خبرگزاری کار ایران

در نشست علنی مجلس مطرح شد؛

صباغیان: تصمیم هیات رئیسه برای انجام نشدن ایراد نطق نمایندگان خلاف آیین‌نامه است/ نیکزاد: نطق‌ها محفوظ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۵۸۱

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر باغیان عدم ایراد نطق در صحن مجلس پیرو بررسی برخی طرح ها و لوایح گفت: پیش تر هم که این مسئله از سوی آقای صباغیان مطرح شد، صحبت شد و باز بنده از کمیسیون آیین‌نامه داخلی درباره این مسئله سوال خواهم کرد با این حال هیچ الزامی نیست که ما وقتی دو شیفت جلسه داریم این نطق ها هم باشند اما نطق ها محفوظ است.

به گزارش ایلنا، مهدی صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳۱ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین نامه ای گفت: هفته های قبل چند جلسه اجازه ایراد نطق به نمایندگان داده نشد و امروز هم همکارانم زمانی برای ایراد نطق نداشتند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس یازدهم با اشاره به تاکید ماده ۱۰۵ آیین نامه داخلی مجلس درباره نطق نمایندگان در مجلس گفت: در این ماده آمده که نمایندگان در هر جلسه رسمی به استثنای جلسات بررسی لوایح برنامه توسعه ای، بودجه سالانه، بررسی استیضاح و رأی اعتماد به وزرا می توانند نطق داشته باشند. در ادامه تاکید شده که ۳ نفر از نمایندگان می توانند به نوبت و براساس فهرست تنظیمی از سوی هیات رئیسه به مدت ۷ دقیقه به ایراد نطق بپردازند، بنابراین در این بخش تاکید شده که نمایندگان می توانند نه اینکه هیات رئیسه می تواند جلوی آن را بگیرد.

وی تصریح کرد: ایراد نطق حق نمایندگان است مگر اینکه نمایندگان خودشان نخواهند یا تعدادشان به حد نصاب نرسد.

صباغیان با بیان اینکه تصمیم هیات رئیسه برای انجام نشدن ایراد نطق نمایندگان خلاف آیین نامه است، اضافه کرد: همچنین هیات رئیسه اخطار و تذکر را محدود به یک نفر کرده که این مسئله در گذشته بدین شکل نبود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم بسیاری از مشکلات خود را به نمایندگان منتقل می کنند، تاکید کرد: در واقع مردم انتظار دارند که مشکلات آنها در قالب تذکرات و نطق های مجلس مطرح و به گوش مسئولان برسد، چرا که ارائه تذکر و نطق یکی از راه هایی است که می تواند مشکلات را به گوش مسئولان برساند.

صباغیان تصریح کرد: اینکه ما بیاییم و به راحتی بگوییم ایراد نطق نباشد، برخلاف آیین نامه عمل کرده ایم، نباید بگذاریم این مسئله به یک رویه تبدیل شود. همچنین باید تاکید کنم که سوگند به آیین نامه برای چنین مواردی است که از آیین نامه تخلف نشود.

علی نیکزاد که ریاست بخشی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: قبلا برای این مسئله رای گیری شد و همکاران بزرگوار رای دادند که جلسه امروز در دو نوبت باشد.

 وی با بیان اینکه مردم بدانند مجلس پس از پایان جلسه در ساعت ۱۲ در ساعت ۱۴ امروز جلسه خواهد داشت، گفت: جهت استحضار آقای صباغیان در ماده ۱۰۵ باید عرض کنم که این ماده تاکید دارد هیئت نظارت باید کارها را برای سه نطق ۷ دقیقه ای و دو نطق پنج دقیقه ای انجام دهد و لیست را آماده کند. بنابراین نمایندگان می‌توانند و اما الزام و اجبار نیست که این مسئله حتماً باشد.

نیکزاد بیان کرد:  پیش تر هم که این مسئله از سوی آقای صباغیان مطرح شد، صحبت شد و باز بنده از کمیسیون آیین‌نامه داخلی درباره این مسئله سوال خواهم کرد با این حال هیچ الزامی نیست که ما وقتی دو شیفت جلسه داریم این نطق ها هم باشند اما نطق ها محفوظ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز