خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه‌قضائیه:

دیوان عدالت زمانی موفق است که پشتیبانی از مردم در برابر تعدی برخی ماموران و وزارت‌خانه‌ها را اثبات کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۶۱۲

معاون اول قوه قضائیه گفت: دیوان عدالت زمانی موفق است که اثبات کند که پشتیبان مردم در برابر تعدی برخی از ماموران و وزارت‌خانه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محمد مصدق در همایش چهلمین سالروز تاسیس دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: از حدود ۲۰۰ سال پیش اراده مردم در اداره امور کشور، جایگزین فرامین خودکامگان شده است. قانون اساسی برای کشورها نوشته شده و در قوانین اساسی همه کشورها سه اصل مهم پیش بینی شده اعم از به رسمیت شناخته شدن حق حاکمیت مردم و تفکیک اصل قوا و نظارت بر اعمال قوای حاکم بر کشور است.

مصدق در ادامه گفت: سوال می‌شود که چگونه باید بر اعمال قوای حاکم بر کشورها نظارت شود؟ پاسخ این است: افتخار نظام جمهوری اسلامی برای این است که نهادی مستقل مثل دیوان عدالت اداری از ۴۰ سال پیش بنا کرده است زیرا در بسیاری از کشورها این نهاد را نداریم. فلسفه وجودی دیوان عدالت آن است که به مردم بگوید من پشتیبان شما هستم و نمی گذارم  ماموران دولتی احیانا به شما  تعدی کنند. در طول این ۴۰ سال کارهای خوبی انجام شده و هر روز بهتر از قبل می شود.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه گفت: دیوان عدالت باید فعال باشد نه منفعل. یعنی مسئولان دیوان عدالت نباید منتظر این باشند که کارشان صرفا رسیدگی پرونده باشد بلکه باید به صورت فعال از ورود پرونده‌ها به دیوان عدالت پیشگیری کنند.

وی تصریح کرد: مساله شناسی و اولویت بندی موضوعات قابل طرح در دیوان و  تنقیح ارای هیات عمومی نیز مهم است. ما صدها نامه به وزرا نوشتیم در رابطه با اینکه چرا رای هیات عمومی دیوان عدالت که صادر می شود ولی بخشنامه خلاف آن ابلاغ  می کنید؟ آنها گفتند ما نمی دانستیم  چنین رایی وجود دارد لذا لازم است که آرا تنقیح شود و به صورت دفترچه ای در آید،  بویژه بعد از اینکه دولت ها عوض می شوند.

در پایان حجت‌الاسلام مصدق تاکید کرد: دیوان عدالت زمانی موفق است که اثبات کند که پشتیبان مردم در برابر تعدی برخی از ماموران و وزارت‌خانه‌ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز