خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

مشکلات فنی طرف آمریکایی به خودش ارتباط دارد/ تحولات دیپلماتیک می‌تواند در رابطه با ایران و بحرین هم محقق شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۹۲۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، در برخی از موضوعات مانند تبادل زندانیان توافق مکتوبی در ماه مارس امضاء شد، متاسفانه روندهای دیگری طی شد در این زمینه و طرف مقابل آن را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. مشکلات فنی طرف آمریکایی هم به خودش ارتباط دارد. درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات، همانطور که اعلام شده جمهوری اسلامی ایران خواستار اخذ تضمین قابل راستی آزمایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی طی سخنانی با اشاره به ۲۲ اسفند ماه و روز بزرگداشت شهدا یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای امنیت و مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای، رسانه و شهدای دیپلمات را گرامی داشت.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات مبادلات زندانیان و مباحث مطرح شده روز گذشته و تکذیب آن توسط آمریکایی‌ها، گفت: سو سابقه آمریکا در معاهدات باعث تردید نسبت به هرگونه توافق با آن‌ها شده است. در ارتباط با بحث تبادل زندانیان که اشاره کردید هم دیروز وزیر امور خارجه اشاره کردند و هم بنده بعد از واکنش تعجب برانگیز آمریکایی‌ها واکنش نشان دادم. جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد دارد و پایبندی خود را به این مسیر نشان داده است.

وی تصریح کرد: همانطور که بارها اشاره شده گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، در برخی از موضوعات مانند تبادل زندانیان توافق مکتوبی در ماه مارس امضاء شد، متاسفانه روندهای دیگری طی شد در این زمینه و طرف مقابل آن را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. مشکلات فنی طرف آمریکایی هم به خودش ارتباط دارد. درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات، همانطور که اعلام شده جمهوری اسلامی ایران خواستار اخذ تضمین قابل راستی آزمایی است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با امضای توافق اخیر میان ایران و عربستان و همچنین احتمال دیدار میان وزرای خارجه ایران و عربستان، ابراز داشت: گفت‌وگوها از مدتی قبل جریان داشت و طرح مسأله پیش از این صورت گرفته بود و پیام‌هایی مبادله می‌شد منتها در زمان سفر و حضور آقای رییس‌جمهور در پکن و در ملاقات خصوصی بحث واسطه‌گری در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح شد و آقای شی پیام طرف عربستانی را منتقل کرد.

وی افزود: در مجموع به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری میان طرفین مباحث مرتبط با حوزه امنیتی بود توافق شد که گفت‌و‌گوی جدید در سطحی بالاتر از سطحی که قبلاً در بغداد و مسقط انجام شده بود صورت پذیرد که در این دور مذاکرات میان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و همتای عربستانی صورت گیرد. البته مقامات دیگری در سطوح دیگر از دولت در این سفر حضور داشتند برای مذاکرات با همتایان خود و این مذاکرات انجام شد و خوشبختانه با حسن نیتی که در هر دو طرف وجود داشت و با نقش آفرینی مثبت دولت چین طرفین به توافق رسیدند.

کنعانی ادامه داد: توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای بیانیه مشترک روابط سیاسی از سرگرفته شود و پس از آن در ظرف دو ماه سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و کنسولگری‌ها در جده و مشهد بازگشایی شود. هم‌اکنون وزارتخانه‌های امور خارجه دو طرف در حال هماهنگی‌ها برای انجام دیدار میان وزرای خارجه دو کشور هستند. همچنین لازم می‌دانم از نقش بسیار سازنده دو کشور عراق و عمان که میزبانی تقریباً ۸ دور مذاکره میان دو کشور ایران و عربستان را برعهده داشتند، قدردانی و تشکر کنم.

وی در رابطه با احتمال احیای روابط میان ایران و بحرین که متاثر از قطع روابط ایران و عربستان نیز از سوی آن‌ها صورت گرفته بود، گفت: دیپلماسی نتیجه خود را نشان داده است، خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی این توافق در زمینه‌های مختلف داشت. استقبالی که کشورهای مختلف در روزهای گذشته نشان دادند بیانگر آن است که این تحول دیپلماتیک می‌تواند آثار متعددی داشته باشد. روابط ایران و بحرین هم از این قاعده مستثنی نیست، اراده جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم این اتفاق مثبت می‌تواند در رابطه با ارتباط میان ایران و بحرین نیز محقق شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال نقش‌آفرینی ایران برای پایان جنگ یمن با توجه به تحول صورت گرفته در روابط میان ایران و عربستان، اظهار داشت: موضوع یمن همواره یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است، طبیعتاً این انتظار وجود دارد که با توجه به تحول مثبتی که در روابط میان ایران و عربستان شکل گرفته بتواند بر این مسأله نیز اثر گذار باشد. البته تصمیم‌گیری در خصوص یمن برعهده این کشور خواهد بود اما جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که راهکار حل این مسأله جنگ نیست و جنگ خساراتی برای هم یمن، هم عربستان و هم کلم منطقه در پی خواهد داشت.

وی افزود: در سفری که آقای امیرعبداللهیان به ژنو داشتند، دبیرکل سازمان ملل از ایشان خواستار کمک و نقش‌آفرینی به حل مسأله یمن شدند. ما معتقدیم که مسأله یمن در بعد نظامی باید خاتمه یابد و مناقشه سیاسی نیز از طریق گفت‌وگوهای یمنی-یمنی باید دنبال شود تا ان‌شاءالله دولت مردمی در این کشور شکل گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص استقبال اردن برای گسترش و ارتقاء روابط با اردن پس از توافق اخیر با عربستان، تصریح کرد: روابط سیاسی و گفت‌وگو میان ما و امان همواره برقرار بوده است و هیچگاه قطع نشده است. در نشست اخیر بغداد ۲ که دولت اردن میزبان این نشست بود ما شاهد برگزاری و گفت‌وگوی میان وزیر خارجه کشورمان و پادشاه اردن بودیم. با این حال توافق اخیر حتماً می‌تواند بر روابط موثر باشد و در این رابطه بر اساس رویکرد اصولی جمهوری اسلامی که تقویت روابط با همسایگان است حتما این مسأله مورد استقبال ما خواهد بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به مسقط، عنوان کرد: در ارتباط با سفر آقای دکتر باقری اطلاع رسانی شده است، سفر ایشان‌ به مسقط به منظور شرکت در نهمین دور گفت‌وگوهای مشورتی میان دو کشور انجام شده است، در این رابطه با همتای عمانی خود دیدار داشتند و مذاکرات و بحث‌ها در خصوص موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حمله تحولات دیپلماتیک میان تهران و ریاض صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با گزارش وال استریت ژورنال درخصوص برگزاری نشست کشورهای خلیج فارس با حضور ایران با نقش‌آفرینی چین، ابراز داشت: من این موضوع را نمی‌توانم به این صورت تایید کنم، اینکه درخصوص برگزاری نشستی از این دست توافقی شده باشد موضع جمهوری اسلامی ایران این است که از هر گونه تحرک مثبتی برای بهبود و حسن روابط در منطقه استقبال می‌کنیم.

کنعانی درخصوص سفر رئیس جمهور بلاروس گفت: این سفر به دعوت آیت‌الله رئیسی انجام شده است و مجموعه‌ای از اسناد نیز برای امضا آماده شده از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاد‌ه‌ای که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت برای ایران و بلاروس است به دلیل مزیت‌های ژئوپلتیکی ایران و در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری است. خوشبین هستیم این سفر پرباری باشد که زمینه تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور را فراهم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن قدردانی از نقش مثبت دولت عراق در آغاز و پیش‌برد مذاکرات میان ایران و عربستان، اظهار داشت: دولت عراق زمینه ساز و بنیانگذار مذاکرات روابط ایران و عربستان بود. مقصود دولت عراق که با نقش آفرینی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌ها زمینه این روابط را فراهم کند محقق شد. دولت عراق به مقصود خود دست یافته است. شمخانی از پکن در تماس با نخست‌وزیر عراق و هم در تماس امیرعبداللهیان با همتای عراقی از نقش دولت عراق قدردانی شد. جایگاه دولت عراق در این زمینه حائز اهمیت بود و سهم و نقشی که ایفا کند محل قدردانی است.

وی همچنین با تاکید بر موضوع ایران در بحث مسائل مربوط به خلع سلاح گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی در اقلیم کردستان، خاطرنشان کرد: نتایج مذاکرات به تشکیل کمیته عالی امنیتی شد که مسؤول پیگیری مسائل مربوط به مرزهای دو کشور است. ایران از یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌‌کند. تأکید مجدد ایران این است که به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام بگذاریم. دولت عراق به عنوان مسؤول ایجاد امنیت و کنترل مرزها به مسؤولیت‌های خود عمل کند و دولت عراق را مسؤول برقراری امنیت در مرزها و از جمله اقلیم کردستان عراق می‌دانیم. معتقد به ضرورت خلع سلاح این گروه‌ها هستیم که باید دولت عراق به توافقات گذشته عمل کند و شاهد فعالیت مسلحانه و اردوگا‌ه‌ها و نباشیم و مجرمانی که تحت تعقیب هستند تحویل داده شوند.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه گفته می‌شد شهید سلیمانی در آخرین سفر خود حامل پیامی برای مقامات عربستانی از سوی مقامات ایران بودند و قرار بود که این پیام را به مقامات دولت عراق برسانند، اکنون بعد از چند سال از شهادت ایشان و حصول توافق میان دو کشور از جزییات این پیام اطلاعی در دست است که محتوای این پیام چه بوده است؟، گفت: تلاش برای حل و فصل اختلافات میان تهران و ریاض بود طبیعتاً، با توجه به اینکه سردار سلیمانی همواره مرد صلح بودند بیش از آنکه مرد جنگ باشند. این در ادبیات ایشان وجود دارد. آمریکایی ها با آن حمایت هم یک کرد صلح را به شهادت رساندند، هم قهرمان مبارزه با تروریسم بین‌المللی را و هم باعث تاخیر در پیش‌برد مذاکرات و روابط میان ایران و عربستان شدند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مسأله پذیرش پرداخت غرامت برای حمله به سفارت از سوی ایران در توافق با عربستان، اظهار داشت: بعد از شکل‌گیری و اعلام این توافق جریان رسانه‌ای شکل گرفته و به طرح مسائل و گمانه‌زنی هایی به این مضمون که عمدتاً هم از آنسوی مرزها نشأت می‌گیرد، می‌پردازد که عمدتاً نیز صحت ندارد و گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

کنعانی در رابطه با زندانیان فرانسوی در ایران و احتمال آزادسازی زندانیان فرانسوی که دولت این کشور خواستار آن شده است، تصریح کرد: افرادی که بازداشت شده‌اند در داخل ایران در ارتباط با اغتشاشات اخیر دارای نقش آفرینی‌هایی بودند و اقدامات آنها منطبق با قوانین ملی ایران اقدامات مجرمانه‌ای بود و در این ارتباط بازداشت شدند و روند قضایی در خصوص آنها در حال اجرا و انجام است. در ارتباط با اینگونه بازداشت شدگان گفت‌وگوها و ارتباطات سیاسی و کنسولی بین طرف‌‌های ذیربط ایران و کشورهای متبوع این شهروندان در حال انجام است. موضع کلی ایران برخورد توأم با رأفت اسلامی است اما این مرتبط به سیاست کلی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: عفو حق هیچ مجرمی نیست و نمی تواند مورد مطالبه یکجانبه دولت متبوع آن شهروند قرار بگیرد. اما ایران نگاهش به اینگونه موضوعات توأم با ابعاد و زوایای انسانی است. در مورد شهروندان فرانسوی گفت‌وگوهای دیپلماتیک و قضایی و کنسولی برقرار است. به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می‌توانم ابراز امیدواری کنم که شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه باشیم البته مواضع و اقدامات کشورها در این زمینه می‌تواند نقش مثبت و تسهیل کننده‌ای ایفا کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، یادآور شد: دولت فرانسه در ارتباط با تحولات داخلی اخیر ایران رویکردی غیرسازنده و نقش مداخله آمیزی داشته است. استمرار چنین مواضعی نمی‌تواند در مورد موضوعات زندانیان کمک کننده باشد.

دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درخصوص سوال خبرنگار فرانسوی مبنی بر اشاره به اعتراضات اخیر و اینکه آیا دولت ایران به خواسته‌های شهروندان خود توجه دارد یا خیر؟، گفت: شما در ایران حضور دارید و تقریبا حدود ۲ ماه است در داخل کشور شاهد شرایط آرامی هستیم و هیچ گونه تجمعی نیست و زندگی آرام و روزمره مردم در حال انجام است. عده‌ای در اروپا و بعضی کشورها با محاسبه غلط و با سوءنیت در خصوص تحولات داخلی ایران مواضع کاملا مداخله جویانه‌ای اتخاذ کردند و با روش‌های مختلف به تحریک اغتشاشات به صورت مستقیم و غیرمستقیم دامن زدند و مقامات عالیرتبه این کشورها در خصوص تحول داخلی و اجتماعی ایران به صورت روزمره مواضع مداخله آمیز و سیاسی اتخاذ کردند که از منظر عرف رایج بین کشورها و قواعد بین‌المللی غیرقانونی بود.

وی ادامه داد: برخی کشورها این مواضع را دنبال می‌کنند در مورد آنها که بر بی ثباتی ایران شرط بندی کرده بودند شاهدیم شرط بندی آنها غلط بود. بخشی از مردم ایران خواسته‌هایی داشتند که شنیده شد اما عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط خواسته‌های مسالمت آمیز را به سمت بی ثباتی جهت دهی کردند. ایران سیاست ملی خود را اعمال می‌کند و انتظار دارد دولت‌های خارجی در امور داخلی ایران مداخله نکنند.

سخنگوی دستگاه قضا ابراز داشت: حتما دولت ایران به خواسته‌های شهروندانش توجه می‌کند. دولت ایران گوش شنوایی دارد. آیا طرف‌های خارجی و مشخصا فرانسه به خواسته‌های اکثریت ملت ایران توجه می‌کند؟ آیا اجتماعات میلیونی ملت ایران در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب در خیابان‌ها و میادین تهران و شهرها و حتی کوچه پس کوچه‌های روستاهای ایران را ملاحظه کردند. اینها صدای رسای ملت ایران است. مایلم دولت فرانسه و اروپایی این صدای رسا را بشنوند و سیاست‌های اشتباه خود را اصلاح کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز