خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

مستند منتشر شده در مورد آتش‌سوزی اوین رسواکننده شایعات بود/ آخرین وضعیت پرونده چند تبعه فرانسوی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۴۵۳

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت بازداشت افراد فرانسوی مرتبط با ناآرامی‌های داخلی توضیحاتی را ارئه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود ستایشی در نشست خبری صبح امروز ضمن تسلیت سالروز شهادت حجت‌الاسلام مصطفی خمینی فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت سالروز سخنرانی امام خمینی در خصوص موضوع کاپیتولاسیون، گفت: تکلیف داریم که به موضوع وطن‌فروشی و ملت فروشی که توسط رژیم منحوس ستمشاهی صورت پذیرفت و مملکت را به غرب فروختند توجه ویژه داشته باشیم. در دوره ستمشاهی نزدیک ٢۵ هزار مستشار آمریکایی مبین وابستگی شدید کشور به استکبار بودند. امام خمینی با اقتدار کامل با این اقدام مقابله کردند و هزینه آن هم دستگیری و تبعید حضرت امام بود. لازم است ابراز کنیم که استقلال‌خواهی و فروخته شدن عزت ملی در برابر هیمنه غرب از جمله اهداف ملت ایران در سده اخیر بوده است. به توفیقات حاصل از این موضوع توجه داشته باشیم. رمز موفقیت و استقرار مقاومت توفیق را متضمن می‌شود.

وی ادامه داد: ٨ آبان سالروز شهادت شهید فهمیده است که این ایام را هم گرامی می‌داریم و عرض می‌داریم که پیش تازی جوانان مانند پیشتازی فهمیده‌ها از جمله وجوه برجسته و ارزشی انقلاب اسلامی است. دلبستگی و اعتقاد نسل نو به انقلاب و اصول آن از جمله عدالت، مقابله با تبعیض و ایستادگی در برابر دخالت بیگانه اگر از نسل‌های اول انقلاب بیشتر نباشد، قدر مسلم کمتر نیست. اگر ما به این نکات توجه ویژه کنیم، رمزها حاصل می‌شود. مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند و باید زمینه را برای انتقال مسئولیت‌ها به این نسل فراهم کنند که مورد توجه مقام معظم رهبری است و در بیانیه گام دوم ابلاغ شده است.

وی افزود: در این ایام ما با موضوع اصل ایده گفت‌و گو مواجه بودیم که این مهم از جانب ریاست محترم قوه قضائیه به ملت بزرگ ایران ارائه شد. اصل طرح رئیس دستگاه قضا مورد استقبال همه صاحب‌نظران واقع شد که نشان از صحت و درستی اصل ایده و راهبرد است. رییس محترم قوه قضاییه از ابتدای مسئولیت بارها این ایده را دنبال کرده و ساختارهایی را برای تحقق آن ارائه کردند. افراد مختلف در مدت یکسال اخیر بارها با رییس قوه قضاییه دیدار کرده و پیشنهادات خود را ارائه کردند که این پیشنهادات پس از بررسی در لایه‌های کارشناسی مورد ابلاغ و اجرا قرار گرفت. قوه قضائیه درصدد استمرار و تعمیق گفت‌وگو در تمام لایه‌های اجتماعی و دستگاه‌های حاکمیتی است. معتقدیم گفت‌و‌گو با دستور کار مشخص موجب تفاهم بیشتر و اعمال بهتر در اجرا با تمسک بر ظرفیت‌های بزرگ اجتماعی خواهد شد. اگر در اثر گفت‌و‌گو مشخص شود رویه و رویکردها اشتباه بوده این شجاعت وجود دارد تا رویه و رویکردها اصلاح شود.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در راستای جهاد تبیین عرض می‌کنم که انقلاب اسلامی براساس روحیه مردمی و حضور آحاد مردم شکل گرفته است و در انقلاب اسلامی هیچ دسته و گروهی حذف نشده‌اند و همه ملت به پاخواستند و پس از انقلاب این موضوع در سخنان امامین انقلاب متجلی بود. همین همراهی باعث شد جنگ ٨ ساله با سختی و مرارت و تحریم به پیروزی رسید.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت بازداشت افراد فرانسوی مرتبط با ناآرامی‌های داخلی گفت: پرونده، پرونده مهمی است و ابعاد و زوایای آن نیاز به کار و بررسی فشرده دارد. این پرونده در مرحله تحقیقات است و کار با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است. اتهامات این افراد اجتماع و تبانی به قصد تضعیف امنیت ملی کشور و جاسوسی است. اطلاعات راهبردی از متهمان به دست آمده است. همچنان در اختیار  ضابطان خاص قوه قضاییه قرار دارند. تحقیقات با تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد.

وی افزود: این تئوری که دشمنان و سرویس‌های غربی آمریکایی و صهیونیستی دیدند در حد نظریه صفر نیست و داده‌های مختلفی وجود دارد که نشان می‌داد دشمن قسم خورده نظام جمهوری اسلامی با برنامه‌ریزی‌های قبلی درصدد خشونت‌سازی و مدیریت احساسات و عواطف و شایعه‌سازی رسانه‌ای است. در اغتشاشات اخیر بحث هجمه رسانه‌ای مطرح بوده که هجمه رسانه‌ای باید با قدرت رسانه پاسخ داد‌ه شود. در پرونده مورد نظر بازداشت‌های دیگری صورت گرفته که زنجیره اطلاعات در شرف تکمیل است و به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا تصاویر دوربین‌های مداربسته زندان اوین در خصوص حادثه آتش‌سوزی مورد بررسی قرار گرفته آخرین اطلاعات کشف شده از این اطلاعات چیست، گفت: لازم است اینجا از همه رسانه‌ها در جهت اطلاع‌رسانی شفاف و ضابطه‌مند به سهم خودم تشکر کنم. از رسانه ملی هم ممنونیم که در موضوع تلاش دارند این اطلاع‌رسانی بصورت شفاف صورت بپذیرد. حجم زیاد اسناد نیاز به تحلیل دارد. وقتی داده از آشوب‌طلبی آشوبگران ارائه می‌شود نیاز به بررسی دارد و این بررسی زمان بر است. مستندی هم در این رابطه منتشر شده است و بصورت گویا، مبرهن و مستدل قابل رویت و جوابگوی ابهامات است که ابهام افکنی شگرد رسانه‌های بیگانه است و این مستند رسواکننده شایعات بود. پاسخ از بعد رسانه‌ای محکم بود.

ستایشی همچنین در پاسخ به این سوال که تعداد افراد بازداشت شده در ناآرامی‌های اخیر چند نفر است و آیا تفکیک صورت گرفته است و دادگاه‌ها چه زمانی آغاز خواهد شد، گفت: فرمان مقام معظم رهبری به قوه قضائیه تاکید بر این مطلب بود که افراد تقسیم‌بندی شوند و ما هم همان روز بلادرنگ حسب دستور بیانیه‌ای از سوی قوه قضائیه اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شدند شروع شده و با قوت استمرار پیدا می‌کند و افرادی که کم گناه باشند و مرتکب جرم خفیف شده باشند و آشوب ایجاد نکرده باشند، افرادی هستند که مورد رأفت اسلامی قرار می‌گیرند و دادگاه با درج تشریفات می‌تواند این مسائل را مورد عنایت قرار دهد.

وی ادامه داد: اما افرادی که مرتکب جرائم عمدی شده باشند این‌ها بدانند قوه قضائیه نسبت به این‌ها برخورد عبرت‌آموز و بازدارنده انجام خواهد داد و به اشد مجازات خواهند رسید و حکم شرعی و قانونی نسبت به این‌ها اعمال می‌شود. با دستور ریاست محترم قوه قضائیه دادسراها با سرعت و دقت و عدم تضییع حق کار را انجام دادند و قسمتی از پرونده‌ها در دادسرا تعیین تکلیف شده است و از سراسر کشور گزارش داریم که دادگاه‌ها آغاز شده و تهران، البرز، اصفهان و کردستان در این زمینه پیشتاز هستند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که خبرها حاکی از قاچاق یک میلیارد دلاری مشروبات الکلی است، اقدامات دستگاه قضا در این رابطه چیست، گفت: از نظر اقدامات، یک توصیه محضر اصحاب رسانه دارم که اتکا و استناد به آمارهای غیررسمی در جلسه رسمی خصوصا نشست رسانه‌ای منطبق با موازین نیست. اجمالا قبول داریم که متاسفانه آمارها مطلوب نیستند. ضابطان و عزیزانی که خدمات موثری دارند درصدد پیگیری جدی در این زمینه هستند. برنامه‌های کنترلی و مقابله‌ای خوبی تدارک دیده شده و به زودی اجرایی خواهد شد. در بحث مبارزه با قاچاق در شهرهای ساحلی ابلاغیه و دستورالعمل‌های لازم داده شده و الان در حوزه گمرکات مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات باید با سرعت حل شود. مبارزه با قاچاق کالا حوزه فراقوه‌ای است. اگر لازم باشد و به قوانین جامع‌تر نیاز داشته باشیم، باید قوانین ما برخط و به روز باشد.

ستایشی در پاسخ به این سوال که آیا عاملان حادثه زندان اوین شناسایی شده‌اند، گفت: پرونده‌هایی در دادسرای ناحیه ویژه امور جنایی تشکیل شده و افراد شناسایی شدند و کسی از دست قانون فرار نخواهد کرد و افراد تفهیم اتهام شده‌اند و در ایام پیش رو نتیجه تصمیمات به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. در این حادثه ٨ نفر فوت شدند و برای ٢۵ نفر تا امروز پرونده تشکیل شده است که امکان دارد در ادامه برخی افزایش یا کاهش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه نسبت به موضوع بازداشتگاه اوین چند نکته ویژه وجود دارد، گفت: عده‌ای از زندانیان که درگیر این حادثه بودند، صدمه دیدند و اگر مراقبت لازم صورت نمی‌گرفت، صدمات بیشتر بود و این‌ها از آشوب‌طلبان شکایت کردند. نکته بعدی این است که به لحاظ برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی سارقان صورت گرفت تا برای فرار آشوب کنند هیچ زندانی موفق به خروج از زندان نشد. در این حادثه متاسفانه ٨ نفر از افرادی که با روان مردم بازی کردند، فوت شدند که ما علیرغم همه مشکلات ایجاد شده از سوی این افراد، برای فوت‌شان متاسف هستیم.

ستایشی یادآور شد: در ساعات ابتدایی کار، تمام زندانیان در آن بند به جای متناسب منتقل شدند و موجبات تماس این افراد با خانواده‌ها فراهم شد. بلافاصله پس از استقرار در جای جدید پزشکان مستقر شده و تمام مددجویان را مورد معاینه قرار دادند و در لحظه اطلاع‌رسانی صادقانه و سریع و شفاف را انجام شد اما متاسفانه ابهام‌پراکنی از سوی رسانه‌های خارجی و متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی صورت گرفت که ما موضوع وجود مین و پرتاب شی خارجی را به شدت تکذیب کردیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که اظهارات برخی سیاسیون منجر به دوقطبی سازی جامعه می‌شود، آیا این عمل مصداق جرم سیاسی است، گفت: برخی از موارد به صراحت قانون جرم سیاسی که در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲۰ اردیبشهت ماه سال ۹۵ تصویب شد و برخی از جرایم به موجب ماده ۳ قانون مورد بحث احصا شده است. در مورد  نشر اکاذیب اگر نگاه، نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد در شمول این ماده محسوب خواهد شد و  نسبت به سایر نشر اکاذیب مقررات موضوع ماده ۷۴۶، ۶۹۸ و ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، قانون گذار احصاء و مشخص کرده و در صورت احقاق عناصر مادی و معنوی تشکیل دهنده جرم باید از سوی قاضی بررسی و نسبت به آن اتخاذ تصمیم کند.

ستایشی همچنین در پاسخ به این سوال که در جریان ناآرامی‌های اخیر دانشجویانی دستگیر شده‌اند، آخرین وضعیت این بازداشتی‌ها چگونه است، گفت: این موضوع به دادستان کل کشور محول شده است.  قریب به اتفاق  دانشجویان آزاد شدند و تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند. کسانی که بازداشتند براساس اطلاعات موثق اولا در میدان اغتشاشات بودند و نیز ارتباط خاصی با برخی شبکه‌های تابلودار جنایت پیشه داشتند و  مسائل‌شان در دست بررسی است  و اطلاع رسانی می شود. در همین راستا دادستانی کل با وزیر علوم نشست داشتند و موضوع را  پیگیری کردند. ۲۰۰ نفر از همکاران ما  به موضوع ورود کردند، در بازداشتگاه‌ها حضور یافتند و افراد را تفکیک کردند و  کسانی هم که زیر ۱۸ سال سن دارند تعیین تکلیف شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه از مرداد امسال که محیط‌ بان برومند نجفی به‌دست پدر مقتول، به قتل رسید هنوز فرد ضارب دستگیر نشده است. چه اقداماتی برای دستگیری قاتل صورت گرفته است، گفت:  امیدوارم در جلسه‌ای با قدرت عرض کنیم که قاتل این محیط‌بان عزیز دستگیر شد اما امروز می‌گویم که پیرو اطلاع‌ رسانی‌های قبلی به محض اینکه این مورد صورت پذیرفت، پرونده به دستور دادستان محترم عمومی و انقلاب کرمانشاه به بازپرس ویژه قتل در استان کرمانشاه ارجاع شد و بدون درنگ اقدامات قضایی به‌صورت فنی و تخصصی صورت می‌گیرد. پلیس و کارآگاهان با تمسک به اقدامات پلیسی پیگیر قضیه می‌شوند و افرادی که فراری بودند و مشاور و معاونان این فرد شناسایی می‌شوند. دو نفر معاون بودند که شناسایی می‌شوند. دستورات قضایی داده می‌شود و آنچه که گزارش شده این است که با اقدامات خوبی که صورت می‌گیرد، شاهد دستگیری ضارب و معاونین وی باشیم.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در خصوص سلبریتی‌ها اعم از بازیگران، ورزشکاران و روزنامه‌نگارانی که در جریان اغتشاشات اخیر مسائلی را بدون سند مطرح کردند، پرونده‌ای تشکیل شده است، گفت: پرونده‌هایی در این رابطه تشکیل شده و عده‌ای از این افراد به استناد دلایل موجود موازین قوانین احضار شده‌اند و از آنها سوال شده و حسب مورد بازداشت شدند. دستگاه قضایی در این رابطه به وظایف خودش عمل کرده و در مورد آن نیز اهتمام دارد. اجازه دهید فعلا آمار را ندهیم. با توجه به شرایط موجود در کشور نباید حواس مسئولین از مبحث احقاق حقوق عامه پرت شود و نباید این موضوع از اولویت کاری خارج شود و در هر جا که حقوق عامه در معرض خطر قرار می‌گیرد دادستان‌ها در این زمینه با قوت و قدرت پیگیری مجدانه داشته باشند و اقدام کنند تا حقوق عامه تضییع نشود.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اقدامات دستگاه قضائی در حوزه احقاق حقوق عامه گفت: در حوزه حقوق عامه ۶۲ هزار و ۷۲۹ پرونده در دادسرا و ۵۹ هزار و ۶۹۲ پرونده در محاکم مطرح شده و در این زمینه حدود ۴۳ هزار و ۱۲۹ نفر محکومیت پیدا کرده اند. در راستای اجرای احکام صادره پیرامون حقوق عامه هزار و ۵۹۳ نفر محکوم به حبس شده اند که ۴۳ درصد این افراد از متصرفین اراضی ملی و منابع طبیعی هستند. همچنین هشت هزار و ۳۹۰ مورد پلمب یا توقیف صورت گرفته که قریب به ۴۴ درصد این توقیف و پلمب مربوط به سلامت و بهداشت عمومی بوده که از رکن رکین حقوق عامه است. در مجموعه از ۴۴ هزار و ۱۱۰ مورد قلع و قمع بنا و مستحدثات حدود ۸۱ درصد مربوط به تغییر کاربری اراضی زراعی بوده است. همچنین در اجرای احکام قضائی ۳۸ هزار و ۲۲۹ هکتار اراضی به بیت‌المال برگشته و از بیش از دو هزار هکتار از سواحل رفع تصرف شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز