خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد؛

وضع تحریم‌های جدید ایران علیه اتحادیه اروپا و انگلیس/ ایران تحت فشار امتیاز نخواهد داد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۱۸۹

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امروز لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهاد‌های اتحادیه اروپا و شخصیت هایش و برخی نهاد‌های انگلستان و مقامات اعلام خواهیم کرد.

به گزارش ایلنا،  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری خود بیان کرد: جا دارد که به بهانه سالروز ایجاد شجره نحس داعش یاد کنم از زحمات قهرمان بین المللی مبارزه با تروریسم و یار او شهید ابومهدی المهندس و همه رزمندگان فداکار و شجاع که جان خود را برای ایجاد شرایط امن برای ملت ایران و منطقه فدا کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه مشترک چین و عربستان گفت: در این موضوع ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع خود را به تفضیل بیان کردیم. مایل هستم یک بار دیگر به اصول اساسی خود اشاره کنم که ما هرگونه اتهامات بی اساس اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با حضور مقام چینی را محکوم می‌کنیم.

او افزود:در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای مطالب مندرج در این بیانیه را مردود می‌دانیم. عده‌ای در منطقه با عدم توجه به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای نکاتی را بیان کردند که آن هم مردود است.

کنعانی گفت:ایران به عدم مداخله به مسائل منطقه‌ای تایید می‌کند و درباره جزایر سه گانه‌ای ایرانی تاکید مجدد داریم که جز لاینفک و ابدی ایران هستند.

او تاکید کرد:ادعا‌هایی که درباره این جزایر مطرح می‌شود را دخالت در قلمرو سرزمینی ایران می‌دانیم و از سوی هرکس مطرح شود آن را محکوم می‌کنیم.

او گفت:تاکید داریم که مذاکرات رفع تحریم‌های غیر قانونی مرتبط به موضوع هسته‌ای ایران است و ادامه همان مسیر را قابل قبول و دارای قابلیت ادامه می‌دانیم.در مجموع آنچه مربوط به ایران است به سیاست همسایگی پایبند هستیم و آنچه که مرتبط به دخالت در امور داخلی ایران باشد را مردود اعلام می‌کنیم و اجازه دخالت در امور داخلی خود به هیج کس نخواهیم.

کنعانی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره محکومیت اعدام اغتشاش گران توسط مراجع قضایی گفت: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران غیرقانونی، مردود و محکوم است و این موضع رسمی و اعلامی ما است.

او گفت: در این ارتباط کشور‌هایی که ما را محکوم کرده اند را به آن چیزی که در داخل کشور‌های خود در ارتباط با معترضین انجام می‌دهند ارجاع می‌دهیم.

او ادامه داد:کشور‌هایی که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند و توسل به خشونت را به طور رسمی اعمال می‌کنند و دستورات سرکوب اعتراضات را رسما خبری و منتشر می‌کنند، حق ندارند در ارتباط با اقدامات قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد آرامش و تامین امنیت عمومی مردم اظهار نظر کنند و یا در این خصوص اقدامات و رفتار‌های مداخله جویانه‌ای داشته باشند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات رسانه‌های غربی گفت:آنچه مربوط به مواضع و ارتباطات کشور‌های داخلی است باید گفت که ما هیچگونه اقدام مداخله جویانه را نمی‌پذیریم و متناقض با منشور ملل متحد می‌دانیم.

او افزود: هیچ کشوری حق دخالت در امور کشور‌های دیگر را ندارد. البته اقداماتی که درباره تحریم‌های غیرقانونی از سوی برخی کشور‌ها انجام شد که ایران واکنش سریع و متقابل نشان داد.

کنعانی ادامه داد:برخی کشور‌ها اقدامات تقابل جویانه از سوی ایالات متحده انجام دادند که با توجه به ادامه رفتار‌های غیرسازنده این کشور‌ها و اتحادیه اروپا ایران اقدامات بازدارنده مبتنی بر حق مشروط خودش را استفاده خواهد کرد.ایران در استفاده از ظرفیت‌ها و حقوق قانونی خودش در ایجاد بازدارندگی تردیدی به خود راه نخواهد داد و به موقع اقدام خواهد کرد مداخله در امور داخلی ایران بدون واکنش نخواهد ماند و ایران تحت ایجاد فشار امتیاز نخواهد داد.

کنعانی گفت: امروز لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهاد‌های اتحادیه اروپا و شخصیت هایش و برخی نهاد‌های انگلستان و مقامات اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات رسانه های معاند گفت: با توجه به نقش تحریک آمیز برخی رسانه های فارسی زبان لندن نشین که از میزبانی گرم دولت انگلیس برخوردار است هم دیدگاه خود را اعلام و اقداماتی را صورت دادیم.در حوزه دیپلماسی هم در تهران سفرهای آنها را احضار کرده و درخواست کردیم که اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت این شبکه ها انجام دهند.

کنعانی افزود: مبتنی بر چهارچوب های قانونی اقدامات حقوقی را نیز در مواجه با این شبکه ها آغاز کردیم ،این شبکه ها در اروپا هستند و ما از چهارچوب های قانونی این کشورها استفاده می کنیم و بر اثر اقدامات تروریستی این شبکه ها اعم از آموزش تروریستی و ساخت سلاح و مقابله با مردم و نهادهای امنیتی و.... بسیاری از شهروندان ما جان خود را از دست دادند که شهروندان ما هم اقدامات حقوقی در این زمینه انجام دادند.امیدوارم که در این زمینه اقدامات قانونی این کشورها را شاهد باشیم.

او ادامه داد:درباره کشور عربستان هم ایران موضوعات خود را منتقل کرده است. البته دولت انگلستان برای زمینه و فضایی که برای این رسانه‌ها ایجاد کرده است مسئولیت حقوقی و قانونی دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مهاجران افغانستان در ایران و نشست برگزار شده در این باره بیان کرد:موضوع افغانستان از موضوعات مهم مورد توجه جمهوری اسلامی ایران هست و درباره کمک به ثبات به افغانستان تلاش‌های حداکثری در طول سال‌های طولانی داشته ایم و ادامه خواهیم داد و از ساز وکار‌های چندجانبه درباره کمک به افغانستان و مردمش حمایت می‌کنیم.

او گفت:موضوع آوارگان افعانستان بسیار مهم است و جامعه بین الملل در این زمینه مسئولیت دارد. ایران از هیچ کمکی به آوارگان افغانستان دریغ نکرده است.

وی درپاسخ به دسترسی شبکه پرس تی وی گفت:شبکه پرس تی وی به عنوان تنها شبکه انگلیسی زبان مهم ایران بار‌ها در طول سال‌های گذشته به انواع مختلف مورد تحریم قرار گرفته و هم از منظر تکنیکی و فنی هم شرایطی برایش ایجاد کردند که نتواند امکان فعالیت آزاد رسانه ای داشته باشد، گردش آزاد اطلاعات شعاری است که ما مکرر از این شبکه‌ها می‌شنویم، اما تحریم‌های بسیاری را در مواجه با آیت شبکه ایحاد کردند؛ بنابراین معتقدیم که یک اقدام کاملا سیاسی با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:جمهوری اسلامی ایران حق اعتراض را به رسمیت می‌شناسد و همه شهروندان می‌توانند اعتراض خود را به مردم برسانند، اما آنچه که مربوط به ماست این است که اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ کشوری نمی‌دهیم ما اعلام کرده بودیم که درحال بررسی مساله بودیم، اما رسانه‌های غربی به پیش داوری مشغول شدند.

وی درباره سفر به بالکان گفت:سفر درباره توسعه مناسبات دوجانبه انجام شد و موضوعات دو جانبه در دستور کار بوده است. برخی رسانه ها درتلاشند تا افکار عمومی را از مناسبات دو جانبه متاثر کنند از فضای منفی نگاه ایران ناظر بر توسعه مناسبات با این کشورهاست مناسبات فرهنگی مورد اهتمام است جز اهداف و برنامه های ایران این است و امیدوارم توسعه مناسبات مردمی را در دستور کار قرار دهیم.

کنعانی درباره موضع نرم ایران در قبال چین گفت:رابطه چین و ایران در سایه رهبران دو کشور مبتنی بر مصالح دو کشور در حال گسترش است و در همین زمینه میزبان هیات عالی رتبه چین خواهیم بود.

ما در ارتباط با چین نگاه در زمینه توسعه مناسبات داریم و این هدف دو کشور است، در ارتباط با منافع جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی با هیچ کشوری مصالحه نداریم کمااینکه سریع موضع گیری کردیم و سفارت ایران وارد عمل شد و سفیر را خواستیم و دیدگاه خود را با جدیت بیان کردیم.

ایران با جدیت عمل کرد و مواضع خود را بیان کرد درباره موضوعات اساسی مبتنی بر منافع ایران با هیچ طرفی مسامحه نداریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط با روسیه گفت:این همکاری‌ها درباره منافع دو کشور است، اما درباره هیچ کشور ثالثی نیست و ما به حرف‌های رسانه‌های معلوم الحال توجهی نداریم و البته از گفتن جزیات معذورم.

او افزود:بار‌ها دیدگاه ایران درباره این موضوع رابیان کردیم. ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و به هیچ طرفی کمک نکردیم، اما ایران اعلام کرده که آماده است تا به طرف‌ها برای یافتن یک راه حل کمک کند. ادعا‌های مطرح شده علیه ایران انگیزه سیاسی دارد و از سدی کشور‌هایی است که مکرر در حال ارسال سلاح برای یک طرف جنگ هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحریم‌های جدید غربی‌ها بر علیه کشورمان گفت:این تحریم‌ها اقدام غیرقانونی و غیر سازنده است و ایران همواره به آن‌ها پاسخ داده است و در واکنش به اقدامات مداخله جویانه امروز فهرست جدید تحریمی خود را علیه مقامات و نهاد‌های اروپایی اعلام خواهد کرد.

وی درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت:درباره این موضوع به طور مفصل بیان کردیم برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین به عنوان نقش راه همکاری‌های دو کشور در مسیر اجرا قرار دارد و محل اهتمام جدی دو کشور است و هیاتی که هم وارد تهران خواهد شد بخشی از مذاکرات اجرای این برنامه را به خود اختصاص خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخراج ایران از کنوانسیون مقام زن گفت:در این باره ما با حدود چهل و سه رای از پنجاه عضو وارد این سازوکار شدیم که در جهت کمک سازنده به سازوکار‌های بین المللی در جهت ارتقای مقام زن بوده است.

وی افزود:رویکرد دولت آمریکا در جهت اخراج از این کمیسیون با مخالفت جدی مواجه شده است و اقدام غیرسازنده است، حتی برخلاف منویات دولت آمریکا در جهت حقوق زنان است و جای ناسف دارد که کشوری که مدعی دفاع از حقوق زنان است در تلاش است که ایران از حق قانونی خود با روش‌های غیرقانونی خارج کند

وی گفت:سازوکاری برای اخراج یک کشور از این کمیسیون وجود ندارد بنابراین اگر اقدامات دولت آمریکا موفق شود غیرقانونی است.زنان قشر عظیمی از ایران هستند و تحریم‌های طولانی آمریکا به بهانه هسته‌ای آیا زنان ایران را هدف قرار نداد؟ بار‌ها اعلام کردند که مردم ایران را هدف ندادیم، اما چطور می‌توان هزاران تحریم را بر ضد کشوری اعلام کرد، اما زنان و کودکان را مورد توجه قرار نداد؟

وی افزود: این شعار با شعار حمایت از زنان چه سنخیتی دارد؟ آمریکا هم بزرگترین زندان ساز و هم بزرگترین زندان بان در دنیاست و یک سوم زندانیان زن در جهان در آمریکا قرار دارند.چرا اجازه بازدید از زندان هایشان را نمی‌دهند؟ چرا این تعداد زندانی و جرم جنایت در این کشور بالاست؟ آیا جز این است که آمریکا به جای توجه به امور خودش توجه را به صرف مداخله به امور داخلی دیگر کشور‌ها کرده است؟

وی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه بلژیک گفت:متاسفم که مناسبات دو جانبه ایران و بلژیک اسیر موضوعات سیاسی شده است. سیاسی نگری باعث شده که موافقت نامه‌ای در جهت کمک به شهروندان دو کشور به حاشیه رانده شود و امیدواریم که در این نگاه بازنگری شود.

وی درباره اقدامات دولت انگلستان بر ضدشهروندان کشورمان بیان کرد:سابقه اقدامات ضد حقوق بشری ضد ملت ایران صرفا مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه در سابقه رفتاری انگلستان تاریخ حجیمی از اقدامات مختلف سیاسی نظامی و ضد مردمی وجود دارد و در تاریخ مناسبات دو کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز