خبرگزاری کار ایران

خرازی:

نیاز امروز ما ظهور یک «منطقه قوی» متشکل از «بازیگران قوی» است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۶۳۱

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: نیاز امروز ما ظهور یک «منطقه قوی» متشکل از «بازیگران قوی» است.

به گزارش ایلنا، سید کمال خرازی عصر امروز در جلسه افتتاحیه دومین نشست گفتگوی ایران و عرب که به ابتکار مشترک شورای راهبردی روابط خارجی و مؤسسه الدراسات الجزیره قطر در دوحه برگزار شد، گفت: پیشنهاد اینجانب به رهبران منطقه، حرکت در جهت یک «منطقه قوی» است، و گام اول در این مسیر که خوشبختانه آغاز شده، حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو است.

وی با اشاره به سخنرانی سال گذشته خود که تصریح کرده بود «ایران و عربستان نمی‌توانند نگاه حذفی به یکدیگر داشته باشند»، اظهار داشت: اکنون خوشحالم که با تصمیم رهبران دو کشور، مسیر عادی‌سازی روابط ایران و عربستان در جریان است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ارتقای مجدد روابط ایران با امارات و کویت و همچنین تقویت روابط ایران با قطر، عمان و عراق تصریح کرد: سفر پادشاه عمان به تهران، نشانه دیگری از روابط رو به رشد ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

خرازی با اشاره به تحولات جاری بین‌المللی در جهت تعادل چندقطبی، با بیان اینکه رهبران منطقه هوشمندی خود را در اتخاذ سیاستی مستقل نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: این تحولات نشانه بلوغ و هوشمندی کشورهای منطقه در بهره‌برداری از تحولات بین‌المللی به نفع کشور خود و منطقه تلقی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جهان امروز در حال گذر به یک نظم نوین است، ابراز داشت: اگرچه هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد ویژگی‌های این نظم جدید قضاوت کرد، اما مسلم است که تشکل‌های منطقه‌ای، در نظم نوین جهانی جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت، و بسته به قدرت، توانمندی‌، اتحاد و میزان استقلالی که از خود نشان خواهند داد، از بازیگران و کنشگران اصلی نظم جدید خواهند بود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیاز امروز منطقه را ظهور یک «منطقه قوی» متشکل از «بازیگران قوی» خواند و بیان کرد: ما به «همکاری منطقه‌ای‌» نیاز داریم تا علاوه بر تأمین امنیت، رفاه و پیشرفت کل منطقه، در سطح بین‌المللی نیز بازیگری فعال و اثرگذار باشیم و جایگاه منطقه خود را در تصمیمات بین‌المللی تثبیت کنیم.

خرازی لازمه تحقق منافع جمعی را گفتگوی صادقانه، ولی صریح، همکاری در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی، نشان دادن اعتدال و تصمیم برای تشکیل یک سازوکار امنیت جمعی در منطقه، بدون حضور بیگانگان توصیف کرد و یادآور شد: «امنیت» و «توسعه» مفاهیمی پیوسته و غیرقابل تفکیک هستند.

وی سپس امنیت خلیج فارس، تحولات یمن، ازسرگیری روابط سوریه و جهان عرب و موضوع فلسطین را چهار مسئله محوری در این منطقه معرفی کرد و در خصوص نگاه ایران به امنیت در خلیج فارس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت در خلیج فارس و در هر یک از کشورهای آن را امنیت خود می‌داند و مخالفت ما با حضور نیروهای خارجی، از آن جهت است که عامل بی‌ثباتی منطقه است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: حضور آمریکا و رژیم آپارتاید اسرائیل در منطقه خلیج فارس، نه تنها امنیت نمی‌آورد، بلکه آینده خطرناکی را برای منطقه رقم خواهد زد.

خرازی با استقبال از تحولات اخیر در یمن و از سرگیری روابط سوریه و دیگر کشورهای عربی، قضایای فلسطین را به عنوان «قلب تپنده جهان اسلام» دغدغه همه مسلمانان خواند و با اشاره به کشتارهای بیرحمانه ارتش صهیونیستی در غزه، با ستایش تزلزل‌ناپذیری صفوف مقاومت گفت: مقابله با جنایات رژیم آپارتاید اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینیان، تنها از طریق مقاومت، امکان پذیر است.

وی افزود: راه حل نهایی قضیه فلسطین، تشکیل یک نظام واحد سیاسی از طریق همه‌پرسی از همه ساکنان اصلی فلسطین، از جمله آوارگان فلسطینی، خواه مسلمان، خواه مسیحی و خواه یهودی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز