خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس‌جمهور جدید عراق روابط دوستانه‌ای با ایران دارد/ سیاستمداران عراق پختگی و تجربه خوبی را کسب کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۸۷۳

سفیر پیشین کشورمان در کویت و تحلیلگر مسائل جهان عرب گفت: رئیس جمهور جدید عراق روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد و اتحادیه میهنی کردستان روابط قدیمی و خوبی با ایران دارد. آقای حلبوسی نیز روابط خوبی با ایران دارد. همچنین اکثریت مجلس با شیعیان خواهان روابط نزدیک با ایران است و این ترکیب در مجموع موجب نزدیکی پیش از پیش این دو کشور خواهد شد.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل شرایط سیاسی امروز عراق و در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخاب رئیس‌جمهور و نخست وزیر در عراق آیا خواست مهم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ثبات در این همسایه غربی محقق خواهد شد، گفت: پس از گذشت بیش از یکسال از انتخابات، جلسه پارمان تشکیل شد و پارلمان رئیس‌جمهور را انتخاب و رئیس‌جمهور نیز براساس قانون گزینه فراکسیون اکثریت را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. این تحول نشان می‌دهد مجموعه سیاستمداران عراق پختگی و تجربه خوبی را کسب کرده‌اند و از عقلانیت و خویشتنداری برخوردار هستند تا این شرایط بحرانی را پشت سر بگذارند و مدیریت سیاسی را به منصه ظهور برسانند که امیدوار هستیم این شرایط در ادامه نیز تداوم داشته باشد و با تشکیل دولت شرایط سیاسی را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: این دولت البته عمری بیش از یکسال و نیم نخواهد داشت چراکه براساس توافق جریان‌های سیاسی این دولت موظف است ظرف این مدت زمینه را برای انتخابات زودهنگام مهیا کند که البته پارلمان نیز باید قانون انتخابات را مورد تصحیح قرار دهد. البته انتخابات آینده همین ترکیب را ارائه خواهد داد و ترکیب پارلمان تغییری نخواهد کرد و تنها به مولفه حضور مردم وابسته است که در صورت موفقیت کابینه آقای سودانی این مشارکت نیز وجود خواهد داشت.

این دیپلمات پیشین کشورمان در خصوص عبداللطیف جمال رشید نیز گفت: ایشان از شخصیت‌های میانه‌رو و پخته سیاسی کرد است که در طول ۲۰ سال گذشته در دولت‌های مختلف فدرال و نه در دولت اقلیم مسئولیت داشته و عضو پارلمان بوده است.

وی همچنین عضو اتحادیه میهنی کردستان و از یاران مرحوم جلال طالبانی و شخصی میانه‌رو است و به همین دلیل هم در رقابت با آقای برهم صالح با رای بالایی پیروز شد.

میرابیان در پاسخ به این سوال که علیرغم آنکه گفته می‌شود دولت‌ها نقش قابل توجهی در روابط ایران و عراق نداشته و این رابطه بر مبنای ارتباطات مردمی شکل گرفته است،‌ آیا ترکیب سیاسی فعلی عراق تاثیری بر روابط دوجانبه خواهد داشت، گفت: معتقدم رئیس‌جمهور جدید عراق روابط دوستانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد و اتحادیه میهنی کردستان روابط قدیمی و خوبی با ایران دارد. آقای حلبوسی نیز روابط خوبی با ایران دارد. همچنین اکثریت مجلس با شیعیان خواهان روابط نزدیک با ایران است و این ترکیب در مجموع موجب نزدیکی پیش از پیش این دو کشور خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز