خبرگزاری کار ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

باید نسبت‌مان را با اقتصاد دیجیتال روشن کنیم/ با یک نبرد دیجیتال مواجه‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۰۹۲۳

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با یک نبرد دیجیتال مواجه هستیم، تاکید کرد: ما باید برای مقابله با این تهدیدهای دیجیتال خودمان را به پدافندها مجهز کنیم.

به گزارش ایلنا، سیداحسان خاندوزی در کنفرانس ملی تحول دیجیتال، بانک و بیمه با اشاره به دو کلید واژه بهره‌وری و عدالت گفت: ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که عرصه‌های عمومی آن و زیست اجتماعی مردم به شکل کاملاً جدی متأثر از انقلاب دیجیتال است به نظر می‌رسد حوادثی که در بحران فراگیری کووید ۱۹ پیش آمد به نفوذ و تصدی شدید طرح اقتصاد دیجیتال در عرصه حیات عمومی ما انسان‌ها سرعت بخشید.

وی با بیان اینکه امروز دیگر پارادایم سنتی اقتصاد که با مؤلفه‌های دیگری شناخته می‌شد، شاید ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در کشور ما و ۲۵ سال اخیر در جهان متحول شده است، اظهار داشت: همه مولفه‌ها در تمام اجزای نظام اقتصادی از جمله حوزه مالی اقتصاد، بانک و بیمه به عنوان مصادیق برجسته اقتصاد مالی به شمار می‌روند، تحت تأثیر انقلاب دیجیتال و اقتصاد پلتفرمی در حال رنگ و بو عوض کردن هستند. 

به گفته وزیر اقتصاد، این ما هستیم که باید نسبت خودمان را خیلی سریع و با مواجهه فعال با اقتصاد دیجیتال روشن کنیم و قبل از اینکه که این اقتصاد بخواهد به نحو منفعلانه خود را بر ابعاد اقتصاد مالی و حیات مالی ما در اقتصاد ایران تحمیل کند، باید به استقبال آن رفت.

خاندوزی با بیان اینکه ما در پیشگامی و حرکت‌هایی که در اقتصاد دیجیتال داریم، هم مؤلفه بهره‌وری و هم مؤلفه عدالت به معنی دسترسی‌های برابر را کاملاً دگرگون شده می‌بینیم، تصریح کرد: چه گروه‌هایی که مدافع هستند که ما از وضعیت ناکارآمدی شبکه مالی خودمان و نظامات تأمین مالی و شبکه بانکی و بیمه باید عبور کنیم و چه آنهایی که بیش از آنکه دل نگران مسئله بهره‌وری باشند، دغدغه دسترسی آحاد مردم و شنیده شدن صدای گروه‌های مختلف یا زدوده شدن انحصار گروه‌های خاص را دارند و دل‌نگران شفافیت و عدالت هستند، این گروه هم به مانند گروه اول باید به استقبال تحول دیجیتال در عرصه مالی اقتصادی ایران بروند.

وی افزود: ما در این زمینه هم فرصت‌های جدی داریم؛ از اقداماتی که آرام آرام شروع شده مثل کاهش هزینه‌های مبادلاتی که امروز در شبکه بانکی کشور و نظامات مالی ما نسبت به ۱۰ سال پیش در چنین ایامی مشهود است، چه در حوزه دسترسی‌های عادلانه که پیش از این میسر نبود.

وزیر اقتصاد با اشاره به برخی اقدامات خاطرنشان کرد: مسئله دسترسی پیدا کردن همه مردم به خدمات به شکل کاملاً غیرحضوری، تا سال گذشته بانک‌ها حداقل می‌گفتند برای خدمات پایه یک بار باید مشتری‌ها حضور یابند تا احراز هویت شود که چه کسی حساب باز می‌کنیم و پس از آن مابقی خدمات خود را از اقتصاد شبکه‌های پلتفرمی و دیجیتال انجام دهد، مصوبه‌ای که در شورای عالی پولشویی داشتیم این امکان را داد که حتی خدمات پایه و احراز هویت اولیه افتتاح حساب‌ها هم به شکل کاملاً غیر حضوری در کشور میسر شود یا دسترسی به اطلاعات مالی بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه‌های شبکه بانکی کشور که الان به صورت برخط وجود دارد و صاحب‌نظران می‌توانند مراجعه کنند و نقد و نظر خود را نسبت به نحوه مدیریت مالی بانک‌ها بدهند.

خاندوزی افزود: هم در لایه کسب و کار و هم در لایه نظارت ما متأثر از فضای اقتصاد دیجیتال با فرصت‌های کم‌نظیری مواجه هستیم، الکتریکی شدن قراردادها بانکی که توسط مجلس الزام شده است و اراده دولت هم بر این است که سریع‌تر اجرا شود مسئله‌های متعددی در نظام بیمه‌ای کشور به همین ترتیب وجود دارد.

وی با انتقاد از بالا نبودن سرعت تحولات در حوزه اقتصاد دیجیتال ابراز داشت: ما نسبت به وضعیت ذهنی و ایده‌آل نخبگانی دچار شکاف و عقب‌ماندگی هستیم، بسته‌های اجرایی در این زمینه کند عمل می‌کند و تصمیم‌گیران حوزه‌های مالی در کشور در خصوص سرعت بخشیدن به این تحولات مقاومت دارند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه ما با تکنولوژی و فناوری این امکان را داریم که بهره‌ورتر و هوشمندانه‌تر عمل کنیم، بیان کرد: این امکان را داریم که که عادلانه‌تر از امروز دسترسی‌ها را فراهم کنیم و شفاف‌تر از وضع موجود اطلاعات مالی کشور را به گردش در بیاوریم؛ همچنین هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها و بیمه‌های خود را از وضع موجود هم کمتر و بهره‌ور تنظیم کنیم اما مقاومت‌هایی که در بدنه اجرایی و بروکراسی مانع این تحولات می‌شود.

خاندوزی اضافه کرد: برای بهره‌مندی از نتایج اصول اقتصاد دیجیتال کافی است موانع را برداریم و اجازه به مسیرها و شاهراه‌های اثرگذار دهیم، این مسئله نه فقط در حوزه بانکی بلکه در هر جای دیگری که هوشمندسازی در اقتصاد می‌تواند برای عامه مردم منفعت داشته باشد، این کندی و این عقب‌افتادگی مقاومت‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به صدور مجوزهای کسب و کار یادآور شد: ما در این بخش می‌توانستیم وضع بهتری داشته باشیم به همین دلیل مجلس را متقاعد کردیم در این زمینه قانونگذاری کند و اراده دولت را پشت این تحول قرار دادیم.

وزیر اقتصاد بان بیان اینکه اجرای این مصوبه مجلس و مقرره دولت را آغاز کردیم، عنوان کرد: علیرغم اینکه ۹ ماه می‌گذرد، دو تا سه وزارتخانه و دو تا سه دستگاه بیرون از وزارتخانه‌ها همچنان در مقابل اجرای این فرآیند هوشمندسازی مجوزها مقاومت می‌کنند؛ بنابراین لذت و منفعت آن از طرف کارآفرینان و فعالان اقتصادی کسب و کارهای کشور چشیده نمی‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه باید برای این مقاومت‌ها چاره‌اندیشی و جامعه را درباره سرعت پیش بردن آن راضی کرد، گفت: انقلاب دیجیتال کار خود را خواهد کرد مشروط بر اینکه ما بتوانیم مسیر و صراط اثرگذاری آن را درست تبیین و در جاهایی هم توانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت بخشی از کالاهایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کردند، در کشور افزایش پیدا می‌کرد. با دلایلی دولت به این نتیجه رسید که در حوزه گندم آرد و نان این اتفاق نیفتد، ما از همین امکان‌های اقتصاد دیجیتال استفاده کردیم برای اینکه بدون اینکه افزایش قیمتی در قیمت آرد و نان صورت بگیرد و حتی سهمیه‌بندی صورت بگیرد توانستیم، صرفاً متکی به دستاوردهای اقتصادی پلتفرمی، دورریزها و فرار از مجاری رسمی را به حداقل برسانیم و مصرف آرد در کشور را کنترل و بتوانیم آن را به قیمت قبل به مردم عرضه کنیم بنابراین نقاط مثبت و دستاوردهایی هم داشتیم.

به گفته وزیر اقتصاد، مجموعه نارضایتی‌ها از اینکه چرا سرعت رسوخ اقتصاد دیجیتال در عرصه اداری، اجرایی و مدیریتی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها همچنان پایین است، این نارضایتی را باید چاره‌اندیشی کرد.

خاندوزی با بیان اینکه با تهدیدهای از منظر اقتصاد دیجیتال مواجه هستیم، اظهار داشت: ما با یک نبرد دیجیتال مواجه هستیم، نه از محل اینکه بیایند در آب راه‌های دنیا جلوی کشتی‌های ما را بگیرند، نه از اینکه در مرزها جلوی ورود کانتینرهای واردات یا خروج صادرات ما را بگیرند، بلکه در یک نبرد کاملاً دیجیتال از طریق شناسایی تراکنش‌ها و مراودات صرفاً سوار بر شبکه اطلاعات اقتصادی و رد و بدل شدن داده‌ها و دیتاها است.

وی افزود: در مواجهه با این نبرد دیجیتال ما هم باید مسلح باشیم به توانمندی‌های دیجیتالی که این تهدید را بتوانیم پشت سر بگذاریم، در بسیاری از مواردی که نه فقط در عرصه خارجی بلکه در عرصه داخلی کشور نیز با چالش مواجه هستیم.

به گفته وزیر اقتصاد، حتی در مسائل ارزی کشور هم که شبکه‌های جدید سفته‌بازان ارزی هجوم می‌آورند و چند هزار نفری می‌توانند قیمت‌سازی کنند، برای سهمی که کمتر از یک درصد از کل صادرات، واردات و تجارت رسمی ماست، اما این شبکه‌های اقتصاد دیجیتال به عنوان تهدید می‌آیند.

خاندوزی با بیان اینکه ما باید برای مقابله با این تهدیدهای دیجیتال خودمان را به پدافندها مجهز کنیم، تصریح کرد: بدین معنا که در مقابل آن آفندی که در حوزه ارزی صورت می‌گیرد، مواجهه‌های متناسبی داشته باشیم، مسئله ما امروز دیگر در سبزه میدان یا بازار بزرگ تهران نیست امروز در این شبکه‌ها از جنس تهدیدهای است که سیاست‌گذار شبانه‌روز با آن مواجه است و متأسفانه چون نظام اداری و اجرایی و مدیریتی و کارمندپرور ما، نظامی نیست که خود را متناسب با حملات دیجیتال به‌روز کرده باشد، در این مواجهه‌ها ضعیف عمل می‌کنیم و ثمره آن بعضی از این نوسانات و فراز فرودهایی است که در اقتصاد با آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاستگذاری اقتصادی هم توانمندی‌های نظارتی بالاتری متأثر از همین انقلاب دیجیتال داریم و هم در معرض تهدیدهای پیچیده‌تر و هوشمندانه‌تر هستیم که با تهدید هوشمند باید با روش هوشمند برخورد کرد، خاطرنشان کرد: تهدید هوشمند با شیوه‌های سنتی و امنیتی مسئله را حل نمی‌کند، باید تیم هوشمندی و سیاست‌گذار هوشمند و منعطفی در مواجه با این مواجه‌های تهدیدآمیز وجود و قدرت داشته باشد تا در مواجهه با این تلاطم دریایی که هم در آن گوهر فراوان و هم خطر فراوان است از دریای اقتصاد دیجیتال بتوانیم بیشتر گوهرهای آن دسترسی پیدا کنیم و از امواج سنگین آن در امان باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز