خبرگزاری کار ایران

رحیمی جهان آبادی در گفت وگو با ایلنا:

شروع تنش از سمت طالبان بود، نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند/ هیات حاکمه افغانستان علیرغم توافقات فی‌مابین بازهم رفتارهای ایذایی انجام می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۵۴۷

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تنشی که امروز ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به رفتار متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تنش میان نیروهای نظامی ایران و طالبان در مرز نیمروز گفت: تنشی که امروز ایجاد شد، عمدتا از سمت طالبان بوده است و نیروهای ما به رفتار متقابل پرداختند. شروع تنش از سمت طالبان بوده و نیروهای ما صرفا پاسخ داده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه از زمان روی کارآمدن طالبان ما شاهد بعضی اقدامات غیرعقلانی و تنش‌های مرزی بوده‌ایم، عمده این مشکلات به عدم آشنایی مرزبانان و نیروهای طالبان که در مناطق مرزی مستقر هستند، بازمی‌گردد که با حدود مرزی و قوانین و پروتکل‌های مرزی خیلی آشنایی ندارند. 

وی تاکید کرد: طالبان با بسیاری از الزاماتی که به لحاظ قانونی منعی برای آن وجود ندارد و یا بسیاری از رفتارهایی که در عرف دیپلماتیک و یا قوانین مرزبانی رایج است، چالش پیدا می‌کند و گاهی اوقات در قبال نیروهای ما رفتارهای ایذائی انجام می‌دهد اما ایران با صبر، متانت و حوصله با رفتارهای طالبان برخورد کرده است. 

رحیمی جهان‌آبادی عنوان کرد: اخیراً در مناطق مرزی شرقی خودمان به خاطر امنیت خودمان برای اینکه بتوانیم کنترل بیشتری داشته باشیم در بعضی از مناطق احداث دیوارهای مرزی، سیم خاردار و ایجاد موانع در دستور کار ارتش ما قرار گرفته است، برای این‌که استحکامات مرزی داشته باشیم. طالبان در این خصوص علیرغم این‌که هفته پیش هیأت‌هایی از ما در کابل حضور داشتند (چه هیأت‌های دیپلماتیک، چه هیأت‌های نظامی، مرزبانی و ستاد کل نیروهای مسلح) و علیرغم قول مساعد و توافقات فی‌مابین بازهم رفتارهای ایذائی و چالشی انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: مرزبانی ما این رفتارها را با صبر و متنانت پاسخ می‌دهد اما گاهی اوقات چاره‌ای جز پاسخ مرزی به ایجاد تنش نیست. اگر حمله‌ای به مرزبانی ما شود، نیروهای ما پاسخ می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز