خبرگزاری کار ایران

نجابت در جمع خبرنگاران:

انتخابات تناسبی در تهران مشارکت و رقابت را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۸۱۵

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس توضیحاتی در خصوص برگزاری انتخابات تناسبی در حوزه انتخابیه تهران که ۳۰ کرسی در قوه مقننه دارد ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، روح الله نجابت در حاشیه نشست علنی امروز( یکشنبه ۷ خردادماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص تناسبی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، توضیح داد: بر این باوریم که مجلس خانه ملت، است و باید همه مردم در خانه ملت دیده شود،  در حوزه های انتخابیه غیر از تهران امکان برگزاری انتخابات تناسبی به دلیل رقابت بر سر دو یا چند کرسی ممکن نیست از سوی دیگر در حوزه انتخابیه تهران لیست ها سیاسی تر و نگاه ها ملی تر است.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: از این رو با تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران، این امکان فراهم می شود که نماینده جریان رقیب که لیست آنها حداکثر رای را کسب نکرده در مجلس حضور پیدا کند. این در حالی است که تا امروز اینگونه بود هر لیستی بیشترین رای را بیاورد تمام ۳۰ کرسی تهران به آن لیست اختصاص پیدا می کرد، اما حرف ما این است که اگر ۴ میلیون به لیستی رای داده و ۲ میلیون به لیست دوم رای داده اند، آنهایی که به لیست دوم رای داده اند هم جز ملت هستند و حق دارند در مجلس کرسی داشته باشند.

وی ادامه داد: تقسیم کرسی بین لیست های تهران متناسب با میزان رای خواهد بود با این روش فرصتی ایجاد می شود تا هم رقابت بین لیست ها صورت گیرد و هم شاهد رقابت درون لیست ها خواهیم بود چرا که هر فردی که در لیست جریانی بیشترین رای را کسب کند در تقسیم بندی کرسی های اختصاصی به لیست ها امکان نمایندگی مردم در مجلس را پیدا می کند.

نجابت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در ابتدای سال گفت: ایشان تاکید داشتند که چهار راهبرد مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت را دنبال کنیم که در راهبرد رقابت و مشارکت راه حلی بهتر از انتخابات تناسبی در تهران ندیدیم چرا که امیدی برای جریان های سیاسی برای کسب کرسی در مجلس ایجاد می شود و رقابت و مشارکت شکل می گیرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس با بیان اینکه انتخابات تناسبی به مشارکت مردم و رقابت کاندیداها  کمک می کند، اظهار داشت:یکی از اشکالات مجلس این است که اکثریت خیلی قوی شکل می گیرد و تضارب آرایی که باید خانه ملت شکل گیرد، وجود ندارد اما با برگزاری انتخابات تناسبی در تهران که معمولا پیشران و جهت ده هستند تضارب آرا  محقق شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز