خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر دادگستری:

ایران براساس ارزش‌های اسلامی موضوع پناهجویان را دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۶۸۷

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری ضمن اشاره به اینکه ایران موضوع پناهجویان را بر اساس ارزش‌های اسلامی می‌نگرد و آن را دنبال می‌کند، گفت: رویکرد کشورهای غربی در قبال پناهجویان انتخابی و گزینشی است.

به گزارش ایلنا، سید علی کاظمی، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، ضمن اشاره به برگزاری کارگاه هم‌اندیشی نظام حمایت از کودکان و نوجوانان، گفت: هدف از برگزاری این کارگاه، بررسی چالش‌ها و وضعیت کودکان و نوجوانان غیر ایرانی است که به تنهایی یا به همراه والدین خود وارد کشور ایران شده‌اند و بررسی اثربخشی تلاش‌های انجام شده برای حمایت از آن‌ها و همچنین برنامه‌ریزی بهتر برای هویت اجتماعی، رشد متوازن و تامین آتیه آن‌هاست.

وی با بیان اینکه در همین راستا با جوانان غیرایرانی صحبت‌هایی شد و آن‌ها با حضور در این کارگاه مسائل خود را از نزدیک بیان کردند، اظهار کرد: نهاد‌های دولتی و غیر دولتی نیز که با این کودکان و نوجوانان در تعامل بودند، تجربیات خود را مطرح کردند.

معاون وزارت دادگستری در خصوص رویکرد ایران درباره کودکان و نوجوانان پناهجو، بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست‌های انسان دوستانه خود که برگرفته از ارزش‌های انسانی دین مبین اسلام نسبت به این موضوع است، رویکرد برادری و حمایت از محرومان و مستضعفان را سرلوحه کار قرار داده است.

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، عنوان کرد: در قانون اساسی اصول متعددی وجود دارد که ضمن احترام به استقلال دیگر کشورها، بر تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان تأکید دارد، خط امام و رهبری معظم انقلاب هم همواره همین بوده و قوی‌ترین بیانات را در زمینه حمایت از مستضعفان و محرومان داشته‌اند؛ قوانین و مقررات ما هم بعد از انقلاب دستخوش تغییراتی برای دستیابی به این ارزش‌ها شده است.

کاظمی با تأکید بر این موضوع که سیاست ایران همواره سیاست آغوش باز در قبال پناهجویان و آوارگان بوده است، گفت: بر همین اساس دولت جمهوری اسلامی ایران افراد پناهجو را حتی در زمان جنگ تحمیلی، پذیرفت و به ویژه در مورد افغانستان به عنوان کشور دارای پیشینه مشترک دینی، فرهنگی، زبانی و تاریخی که متاسفانه جزء کشور‌های دارای بیشترین پناهجو در دنیاست، بیشترین پذیرش پناهجویان را در ۶ موج مهاجرتی از افغانستان داشته است به گونه‌ای که در هر موج مهاجرتی، جمعیت چند صد هزار نفری وارد ایران شده است.

وی با بیان اینکه دولت ایران با وجود مشکلات و تنگنا‌هایی که در بحث امکانات مطرح است، با روی باز پذیرای این افراد بوده، اضافه کرد: کارگاه مذکور در راستای رویکرد‌های کلی نظام اسلامی ایران و سیاست‌های تحولی دولت برگزار شد تا برنامه‌های بهتری برای ترسیم و تامین آتیه بهتر برای این افراد ارائه و مطرح شود.

کاظمی در بخشی دیگر ضمن اشاره به سیاست کشور‌های غربی در قبال پناهجویان، گفت: برخی کشور‌ها که مدعی حقوق بشر و دفاع از آن هستند، رویکرد گزینشی و انتخابی در قبال افراد پناهجو دارند. آن‌ها با نگهداری بلندمدت پناهجویان در اردوگاه یا زندان، با توجه به ملاحظات مختلف اطلاعاتی، امنیتی، ایدئولوژیک و اقتصادی نسبت به قلاب‌اندازی و انتخاب پناهجویان اقدام می‌کنند.

معاون وزارت دادگستری بیان کرد: رویه بازداشت یا نگهداری بلند مدت در اردوگاه‌ها هیچ‎گاه در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران نبوده است. جمهوری اسلامی ایران، در چارچوب معیار‌های اسلامی، قانون اساسی و براساس تعهدات بین‌المللی آزادی و سایر حقوق پناهندگان و پناهجویان را برای آن‌ها فراهم کرده و با برگزاری چنین نشست‌هایی در پی تحقق حداکثری آنهاست.

کاظمی، در پایان ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌های ارائه شده، پناهجویان در کشورمان وضعیت بهتری داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز