خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور مطرح کرد

حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمیعت در کشور / لزوم احیای هویت تولیدی روستاها

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۵۹۲

وزیر کشور بر احیای هویت تولیدی روستاها تاکید کرد و گفت: هر روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند، روستا می‌تواند زنجیره‌های تولید را شکل دهد.

به گزارش ایلنا،  احمد وحیدی روز پنج‌شنبه در مراسم طرح تحول روستایی که با حضور ۲۵۰۰ دهیار برگزار شد، از وجود حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمیعت در کشور خبر داد و گفت: بخشی از امکانات وجود دارد اما به هر دلیل از سکنه خالی شده و این خسارت بزرگی است.  

دکتر وحیدی اظهار کرد: چرا روستاهای بالای ۲۰ خانوار تخلیه می‌شود و چرا روستایی‌ها به روستایی بودن خود افتخار نمی‌کنند در حالی که روستا محل تولید است. باید این مساله را حل کنیم، روستاهای ما با صلابت و پر از تلاش، با فرهنگ و بسیار اصیل هستند.

دکتر وحیدی با بیان اینکه توجه به تک تک روستاها اهمیت دارد، اضافه کرد: متأسفانه در تعدادی از روستاها، جوانان مهاجرت کرده‌اند و جمعیت سالمند در آن اقامت دارند.

 وی از توزیع ۶ هزار میلیارد تومان در روستاها خبر داد و یادآور شد: ۴۷ وظیفه، برای دهیاران تعریف شده است.

وزیر کشور ادامه داد: پسماند می‌تواند به بهترین شکل در روستا به عنوان کود یا غذای دام استفاده شود. این نگاه مصرف‌گرایانه است که ممکن است روستا از آداب بد شهر استفاده کند. روستا با همین ظرفیت باید توسعه یابد. اینکه روستا مواد غذایی خود را از شهر ببرد مشخص است که قادر نیست توسعه پیدا کند. امنیت غذایی یک رکن مهم امنیت ملی است و روستا محوریت امنیت غذایی است.  

وزیر کشور اظهار کرد: اگر روستا دچار مشکل شد به جای اینکه مرکز تولید باشد به مرکز مصرف تبدیل می‌شود. هویت تولیدی روستاها باید احیا شود و باید در این زمینه کارهای زیادی صورت گیرد. هر روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند. روستا می‌تواند زنجیره‌های تولید را شکل دهد.

وی با بیان اینکه منبع دانشی خوبی در روستاها وجود دارد، ابراز کرد: گاهی وارد روستایی می‌شوید که ظرفیت دانش تجربی وجود دارد که باید آن را حفظ کرد، باید این دانش‌ها را شناخت و از ظرفیت آن استفاده کرد. گیاهان دارویی که ثروت‌آفرین است در روستاها وجود دارد و به همین مناطق مربوط است. در روستاها باید اقدامات دیگری هم صورت گیرد و اگر بتوانیم طرح‌های اقتصادی مشارکتی تهیه کنیم و روستاها بتوانند با یکدیگر متحد شوند، اقدامات خوبی شکل خواهد گرفت. صنایع تبدیلی در روستاها بسیار نقش‌آفرین است و به اقتصاد روستا کمک می‌کند.

به گفته وزیر کشور، دهیاران باید حضور پررنگی در روستا داشته باشند. باید سامانه جامع اطلاعات روستایی را تشکیل دهیم. این سامانه می‌تواند به ما نشان دهد که هرکدام از روستاها چه ظرفیت‌هایی‌دارند. طرح‌های تولیدی براساس الگوی تأمین مالی نوین شکل بگیرد. در استان‌ها به دنبال ایجاد صندوق پیشرفت و توسعه هستیم تا نقش واسطه‌های غیر ضروری حذف ‌شود.

وی با تمجید از حفظ پوشش اصیل بانوان روستایی، گفت: ما در هر روستایی که رفتیم هویت بانوان به لحاظ پوشش بسیار عالی بوده است. این اصالت و هویت و فرهنگ‌ها باید به خوبی حفظ و نگهداری شود. نباید دخالت‌های بیرونی، این فرهنگ و هویت را دچار مشکل کند.

دکتر وحیدی ادامه داد: عمده دلیل حاشیه نشینی شهرها که بسیار نامطلوب است نرسیدن و توجه نکردن به روستاها بوده است، اگر می‌خواهیم مشکل حاشیه نشینی برطرف شود باید به توسعه روستاها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ملت ایران حماسه‌های زیادی آفرید و همواره با اراده‌ای قوی در همه صحنه‌ها و پیوند ناگسستنی با امام راحل و رهبر معظم انقلاب در صحنه‌ها حضور دارند، افزود: صحنه اخیر در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی، افتخار آفرین بود که چنین سردارانی رهرو و راهبر در این کشور بودند و مکتبی آفریدند که امروز همگی رهرو این مکتب باشیم. این کاری که همه دهیاران از بیش از ۲ هزار روستا آمده‌اند بسیار ارزشمند است و به مفهوم یک تلاش جدید برای گام بلند باید قلمداد شود.

دکتر وحیدی با اشاره بر اینکه در برنامه ششم به مسئله روستاها به خوبی پرداخته شده بود، افزود: از برنامه ششم مقداری عقب هستیم. در برنامه ششم رهبر معظم انقلاب مسئله روستاها را مورد توجه قرار دادند.

وی یادآور شد: طرح توسعه ۲۳ هزار روستا تهیه شده است. ما یک مساله بنام حکمرانی روستایی داریم که مورد غفلت واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز