خبرگزاری کار ایران

با رأی نمایندگان مجلس تصویب شد؛

بررسی دو فوریتی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۶۵۶

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با بررسی دوفوریتی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای دو فوریت درباره لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان با ۱۵۳ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس با بررسی دوفوریت لایحه مذکور موافقت کردند.

هادی قوامی نماینده دولت در رابطه با دلایل درخواست بررسی دوفوریتی لایحه مذکور گفت: موضوع مرزنشینان یکی از موضوعاتی است که برای تقویت اقتصاد مرز، تامین معیشت مرزنشینان، مدیریت واردات کالا و کاهش قاچاق کالا و ارز، رونق گردشگری مرزی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار برای مرزنشینان با رعایت ملاحظات امنیتی و اقتصادی حاکم بر مرزها و ایجاد توازن میان حقوق عمومی و حقوق مرزنشینان، دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرده است.

وی ادامه داد: مبادلات مرزنشینی اعم از کولبری، ملوانی، ته لنجی و... از جمله راه های کسب درآمد و تامین معیشت مرزنشینان است، اما در سال های اخیر به دلیل عدم تمکن مالی و آشنایی ناکافی مرزنشینان با قوانین و مقررات مرزنشینی موجب شده، منافع مرزنشینان تامین نشده و جریان های سازمان یافته قاچاق کالا از این معافیت های و تسهیلات مبادلات ارزی مرتبط با مرزنشینان سوءاستفاده کرده و سود سرشاری را به دست بیاورند و همچنین ساکنان مرز را با گرفتاری و مشکلات مواجه کرده اند.

قوامی با تاکید بر اینکه لایحه مذکور با درخواست نمایندگان مردم مرزنشین و فراکسیون مرزنشینان تهیه شده است، افزود: لایحه مذکور سقف و ارزش کالاهای وارداتی را ۵ درصد پیش بینی کرده و منابع حاصل از آن نیز به مناطق مرزی بازگشته و در زیرساخت های آن مناطق هزینه می شود، همچنین امتیازاتی پیرامون معافیت کامل و یا پلکانی حقوق ورودی ارزی و مالیات بر ارزش افزوده برای آنها در لایحه مذکور در نظر گرفته شده که موجب تقویت اقتصادی شهرهای مرزی و مردم ساکن در آن می شود.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: یکی از نمایندگان درخواست اخطار ماده ۷۵ داده که بنده از وی درخواست کردم برای رعایت وقت جلسه این اخطار داده نشود، اما فراکسیون در پاسخ به اظهارنظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه فراکسیون مرزنشینان  مخالف لایحه مذکور هستند، اعلام کرده ما صددرصد با لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان موافق هستیم و آن کار مشترک مجلس و دولت است.

آرش زره تن لهونی در موافقت با بررسی تقاضای دوفوریت لایحه ساماندهی نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان، گفت: اسفند ۹۹ طرحی را در ۱۵ ماده تحت عنوان تجارت مرزنشینان تقدیم مجلس کردیم و ۶۶ نماینده آن را امضا و هیات رئیسه در نهایت فراکسیون مرزنشینان را برای بررسی این موضوع تشکیل داد و کمیته مشترکی میان مجلس و دولت تشکیل و در نهایت به پیشنهادات مشترک خوبی رسیدیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در سفر به استان کرمانشاه قول تعیین تکلیف این لایحه را داد و به قولش عمل کرد و در حال حاضر در دستورکار مجلس قرار دارد؛ اینکه برخی می گویند این موضوع اولویت نیست درست نیست در این رابطه چه اولویتی بالاتر از اقتصاد و اشتغال مرزنشینان است، مناطق مرزی مرزداری کردند و در طول ۸ سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند. متاسفانه دولت و بخش خصوصی نتوانست سرمایه گذاری مناسبی را در مناطق مرزی داشته باشد و در حال حاضر ضرورت دارد از مردم این مناطق دلجویی شود.

زره تن لهونی یادآور شد: با اجرای این لایحه کالاها بدون ممانعت از شهرهای مرزی می تواند خارج شود و به این شهرها رونق دهد بنابراین می طلبد نمایندگان به بررسی دوفوریت این لایحه رأی مثبت دهند.

مجتبی یوسفی در ادامه نیز در موافقت با تقاضای دو فوریت لایحه مذکور، گفت: اینکه برخی نمایندگان می گویند به جای پرداختن به بررسی دوفوریت این لایحه به معیشت مردم توجه شود جای تعجب دارد زیرا در این لایحه معیشت و اقتصاد مردم مرزنشین مورد توجه قرار گرفته و از بهبود اقتصاد در استان های مرزی که از توسعه بی بهره هستند حمایت می کند.

وی ادامه داد: اگر استانی درآمد بیشتری از منابع ملی داشته و درآمدزایی خوبی برای کشور دارد باید بخشی از این درآمد برای رشد همان استان هزینه شود که این موضوع در لایحه کولبری مورد توجه قرار گرفته؛ این لایحه نه تنها قاچاق را افزایش نمی دهد بلکه گامی جدی به سمت بهبود اشتغال و توسعه است.

عبدالکریم جمیری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با بررسی دوفوریتی لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان گفت: لایحه فعلی در نوع خود موضوع مهمی را دنبال می کند. سال هاست مرزنشینان به دنبال این هستند که شکل فعالیت آنها به نحو صحیحی ساماندهی شود.

وی تاکید کرد: حتما این مسئله در امر اشتغال مردم مهم و تاثیرگذار است که باید به جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد. البته موافق محترم اشاره داشتند که این لایحه به لحاظ مهم بودنش نباید به سرعت مورد بحث و بررسی قرار گیرد و باید دولت و مجلس بتوانند نقطه نظرات خود را در این بخش بیان کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه این لایحه دوفوریتی با قوانین بالادستی در تعارض و مغایرت است، گفت: این لایحه با قانون مقررات ملی صادرات و واردات و قوانین هم ارز در تعارض و مغایرت است.

جمیری با بیان اینکه این لایحه دارای تناقضات متنی است، ادامه داد: نقض غرض متن لایحه به تامین معیشت مرزنشینان است و هدفگذاری متن طرح به حذف کامل فعالیت ملوانی و کولبری اشاره دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه تدوین این لایحه با کارشناسان گمرک، وزارت صمت و کسب و کارهای محلی مشورت نشده است، به گونه ای که مسئولان ذیربط تا زمان ارائه لایحه از مفاد آن بی اطلاع بودند.

محمد باقری در مخالفت با دو فوریت لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار، گفت: ماده ۱۵۶ آیین نامه داخلی مجلس تاکید دارد که اصل بر عادی بودن رسیدگی بر طرح‌ها و لوایح هست بنابراین فوریت آن ها باید مبین ضرورت و حالت استثنایی باشد.

وی تاکید کرد: این طرح‌ها و لوایح اولویت مردم نیست، البته شاید برای یک الی دو درصد اولویت داشته باشد، اما این طرح اولویت همه مردم نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در حال حاضر دلار به ۴۵ هزار تومان رسیده و مردم پیگیر هستند که ببینند آیا مجلس جلوی افزایش قیمت دلار را خواهد گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برنج افزایش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر باید با طرحی دو فوریتی وضعیت مسکن را درست کنیم. همچنین ما طرح جهش مسکن را تصویب کردیم و باید بدانیم به کجا رسید لذا ما باید منابعی برای این قانون ببینیم تا مشکلات مسکن درست شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اولویت مردم ساماندهی بازار ارز و مسکن است، تاکید کرد: با اینگونه طرح ها وقت مجلس را می‌گیریم و منفعتی برای مردم ایجاد نمی‌کنیم.

نماینده مردم بناب در مجلس با بیان اینکه باید وضعیت فرهنگی کشور را درست کنیم، گفت: باید دست روی اولویت‌های مهم بگذاریم. البته بنده شنیدم اعضای فراکسیون مرزنشینان هم مخالف این لایحه دو فوریتی هستند بنابراین اولویت کشور رسیدگی به قیمت ارز و مذاکرات است.

باقری با بیان اینکه امروز معیشت مردم در خطر است، گفت: گوشت کیلویی ۳۰۰ و برنج به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده است، بنابراین باید به دنبال اولویت‌های مردم باشیم نه برخی از جریانات سیاسی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز