ای که اشاره کردید دریافت نکردیم. اظهاراتی که مطرح شده هنوز از سوی مراجع رسمی و ذیربط مصر راستی آزمایی نشده است. در ارتباط با روابط مصر موضع و دیدگاه روشن خود را بارها اعلام کردیم. ایران در پاسخ به هرگونه اقدام مثبتی که از سوی دولت و مقامات مصر در ارتباط با روابط با ایران صورت بگیرد حتما پاسخ متقابل و متناسب خواهد داد و از هرگونه تحول مثبت استقبال خواهد کرد. اینکه اخباری در این زمینه منتشر شده هنوز از سوی مراجع ذیربط راستی آزمایی نشده و گزارش رسمی در ارتباط با چنین گفت‌وگوهایی دریافت نکردیم و الان از اظهارنظر در این زمینه اجتناب می‌کنم.

وی تصریح کرد: ما همواره عنوان کرده ایم که سیاست رسمی ما گسترش روابط با کشورهای همسایه و اسلامی در منطقه است و در این زمینه از هرگونه تحول و رویکرد مثبت دولت‌های همسایه و اسلامی استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال دیدار میان وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد، گفت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است و دارای نقش متنوع در حوزه‌های بین‌المللی است. حضور در اجلاس برای ایران حائز اهمیت است. در گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین وزرای خارجه ایران و آذربایجان، وزیر خارجه آذربایجان تأکید زیادی بر ضرورت مشارکت ایران در عالی‌ترین سطح در این اجلاس داشت و ایران هم به دلیل اهمیتی که برای جنبش عدم تعهد قائل است هم به دلیل اهمیتی که برای روابط دوجانبه با آذربایجان قائل است و هم در پاسخ به دعوت و تأکید همتای آذری برای مشارکت فعال، امیرعبداللهیان در رأس هیأتی در اجلاس شرکت خواهد کرد.

وی افزود: هیأت مقدماتی ایران به ریاست معاون امور حقوقی و بین‌المللی در باکو حضور دارد و در آماده سازی اسناد حضور فعالی خواهد داشت. دیدار امیرعبداللهیان با همتای آذربایجانی دوجانبه انجام خواهد شد و دیدارهای دیگری هم در حاشیه اجلاس برگزار خواهد شد. فضای مناسبات بین دو کشور با اقدامات دیپلماتیکی که صورت گرفته و تبادل هیأت‌ها می‌توانیم تأیید کنیم که به نحو قابل توجه و ملموسی مثبت است و سفر وزیر خارجه و دیدارها و گفت‌وگوهایش در باکو می‌تواند شتاب بیشتری به این روند مثبت و رو به رشد در روابط دو کشور ایفا کند.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون زمان بازگشایی سفارت عربستان در تهران و همینطور زمان سفر رییس‌جمهوری به این کشور، گفت: بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان ان‌شاءالله به زودی رخ خواهد داد و اطلاع رسانی در این زمینه برعهده طرف عربستانی خواهد بود. درخصوص سفر آقای رییس‌جمهور به عربستان هم هنوز زمان بندی مشخص نشده است. ما تلاش خواهیم کرد روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور هم متوازن با روابط سیاسی پیش برود‌، این نقیصه در گذشته هم وجود داشت و ما تاکید داریم که لازم است از ظرفیت های تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری دو کشور هم بهره‌برداری شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره شکایت اوکراین به همراه سوئد، کانادا و انگلیس از ایران در پرونده هواپیمای اوکراینی ابراز داشت: درباره شکایت ثبت شده آن‌ها خبر قطعی و دقیق ندارم.در ارتباط با موضوع هواپیمای اوکراینی ایران در راستای اصل حسن نیت و اعتقاد به تعامل سازمنده با دولت‌هایی که اتباع و شهروندانشان در این سانحه دلخراش جانشان را از دست دادند بر انجام مذاکره در کلیه ابعاد سانحه تأکید داشته و داریم و آمادگی مجدد خود را برای انجام مذاکره در آخرین یادداشت ارسالی خود به اطلاع کشورهای مربوطه رساندیم. ایران همچنین در حمایت حداکثری از خانواده‌ها اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: درباره رسیدگی به سانحه، ایران براساس اصل صلاحیت سرزمینی و با توجه به اینکه این سانحه در قلمرو حاکمیتی ایران اتفاق افتاده و متهمان مرتبط با رخداد تابعیت ایرانی دارند، ایران رسیدگی کیفری خود را با جدیت و دقت لازم انجام داده و دادگاه صلاحیتدار رای غیرقطعی خود را در مورد ۱۰ نفر از متهمان صادر کرده است و ایران در ارتباط با سانحه دلخراش مسؤولیت‌های ملی خود را تاکنون انجام داده و در چارچوب اصل حسن نیت با دولت‌های دارای اتباع و شهروندان در این حادثه دلخراش ارتباط دارد و به صورت رسمی آمادگی خود را برای مذاکره اعلام داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز