خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

چهارمین دور مذاکرات ایران و عراق درباره پرونده ترور سرداران مقاومت هفته آینده در تهران برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۳۸۶

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در همکاری بخش قضایی و سیاسی ایران و عراق در پرونده ترور سرداران مقاومت سه دور مذاکرات انجام شده و قرار است چهارمین دور مذاکره در تهران برای ارائه مستندات در هفته آتی برگزار شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در وزارت امور خارجه با حضور شخصیت‌های فعال در دستگاه دیپلماسی برگزار شد.

در این جلسه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سیدعباس عراقچی معاون پیشین وزیر خارجه در دولت یازدهم و دوازدهم، کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، رامین مهمان‌پرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، رحیم‌پور معاون پیشین وزیر خارجه از جمله حاضران در این مراسم بودند.

امیرعبداللهیان در این نشست گفت: در این جلسه لازم است یاد و خاطره شهید حاج قاسم سلیمانی و یار دیرینش شهید ابومهدی المهندس از کشور دوست و برادر عراق و سایر شهدای امنیت را گرامی بداریم. لازم است چند نکته بگویم که دستگاه دیپلماسی وظیفه مهم خود را درباره پیگیری پرونده ترور ناجونمردانه شهید سلیمانی و یاران دیرینش در سپاه قدس را پیگیری می‌کند و در اوایل تشکیل دولت سیزدهم یکی از دیپلمات‌های برجسته را مسئول پیگیری این پرونده منصوب کردیم در چهار ماه گذشته آقای کدخدایی قبول زحمت کردند به صورت دلی و معنوی مسئولیت پیگیری حقوقی و بین‌المللی این پرونده را در کنار سایر مسئولیت‌هایی که دارند قبول کردند و اقدامات موثری را توانستند رقم بزنند.

وی افزود: قرار است روند پیگیری این پرونده سرعت بخشیده شود و در کنار این اقدامات به سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است گفته شد دستگاه دیپلماسی در به دست عدالت سپردن آمران این ترور کوتاهی نخواهد کرد و پیگیری‌ها تداوم خواهد داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در همکاری بخش قضایی و سیاسی ایران و عراق  در پرونده ترور سرداران مقاومت سه دور مذاکرات انجام شده و قرار است چهارمین دور مذاکره در تهران برای ارائه مستندات در هفته آتی برگزار شود که قرار است در این جلسه طرف عراقی در پذیرش آن که سردار سلیمانی در عراق مهمان ویژه این کشور بوده رایزنی کند.

وی افزود: ابعاد شخصیتی ایشان شاید در تخصص من نباشد اما سردار سلیمانی از منظر کار دیپلماسی ویژگی‌هایی داشت ایشان در عرضه دیپلماسی دقت‌های بی‌نظیری داشتند که فراموش نمی‌کنم در ایام مذاکرات سه جانبه بین سه کشور ایران و عراق و آمریکا بیش از ۴۰ ساعت آنالیز و مذاکراتی داشتند تا در روز مذاکره هیچ سوالی بدون پاسخی نماند.

امیرعبداللهیان عنونان کرد: نکته دوم آنکه  ایشان یک مظهر بی‌نظیر از خود در منطقه بر جای گذاشت و تحولات جدیدی در منطقه امنیتی و سیاسی ایجاد کرد و از اقدامات او تشکیل و وحدت محور مقاومت بود.

وی ادامه داد: نکته سوم آنکه در دستگاه دیپلماسی بر ضرورت اجرای پرتکل‌ها بسیار تاکید داشت در گذشته یکی از مقامات دیپلماتیک که در ناحیه ستون فقرات مشکل داشت به سوریه سفری داشت و در دیدار با بشار اسد فرمی داشتند که باعث شد سردار سلیمانی انتقاد کنند و به من گفتند که تصویر و فرم نشستن این آقا در کنار آقای اسد باعث شد شأن ایشان حفظ نشد که با توضیحاتی که من به ایشان دادم قانع شدند و در نهایت گفتند در دیدار بعدی به این دیپلمات بگویید که شأن پرتکل‌های دیپلماتیک آقای بشار اسد حفظ شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخر تصریح کرد: نکته چهارم این است سردار سلیمانی فرمانده جنگی بود که در میدان جنگ علاوه بر تامین منافع سیاسی امنیتی در منطقه توجه و تاکید بسیاری بر ضرورت‌های گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پرتکل‌های بین‌المللی داشت و نکته بعد هم ضرورت‌های اخلاقی در اوج جنگ بود که از جمله نکات برجسته شهید حاج قاسم سلیمانی محسوب می‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز