خبرگزاری کار ایران

مقتدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

گروسی قول داده گلایه‌های ایران از آژانس را رفع کند/ آمریکایی‌ها پیام‌هایی ارسال کرده‌اند و با تکذیب آن صراحتاً دروغ می‌گویند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۱۲۵

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: گلایه‌های جمهوری اسلامی ایران از آژانس فراوان است و مدیرکل آژانس قول داده که این گلایه‌ها را مرتفع سازد و به وظایف قانونی خود عمل کند. در چنین حالتی می‌توانیم حرف‌های بیشتری در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و اینکه آیا این سفر می تواند طرفین را به میز مذاکره نزدیک کند؟، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد برای ارائه خدمت به اعضا است و زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی شورای ملل متحد است و ایران هم به عنوان عضو این آژانس تعهدات و تکالیف و هم ضرورتاً دریافت خدمات و امتیازات را به عنوان حق و تکلیف دارد.

وی افزود: آنچه که در روزهای اخیر اتفاق افتاد این بود که ایران برای نشان دادن حسن نیت خود و برای همکاری و حفظ روحیه همکاری با آژانس، آقای گروسی را به عنوان بالاترین مقام اجرایی آژانس در ایران پذیرفت و ایشان با مقامات ارشد کشور ما دیدار و گفت‌وگو کرد.

مقتدایی در ادامه عنوان کرد: بیانیه پایانی نشان می‌دهد که ما در چارچوب قواعد بین‌الملل و حقوق پذیرفته شده با آژانس همکاری داریم و بارها بر صلح آمیز بودن و حفظ و رعایت قوانین توسط ایران از سوی آژانس اعلامیه‌هایی صادر شده است. آقای رئیس‌جمهور هم بر این امر تاکید داشتند.

وی تصریح کرد: اکنون که ایران بار دیگر پذیرفته است که روحیه همکاری خود را حفظ کند، آژانس هم باید همکاری‌های خود با ایران را ارتقا دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توانیم شاهد مناسبات بیشتر و بهتر باشیم. 

نماینده مردم اصفهان همچنین خاطرنشان کرد: گلایه‌های جمهوری اسلامی ایران از آژانس فراوان است و مدیرکل آژانس نیز قول داده که این گلایه‌ها را مرتفع سازد و به وظایف قانونی خود عمل کند. در چنین حالتی می‌توانیم حرف‌های بیشتری در سطح بین‌المللی داشته باشیم. الان اروپایی‌ها که بدعهدی کردند و آمریکا که پیمان‌شکنی کرده است نیز بدهکار جمهوری اسلامی ایران هستند؛ چون آژانس بر صلح‌آمیز بودن و رعایت قواعد و مقررات از سوی ایران تاکید کرده است.

مقتدایی در رابطه با «برخی تحلیل‌ها مبنی بر زیرپا گذاشته شدن قانون اقدام راهبردی» در بیانیه مشترک ایران و آژانس، گفت: قانون اقدام راهبردی مجلس یک سند بالادستی است و همه نهادها و سازمان‌های مسئول آن را رعایت می‌کنند. ما درخصوص غنی‌سازی، شیوه‌های غنی‌سازی، ابعاد و میزان غنی‌سازی در قانون اقدام راهبردی تکلیف را مشخص کردیم و اکنون در سطح بین‌المللی همگان می‌دانند که مجلس شورای اسلامی مقررات و قوانینی را مشخص کرده است که همه باید از آن تبعیت کنند. 

وی افزود: در بیانیه مشترک آژانس و سازمان انرژی اتمی کشورمان هیچ موضوعی از قانون زیر پا گذاشته نشده بلکه همین رفت و آمدهای آژانس نیز در راستای رعایت آن چیزی است که در قانون اقدام راهبردی به آن اشاره شده است. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به سوالی درخصوص پیام‌های آمریکایی‌ها که آقای امیرعبداللهیان گفته است و در مقابل آن‌ها این پیام را تکذیب می کنند، ابراز داشت: بله، آمریکایی‌ها از یک سو پیام می‌دهند و پیام آن‌ها در این رابطه است که امتیازات بیشتری بگیرند. اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است پایبند آن چیزی است که پیش از این امضا شده است. آمریکایی‌ها در تریبون‌های رسما صراحتا دروغ می‌گویند پیام‌های آن‌ها کاملا واضح برای ایران از مجاری متعدد ارسال شده است اما نمی‌دانم چرا آن‌ها اصرار دارند که در سطح رسانه دروغگویی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز