خبرگزاری کار ایران

حشمتی در گفت‌وگو با ایلنا:

تعطیلی سفارت آذربایجان با استقبال اسرائیلی‌ها مواجه شده/ باکو تبلیغات گسترده‌ای را مبنی بر ناامن بودن اماکن دیپلماتیک در ایران آغاز کرده‌ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۶۱۱

یک کارشناس مسائل آذربایجان گفت: اسرائیلی‌ها با بیان اینکه «کشوری که در اسرائیل سفارت افتتاح کرد، سفارتش در ایران را تعطیل کرد» از اقدام جمهوری آذربایجان در تعطیلی سفارتش در ایران استقبال کردند.

برهان حشمتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اقدام عجولانه جمهوری آذربایجان در تخلیه سفارت‌شان در تهران در حالی که تهران براساس شواهد و اعترافات فرد مهاجم، انگیزه شخصی حمله به سفارت باکو را تائید کرده گفت:مقامات جمهوری آذربایجان به ویژه شخص الهام علیف که در ماه‌های گذشته همواره در صدد ایجاد تنش در روابط باکو و تهران بودند که آن هم با مقاصد مشخصی صورت گرفته که جای بحث و بررسی دارد، از این ماجرای حمله به سفارت هم برای افزایش سطح خصومت با ایران استفاده می‌کنند. در دوره اخیر این تلاش برای افزایش سطح تنش و خصومت بیشتر به سفارش اسرائیل صورت گرفته است و مقامات رژیم صهیونیستی از بیان آن نیز ابایی ندارند که خواستار قطع روابط آذربایجان با ایران هستند.

وی ادامه داد: همچنین شاهد بودیم که آن‌ها روز گذشته با  اظهار به اینکه «کشوری که در اسرائیل سفارت افتتاح کرد، سفارتش در ایران را تعطیل کرد» از این اقدام باکو استقبال کردند؛ در نتیجه باید بیان کنیم که نشانه‌های زیادی وجود دارد که این اقدام آذربایجان به دستور و خوش‌آمد رژیم صهیونیستی صورت گرفته است و بیشتر از این زاویه باید به موضوع نگاه کنیم. در روزهای اخیر هم شاهد بودیم که رسانه‌های اسرائیلی در همراهی با رسانه‌های آذربایجانی تبلیغات گسترده‌ای را در خصوص امنیت اماکن دیپلماتیک در ایران آغاز کرده‌اند. 

وی افزود: البته این نکته نیز قابل توجه است و نباید از دید ما پنهان بماند که موضوع تیراندازی و تهاجم به سفارت هم بسیار مشکوک است؛ فرد مهاجمی که تیراندازی را انجام داده و در تصاویر هم دیده می‌شود، اورهان عسگراف نیروی امنیتی و حفاظتی سفارت را هدف قرار می‌دهد که طی چند ماه پیش از آن بیشترین مراودات با یاسین حسین‌زاده اهل مرند داشته و این فرد مهاجم نیز مدعی است همسرش ۱۰ ماه قبل وارد این سفارت خانه شده و بدون اینکه به خانواده اطلاع دهد با پاسپورت آذربایجانی به باکو منتقل شده است. همه این موارد نشان می‌دهد که در اصل همین مسئول حفاظت از سفارت مسئول اقدامی‌ست که علیه سفارت کشوری اتفاق افتاده است. بنابراین اگر سازمان امنیت آذربایجان در این حوزه طراحی داشته است پس قطعا پای موساد نیز به این موضوع باز می‌شود. 

این کارشناس مسائل آذربایجان در پاسخ به این سوال که باکو در بهره‌برداری از این حادثه تا کجا پیش خواهد رفت، گفت: خلف خلف‌اف، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان در مراسم استقبالی که در فرودگاه حیدر علیف باکو برای اعضای سفارت این کشور تدارک دیده بودند با ادبیات خصمانه‌ای در جمع خبرنگاران گفت که ما تمامی فعالیت‌های دیپلماتیک خودمان در تهران را متوقف کردیم و سفارت تخلیه شده و تنها چند نفر برای حفاظت از اموال سفارت در تهران مانده‌اند و اگر گفته می‌شود فعالیت‌های سفارت ما  به حالت عادی بازگشته، حرف نادرستی است؛ در نتیجه این موضع رسمی باکو است و عملا روابط با ایران را قطع کرده است. 

وی افزود:  البته تناقضی در رفتار جمهوری آذربایجان وجود دارد و آن تناقض این است که آن ها به بهانه ناامن بودن ایران، سفارت خود را تعطیل کرده اما اعلام کرده‌اند سرکنسولگری آن‌ها در تبریز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این نشان می‌دهد آذربایجان شاید تحت فشار سفارت را تعطیل کرده اما نمی‌خواهد به طور کامل ایران را ترک کند. این سیاست یک بام و دو هوای باکو است که سخنان خودشان را هم نقض می‌کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز