خبرگزاری کار ایران

زاکانی در دانشگاه شریف:

حواسمان نباشد و خواب باشیم مملکت را آب می‌برد/ نیاز به انقلاب سوم داریم/ به داشتن دارایی‌ام افتخار می‌کنم/ پرونده‌های قطوری برای داد کشیدن دارم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۳۲۷

شهردار تهران گفت: من سی و سه سال است در فضای دانشجویی هستم، زمانی که اعتراض داشتیم با رؤسای‌جمهور، رئیس مجمع تشخیص و دیگر مسئولان جلسه می‌گذاشتیم. شما از مسئولان پاسخ بخواهید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه شریف به مناسب« شانزده آذر؛ روز دانشجو» گفت: ۱۶ آذر یکی از قله‌های افتخار ملت ماست. جریان دانشجویی مخالفت خودش رو با نظام مستبد آن روز و نظام استکباری آن روز و امروز نشان داد. بعد از انقلاب اسلامی بار دیگر این تجلی را در ۱۳ آبان می‌بینید.جوهرهٔ ۱۳ آبان و ۱۶ آدر بر علیه استکبار جهانی بودن است. افتخار میکنم که به عنوان نماینده حاکمیت با شما صحبت می‌کنم.

این فعلا سیاسی یادآور شد: طبق سند امنیت ملی آمریکا، ۱۰ سال آینده ۱۰ سال مخاطره آمیز است و تقسیم قدرت در جهان شکل می‌گیرد. ۳ ضلع آینده آمریکا را به مخاطره می ندازند و ضلع سوم را ایران معرفی کرده است. امریکا و شوروی هنگام انقلاب همزمان با ان مخالفت کردند و تفاهم داشتند آن را از بین ببرند. کودتا کردند و شکست خوردند.امروز ما را تهدید می کنند که چرا شما به ابرقدرت سابق سلاح می فرستید؟ این ادعای آن‌ها است. تنها کشوری که علیه ابرقدرتی امریکا در زمان بوش پدر موضع گرفت ما بودیم. در حمله به افغانستان در زمان بوش پسر همه با امریکا همراهی کردند بجز ایران. در حمله به جنوب لبنان گفتند ما بد سوریه و عراق و ایران کار داریم. ۳۳ روز جنگیدند و سپس شکست خوردند. راس مقابله با امریکا در این جریانات ایران بود.

در میان صحبت‌های زاکانی در خصوص قرارگیری کشورمان به عنوان سد در مقابل عملیاتی شدن خواسته‌ها و برنامه‌های آمریکا برخی از دانشجویان حاضر در جلسه به تمسخر صحبت‌های زاکانی جملاتی را عنوان کردند که زاکانی در پاسخ گفت: خوب گوش کنید ببینید آمریکایی‌ها چه می‌گویند. شب و روز می‌سوزند که نتوانسته‌اند به ما ضربه بزنند البته صد بار آسیب خوردیم ولی بلند شدیم. هیجان زده نشوید قطعا آخرش خوش است. امروز چه شده که دشمن تمام توجه خود را به کشور ما معطوف کرده و ابایی ندارد که اعلام کند می‌خواهد ایران را تجزیه کند و نمی‌خواهد در ایران پیشرفت اتفاق بیفتد و خدمت به مردم ارائه شود و تمام قد بر علیه کشور ما بلند شده است و یک مشت عناصر داخل و خارج بر اثر غفلت یا مرعوب شدن ادامه حرف او را تکرار می‌کنند.

وی تاکید کرد: چه شده که امروز چنین برافروخته شده، علت این است که تمام اهدافی را که دنبال می‌کرده به شکست منجر شده، روزی بن سلمان اعلام کرد درگیری را به داخل ایران می‌بریم و اینترنشنال بلندگوی آشوب در کشور شده، او به فکر زن ما، زندگی ما و آزادی ما است! در پاسخ به این صحبت‌های زاکانی یکی از دانشجویان با صدای بلند اعلام کرد که شما به فکر هستید؟

زاکانی ادامه داد: ممنونم از اینکه درست حدس زدید. یادم باشد جایزه‌ای به شما بدهم. امروز عده‌ای در حال گرفتن انتقام از مردم و انقلاب ما هستند. ما در خدمت ملت هستیم. بی تردید عده‌ای خارج از مرزها با دروغ سعی در ایجاد اختلاف بین ما هستند و نشان داده‌اند که به هیچ کس رحم نمی‌کنند.

وی  ادامه داد: هفت دقیقه از وقت صحبت‌هایش با توجه به تعیین ۲۰ دقیقه صحبت‌های ابتدایی، باقیمانده است که منجر به اعتراض دانشجویان شد. دانشجویان اعلام کردند اینجا مناظره نیست که وقت گرفته‌اید. اینجا حرف درست و حسابی بزنید. اینجا شما باید فقط به سوالات پاسخ دهید.

در ادامه زاکانی گفت: من چون دکتر هستم توصیه می‌کنم زیاد داد نکشید گلویتان می‌گیرد و شب دچار مشکل می‌شوید. قطعا اشکال در کشور هست. هر کس بگوید نیست، یا ابله است یا خائن و هر کس بگوید اشکال هست و باید زد زیر میز ابله، خائن یا چیز دیگری است. صحبت از مبارزه با فساد شد. لااقل ۶۰ یا ۷۰ بار برای مبارزه با فساد به دادسرا رفتم. هفت بار دادگاه رسمی برای مبارزه با فساد رفتم. اگر افرادی که با آنها مبارزه کردم اسم ببرم ممکن است، اتفاقی بیفتد.

در اینجا دانشجویان با فریادهای مکرر از زاکانی درخواست کردند که اسم افرادی که در مبارزه با فساد مقابل آنها ایستاد را بیان کند. زاکانی در پاسخ به این درخواست دانشجویان شریف گفت: وزیر اطلاعات را به صحن مجلس آوردم. سه بار دادگاه رفتم. مرتضوی دادستان تهران با دو معاون رئیس جمهور با وزیر نفت، با کسانی که فیل را می‌خوردند و هاضمه آنها نفخ هم نمی‌کرد. آیا شما برای مبارزه با فساد حاضرید یک سیلی بخورید.

یکی از دانشجویان با فریاد خطاب به زاکانی گفت: این چه نظامی است که سرتا پا فساد است.

وی در پاسخ گفت: اصلا اینطور نیست. نظامی که سر تا پا فساد است آمریکاست. شما تنها شعار فساد می‌دهید. من ۲۰ سال است برای مبارزه با فساد به دادگاه می‌روم. خائن کسی است که از محیط دانشگاه استفاده می‌کند. به ارکان نظام فحش می‌دهد و خائن کسی است که چاقو می‌گذارد و به درون دانشگاه می‌آید. شما گروه فشار هستید.

پس از صحبت‌های تند شهردار تهران تعدادی از دانشجویان به نشانه اعتراض سالن جلسه را ترک کردند که زاکانی خطاب به آنها گفت: شما گروه فشار هستید، فرار نکنید. بنشینید و بشنوید. با شعار و گروه فشار کسی به جایی نمی‌رسد.

وی افزود: فساد هست، مرد باشید بیایید به میدان یقه آنها را بگیرید و به پایین بکشید. امروز کشور نیاز به قیام دارد و شماها بهترین کس برای این قیام هستید. قیام علیه کسانی که فساد کردند و شما امروز ناراحتید و حق دارید. بی تردید ما نسبت به تحقیر حساس هستیم. هر کسی کارنامه‌ای دارد و هر کس مدعی است کارنامه خود را روی میز بگذارد. من مسئول خوابم می‌برد. اگر شما فریاد نزنید مشکلات دو چندان می‌شود. امروز به واسطه غفلت مسئولین شرایط به سمتی رفته که مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شده است. قطعا شما دانشجویان باید علیه این مفسده‌ها قیام کنید.

شهردار تهران تاکید کرد: در سال ۱۳۸۰ رهبری خطاب به سران سه قوه برخورد با مفسده‌ها را خواستار شدند. چرا این موضوع در دانشگاه‌ها دنبال نشد. امروز راه باز است، شما قیام کنید. امیدوارم پیام ۱۶ آذر امسال قرارگیری جنبش دانشجویی در جایگاه خود به عنوان قطب نمای ملت باشد و دانشجویان بر علیه پستی و پلشتی‌ها چه داخلی و خارجی قیام کنند. امیدوارم جنبش دانشجویی ما به گذشته خود برگردد و افتخار آفرین باشد. امیدوارم آینده درخشان کشور رقم بخورد. هر چند که در مشکلات هستیم ولی در حال گذر از این مشکلاتیم. من در مورد مشکلات کشور فریاد زدم و جزو اولین‌ها بودم و به لطف خدا در مبارزه با فساد یک بار هم محکوم نشدم چرا که مستند حرف می‌زنم.

وی تاکید کرد: جریان دانشجویی باید قدر خود را بداند و صدای حق خواه ملت باشد و هر کس که کوتاهی کرده و امروز آثار آن را می‌بینیم و یا امروز کوتاهی می‌کند. باید یقه‌اش را بگیریم.

زاکانی درباره این‌که مردم امروز از تبعیض ناراحت هستند و امروز هرکسی تبعیض را به مردم تحمیل می‌کند. چرا شورای عالی فرهنگی می‌گوید پنجاه درصد دانشجویان شریف جزو دهک دهم جامعه هستند؟ عدالت آموزشی کجاست، گفت: بله، فقر قابل تحمل است، روزی که به مشیریه رفتم پیرمردی به من گفت «من فقیرم ناراحت نیستم اما از تبعیض ناراحتم» تبعیض یکی از مفسده‌هایی است که به آن نقد دارم. در شهرداری هم سعی کردیم تبعیض شمال تا جنوب را برداریم.

شهردار تهران بیان کرد: این که شورای عالی فرهنگی چه موضعی را در خصوص عدالت آموزشی دارد در تخصص خودش است و ان‌شاالله خود وزیر بیاید پاسخ دهد. 

وی درباره «جمهور معترض» و «گوش شنوا» عنوان کرد: در زمان انتخابات گفتم به دنبال این هستم که اعتراض را به رسمیت بشناسیم چراکه اگر اصل اعتراض را به رسمیت نشناسیم، از جای دیگری سر در می‌آورد. امروز برخی اصول از قانون اساسی بر روی زمین مانده است. اصل‌هایی مانند اصل هشتم درباره نهی از منکر بر روی زمین مانده است. یا اصل بیست و هفتم بر زمین مانده است. 

شهردار تهران با طرح این پرسش که به چه طریق می‌شود اعتراض کرد، گفت: من  سی و سه سال است در فضای دانشجویی هستم، زمانی که اعتراض داشتیم با رؤسای‌جمهور، رئیس مجمع تشخیص و دیگر مسئولان جلسه می‌گذاشتیم. شما از مسئولان پاسخ بخواهید.

زاکانی گفت: از من پرسیدند شما چه کاره هستید که شهردار شدید؟ من عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستم. سیزده سال نماینده مردم تهران در مجلس بودم. من فعال سیاسی هستم. من پزشک هستم. گفتند برای شما قانون را تغییر دادند، خیر عین قانون اجرا شده است. شهرداری هفت اصل دارد که دو اصل آن به بهداشت و درمان ارتباط دارد. اما درباره شهرهای بزرگ قانون استثناء دارد در مورد تهران بخصوص‌تر است. شهردار تهران عضو هیات دولت است. بله این را هم داشتیم که در دولتی فردی با فوق دیپلم وزیر شد و امروز جریانی معترض هستند. من و شما باید حواسمان باشد که اگر نباشد و خواب باشیم مملکت را آب می‌برد. چرا عده‌ای می‌خواهند من شهردار نباشم؟ چون سال گذشته نُه هزار میلیارد پول مردم تهران را بازگرداندم. شورای نگهبان من را نامزدی تشخیص داد که در سطح ملی باشم. من گفتم که ما نیاز به انقلاب سوم داریم. من به عنوان نماینده دانشجویی در شهرداری هستم. شهرداری دو سال و نیم در تنش مالی بود در سال نود و نُه قرض کرده بودند که حقوق دهند. 

وی ادامه داد:‌ ما تمام پروژه‌های شهری را آغاز کردیم. چیزی که در دوره قبل خوابش را که می‌دیدند، سکته می‌کردند. ما چاقوکشی و چیزهای دیدیم که حتی من که بچه میدان شوش هستم چنین چیزی ندیدم!

شهردار تهران تاکید کرد: ما تاکنون یک میلیمتر تراکم نفروخته‌ایم. تراکم فروشی به معنی این نیست اگر کسی مجوز ساخت چهارطبقه گرفت برای طبقه پنجم هم مجوز تراکم بگیرد. تراکم فروشی آن است که طرف بیست هزار متر زمین دارد و به دنبال تراکم سیار است. روزی که من رفتم شورا گفتند تهران هفتاد هزار میلیارد بدهی دارد؛ گفتم این عدد، برای کلان شهر تهران عددی نیست. بله، برای من مسئول که یک آپارتمان نود و سه متری دارم بسیار است اما برای تهران عددی نیست و این افتخار من است. من عضو هیات علمی دانشگاه هستم مسئولم اما به داشتن این دارایی‌ام افتخار می‌کنم.

وی افزود: ما در حال پیگیری هستیم که صد و هشتاد هزار واحد مسکن بسازیم تا مردم دغدغه مسکن نداشته باشند تا شما جوانان دنبال مسکن نباشید. من دنبال دنیا نیستم اما دنیا دنبال من است برای همین است که هرجایی می‌روم سر مسئول داد می‌کشم. بدانید پرونده‌های قطوری برای داد کشیدن دارم اما باید دنبال اقدام بروم.

در این هنگام یکی از دانشجویان با فریاد اعلام کرد: ما می‌خواهیم انقلاب کنیم شما نمی‌گذارید!

زاکانی در پاسخ به این دانشجو گفت: انقلاب خیلی کلمه بالایی است. انقلابی که به رفتگر ما رحم نمی‌کند و آتش نشان ما را می‌زند، این چه انقلابی است. داخل شهرداری قبل از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید دو سال و نیم تنش مالی بود و سه ماه برای پرداخت حقوق قرض گرفته بودند؛ اما ما در هفت روز از تنش مالی درآمدیم. این کار را با ایجاد خزانه واحد انجام دادیم و امروز حقوق‌ها ۲۸ هر ماه سر وقت پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: حدود سه هفته پیش در یکی از بازدیدهای مناطق یک استاد دانشگاه برق در آمریکا آمد و گفت: ۷۵۰ نفر از دانشگاهی که در آن تدریس می‌کنند ایرانی هستند. در این حوزه آنچه که از من بر می‌آید بسیج امکانات شهرداری برای ایجاد شهرک‌های علم و فناوری در تهران است تا شما از آنها استفاده کنید و به خارج از کشور نروید. هنگامی که به شهرداری تهران آمدم ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی از قبل مانده بود که تا پایان امسال ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد از آن را تسویه خواهیم کرد. ما ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه را تعیین کرده‌ایم اما در فکر تحقق ۷۰ هزار میلیارد تومان هستیم. چرا که تهران ثروتمند است، در روز نخست شورا به من اعلام کرد ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد، گفتم این رقم برای تهران عددی نیست. در حال حاضر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه‌های مخلتف را تعریف کردیم.

در ادامه جلسه نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در طرح سوال خود با اشاره به شعار مبارزه با فساد در انتخابات ریاست جمهوری که توسط زاکانی مطرح شده بود، گفت: شما اعلام کردید در صورت پیروزی بستگان خود را روی کار نمی‌آورید اما به محض گرفتن سهم خود از دولت سیزدهم داماد خود را روی کار آوردید.

وی در پاسخ به این سوال گفت: در مناظرات ناظر به خویشاوندان صحبت کردم. افراد و بستگانی که برای آنها به دنبال شغل نیستم. من ناظر به برادر رئیس جمهوری صحبت کردم که امروز در زندان است و بستگانی که در کشور شبکه فسادی را شکل داده‌اند. کل مدیران در شهرداری تهران در کانون ارزیابی انتخاب شدند و ۹۷ درصد آنها نیز از درون شهرداری بودند. ناظر به حوزه فناوری تجربه‌ای داشتیم که تشخیص دادم دامادم در اینجا می‌تواند منشا جهش شود. لذا بدون حقوق حکم مشاور برای او زدم. کسی که فارغ التحصیل شریف است ولی آنقدر شرایط بالا و پایین شد که عملا مضمون درست حرف بنده که عدم ایجاد شغل برای اطرافیانم بود فهم درستی از آن منعکس نشد. لذا ایشان را برداشتم ولی هنوز هم ایشان در این زمینه به من کمک می‌کند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه علاقمند است تهران ارزان اداره شود به تشریح برنامه‌های خود در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و افزود: تا همین مدت که در مدیریت شهری جدید خدمت ارائه کرده‌ایم دستاوردهای ما مشخص است و شما می‌توانید با همه شهرداران گذشته این دستاوردهای قابل توجه را مقایسه کنید.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص مشروطی و تجدید در دوران تحصیل گفت: من یک ترم مشروطی داشتم و با افتخار این را اعلام می‌کنم. چرا که در آن هنگام دو بچه داشتم و با غیرت مسافرکشی می‌کردم. دو تجدیدی هم در زمان جنگ در دوران تحصیل داشتم. من با زد و بند درس نخواندم تجدیدی مال مرد است در حالیکه به دیگران می‌گویم چرا میلیاردی خورده‌اید به من می‌گویند دو تجدیدی داشته‌ای و این موضوع را از پرونده من درآورده‌اند. در دوره‌ای معاون رئیس جمهور یک ربع وقت گذاشت تا برای اساتید دانشگاه علوم پزشکی بگوید که من دو تجدیدی داشته‌ام.

یکی دیگر از دانشجویان در طرح پرسشی در مورد تجاوز در زندان‌ها از زاکانی پرسید که وی در پاسخ گفت: از این دروغ‌ها زیاد شنیدیم. یک موقعی از سوی مجلس مامور شدیم و پیش آقایان موسوی، کروبی و دو بار پیش مرحوم هاشمی رفسنجانی رفتیم. ادعاهایی در این خصوص مطرح بود که به چهار نفر تجاوز شده، برای این موضوع کارگروهی تشکیل دادیم که یکی از موارد پسری بود که مادر وی چنین ادعایی را مطرح کرده بود. به صورت جداگانه با آنها صحبت کردیم. مادر با آب و تاب شروع به تعریف موضوع کرد سپس به صورت مجزا با پسر گفت‌وگو کردیم که اعلام کرد مادر من یک بیماری روانی دارد و با تخیلات خود آبروی مرا نیز برده، در مورد دیگری خانمی آمد و اعلام کرد در حین دستگیری دست من را گرفته‌اند و این تجاوز به من است. این همه دروغ گفته شد و از خارج از کشور نیز این دروغ‌ها ارائه شد. در سال ۸۸ سه نفر در کهریزک با بی‌تدبیری دادستان وقت تهران به رحمت خدا رفتند و سردمدار رسیدگی به این موضوع نیز ما بودیم.

وی ادامه داد: در مورد دیگری سال ۷۷ آقای کرباسچی را گرفتند. سردر دانشگاه تهران اعلام شد خانم‌هایی را با چاقو می زنند. در آن هنگام من و سید نظام (موسوی) که امروز نماینده مجلس است به آنجا رفتیم و اعلام کردیم ما جلوی این موضوع می‌ایستیم و باید ما را بزنند. یک ساعت بعد همین افراد جای دیگری له کرباسچی شعار می‌دادند اما اینکه کسی جرات کند در دانشگاه چاقو بیاورد این خیانت به دانشجو است. قطعا دانشگاه جای علم، شعور، منطق و جای شعارهای درست است.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پسماندهای شهر تهران گفت: تهران ۴۰۰۰ میلیارد تومان قیمت پسماندش است که به جیب یک سری رانت خور می‌رود و ما در حال جلوگیری این موضوع هستیم. سه مرکز MRF قراردادش بسته شده، یکی از آنها افتتاح شده و پنج مرکز دیگر در حال بسته شدن قرارداد است.

در ادامه این جلسه یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه در طرح پرسش خود به موضوع جنگ ایران و عراق و استفاده ایران از تسلیحات نظامی که توسط شاه خریداری شده بود اشاره کرد و افزود: هواپیمای اوکراینی مورد اصابت قرار گرفت و دو روز شما در صدا و سیما تحلیل کردید که این اتفاق به لحاظ علمی امکانپذیر نیست و پس از آن با فشار جهانی واقعیت را اعلام کردید که زاکانی در پاسخ به این دو پرسش‌ نیز گفت: در جنگ با ۴۳ کشور درگیر شدیم. این موضوع بر طبق اسناد است که ۴۳ کشور با پول و سلاح‌شان به میدان آمده بودند و در مقابل اعتقاد ما شکست خوردند. نباید با افتخارات ملی خود بد برخورد کنیم. بی تردید ترور هنر نیست وقتی صحبت از امنیت می‌کنید سوریه، لبنان، افغانستان، عراق و ... را ببینید و این در شرایطی است که بدون اراده ما در خلیج فارس نمی‌توانند کاری بکنند و با ما به فارسی صحبت می‌کنند. در چنین شرایطی ترور دانشمندان ما قطعا هنر نیست. تمام نقشه‌های دشمن را ناکام گذاشتیم اما در این میان آسیب هم خوردیم. دشمن به چیزی جز عبور از همه خطوط قرمز شما به چیز دیگری قائل نیست.

وی در خصوص موضوع هواپیمای اوکراینی نیز گفت: در شرایطی که رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرده بود که ۵۲ نقطه تهران را خواهد زد این اتفاق که بسیار بد بود و هیچکس به چنین موضوعی راضی نبوده و نیست روی داد. بزرگترین ژنرال ما آمد و موضوع را اعلام کرد، خطا پذیرفته شد، عذرخواهی شد و مقرر شد غرامت هم پرداخت شود اما شما با جانیانی طرف هستید که ناو آمریکایی هواپیمای مسافربری ما را مورد اصابت موشک قرار داد و به فرد مسئول مدال دادند.

زاکانی در پاسخ به پرسشی در خصوص قانون حجاب در کشور گفت: قانون حجاب قانونی مترقی است و تا وقتی قانون است لازم الاجرا است. اگر کسی دریافتی از این قانون و قانونمداری ندارد باید در چهارچوب‌های ذهنی خود اصلاح را صورت دهد. اگر ضوابط نباشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. مبنای این قانون اسلام است. بی تردید آرمان‌های ما آزادی‌، معنویت، استقلال و پیشرفت است. ما میانه راه هستیم ولی ما باید مقایسه کنیم خود را با انقلاب‌های بزرگ جهان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز