خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌ در نشست خبری:

فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد/ در حوزه آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی پیشرفت داشته‌ایم/ به دولت عراق و اقلیم در خصوص تعرض به امنیت ایران هشدار داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۴۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همچنان در روند مذاکرات و تبادل پیام حضور داریم و همچنان فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن گرامیداشت «روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی» همچنین تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و تبریک روز نیروی انتظامی، در پاسخ به این سوال که در گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و قطر، خواست ایالات متحده برای تداوم پیام با تهران برای دستیابی به توافق اعلام شد، موضع ایران در این رابطه چیست، گفت: لازم است اشاره کنم که در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها، تلاش‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق در جریان است. در اجلاس هفتادوهفتم سازمان ملل نیز فرصت خوبی برای انجام مذاکرات جانبی بود و گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای برگزار و پیام‌هایی میان ایران و آمریکا رد و بدل شد.

وی ادامه داد: ما همچنان تاکید داریم که برای دستیابی به توافق خوب و قوی مصمم هستیم. پاسخ جمهوری اسلامی ایران به متن پیشنهادی هماهنگ کننده پیش‌تر داده شده است و تلاش شد تا پاسخ شفاف به جمع بندی نهایی کمک کند. تلاش ایران این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود تا شاهد توافق پایدار باشیم. در این زمینه تلاش کردیم و پاسخ ارائه شد و در این مسیر همچنان به مسیر دیپلماسی پایبند هستیم. از تلاش همراه با حسن نیست کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تبادل پیام حضور داریم. همچنان فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد.   

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که متاسفانه علی رغم تذکرات مکرر جمهوری اسلامی ایران، شاهد تداوم فعالیت برخی گروه های تروریستی در اقلیم کردستان عراق هستیم، به موازات عملیات سپاه پاسداران در حوزه دیپلماسی چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال جمهوری عراق احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست رسمی و اعلام شده و اثبات شده ایران است که در سخت ترین شرایط عراق که این کشور مورد هجوم داعش قرار گرفت، ایران اولین کشوری بود که در کوتاه ترین زمان به کمک دولت و ملت عراق و حوزه اقلیم کردستان شتافت و تا روزی که این کشور در معرض آسیب بود، ایران در کنار مردم عراق قرار داشت.

وی افزود: در ارتباط با تحولات اخیر، لازم است اشاره کنم که ایران در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور به تهدید امنیت علیه خودش بارها تذکر داده است. هم به نیروهای مسلح ما تعرض شده است و ما شهدای زیادی تقدیم کرده ایم و هم شهروندان زیادی را در اقدامات مسلحانه از دست دادیم. ما بر مبنای توسل به راهکار حقوقی و قانونی هم گفت‌وگوهای سیاسی با مقامات دولت عراق و هم مقامات اقلیم کردستان داشته و تذکر لازم را داده‌ایم. بر مبنای مسئولیت خود یادداشت‌های رسمی متعدد به دولت مرکزی عراق داده شده است که با تاریخ و ثبت رسمی بوده است. در مذاکرات سیاسی و امنیتی و کمیته‌های مشترک مرزی همواره این موارد یادآوری و ذکر شده است. ما در حوزه سیاسی بارها این مسیرها را طی کرده‌ایم و همواره در گفت‌وگوها این مطالبه مطرح شد که ما نیاز به این اطمینان هستیم که از خاک عراق امنیت ایران مورد تعرض نمی‌گیرد. درخواست ما از دولت عراق این است که حاکمیت دولت مرکزی را به سراسر خاک خود تسری دهد. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مرتبط با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: موضوع آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در برخی کشورها از جمله کره جنوبی همواره یکی از موضوعات مورد مطالبه جمهوری اسلامی ایران بوده است و بارها در چهارچوب مذاکرات در حوزه‌های مختلف پیگیری شده است. معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ایران در آنجا وجود دارد باید بر مبنای قوانین بین‌المللی منابع ایران را آزاد کنند و این آزادسازی را مشروط به موضوع و رخداد دیگری نکنند. در حوزه کره جنوبی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اخبار تکمیلی را اطلاع رسانی خواهیم کرد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر شاهد تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در برخی کشورهای اروپایی هستیم، آیا در جریان این تعرضات آسیبی به اماکن و دیپلمات‌های ایرانی وارد شده است، گفت: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفته و در بخشی از کشورها مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی صورت دهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است و در شرایطی که این احتمال می‌رود یک نمایندگی سیاسی در معرض تهدید و آسیب باشد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. تعدادی از نمایندگی‌ها ما مورد تعرض قرار گرفتند و بلافاصله اطلاع رسانی لازم به کشورهای مرکز صورت و در تهران هم وزارت خارجه اقدامات فوری از طریق سفارتخانه‌های آن کشورها انجام و مسؤولیت آنها یادآوری شد. بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ما اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند.

وی افزود: نقطه تاسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌ها ما در خارج از کشور متاثر کنند. دیپلمات‌های ما به صورت معمول در نمایندگی‌ها حاضر و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند. در برخی حوزه‌های نمایندگی مهاجمان  و کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر و رویکرد سیاسی برای بیان دیدگاه‌های خود دارند حتی به مراجعان به بخش‌های کنسولی بی احترامی کرده و فضای رعب برای شهروندان ایرانی ایجاد کردند که مانع شوند. الان شرایط نسبتا خوبی وجود دارد و سفارتخانه‌های ما در نخستین روز کاری هفته در اروپا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که شاهد آزادی حاجی ایرانی از زندان‌های عربستان هستیم، آیا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با وزرای خارجه بلژیک و سوئد تحولی در رابطه با دو شهروند ایرانی صورت خواهد گرفت، گفت: خوشحال هستیم که امروز شاهد بازگشت حاجی دربند ایرانی در عربستان سعودی هستیم که از روزهای پایانی ایام ماه ذی‌الحجه به دلیل واهی در آنجا بازداشت بودند و در جلسات مختلف به تلاش‌های صورت گرفته اشاره کرده‌ایم و در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته امروز شاهد بازگشت این حاجی ایرانی به وطن خواهیم بود و لازم است از کشورهای دوست در منطقه سپاسگزاری کنم.
وی افزود: در خصوص گفت‌وگوهایی‌که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت مذاکره با همتای سوئدی و بلژیکی انجام شد و موضوع دو شهروند ما جزو موضوعات و مطالبات دائمی ما است. تاکید داریم که هر دو شهروند ما در یک روند غیرقانونی بازداشت شده‌اند. تلاش‌های ما در حوزه‌های سیاسی و کنسولی ادامه دارد.
 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز