خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۶۴۰

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حالی برگزار شد که رئیس‌جمهور به دلیل تقارن این جلسه با روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شد و در به جای او محمد مخبر در جلسه بررسی صلاحیت بذرپاش شرکت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه امروز بررسی صلاحیت مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در حالیکه قرار بود حجت الاسلام رئیسی به دفاع از وزیر پیشنهادی دولت بپردازید به دلیل حضور در دانشگاه تهران و سخنرانی در مراسم روز دانشجو در این مراسم شرکت نکرد و به جای او محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور بذرپاش را همراهی کرد.

همچنین سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور بذرپاش را در این جلسه همراهی کردند.

در ابتدای این جلسه کمیسیون‌های عمران و کشاورزی به شرح زیر گزارش‌ خود را نسبت به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ارائه کردند:

برنامه‌های بذرپاش همسو با توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه است

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای دکتر مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به شرح زیر قرائت کرد:

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداریها و دهیاریها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلسه ای در تاریخ ۱۵/۹/۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ تا ۱۴:۳۰ با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاهها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه­ها، اولویتها و انتظارات خود را بیان نمودند.

طی نامه شماره ۸۷۷۰۴/۵۲/د مورخ ۱۳/۹/۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تایید شد.

مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

۱) تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن

۲) تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخش‌های خصوصی و عمومی غیردولتی در طرح‌های عمرانی انتفاعی؛

۳) ایجاد فرصت برای عموم مردم در عرصه ساخت و سرمایه‌گذاری مسکن؛

۴) ارتقای کیفیت و سرعت ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نوین و ارتقای نظام فنی و اجرایی ساختمان؛

۵) اتخاذ تدابیر حمایتی از مستأجرین

۶) بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تنظیم‌گری بازار زمین و مسکن

۷) تثبیت بازار مسکن و زمین و جلوگیری از سفته‌بازی با اعمال ابزارهای مالیاتی؛

۸) بهبود و توسعه نظام تأمین مالی مسکن و افزایش سهم تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای مالی در تأمین مسکن و اجاره؛

۹) بازنگری در وظایف و نحوه مداخلات سازمان نظام مهندسی کشور؛

۱۰) مطلوبیت‌بخشی به حضور بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده و ایجاد شهرک ها

۱۱) توانمندسازی ساکنان بافت‌های واقع در داخل محدوده‌های شهری با مشارکت آنها در چارچوب «سند ملی توانمندسازی وساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز»؛

۱۲) هماهنگی میان برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری و روستایی با برنامه‌های تأمین مسکن گروههای کم‌درآمد؛

۱۳) بهبود طول عمر مفید ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی؛

۱۴) فراگیر کردن نظام فنی روستایی و توجه به مسئله بیمه مسکن روستایی؛

۱۵) بازنگری در طرح تفضیلی کلان شهرها؛

۱۶) تغییر نگرش به شهرهای جدید از شهرهای جدید نسل اول به شهرهای جدید نسل نوین در راستای سیاست‌های آمایش سرزمین؛

۱) افزایش سرعت سیرتجاری در حوزه حمل‌ونقل و ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی (LPI)؛

۲) استفاده از ظرفیت‌های ایران به‌عنوان غنی‌ترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیت‌های لجستیک و ژئوپلیتیک؛

۳) ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاه‌های مداخله‌گر؛

۴) اقدام آنی در تکمیل کریدورهای اصلی بین‌المللی و بازآفرینی هاب‌های لجستیک منطقه‌ای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالا به‌منظور بهره‌برداری سریع از سرمایه‌گذاری راکد در پروژه‌ها؛

۵) اصلاح نظام قیمت‌گذاری خدمات بر اساس ضوابط مربوطه و با رویکرد رقابتی نمودن تعرفه‌ها در مقایسه با کریدورهای رقیب؛

۶) بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حمل‌ونقلی با سایر کشورها و توسعه همکاری‌های صیانتی در معاهدات و عهدنامه‌های بین‌المللی؛

۷) جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) و جذب سرمایه‌گذاری خارجی؛

۸) بهبود کیفیت خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی؛

۹) افزایش ترانزیت بار و مسافر در شیوه‎های مختلف حمل‌ونقل؛

۱۰) افزایش سهم حمل‌و‌نقل عمومی در جابجایی مسافر؛

۱۱) ارتقای ایمنی در کلیه شقوق حمل‌ونقل و کاهش تلفات؛

۱۲) ‌تقدم توسعه ریلی در طرح‌های جدید و افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در حوزه ترانزیت؛

۱۳) ‌ارتقای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و به‌کارگیری فناوری‌های نوین ریلی؛

۱۴) ‌تقویت سامانه‎های عمومی بالاخص ریلی در کلان‌شهرها و شهرهای جدید به منظور کاهش مصرف انرژی؛

۱۵) ‌اتصال شبکه ریلی به مراکز انبوه بار؛

۱۶) ‌اهتمام بر تبدیل فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره) به یکی از قطب های هوانوردی منطقه

۱۷) ‌ارتقاء نظام مدیریت سرمایه انسانی و صلاحیت حرفه‌ای حمل‌و‌نقل هوایی؛

۱۸) ‌افزایش بهره‌وری مدیریت اقتصادی فرودگاه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فرودگاه‎های کشور و برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها برای اصلاح زیرساخت‌های فرودگاهی مورد نیاز؛

۱۹) ‌همکاری با خطوط هواپیمایی بین‌المللی و تعامل با سایر کشورها و تشویق به استفاده از آسمان کشور با بهره‌برداری از نظام نرخ ترجیحی؛

۲۰) بازنگری نظام نرخ‌گذاری حمل‌ونقل هوایی؛

۲۱) تمرکز بر بهره‌برداری از سرمایه بخش خصوصی و منابع صندوق توسعه حمل‌ونقل در توسعه صنعت هوایی کشور؛

۲۲) ‌احداث و تکمیل کریدورهای آزادراهی؛

۲۳) ‌اصلاح شبکه جاده‌ای با تأکید بر کریدورها و راه‌های شریانی؛

۲۴) ‌نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای؛

۲۵) ‌ایجاد منابع مالی پایدار نگهداری شبکه با عوارض متداول بر جاده و سوخت و وسیله نقلیه؛

۲۶) ‌ارتقا ایمنی و انجام اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از وقوع سوانح در بخش حمل‌ونقل؛

۲۷) ‌تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی؛

۲۸) ‌افزایش سهم کشور از حمل‌ونقل دریایی منطقه؛

۲۹) ‌افزایش سهم ناوگان ایرانی در تجارت دریایی؛

۳۰) ‌افزایش اشتغال در بخش دریایی؛

۳۱) ‌افزایش سهم کشور از بازار منطقه‌ای سوخت‌رسانی دریایی (بانکرینگ) و سوخت‌رسانی به شناورها (با همکاری وزارت نفت).

در حدود ۱۹۰ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی می­شود.

برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.

با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت رئیس دیوان محاسبات، معاون رئیس جمهور و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و برنامه­های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و بکارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راههای روستایی و توسعه حمل و نقل بین المللی را در اولویت برنامه های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد.

 ۵۶ درصد از برنامه‌های بذرپاش منطبق با اسناد بالادستی است

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی فقط یک وزارتخانه نیست بلکه به مثابه پیشران توسعه کشور میباشد. لذا از یک سو به موضوع راه ها و حوزه پرحجم حمل ونقل (محصولات کشاورزی و....) واداره بنادر که بخش بزرگی از فعالیتهای زیربنایی بوده، سروکار دارد، و از طرف دیگر مسئولیت ساماندهی مسکن شهروندان را برعهده دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: گستردگی حوزه وظایف این وزارتخانه است که قطعاً نمایندگان مجلس را برای انتخاب فردی با تخصص و تجربیات مدیریتی ارزنده برای تصدی کرسی این وزارتخانه مجاب خواهد کرد. لذا در اجرای ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست مجلس شورای اسلامی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی در مورخ ۱۴/۹/۱۴۰۱  تشکیل و انجام گرفت.

وی در توضیح شرح استعلامات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی گفت: بذرپاش دانش آموخته رشته فنی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکترای تخصصی در رشته مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی است. همچنین از جمله سایر سوابق در خصوص ایشان می‌توان به عضویت در بسیج سازندگی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، رئیس هسته مشاوران جوان شهرداری تهران، مدیر فرهنگسرای خاوران، مدیرمسئول روزنامه وطن امروز و استفاده از این رسانه در بصیرت افزایی و مقابله با فتنه گران در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.

اعظمی یادآور شد: شایان ذکر است طی نامه شماره ۸۷۸۹۵ مورخ ۱۴/  ۰۹/ ۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی مورد تائید قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: طی جلسات برگزار شده با وزیر پیشنهادی، ایشان بر مواردی همچون حل مشکلات راه‌های روستایی، راه‌های اصلی و مواصلاتی بعنوان زیرساخت توسعه و امنیت غذایی کشور و توجه ویژه به بخش حمل ونقل محصولات کشاورزی با نرخ کرایه عادلانه وهمچنین توسعه و افزایش کامیون های یخچال دار برای حمل میوه و تره بار به کشورهای همسایه بخصوص اتحادیه اوراسیا وهوشمندسازی حمل ونقل کشور با محوریت تأمین ایمنی راه‌ها، ضرورت توسعه خطوط ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی، تأمین مالی پروژه‌ها از طریق روش‌های ابتکاری، رفع تبعیض در اختصاص اعتبارات و امکانات و توجه به مناطق محروم تأکید نمودند.

وی افزود: همچنین ایشان به صورت ویژه بر رفع معضل مسکن در نقاط شهری و روستایی با ملزم بودن به طرح جامع شهرها و طرح هادی روستاها ورعایت حفظ کاربری اراضی کشاورزی و رعایت قوانین زیست محیطی در احداث راه‌های روستایی و عشایری تأکید داشته و این مهم را از اولویت های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی در توضیح برنامه‌های عمومی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر پیشنهادی با معیارهای عمومی مقرر، نشان می‌دهد که با توجه به آنکه ایشان در خلال برنامه، توضیحات جامعی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مطرح نموده‌اند، می‌توان این برنامه را از لحاظ جامعیت، تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام و سنجش‌پذیری و سایر ویژگی‌ها در حد مطلوبی ارزیابی نمود.

اعظمی با اشاره به انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با استفاده از گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، ۵۶ درصد از برنامه های وزیر پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و ۳۰ درصد موارد نیز همسو است.

این نماینده در مجلس یازدهم تصریح کرد: همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. ‌‌‌‌‌‌‌

وی با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در این کمیسیون گفت: همانطور که به استحضار رسید برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با عنوان «نهضت ساخت ایران قوی و پیشرفته: مسکن مردمی، حمل ونقل هوشمند، زیرساخت متوازن» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا اعضای کمیسیون نقطه‌نظرات، سؤالات و ابهامات خود را مطرح نموده و با عنایت به برنامه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیروهای جوان، سالم، پرتوان و با انگیزه، کمیسیون ایشان را فردی با روحیه عدالت طلبی و مبارز با فساد، مدیریت عادلانه و جهادی، قانون‌پذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، جوان، باانگیزه معتقد به درون‌زایی اقتصاد و متکی به توانایی داخلی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی نمودند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به نظر نهایی کمیسیون اظهار کرد: با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظر به اینکه وزیر پیشنهادی در طی جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی مهرداد بذرپاش در زمینه‌های متعدد اجرایی همچون مدیرعاملی پارس خودرو و سایپا و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت درهیات رییسه مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان ملی جوانان و رئیس دیوان محاسبات کشور بوده‌اند و هنچنین ارایه بموقع گزارش تفریغ بودجه مرتبط با کمیسیونها مختلف از جمله: گزارش ویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در نهایت  کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی تشخیص داد.

وی در ادامه یادآور شد: کمیسیون انتظار دارد وزیر پیشنهادی در فرایند کسب رأی اعتماد در مجلس توضیحات کاملی از برنامه‌های خود در محورهای زیر ارائه نموده و نسبت به اجرایی شدن آنها اهتمام جدی نماید به همین جهت به تکمیل و ساخت پروژه راه‌های  روستایی، ایمن‌سازی و قطبهای گردشگری روستایی و کشاورزی و روستاهای هدف گردشگری توجه کند و نسبت به اصلاح آیین‌نامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمانهای مرتبط با فعالیتهای همه بخشهای کشاورزی اقدام و همچنین توجه جدی به ساماندهی و توسعه حمل و نقل بار (از جمله نهاده های دامی) و مسافر روستایی و عشایری داشته باشد.

اعظمی افزود: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌ریزی درخصوص توسعه و نوسازی لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به منظور ارتقا صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری به کشور داشته باشد و نسبت به اصلاح آیین‌نامه های مربوط به اراضی درجه یک و دو کشاورزی و همچنین اراضی ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی اقدام کند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه هواشناسی در بخش کشاورزی، گسترش، تجهیز، توسعه  تقویت جایگاه هواشناسی کشاورزی(Agrometerology) به علم روز دنیا و چندجانبه بودن آن که نقش اساس در تولیدات زراعی و حفاظت از منابع طبیعی در راستای تقویت توسعه پایدار، جبران کمبود نیروی انسانی و کارشناس متخصص با توجه به پست‌های بلاتصدی برای تکمیل نیروی انسانی ایستگاه‌های موجود هواشناسی کشاورزی، تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز ازجمله دستگاههای سنجش رطوبت در اعماق خاک، ایستگاه‌های پرتابل هواشناسی کشاورزی و نرم افزار بومی محاسبه زمان مواجهه با سرما در باغات و مزارع کشور و اطلاع رسانی زودهنگام و بموقع به کشاورزان، کاربرد در بخش‌های مختلف علوم زیست محیطی با قابلیت دسترسی و جهت پیش بینی های جوی با الگوهای جوی مورد انتظار و نقش داده‌های آب و هوایی در کشاورزی دقیق مورد توجه وزیر قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده‌ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصاً اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه؛ راه‌اندازی بندر شهر شیلاتی در ۵ نقطه و شهرهای مولد سبز در سواحل بر پایه و محور شیلات، توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش هواپیماهای کارگو(Cargo) (در حال حاضر فقط ۲ هواپیما در کشور فعال بوده و بقیه به‌دلیل مشکلات فنی زمین‌گیر هستند.) را مدنظر داشته و در راستای تکمیل کریدورهای اصلی بین‌المللی و بازآفرینی هاب‌های لجستیک منطقه‌ای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالا، به‌منظور بهره‌برداری سریع از سرمایه‌گذاری راکد در این طرحها تلاش کند.

یوسفی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

بذرپاش برنامه‌ای برای ساخت یک میلیون مسکن ندارد

یوسفی نماینده اهواز در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای رئیس جمهور شجاع است، زیرا وقتی مشاهده می کند وزیری کوتاهی می کند، خودش پیشقدم می شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم اظهار کرد: وقتی می خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین المللی فعالیت می کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

وی افزود: عنوان می شود در عرصه مدیریتی موفق هستند، اما همانطور که آقای فرموده اند در جایی که موفق بوده اید همانجا بمانید و به مردم خدمت کنید.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید اذعان کرد برنامه ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل ۲۳۹ هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده ۲۱ هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که هیچ برنامه ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا؟!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعاً ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست، اما قاسمی هم نتوانست و دولت هم همراهی نکرد؛ هر چند رئیس جمهور ایستاد و شورای عالی مرتبط با این حوزه را تشکیل داد، اما سیستم پولی و مالی کشور اعتقاد دارد پرداخت تسهیلات و منابع مالی برای حوزه مسکن، تورم زا است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی چه برنامه ای برای راه های روستایی، ساخت مسکن، کریدورهای بین المللی و... دارد؟

 

حل مشکل مسکن کار حاکمیتی است/ بذرپاش به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند

مهدی عسگری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر راه و شهرسازی در مخالفت با مهرداد بذرپاش، گفت: در حوزه حمل و نقل، زمینی، دریایی و هوایی چالش ها و مشکلات زیادی داریم، وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصادی، روابط با همسایگان، ترانزیت و تامین زمین و مسکن وظایفی برعهده دارد، امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به ۴۰ درصد رسیده و در کلانشهرها بالغ بر ۵۰ درصد از سبد خانوار و هزینه مسکن اختصاص پیدا می کند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس با بیان اینکه تورم در سه دهه گذشته تهران ۱۱۰۰ برابر افزایش یافته است، گفت: این افزایش در طلا، سکه و ارز نصف آن بوده و افزایش تورم مسکن باعث افزایش قیمت خدمات و سایر کالاها شده است و وضعیت معیشت را به چنین روزی رقم زده است. مردم از بی مسکنی و بد مسکنی رنج می برند.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید تکلیف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال تولید شود، بعد از یک سال و نیم چقدر در این زمینه پیشرفت داشته ایم؟ دلیل اینکه قوانین روی کاغذ می ماند چیست؟ آیا دولت آسیب شناسی کرده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: اگر دولت به این موارد توجه نکند اقتصاد زمین را به درستی عملیاتی نکند تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود، بنگاه ها و بانک ها و قشر ثروتمند از محل زمین انباشت ثروت کرده اند، این در حالی است که اغلب زمین ها در اختیار دولت است اما به دلیل احتکار نتوانسته است از این ظرفیت استفاه کند.

عسگری با بیان اینکه رئیس جمهور رئیس شورایعالی مسکن است، بیان کرد: تامین مسکن کار فرابخشی است، همه دولت باید کمک کنند تنها با وزارت راه و شهرسازی نیست اما ما کمکی از سوی رئیس جمهور و سایر اعضای دولت ندیده ایم. ایرادات فقط به فرد برنمی گردد، اگر راننده خودرویی را تغییر دهیم مسئله حل نمی شود تا زمانی که اتومبیل تعمیر، مسیر و ریل درست شود.

وی با بیان اینکه پهناوری کشور ایران اجازه پراکندگی سکونت را می دهد، اظهار کرد: اما در کلانشهرها به خصوص در تهران ۲ برابر توکیو و لندن بارگذاری جمعیت شده است، چرا که شهرها را محدود و زمین ها را احتکار کرده ایم. براساس آمایش سرزمین ۱۰ درصد از زمین های کشور قابل سکونت است یعنی اگر به هر خانوار ۲۴۰ متر زمین برای مسکن ویلایی حیاط دار بدهیم تا ۷۵۰ میلیون نفر ظرفیت بارگذاری مسکونی درجه یک را داریم اما کلانشهرهایی ایجاد کرده ایم که هوا ندارد و زیرساخت های آن را هم می بینیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مادامی که این مشکلات حل نشود هرکسی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گیرد نمی تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: آقای بذرباش از دیوان محاسبات می خواهد به وزارت راه و شهرسازی برود، آیا از ریشه مشکلات اطلاع دارد؟ و برای حل آن برنامه ای ارائه کرده است؟ متاسفانه بانک ها در تامین مالی تنها ۷ درصد از قانون را اجرایی کرده اند و شورای عالی مسکن تشکیل جلسه نمی دهد. اگر می خواهیم کار جهادی انقلابی صورت گیرد رئیس جمهور با تفویض اختیار به وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای عالی مسکن را واگذار و اجازه تشکیل این شورا را بدهد.

عسگری با بیان اینکه دیوان سالاری وزارت راه و شهرسازی معیوب است، اظهار داشت: در مدتی که این وزارتخانه وزیر نداشت معاون وزیر دولت قبل با نامه نگاری الگوی جدید مسکن را لغو کرده است این در حالی است که اولویت ما خانه های یک طبقه حیاط دار است و دیگر ظرفیت توسعه عمودی را نداریم، از سوی دیگر باید به مردم حق انتخاب دهیم که می خواهند در ویلا زندگی کنند یا آپارتمان؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر روندی که در طول دهه های گذشته ادامه پیدا کند مشکلات در زمینه مسکن حل نمی شود، گفت: برای توسعه عمودی مسکن به ۴ هزار همت منابع مالی نیاز داریم در صورتی که در توسعه افقی به دلیل مشارکت مردمی هزینه ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند از سوی دیگر دولت هکتارها زمین به ذی نفوذان و دستگاه های دولتی می دهد در حالی که وقتی به تامین مسکن می رسیم دست ها بسته می شود.

عسگری تاکید کرد: اگر مشکلات در حوزه مسکن حل نشود فرقی نمی کند چه کسی سرکار بیاید حل مسئله مسکن کار رئیس جمهور و کار کل حاکمیت است، اصول قانون اساسی بر تامین مسکن مناسب برای مردم تاکید دارد.

بذرپاش در کودکی تعهد خود را به نظام ثابت کرد/ مسکن ملی زمین‌گیر شده است

کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد به عنوان موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو و ایام فاطمیه، گفت: رییس‌جمهور بعد از گذشت یک سال و اندی از عمر دولت با توجه به وعده‌هایی که به مردم دادند اقدام به تغییر کابینه و تزریق نیروهای خلاق و جوان کردند که این موضوع زمینه‌های همکاری بیشتر مجلس با دولت را ایجاد می‌کند.

وی وزارت راه و شهرسازی را وزارتخانه بزرگ و کلیدی دانست و افزود: این وزارتخانه می‌تواند نیازهای حساس مردم را برطرف کند و اگر ما خواهان عدالت و نزدیک شدن طبقات اجتماعی به یکدیگر هستیم باید به این وزارتخانه توجه بیشتری کنیم. این روزها ساخت و ساز، خرید و اجاره مسکن معضلات فراوانی دارند.

این نماینده مجلس عدم توجه به مشکلات راه را به عنوان عاملی مهم در افزایش تصادفات در کشور معرفی کرد و افزود: کارهای بر زمین مانده فراوان است مسکن از تورم موجود تاثیر زیادی پذیرفته است و ما با رکود ۸ ساله این بازار را پشت سرگذراندیم در هشت سال آجر رو آجر نیاوردیم حتی گاهی برخی مسکن مهر را طرحی مزخرف خواندند.

وی با بیان اینکه در کشور نیاز به ساخت ۵۰ میلیون مسکن داریم، افزود: مسکن ملی زمین‌گیر شده است و ساخت و سازهای دولتی موفق نبوده‌اند و نتوانستیم بخش خصوصی را در این حوزه فعال کنیم ما سخنان مخالف اول را شنیدیم و دغدغه‌های ایشان همان دغدغه‌های ما هستند بهره‌گیری از جوانان خلاق وابسته به نظام و خانواده ایثارگران از جمله ویژگی‌های بذرپاش است وی در ایام کودکی با شهادت پدر تعهد خود را به نظام نشان داد.

سرمدی با اشاره به بالا بودن توان مدیریت بذرپاش گفت: وی تجربه خوبی به عنوان نماینده مجلس داشت همچنین در دیوان محاسبات به تحکیم جایگاه نظارتی مجلس کمک کرد و با ارائه به موقع تفریق بودجه به نحوی موفق بود.

به گفته نماینده مردم اسدآباد مقام معظم رهبری استفاده از توان جوانان وابسته به جامعه ارزشی را یک اولویت در نظر گرفته‌اند و امیدوارم با رای بالا او را به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب کنیم.

وی در پایان دو نکته را متذکر شد: نخست اینکه در بحث وزارت راه باید نیروهای متخصص استخدام شوند و از تزریق نیروهای غیرمتخصص به این وزارتخانه جلوگیری شود. نکته دوم اینکه در بدنه وزارت راه نیروهای متخصص زیادی وجود دارد که بعد از اخذ رای باید از تجربه آنها بهره گفت دولت سیزدهم قول احداث ۴ میلیون مسکن را به مردم داده بود که تا به امروز توفیقی در این زمینه نداشتیم.

آقای بذرپاش برای یک صندلی بی‌ارزش از رهبری هزینه نکنید/ وزیر پیشنهادی اصطلاحات تخصصی و علمی این حوزه را متوجه نمی‌شود

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه صحن علنی امروز مجلس در مخالفت با مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های آقای رستم قاسمی وزیر پیشین راه و شهرسازی و آرزوی تندرستی و سلامتی برای ایشان در این ایام، اما آقای قاسمی به عنوان کسی که تجربه و سوابق متعددی در مدیریت داشتند و قبلا در وزارتخانه مهم نفت حضور داشتند نتوانستند در این وزارتخانه موفق باشند و یکی از دلایل مهم آن عدم تخصص و تجربه مرتبط بود.

وی ادامه داد: اما سوال این است که آیا تجربه رستم قاسمی کافی نیست که مجدداً بیت‌المال را هدر ندهیم و انسانی کارآمد، متخصص و با تجربه برای این وزارتخانه انتخاب نکنیم که متاسفانه آقای بذرپاش هیچکدام از این ویژگی‌ها را ندارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در حوزه نظری بعد از جلسات متعدد در کمیسیون‌های مجلس ایشان هنوز نمی‌دانند که چگونه می‌خواهند تامین مالی برای ۴ میلیون مسکن انجام دهند و نه در کمیسیون‌ها و نه در جلسه فراکسیون حاضر نیستند این جمله شفاف و روشن را بگویند که آیا در پایان چهار سال دولت آقای رئیسی می‌توانند ۴ میلیون مسکن و نصف آن را به مردم تحویل دهند یا نه؟

وی ادامه داد: همکاران عزیز این کشور حداقل یک میلیون مهندس در حوزه عمران و رشته‌های مرتبط با آن دارد و یا افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعال هستند، سوال این یک میلیون نفر این است که چرا در دولت محترم این جمعیت دیده نشدند؟ آیا حتی یک نفر از خیل عظیم این افراد صاحب تخصص و تجربه نبود که از او استفاده کنیم و حال با معرفی آقای بذرپاش اینگونه به علم، دانش، تجربه و البته امید پشت پا بزنیم؟ همین الان اگر آقای بذرپاش با متخصصین این حوزه به گفت‌وگو بپردازند اصطلاحات تخصصی و علمی این حوزه را متوجه نمی‌شوند.

توانگر عنوان کرد: آقای رئیسی ما در جریان نیروهای انقلاب با عده قلیلی که در خیابان اغتشاش و آشوب می‌کنند مرزبندی داریم اما در مقابل معترضان برای ما مهم و محترم هستند؛ بر اساس نظرسنجی نهادهای معتبر درصد بالایی از مردم به این روش حکمرانی در دولت اعتراض دارند. می‌خواهیم به سوال معترضان چه پاسخی بدهیم؟ برای انتصاب در وزارت راه و شهرسازی بگوییم همان آقایی که همواره برای شهرداری تهران، وزارت کار و حالا برای وزارت راه و احتمالاً سازمان برنامه و بودجه مطرح بوده الان هم مطرح است؟

وی افزود: جناب آقای رئیس‌جمهور! آقای دکتر نیکزاد که تقریباً گزینه اجماعی نمایندگان بود به هر دلیلی این مسئولیت را نپذیرفت و یکی از دلایل نپذیرفتن مسئولیت توسط ایشان این بود که شبکه بانکی برای انجام این مأموریت همکاری نمی‌کنند، حال سوال این است که آقای بذرپاش که تخصص و تجربه ایشان را هم ندارد چگونه خواهد توانست این مأموریت را برعهده گرفته و به نتیجه برساند؟

توانگر در بخش دیگری از نظق خود با اشاره تمجید رهبری از دیوان محاسبات، گفت: نکته اول اینکه رهبری فردی حکیم و ادیب هستند و در انتخاب و استخدام کلمات حساس هستند. ایشان در مورد دیوان می فرمایند در سال‌های اخیر درحالیکه می‌توانستند بگویند در مجلس یازدهم در حالی که در خصوص مجلس و ریاست مجلس بارها از این تعابیر استفاده کردند اما در مورد دیوان گفتند سال‌های اخیر چرا؟ چون فعالیت و تحول دیوان از دوره مرحوم دکتر عادل آذر دیوان آغاز شد و در دوران آقای بذرپاش هم ادامه پیدا کرد و البته انصاف داشته باشیم و از زحمات آقای بذرپاش در دیوان تشکر کنیم.​ آقای بذرپاش برای یک صندلی بی ارزش از رهبری هزینه نکنید.

سکوت بذرپاش در برابر هجمه‌های ناجوانمردانه در بیرون و داخل مجلس نشان‌دهنده تعهد ایشان است

حسین حاتمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: علاوه بر ویژگی های فردی آقای بذرپاش، وی دکترای مدیریت تکنولوژی داشته، بنابراین رشته تحصیلی اش مرتبط است.

نماینده مردک کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس یازدهم افزود: مقام وزارت، مقام سیاسی و اجرایی است، مانند نمایندگی، و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد؛ سوابق آقای بذرپاش در دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری، مشاور شهردار تهران و... کارنامه درخشانی را برای وی به یادگار گذاشته است.

وی با بیان اینکه در برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسائل و مشکلات حوزه های مربوطه احصا شده است، اضافه کرد: ناترازی بازار مسکن، تورم بازار مسکن، راهکارهای تامین مالی ساخت مسکن، توسعه خطوط ریلی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام حوزه مسکن و راه، ارتقای خدمات هوایی، کشتیرانی و... از جمله برنامه های آقای بذرپاش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه معادلات چندمجهولی حوزه راه و شهرسازی فقط با مدرک مهندسی عمران قابل حل نیست، تصریح کرد: این حوزه به مدیریتی توانمند نیاز دارد که بذرپاش دارای این شایستگی است؛ وی تامین مالی را می شناسد و تعامل با سایر قوا را می داند.

حاتمی اضافه کرد: ابهامات و اتهامات و دروغ پراکنی‌هایی که در حق ایشان شد، هر چند پیش از ورود به دیوان محاسبات منتفی شد و آن را وارد نمی دانیم، اما سکوت وی در برابر هجمه های ناجوانمردانه در بیرون و داخل مجلس نشان دهنده تعهد ایشان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم گفت: اگر از وزرای دیگر برای ایجاد یک میلیون اشتغال، کاهش نرخ ارز، افزایش ارزش پول ملی، ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت تعهد گرفتیم، اکنون نیز باید از آقای بذرپاش برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکن تعهد بگیریم. سیاست یک بام و دوهوایی در مجلس خوب نیست، اگر افراد مخالفتی دارند باید آن را به زبان علمی بیان کنند نه اینکه غرض ورزی کنند.

وی با بیان اینکه آقای بذرپاش به اعتبار روحیه بسیجی و تجربه و توان مدیریتی، پیشانی موفق دولت سیزدهم خواهد بود، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی برنامه های مدونی در حوزه راه، مسکن، حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و... دارد.

حاتمی اظهار کرد: جمعی از دانشگاهیان کشور نیز از تصدی بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی حمایت کردند، بنابراین برای اینکه از نسل جوان برای حضور در پست های مدیریتی حمایت کنیم، باید به آقای بذرپاش رأی اعتماد دهیم. همچنین حمایت مجمع نمایندگان شمال غرب کشور را اعلام می کنم.

بذرپاش بدون تحمیل به دولت می‌تواند، سدها را بشکند

مجتبی ذوالنوری در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان و دانشگاهیان گفت: دانشجویان با ایده و هدف سقوط نظام سلطه همراه انقلاب شدند و نباید اجازه بدهند که در بدنه جنبش دانشجویی مسیر انحرافی ایجاد شود که بالاترین همت آنها سلف مختلط و آغوش رایگان است، لذا نگذارید که نسخه اصیل جنبش دانشجویی که مبارزه با استبداد است به ضدارزش خود تبدیل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه تا دیروز به تصمیم مشخص در مورد صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی نرسیده بودم، افزود: وقتی استدلال و برنامه های وی را شنیدم و بررسی های کامل کردم، به این نتیجه رسیدم که نه تنها به ایشان رأی مثبت بدهم بلکه از برنامه های وی دفاع کنم.

وی یادآور شد: ایراداتی که در مورد صلاحیت ایشان گرفته می شود، همه پاسخ دارد، نکته مهمی که حجت شرعی باشد در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی رئیس جمهور ندیدم، درخصوص مدرک تحصیلی ایشان نیز مرجعی وجود دارد که آن را تعیین تکلیف می کند و کمیسیون صحت مدارک ایشان را اعلام کرده است، بنابراین سوالی که از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ درخصوص ورود محققانه به بررسی مدارک آقای بذرپاش پرسیدم؛ در پاسخ آقای پژمانفر گفتند که مدارک ایشان هیچ مشکلی ندارد.

ذوالنوری با اشاره به تجربه و تخصص مهرداد بذرپاش و ارتباط تحصیلات وی با مسئولیت هایی که داشته است، گفت: مدیریت در این وزارتخانه، مدیریت مجموعه پیچیده چندتخصصی، چندرشته ای و چندمسئولیتی است، وزارت راه و شهرسازی صدها تخصص دارد و از ۱۷ حوزه توان تخصصی برخوردار است، اما آنچه که لازم است توان مدیریت راهبردی در این حوزه است که وزیر پیشنهادی از آن برخوردارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از مهمترین قدم های حل مسئله و زمینه های زیرساختی حل مسئله، شناخت مسئله است و بذرپاش به زیبایی مسئله را شناخته و از نظر تخصص و روحیه بسیجی و جهادی، توان لازم را دارد. از روحیه جوانی و ریسک پذیری نیز برخوردار است و به تمام مشکلات این وزارتخانه اشراف دارد.

وی ادامه داد: همانطور که ایشان به دیوان محاسبات رفت و تمجید رهبری را برای مجلس و خود خرید، این اتفاق برای وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد. ایشان افراد را به صورت اتوبوسی به دیوان اضافه نکرد، بلکه توانست با انگیزه دادن به افراد آن مجموعه، دیوان را از حالت رکود خارج کند و این اتفاق در وزارت راه و شهرسازی نیز خواهد افتاد.

ذوالنوری با بیان اینکه مهرداد بذرپاش یک سال و نیم بود که پدرش شهید شده است، گفت: شما چه کسی را می توانید پیدا کنید که چنین روحیه تعلق به نظام جموری اسلامی را داشته باشد. از سوی دیگر جوان گرایی که شاه کلید سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور است، مشمول وزیر پیشنهادی می شود. این وزیر پیشنهادی گام به گام مشاغل راهبردی را طی کرده و در مشاغل راهبردی نقش ایفا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: راه های تامین مالی برای حوزه مسکن، بهسازی، راه، کشتیرانی و هواپیمایی که با مشکلات عدیده در این حوزه مواجه هستند، در برنامه آقای بذرپاش دیده شده و ایشان بدون تحمیل به دولت می‌توانند، سدها را بشکنند.

بولتن‌نویس‌هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده‌اند، سکوت کنند

مجتبی رضاخواه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر راه و شهرسازی در موافقت با برنامه های مهرداد بذرپاش، گفت: بسیار متاسفم که از تریبون مجلس برای اغراض شخصی استفاده می شود در حالی که باید از این تریبون برای رأی اعتماد به یکی از مدیران توانمند کشور صحبت کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: متاسفانه مخالف محترم بیاناتی را از رهبر معظم انقلاب بیان کردند و از عدم حمایت ایشان از فعالیت های اخیر دیوان محاسبات مطالبی را فرمودند در حالی که بدین شکل نبوده است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم از عملکرد رئیس دیوان محاسبات تقدیر کردند و نمی دانم چرا برخی از این تقدیر ناراحت شدند، اگر رهبری از فعالیت های دیوان محاسبات تقدیر می کنند آیا به معنای این است که از مرحوم عادل آذر تقدیر کرده اند؟

وی افزود: متاسفانه مخالف محترم از سکوت آقای بذرپاش در خصوص اتفاقات اخیر سخن گفتند باید گفت آن بولتن نویس هایی که مطالب خلاف را به رهبری نسبت داده اند به چه میزان به رهبری و نظام ضربه وارد کرده اند. شما اگر سکوت کنید قطعا بهتر است.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: مخالف محترم بیانی را به نقل از رئیس سابق سازمان بازرسی کشور بیان کردند که رئیس دیوان محاسبات پرونده در حال رسیدگی دارد. اینکه به پرونده کسی رسیدگی شود اشکالی به شخص وارد نیست در حالی که باید پرونده اشخاص در این حالت مورد بررسی قرار گیرد. اگر پرونده کسی دارای تخلفات و اشکالات اساسی است لازم است آن بیان شود. عنوان اینکه پرونده کسی در حال بررسی است را نمی توان دارای اشکال دانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر امروز مردم معترض هستند به این دلیل است که ما از تریبون ها به راحتی به اشخاص اتهام وارد می کنیم و حرف های بی پایه و اساس براساس اغراض شخصی می زنیم در حالی که هیچ دلیل مستندی برای آن ها نداریم.

رضاخواه گفت: برخی ها گفتند که آقای بذرباش تخصص کافی را برای وزارت راه و شهرسازی ندارد بنابراین باید مخالفین بگویند که تخصص اصلی برای این وزارتخانه چیست؟ شعار اصلی دولت یازدهم ساخت یک میلیون مسکن در سال، توسعه کریدورهای اصلی کشور، توسعه ناوگان هواپیمایی، توسعه نواگان کشتیرانی، توسعه فعالیت های سازمان هواشناسی و ... می باشد بنابراین چه کسی گفته است که شخصی که وزیر می شود باید حتما مهندس عمران باشد.

وی افزود: کجای قانون گفته است که برای ناوگان کشتیرانی سازمان هواشناسی و ... حتما باید وزیر راه و شهرسازی مهندس عمران باشد. ما باید وزیری انتخاب کنیم که بتواند این وزارتخانه را مدیریت کند چرا که مشکل اصلی این وزارتخانه بحث تامین مالی است. از طرفی نیز وزیر باید سازمان های مرتبط با وزارتخانه خود را به خوبی بشناسد و برای مدیریت آن ها برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

این نماینده مجلس در دوره یازدهم بیان کرد: باید به این نکته رسید که آیا شخصی که به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی می شود آیا توانایی اداره این وزارتخانه را دارد یا خیر؟ این سوال جواب واضحی دارد. زمانی که آقای بذرپاش به دیوان محاسبات رفت هیچ تغییری در نیروها ایجاد نکرد. زمانی که ایشان به دیوان رفت گزارش تفریغ بودجه سالیانه به مجلس ارائه می شد اما در زمان ایشان در زمان اجرای بودجه تفریغ به مجلس ارائه می شود. این وضعیت بدین معنا است که رأس مدیریت دیوان عوض شده است و باعث بهتر شدن کارکرد آن شده که نشان می دهد این شخص مدیری است بنابراین زمانی که چنین شخصی را داریم نیاز است از آن استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطرنشان کرد: آقای بذرپاش سوابقی همچون معاون رئیس جمهور، عضو هیات رئیسه مجلس و رئیس دیوان محاسبات کشور را دارد بنابراین لازم است از چنین ظرفیتی به نحو احسن استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز